بزرگنمايي:
آریا بانو - مدیریت تبلیغات چیست و مدیر تبلیغات چه وظایفی را دنبال میکند؟ مدیر تبلیغات شخصی است که به منظور ایجاد علاقه به محصولات یا خدمات شرکت و سازمان، کمپینهای تبلیغاتی و یا هر ابزار تبلیغاتی دیگری را برنامهریزی میکند. مدیران تبلیغات به منظور توسعه و اجرای هر چه بهتر این کمپینها در ارتباط مستقیم با مدیر و کارمندان فروش و نیز کارمندان بخش مالی هستند. همین طور اغلب به عنوان واسطهای بین آژانسهای تبلیغاتی بیرون از محل شرکت و مشتریها عمل میکنند.
مدیریت تبلیغات چیست؟
مدیریت تبلیغات فرآیندی پیچیده برای به کارگیری رسانههای مختلف به منظور فروش بهینه محصولات یا خدمات و به دست آوردن حداکثر سودآوری است. رسانههایی از جمله تلویزیون، رادیو، وبلاگها، وب سایتها، روزنامهها، مجلات، بیلبوردهای شهری، تبلیغات گوگل، اینفلوئنسرها و …
این فرایند از تحقیقات بازاریابی آغاز شده و شامل مبارزات و فعالیتهای رسانهای میگردد که در نهایت همه به فروش محصول یا ارائه خدمات کمک میکنند. این تبلیغات بازار هدف و جامعه مشتریان را هدف گرفته و مدیر تبلیغات، باید نشانهگیری و هدفگیری صحیحی انجام دهد. او باید از میان جامعه بیرونی، مشتریان بالقوه را شکار کرده و با تبلیغات موثر و هدفمند خود، آنها را به مشتریانی بالفعل تبدیل سازد.
در حقیقت مدیریت تبلیغات مانند یه قلاب ماهیگیری است که از میان جامعه و بازار، مشتریان مناسب محصولات و خدمات شرکت را صید میکند. در نظر داشته باشید که یک فرایند تبلیغاتی موثر، فعالیتهای رسانهای مثمرثمر و در واقع کل فرآیند بازاریابی، در موفقیت نهایی شرکت یا سازمان و هر مدلی از کسب و کار، تاثیر مستقیم دارد.
درست به همین دلیل است که شرکتهای دارای تیم تبلیغاتی بزرگ و موفق، همیشه از نظر فروش کالا و خدمات خود، یک گام جلوتر از سایر رقبا هستند. ساده گرفتن این وجه تجارت، باعث میشود که از میدان رقابت بیرون افتاده و مانند مرکز خریدی بزرگ در یک بیابان بیعابر باشید. به این صورت هر آن قدر که کیفیت محصولات یا خدمات شما بالا باشد، مشتریان قادر به شناخت آنها نبوده و همه تلاشها بیثمر خواهند ماند.
وظایف
مدیریت تبلیغات کدامند؟
یک مدیر تبلیغات به طور معمول وظایف زیر را انجام میدهد:
همکاری با بخشهای مختلف شرکت: این مدیر با کارمندان یا مدیر بخشهای مختلف کار میکند تا موضوعاتی مانند قراردادها، انتخاب رسانه تبلیغاتی و یا محصولاتی که باید
تبلیغ شوند را به خوبی انتخاب کند. به طور مثال این تیم فروش یا مدیر فروش است که میتواند به
مدیریت تبلیغات در انتخاب محصولات مناسب و لازم برای اجرای
تبلیغ کمک کند. جمع آوری و سازماندهی اطلاعات برای انجام برنامهریزی تبلیغاتی: در نظر داشته باشید که بدون به دست آوردن اطلاعات پایهای کافی، نمیتوان برنامهریزی تبلیغاتی درستی انجام داده و تبلیغات موثر را پایهریزی کرد. انتخاب رسانه و محل تبلیغات: این میتواند از جمله رسانههایی چون رادیو، تلویزیون، چاپ در رسانهها، تبلیغات در فضای اینترنتی و آنلاین، بیلبوردهای تبلیغاتی، اینفلوئنسرها و … باشد. این بسیار مهم است که به درستی محل پیادهسازی تبلیغات انتخاب شوند، زیرا در غیر این صورت تبلیغات موثر نخواهند بود و نمیتوان بر بازدهی آنها امید زیادی بست. مذاکره درباره قراردادهای تبلیغاتی: پس از انتخاب محل تبلیغات، باید
مدیریت تبلیغات نسبت به مبلغ قراردادهای تبلیغاتی و نحوه اجرای آنها، وارد مذاکره شود. این مذاکره باید با مهارت کافی صورت پذیرد تا مبلغ آن مناسب بوده و شکل اجرای آن به ایدهآلهای تیم تبلیغاتی شرکت نزدیک باشد. بررسی طرحبندیها و برنامه تبلیغات: حتما برای هر نوع تبلیغاتی به یک طرح اولیه و مدل اجرا وابسته هستیم که باید حتما به وسیله مدیر تبلیغات بررسی شده و معایب آن برطرف گردد. ممکن است ارائه طرح به یک شرکت تبلیغاتی سپرده شده باشد و در این صورت لازم است که حتما نتیجه نهایی طرح به وسیله
مدیریت تبلیغات مورد بررسی قرار گیرد. حتی زمانی ممکن است یک طرح تبلیغاتی به رقابت گذاشته شده و از تیم تبلیغاتی حاضر در شرکت خواسته شود تا بهترین طرحهای خود را ارائه دهند. در این زمان مدیر تبلیغات با بررسی طرحها، بهترین طرح را انتخاب کرده و آن را برای اجرا شدن، تائید خواهد کرد. مطالعه تحقیقات بازار و تحلیل یافتهها: یک مدیر تبلیغات باید به درستی بازار را تحقیق کرده و حاصل تحقیقات خود را مورد مطالعه قرار دهد. تحلیل این یافتهها به مدیر تبلیغات این امکان را میدهد که بهترین زمان اجرای تبلیغات و بهترین شکل آن را برگزیند. در
صورتی که مدیر تبلیغات نگاه دائمی به بازار نداشته باشد و شرایط جامعه هدف خود را بررسی و تحلیل نکند، تصمیمات وی مبنا و پایه درستی نداشته و به حتم با خطای محاسباتی و استراتژیک همراه میشود.
تعیین استراتژیهای قیمتگذاری محصولات و خدمات همگام با شرایط بازار با حفظ و تامین رضایت مشتری: این درست است که قیمتگذاری محصولات با تیم فروش یک شرکت است، اما مدیر تبلیغات باید برای به دست آوردن رضایت حداکثری مشتریان، بهترین رده قیمت گذاری را کسب کند. به واقع بدون همکاری مستقیم بین تیم فروش و تیم تبلیغات و البته مدیران این دو بخش، فروش با بهرهوری بالا و رضایت مشتریان تامین نخواهد شد. ملاقات با مشتریان و دریافت نظرات و پیشنهادات: با دریافت نظرات و پیشنهادات مشتریان و شنیدن انتقادات آنها، مدیر تبلیغات میتواند در مسیر بهبود شرایط شرکت یا سازمان گام برداشته و بهترین تصمیمات را در این زمینه اتخاذ کند. به واقع مدیر تبلیغات این بازخوردها را گرفته و از آنها برای بهبود شرایط فروش، برندینگ و البته سودآوری استفاده میکند. در
صورتی که بازخورد تلاشهای تیمهای مختلف شرکت، دریافت نشده و مورد تحلیل و بررسی قرار نگیرند؛ امکان بهبودبخشی آنها یا برطرف ساختن ایرادات جزئی و کلی وجود نخواهد داشت. استخدام کارکنان بخش بازاریابی و تبلیغات: اما در نهایت وظیفه مصاحبه و استخدام نیروهای بخش بازاریابی و تبلیغات نیز به نوعی بر دوش
مدیریت تبلیغات است. این مدیر میداند که چه نیروهایی با چه پتانسیلهایی برای به انجام رساندن رسالت بازاریابی و تبلیغات شرکت یا سازمان لازم هستند. بنابراین او بهترین شخص برای استخدام این کارکنان به صورت تمام وقت یا پاره وقت خواهد بود.
شرایط کار مدیر تبلیغات چگونه است؟
یک مدیر تبلیغات معمولا در شرایط نسبتا پر از استرسی کار میکند. وظیفه این مدیر نسبت به رصد دائمی بازار و تغییر استراتژیها همگام با آن، باعث میشود که آرامش نسبی از شرایط کاری وی سلب گردد. از آن گذشته معمولا مهلت و بازه زمانی خاصی برای پیاده سازی و اجرای تبلیغات وجود دارد و این باعث میشود که استرس افزونتری بر مدیر و تیم تبلیغات وارد شود.
سخن پایانی
وظایف یک مدیر تبلیغات از مطالعه و تحقیق در بازار و بررسی نیازهای درون سازمانی آغاز میشود. سپس او به ابزارهایی که در دست دارد پرداخته و پتانسیلهای دریافت تبلیغات بیرونی را میسنجد. این مدیر بهترین و بهینهترین شکل تبلیغات را برای فروش محصول یا ارائه خدمات و حتی برندینگ سازمان، انتخاب کرده و روش بهینه پیادهسازی و اجرای آن را نیز برمیگزیند. نقش افراد در طراحی تبلیغات بسیار مهم است و
مدیریت تبلیغات باید بهترین استخدامهای دائمی یا پروژهای را داشته باشد. شما تا چه اندازه تبلیغات را در موفقیت یک برند و جذب مخاطب و مشتری، موثر میدانید؟ تبلیغات محتوایی تا چه اندازه موثر هستند؟ ایدههای خود را در این زمینه در بخش پیامهای انگیزه در میان بگذارید.