آریا بانو

آخرين مطالب

بررسی لباس کاروان المپیک ایران؛ خجالت‌آور و دیگر هیچ! اجتماعي

بررسی لباس کاروان المپیک ایران؛ خجالت‌آور و دیگر هیچ!
  بزرگنمايي:

آریا بانو - برترین ها / کمیته ملی المپیک در مراسم بدرقه گروه نخست ورزشکاران اعزامی به بازی های المپیک توکیو از لباس کاروان رونمایی کرد.به نظر می‌رسد کمیته ملی المپیک در بحث رونمایی از لباس رسمی کاروان ایران در المپیک توکیو اقدامی هوشمندانه انجام داد و با رونمایی از آن در فرودگاه و هنگام خروج ورزشکاران از کشور، فرصتی را برای دریافت انتقادات و پیشنهادات و شاید اصلاح این لباس‌ها باقی نگذاشت.لباسی که گفته می‌شود از میان بیش از 600 طرح پیشنهادی انتخاب شده است.
روزنامه آفتاب یزد در این باره نوشت: در جریان بدرقه کاروان ورزشکاران کشورمان به المپیک 2020 توکیو از لباس رسمی کاروان ایران نیز رونمایی شد. لباسی که گفته می‌شود از میان بیش از 600 طرح پیشنهادی انتخاب شده است. لباس مردان یک کت و شلوار ساده شبیه به فرم‌های اداری است و لباس زنان هم فقط یک پرچم ایران را روی خود دارد. اما این بار هم، همچون المپیک‌های قبلی، لباس ورزشکاران ایران در المپیک توکیو نتوانست نظرها را به خود جلب کند. در واقع آنچه که بیش از هر چیز موجب شد لباس رسمی کاروان آن‌طورکه باید، دلچسب نباشد، رنگ فیروزه‌ای مانتوی دختران است که هیچ سنخیتی با کت و شلوار سورمه‌ای مردان ندارد. این در حالی است که آنچه که بیشتر در لباس مراسم افتتاحیه کاروان‌های ایران و سایر کشورها مرسوم بوده هماهنگی در طرح و رنگ لباس زنان و مردان است که در این دوره و در لباس کاروان ایران دیده نمی‌شود.

آریا بانو


کج سلیقگی همیشگی درلباس کاروان ایران
از سوی دیگر انتخاب چنین لباسی در شرایطی است که از دو سال قبل کار طراحی لباس کاروان ایران با دعوت از برترین‌های مد و لباس کشور آغاز شده بود و برگزاری المپیک هم یک سال به تعویق افتاده بود، خیلی‌ها انتظار نداشتند کار رونمایی به دقیقه نود و در فرودگاه کشیده شود اگر چه شاید اتفاقات مربوط به رونمایی از لباس کاروان ایران در المپیک ریو باعث شده بود که مسئولان کمیته ملی المپیک ترجیح دهند زمانی را برای رونمایی انتخاب کنند که همه در برابر کار انجام شده قرار گیرند. مطمئنا اگر لباس کاروان در شرایطی بهتر و با طرح یکدست رونمایی می‌شد، حجم انتقادات کاهش می‌یافت. نکته اینجاست که انتخاب لباس رسمی کاروان المپیک یک کشور برای حضور در مراسم افتتاحیه و مسابقات یکی از موضوعات مهمی است که معمولاً کشورها برنامه ریزی دقیق و حساب شده‌ای روی آن دارند و در انتخاب طرح و رنگ دقت زیادی بخرج می‌دهند، موضوعی که اصلا در ایران به آن توجه نمی‌شود. این مسئله را می‌توان در المپیک‌های قبلی مشاهده کرد.
طرح لباس کاروان ایران در المپیک 2016 ریو، یک نمونه آن است که انتخاب رنگ‌هایی که هارمونی درستی با هم ندارند و طرح‌هایی که به شدت دمده و کهنه هستند کار را به انتقادات شدید کشاند. این لباس ست آبی، آجری و مشکی بود.
المپیک 2012 لندن هم در خصوص انتخاب طرح لباس کاروان حواشی زیادی داشت. طرحی که ابتدا از آن رونمایی شد ولی به طور ناگهانی و یک روز قبل از شروع مراسم این طرح مورد استفاده قرار نگرفت و از طرح لباس رسمی آماده استفاده کردند که طراحی اختصاصی روی آن صورت نگرفته بود. این موضوع در وقت خودش بازتاب رسانه‌ای زیادی داشت.
لباس کاروان ایران در المپیک 2008 پکن هم انتقادات شدیدی به همراه داشت. استفاده از دو رنگ از رنگ‌های پرچم ایران یعنی سبز و سفید که هارمونی رنگی مناسبی هم نداشت و البته طراحی این لباس‌ها شکل زیبایی به لباس‌ها نداده بود و رسانه‌های مختلف واکنش منفی نسبت به آن صورت دادند و در آن مقطع مسئولین امر این موضوع را پذیرفتند که طراحی خوبی صورت نگرفته است.

آریا بانو


بازتاب منفی مانتوی آبی و کت و شلوار پلوخوری!
اکنون لباس کاروان ایران در المپیک 2020 توکیو با واکنش‌هایی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه رو شده است.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «خوشحال میشم طراح لباس برای کاروان المپیک امسال هرچه سریع‌تر خودشو بازنشسته کنه»دیگری نوشت: «من اصلا انتظار خوش سلیقگی که ندارم اصلا اون هیچی بابا چجوری می‌تونین این همه سال این همه بدسلیقه باشید؟»
کاربر دیگری گفته است: «همکاری مشترک دولچه گابانا، آرمانی، رالف اورن در طراحی لباس کاروان تیم المپیک ایران! از مغازه می‌رفتید می‌خریدید خوب، نیاز نبود این همه سلیقه».یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «آبی کم رنگ با سبز سفید و قرمز؟»
کاربران دیگر نوشته اند: «در مورد طرح لباس نظری ندارم اما برای پوشش بانوان بهتر بود از سه رنگ پرچم کشورمون استفاده بشه به جای آبی آسمانی»، «به نظر من بهتر هم میشد کار کرد تو طراحی لباس، اما خوب تصمیم براین شد، ان‌شاءالله ورزشکارانمون موفق باشن»، «شما که دنبال لباس زیبا برای کاروان المپیک هستید، دوست دارید واقعیت را پنهان کنید. متاسفانه واقعیت همین شکلی است، همین‌قدر زننده و زشت. این لباس‌ها نماد واقعی ورزش ایران است»، «من هر چی بگم اضافه کاری محسوب میشه! عدد و رقم هم خوب خرج شده تا این شاهکار خلق بشه»، «لباس کاروان المپیک ایران یجوریه انگار از طرف مدرسه دارن میرن گردش علمی»، «لباس کاروان المپیک بیشتر واسه جشن تکلیف خوبه»، «اینها کادر درمان یا بیماران یک بیمارستان نیستند.
شاهد رونمایی از لباس کاروان اعزامی به المپیک توکیو هستید؛ همینقدر زشت، بی‌قواره و عاری از هویت»، «چه ایرادی داشت لباس کاروان المپیک رو از لباس‌های سنتی درست میکردن هم پوشیده اس هم قشنگ و با اصالت چه کار فرهنگی از این بهتر آخه»، «طرح پیشنهادی لباس کاروان المپیک خیلی خوبه به نظرم... چون ورزشکارا بیشتر میتونن تو مراسم بمونن... عوامل اجرایی فک میکنن اینا اومدن برای نظافت و جمع کردن وسایل بعد از برنامه»، «لباس کاروان تیم ملی در المپیک اینجوریه که هر لحظه ممکنه با مهماندارای هواپیما قاطی کنن اینا بمونن تو هواپیما مهماندارا برن المپیک»، «لباس آقایون ایران تو کاروان المپیک باز قابل هضمه لباس زنان فاجعه است فاجعه‌ها یعنی در زشت طراحی کردنش قشنگ تلاش کردن»

آریا بانو


وب‌سایت چی بپوشم لباس کاروان ایران را با لباس سایر کشورها مقایسه کرده‌ است.
ژاپن

آریا بانو


ورزشکاران کشور ژاپن در رژه افتتاحیه المپیک، پیراهن سفید رنگی به همراه یک کروات قرمز رنگ به تن خواهند کرد. یک کت سرمه‌ای، شلوار خاکستری و یک کلاه سفید رنگ نیز دیگر بخش‌های این یونیفورم هستند. لباس کاروان کشور ژاپن، ادای احترامی به لباس سال 1964 کاروان ژاپن در اولین میزبانی این کشور می‌باشد.
استرالیا

آریا بانو


رنگ‌های سبز و طلایی اصلی‌ترین رنگ‌هایی هسند که در طراحی لباس کاروان استرالیا به کار رفته اند. این لباس بسیار مورد توجه و تایید مردم کشور استرالیا قرار گرفت. این لباس از برند مشهور استرالیایی sportscraft بود. کت، پیراهن، شلوارک و اکسسوری‌های مانند دستمال گردن، اصلی‌ترین آیتم‌های یونیفرم بودند.
کانادا

آریا بانو


معمولا مد وفشن در کانادا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این موضوع را می‌توانیم از طراحی لباس آن‌ها نیز دریابیم. لباس کاروان کانادا نیز مطابق مد روز طراحیشده است. لباس قرمز سمت راست برای رژه افتتاحیه طراحی شده، لباس وسط برای مراسم اختتامیه المپیک است و لباس سمت چپ برای توزیع مدال است.
آمریکا

آریا بانو


طراحی لباس کاروان آمریکا در المپیک، توسط رالف لارن انجام شده است و به جرائت می‌توانیم بگوییم که یکی از زیباترین طراحی‌ها برای لباس این کاروان است. این کاروان در رژه افتتاحیه کتی سرمه‌ای رنگ که کاملا یونیسکس است را به تن خواهند کرد. این یونیفرم همچنین دستمال گردنی با طرح پرچم آمریکا نیز دارد.
بریتانیا

آریا بانو


لباس‌های کاروان بریتانیا کمی متفاوت‌تر از یونیفروم‌های دیگر است. شلوار کتان آیتم اصلی لباس‌های این کاروان به حساب می‌آید. شلوار کتان آیتم اصلی لباس‌های این کاروان به حساب می‌آید. سوئیشرت راه راه، کتانی رنگ تیره و تی شرت‌ها و پیرامون‌های طرح ملوانی از دیگر آیتم‌های مهم طراحی لباس این کاروان هستند که توسط بی شرمن طراحی شده اند.
چین

آریا بانو


کشورچین در المپیک امسال لباس طراحی شده توسط تیم ییپ را به تن خواهد کرد. تیم ییپ پیشتاز نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین طراحی لباس برای فیلم «ببر خیزان، اژد‌های پنهان» شده بود. او نام لباس کاروان چین را «لباس‌های اژد‌های قهرمان» نامید و برای تولید ودوخت آن‌ها از بهترین پارچه‌ها استفاده کرده است.
ایتالیا

آریا بانو


طراحی لباس کاروان ایتالیا را از سال 2012 جورجیو آرمانی طراح مشهور ایتالیایی برعهده گرفته است. او در کمپانی خود در میلان ایتالیا از لباس‌های این کاروان المپیک رونمایی کرد. در این لباس پرچم ایتالیا به شکل دایره درآمده و جلوی لباس ورزشکاران قرار گرفت است تا اوج خلاقیت آرمانی را به رخ جهان بکشد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/627008/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

امشب ماه کامل صورتی را رصد کنید

مطالعه‌ جدید؛ تقریباً نیمی از شهرهای بزرگ چین درحال غرق‌شدن هستند

بزرگترین شاعر شیعی کشمیر

نسل طلایی استقلال با حضور حیدری، جباری و آندو

وحید مرادی سرپرست تیم ملی والیبال شد

ناراحتی آرتتا برای پوچتینو

پالس مثبت برای حل مشکل یحیی گل‌محمدی

اعلام اسامی 30 بازیکن ایران برای لیگ ملت‌های والیبال

سیستم امنیتی جدید برای بررسی چمدان‌ها در المپیک

آلگری: رسیدن به فینال هیچ‌ گاه آسان نیست

قطبی: می‌خواهیم بازی به بازی پیشرفت کنیم

کیومرث هاشمی: واگذاری استقلال و پرسپولیس نقطه عطف ورزش ایران است

AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد

ویدئویی زیرخاکی از هنرمندان بزرگ تاریخ سینمای ایران

جمله سنگین «خلیل» در مورد زمان که هیچ کس معنی اش را نفهمید!

دسته گل زیبا و لاکچری رضا گلزار و همسرش آیسان آقاخانی برای افتتاحیه سالن ساره بیات

اشک‌های عاشقانه امیرعلی نبویان برای همسرش بهار نوروزپور همراه با بغض

ارکستر نوای آفتاب سال جدید را با موسیقی بی کلام آغاز می‌کند

آخرین وضعیت پرونده مهسا امینی از زبان وکیل خانواده

آخرین جمع‌بندی احتمالی کمیسیون اجتماعی؛ توافق برای تعطیلی شنبه‌ها

یک پاستای خوشمزه پنیری و راحت درست کن

خوردن این غذاها در شب باعث سوزش معده می‌شود

آیا رفع بی‌نظمی‌های زندگی در بهبود سلامت روان موثر است؟

خانم مبتلا به «سندرم لی» برای نخستین بار در کشور جراحی شد

تغییرات آب و هوایی چگونه زندگی متولدین 2024 را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟

ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها

آیین واگذاری مالکیت سرخابی‌ها به بخش خصوصی

مسیر اینتر تا قهرمانی بیستم در سری‌آ

خاطره جالب خسرو حیدری از دی‌ماریا

هوشمند: پرسپولیس و استقلال کار سختی برابر نساجی دارند

چگونه پل پوگبا از فوتبال محروم شد

حضور وزیر ورزش در مراسم واگذاری سرخابی‌ها

حضور درویش،خطیر و نبی در مراسم واگذاری سرخابی‌ها

قهرمان قایقرانی آسیا: مدال طلا را مدیون مربی‌ام هستم

تقدیر ستاره پیشین بارسا از والیبالیست بلغارستانی

فرصت‌طلبی مسی به رونالدو چربید!

اشک امیرعلی نبویان بخاطر عشق زیاد به همسرش

فرار لحظه آخری اسماعیل

بازدید نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران از معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی

نگاهی به تفریح لاکچری دو نفره نیلوفر استخری و همسرش در هلند / رستوران روباز در شهر زیبای ماستریکت جلب توجه کرد

نیم نگاهی دکوراسیون شیک و منحصر به فرد خانه ساره بیات / چیدمان خاص میز پذیرایی با شمعدانهای زیبا و گل رز

تبریک تولد آیین جعفری برای پسر عموی بازیگرش علیرضا جعفری / پ ن : پسر هاشم آقا در سریال متهم گریخت 30 ساله شد

تصاویری فوق العاده از صحرای بزرگ عربستان «حومه آخرالزمانی ریاض» که پربازید شد

سقف تراکنش‌های بانکی تغییر کرد + جزییات بخشنامه جدید بانک مرکزی به بانک ها

برخی از آزمایشگاه ها برای فرار از ورشکستگی برگه های تقلبی آزمایش صادر می‌کنند

آهنگ جدید/ «بارون بارونه» با صدای سینا درخشنده

گزارشی از تک آهنگ‌های جدید/ شنیدن فهرست بهاری خوانندگان در اردیبهشت

معاون وزیر کشور: "طرح نور" با قوت و تدبیر به کار خود ادامه خواهد داد

بازدید مجدد استاندار سیستان و بلوچستان از مناطق سیل زده

واژگونی اتوبوس 11 مصدوم برجا گذاشت