آریا بانو

آخرين مطالب

فرار از میراث گرما؛ چه کار کنیم تا رد عرق روی لباس‌هایمان باقی نماند؟ اجتماعي

فرار از میراث گرما؛ چه کار کنیم تا رد عرق روی لباس‌هایمان باقی نماند؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - جام جم / گرمای هوا افزایش یافته و یکی از بزرگ‌ترین مشکلات افراد یعنی تعریق هم آغاز شده است. اگر از افرادی که در چهار فصل سال عرق می‌کنند بگذریم، عده‌ای هم هستند که تنها در فصول گرم سال دچار مشکل می‌شوند. تعریق از یک طرف و شوره‌زدن لباس‌ها و باقی‌ماندن رد عرق روی آنها از سوی دیگر، شرایط را سخت می‌کند. راهکارهایی برای انتخاب لباس در تابستان وجود دارد که به شما کمک می‌کند از شر باقی‌ماندن رد عرق روی لباس جلوگیری کنید و علاوه‌برآن احساس خنکی و راحتی بیشتری داشته باشید. بعضی‌ها تنها راه‌حل‌شان در این شرایط پوشیدن لباس‌های نخی یا تی‌شرت است درصورتی‌که با راهکارهای دیگری هم می‌توانید این راحتی را داشته باشید.
رنگ مناسبی را انتخاب کنید
اگر می‌خواهید تعریق بدن‌تان در لباس جلوه نکند، از رنگ‌های تیره‌ مانند مشکی، آبی‌نفتی یا قهوه‌ای استفاده کنید. در این میان، رنگ سفید و خاکستری بدترین گزینه برای پوشاندن عرق بدن است. اما اگر علاقه‌ای به استفاده از رنگ‌های تیره ندارید، سراغ رنگ‌های نئونی روشن بروید که عملکردی بهتر از رنگ‌های خنثی در پوشاندن عرق بدن دارند. مثلا می‌توانید رنگ‌های خیلی روشن مانند صورتی کمرنگ یا آبی ملایم را جایگزین رنگ سفید یا حتی از لباس‌های گل‌دار استفاده کنید. این لباس‌ها با توجه به طرح‌هایشان، تعریق را نشان نمی‌دهند.
زیرپوش‌های ضد عرق بپوشید
بسیاری از افراد عادت دارند زیرپوشی را به‌عنوان لایه زیرین لباس‌های خود به تن کنند که تعریق بدن را جذب کرده و به لباس اصلی منتقل نکند. اما امروزه با توجه به پیشرفت فناوری، زیرپوش‌های ضدعرق هم تولید شده‌اند که از لایه‌ای محافظ برای جذب و پنهان کردن تعریق در آن استفاده شده است. این زیرپوش‌ها معمولا در قسمت زیربغل از سه یا چهار لایه تشکیل شده که لایه میانی آن جاذب عرق است. لایه‌ای که در تماس مستقیم با پوست قرار می‌گیرد، خاصیت آب‌دوستی دارد و عرق را جذب کرده و لایه خارجی که برخلاف لایه قبلی خاصیت آبگریزی دارد، مانع رسیدن عرق به لباس می‌شود. علاوه‌براین، تبادل هوا در این لایه‌ها به‌خوبی امکان‌پذیر بوده و پوست را هم خنک می‌کند.
در این لایه محافظ هیچ ماده شیمیایی به کار نرفته و به همین دلیل در برابر شست‌وشو مقاوم است. لایه‌های خارجی و داخلی آن از پنبه تشکیل شده که هیچ حساسیتی برای پوست ایجاد نمی‌کند و در فصل گرما بدن را خنک نگه می‌دارد. ضمنا لباس‌زیر مناسب هم می‌تواند نقش مهمی در کاهش تعریق داشته باشد. این پوشش به دلیل تماس مستقیمی که با بدن دارد بسیار مهم است. سعی کنید لباس زیرتان حتما الیاف طبیعی داشته باشد تا تعریق بدن‌تان را کاهش دهد.
کلاه را فراموش کنید
کلاه همیشه گزینه مناسبی برای دورماندن سر از سرما و نیز تابش نور خورشید است اما به خاطر داشته باشید همین کلاه، می‌تواند حجم زیادی از عرق روی سرتان ایجاد کند. پوست سر هم مانند دیگر قسمت‌های بدن نیاز به نفس کشیدن دارد و باید هوای لازم به آن برسد. با استفاده از کلاه، گرما زیر کلاه باقی‌مانده و هوا جریان پیدا نمی‌کند و همین امر باعث تحریک غده‌های عرق در ناحیه سر شده و تعریق زیادی در سر ایجاد می‌شود. این تعریق زیاد به مرور موها را کثیف کرده و حالت آنها را به‌هم می‌زند و باعث می‌شود پوست سر چرب به نظر برسد. علاوه‌براین، عرق کردن، پوست سر را خشک کرده و مانع رشد مو می‌شود. عرق پوست سر، رنگ مو را از بین برده و سفیدی زودرس را به همراه می‌آورد و حتی باعث خارش پوست سر می‌شود.
لباس‌های تنگ نپوشید
یکی از بهترین راهکارها نپوشیدن لباس‌های تنگ و جایگزین کردن آنها با لباس‌های گشاد و آزاد است که اجازه تبادل هوا را می‌دهد. همچنین سعی کنید از لباس‌های آستین‌کوتاه استفاده کنید که گردش هوای بیشتری در آن اتفاق بیفتد و ناحیه زیربغل و دیگر قسمت‌های بدن خنک شوند. دقت کنید گشاد بودن لباس و آستین‌ها به دلیل عدم تماس زیاد با بدن، کمتر عرق را به خود جذب می‌کنند و ردی از عرق روی آن باقی نمی‌ماند. اما اگر هم از لباس‌های تنگ استفاده می‌کنید، بهتر است برای جلوگیری از جذب عرق بدن توسط لباس از پدهای بهداشتی مخصوص جذب تعریق استفاده کنید.
 این پدها در یک طرف دارای چسب بوده و به لباس متصل می‌شود و از طرف دیگر لایه جاذب عرق دارند که عرق زیربغل را جذب کرده و در خود نگه می‌دارند. این‌گونه، لباس‌تان هم رد عرق به خود نمی‌گیرد.
لباس‌هایتان الیاف طبیعی باشد
معمولا در پارچه‌های طبیعی و سبک، هوا به‌خوبی جریان می‌یابد و به همین دلیل بهترین گزینه برای روزهای گرم تابستان هستند. پارچه‌هایی با الیاف طبیعی مانند پنبه، کتان و چیت مناسب این فصل‌است.
 در مقابل، پارچه‌هایی نظیر پلی‌استر، نایلون و ریون که الیاف مصنوعی دارند، تعریق بدن را بیشتر می‌کنند. همچنین پارچه‌های مقاوم در برابر آب هم مانع از جذب عرق می‌شوند.
از زیورآلات استفاده نکنید
درست است که زیورآلات به زیبایی بیشتر شما کمک می‌کنند اما توصیه می‌کنیم در فصل تابستان کمتر از آنها استفاده کنید و بگذارید پوست‌تان نفس‌بکشد.
 زیورآلات به دلیل فلزی بودن، معمولا در تماس با نور خورشید حرارت را به خود جذب کرده و گرم می‌شوند و همین امر در گرم شدن بدن و فعالیت بیش از حد غدد عرق تأثیر می‌گذارند و باعث تعریق زیاد بدن‌می‌شوند.
کوله‌پشتی را کنار بگذارید
بسیاری از افراد به دلیل حجم بالای وسایلی که باید حمل کنند، ترجیح می‌دهند از کوله‌پشتی استفاده کنند تا شانه‌هایشان کمتر اذیت شود اما همین کوله‌پشتی به دلیل ضخامتی که در ناحیه بندهای کوله و قسمت پشتی آن به کار رفته و نیز وزن بیشتر و تماس مستقیمی که با بدن برقرار می‌کند، مانع جریان هوا در ناحیه پشت و سرشانه‌ها و گرم‌تر شدن بدن و تعریق بیش از حد می‌شود. بنابراین تا حد امکان سعی کنید در فصل تابستان از یک ‌ستی برای حمل وسایل خود استفاده‌کنید.
نقش کفش‌ها را نادیده نگیرید
خیلی‌ها در گرمای تابستان سراغ صندل‌های بندی می‌روند تا با پوشیدن آنها بدون جوراب، خود را از شر گرما خلاص کنند. اما اگر شما هم جزو کسانی هستید که در کف پا تعریق زیادی دارید، صندل‌های تابستانه اصلا گزینه مناسبی نیستند زیرا باعث می‌شود پاهایتان داخل صندل لیز بخورد. برای شما، پوشیدن کفش‌های پارچه‌ای نازک با یک جوراب نخی سبک بهترین گزینه است که به‌خوبی می‌تواند عرق پا را جذب کند. برای جلوگیری از تعریق پاها در تابستان، پوشیدن کفش‌های لاستیکی، ژله‌ای یا برزنتی را کنار‌بگذارید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/628021/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

دبیر: اختلاف با پیمان یوسفی؟ من کینه ای نیستم

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

مدیر اینتر: قرارداد اینزاگی تمدید می‌شود

محافظت شیر مادر از توله‌ها در برابر گله گاومیش‌های عصبانی

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

گفت و گوی خبرنگاران با امیررضا معصومی در حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران

اهدای جایزه برترین فدراسیون سال به فدراسیون کشتی و علیرضا دبیر

صحبت های علی نادری سرمربی تیم ملی فوتبال ساحلی پس از انتخاب به عنوان برترین سرمربی سال 1402

تجلیل از حسین عبدی، سرمربی تیم ملی جوانان و شوخی های پیمان یوسفی

گل اول اورتون به لیورپول توسط جارد برنثویت در دقیقه 27

خطر از بغل گوش ستاره آرژانتینی گذشت

ستاره رئال در انتظار بایرن مونیخ پرستاره!

تاج و کافا قدرت‌ اول فوتسال آسیا

آخرین خبر در مورد حضور یحیی در تراکتور

رفتار عجیب از رییس فدراسیون کشتی؛ دبیر با پیمان یوسفی دست نداد!

ژاوی در بارسلونا می‌ماند

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم