آریا بانو

آخرين مطالب

طریقه مصرف رازیانه گوناگون

طریقه مصرف رازیانه
  بزرگنمايي:

آریا بانو - رازیانه گیاهی است معطر و خوشبو و با خواص زیاد که از دریای مدیترانه نشات می‌گیرد. در فرهنگ این منطقه، مدت‌ها از رازیانه در آشپزی و پزشکی استفاده می‌شده است. این گیاه در مناطق ساحلی رشد می‌کند. در ادامه این مطلب در ابتدا شما را با خواص این گیاه آشنا کرده و در ادامه طریقه مصرف رازیانه را به شما خواهیم آموخت.

آریا بانو


طبع گیاه رازیانه چیست؟
گیاه رازیانه طبع گرم و خشکی دارد. در طب سنتی ایران از آن به نام گیاه ضد بلغم و صفرا یاد می‌شود؛ زیرا این گیاه، گیاه بسیار گرمی است. به طور کلی تمام قسمت های رازیانه خاصیت درمانی دارد، اما بیشترین قسمت مورد استفاده آن بذر رازیانه است که دارای روغن اسانس فرار بوده و مهمترین ترکیب شیمیایی آن آنتول است و بیشترین خواص این گیاه مربوط به این ترکیب است. از طرفی دیگر مزه شیرین رازیانه مربوط به وجود آنتوئل و استراگول در آن است.
خواص زیاد رازیانه برای لاغری در طب سنتی بسیار توصیه شده است. در این مطلب قصد داریم شما را با خواص و طریقه مصرف رازیانه در زندگی انسان‌ها بیشتر آشنا کنیم.
طریقه مصرف رازیانه برای لاغری
طبع گیاه رازیانه گرم و خشک است و قسمت هایی از آن که قابل استفاده است عبارتند از برگ و ربشه آن. رازیانه به دو شکل “ دانه ” و “ عرق گیاهی ” یافت می‌شود. مصرف رازیانه برای لاغری بسیار توصیه شده است. رازیانه به عنوان یک چربی سوز قوی عمل می کند و در حفظ تناسب اندام بسیار موثر است. این گیاه قادر است چربی های تجمیع شده در بدن را از بین ببرد و در روند کاهش وزن بسیار موثر است. رازیانه با از بین بردن مشکلات دستگاه گوارش می تواند تاثیر خوبی بر هضم بهتر غذا بگذارد و همین امر خواص رازیانه را برای لاغری مهم کرده است. همچنین رازیانه احساس گرسنگی را کم کرده و از پرخوری جلوگیری می کند و به کاهش وزن و کاهش اشتها کمک می کند.
یکی از بهترین خواص رازیانه، تقویت دستگاه گوارش است. رازیانه مسکنی قوی برای دردهای معده، زخم و سردی معده است. از طرفی به هضم بهتر غذا کمک کرده و بادشکن است.
اگر از رازیانه به عنوان مسهل استفاده می‌کنید می توانید آن را با عسل و سکنجبین مصرف کنید. از دیگر فواید رازیانه می توان به درمان درد گلو، تقویت حنجره و درمان تنگی نفس اشاره کرد. برای از بین بردن سرفه و تقویت دستگاه تنفسی می توانید از دم کرده رازیانه به همراه پر سیاوشان و انجیر استفاده کنید. همچنین دمنوش رازیانه در درمان سردرد های ناشی از میگرن به کار می رود. رازیانه برای از بین بردن سوزش ادرار نیز توصیه می شود. زنانی که قاعدگی نامنظمی دارند می توانند با رازیانه این مشکل را برطرف نمایند.
مصرف رازیانه برای زنان دردوران های مختلف توصیه شده است. با این وجود به تحقیقات انجام شده و استفاده از رازیانه در دوره های مختلف می پردازیم.
مصرف رازیانه در دوران بارداری
در تعدادی از موارد خوردن رازیانه باعث لخته شدن خون می شود. اگر شما مستعد اختلالات خونی هستید، مصرف رازیانه در این دوران باعث خونریزی بیشتر و کوفتگی می شود. یک مطالعه در ایتالیا، اثرات عمومی گیاهان مصرفی در بارداری از جمله رازیانه را بررسی کرده است. این مطالعه بالای 15 ماه طول کشید و بیشتر از 700 زن مصاحبه شد و آزمایشهای مربوط 3 روز بعد از تولد نوزاد انجام شد. آنها مشاهده کردند استفاده از گیاهان از جمله رازیانه، مدت زمان زایمان را طولانی تر کرده است. اما اثرات درازمدت آن قابل استخراج نبود. اگر شما به گیاهانی مانند هویج آلرژی دارید، باید از مصرف رازیانه پرهیز کنید، بویژه وقتی حامله هستید. همچنین اگر پوست حساسی دارید از خوردن رازیانه در دوران بارداری بپرهیزید.
آیا رازیانه باعث سقط جنین می شود؟
این بسیار مشکل است که بگوییم رازیانه یک گیاه مستعد کننده سقط جنین است. اما این باور وجود دارد که مصرف رازیانه ممکن است اثرات جبران ناپذیری را بر روی جنین داشته باشد، زیرا این گیاه جزو گیاهان قاعده آور است. خوردن رازیانه باعث پریود شدن شما می شود که خونریزی در بارداری تهدیدی برای سقط جنین است. اگرچه واقعا سندی علمی برای این مطلب وجود ندارد، اما بهتر است از مصرف رازیانه در دوران بارداری پرهیز کنید.
یعضی از خانم ها وابستگی زیادی به مصرف رازیانه دارند. احساس می کنند که دانه های رازیانه به آنها آرامش می دهد. پس شما باید به دنبال یک جایگزین سالم تر در دوران بارداری باشید. اگرچه همه ی چای های گیاهی اثرات مخربی بر روی بدن شما و جنین ندارد، اما در واقع خطرات مصرف آنها هم اثبات نشده است. بنابر این جهت احتیاط توصیه می شود در دوران بارداری از مصرف چای رازیانه و سایر چای های گیاهی خودداری کنید.
مصرف رازیانه در دوران شیردهی
قرن هاست رازیانه به عنوان روشی برای افزایش شیر زنان مورد استفاده قرار می گیرد. رازیانه دارای خواصی است که مشابه استروژن عمل می کند. این هورمون به طور طبیعی به افزایش شیر مادران کمک می کند.
عوارض جانبی رازیانه در دوره شیردهی
احتمالا متوجه شده اید که کودک شما خیلی زیاد می خوابد و همین موضوع شما را نگران کرده است. اگر احساس می کنید که کودکتان بیش از حد می خوابد برای مصرف رازیانه حتما با پزشک مشورت کنید. مصرف این گیاه ممکن است موجب خواب آلودگی نوزاد شما شود.
اگر مبتلا به دیابت هستید و یا قبلا به دیابت مبتلا بوده اید، قبل از مصرف رازیانه با پزشک خود مشورت کنید. رازیانه می تواند سطوح قند خون را کاهش دهد.
رازیانه برای قاعدگی
رازیانه قاعدگی را تنظیم می کند، درد قاعدگی را کاهش می دهد و از بیماری سندرم پیش از قاعدگی جلوگیری می کند.
رازیانه و بزرگ شدن سینه
فلاونوئیدهای موجود در دانه های رازیانه مقدار استروژن را افزایش داده و درنتیجه باعث بزرگ شدن سینه می شود.
رازیانه برای یائسگی
مطالعات نشان داده است که مصرف رازیانه به دلیل مقادیر بالای فیتواستروژن در زنان علائم یائسگی را کاهش می دهد.
دیگر فواید رازیانه
تحقیقات نشان داده است که رازیانه باعث افزایش میل جنسی مردان می شود. مصرف رازیانه در مردان هورمون تستوسترون را افزایش داده و از بزرگ شدن پروستات و ناتوانی جنسی در آقایان پیشگیری می کند، رازیانه همچنین ارگاسم را تعدیل کرده و به مردان اجازه می دهد که از رابطه جنسی خود بیشتر لذت ببرند. تحقیقات نشان داده است که چای رازیانه و روغن رازیانه برای درمان کولیک یا قولنج در نوزادان و کودکان مفید است. رازیانه حاوی مقادیر بالای پتاسیم بوده و می تواند فشار خون بالا را کاهش دهد. فلاونوئیدها، ویتامین سی و روی موجود در رازیانه برای سلامت چشم ودرمان بیماری های چشمی مفید است. رازیانه حاوی روغن آنتیول و سلنیوم است که از سرطان تخمدان، رحم، سینه، و روده بزرگ جلوگیری می کند. رازیانه یکی از بهترین گیاهان دارویی برای بهبود گردش خون در بدن است که می تواند کم خونی را درمان کند.

آریا بانو


طریقه مصرف رازیانه به روش سنتی
در اکثر شکل های کاربرد سنتی آن، دانه رازیانه را داخل آب گرم می گذارند و سپس به آن کمی عسل اضافه کرده تا مزه شیرینی به دست آورد.
مصرف رازیانه خشک شده و یا به شکل کپسول
می توانید دانه های رازیانه را در خانه خشک کنید و به صورت خام بخورید. یا آنها را به شکل پودر در آورید و در یک لیوان آب گرم بریزید و بنوشید. می توانید شکل کپسول رازیانه را از داروخانه ها تهیه کنید.
مصرف رازیانه به صورت یک گیاه
بدین منظور می توانید قسمت هایی از این گیاه را به صورت خام یا پخته شده مصرف کنید. همچنین می توانید آن را به سوپ یا سالد خود و یا هر غذایی که دوست دارید اضافه کنید.
طریقه مصرف رازیانه به صورت چای
طریقه درست کردن چای رازیانه
زمانی که شما باردار هستید، بسیار مهم است که قبل از مصرف هر ماده غذایی، در مورد آن با پزشک خود مشورت کنید. دکتر شما بهترین قاضی برای مصرف این گیاهان است و اگر دکتر شما با مصرف چای رازیانه موافقت کرد، با دستور زیر می‌توانید رازیانه را در منزل خود درست کند:
موارد لازم:
دانه های رازیانه آب عسل و یا شربت طرز تهیه:
ابتدا دانه های رازیانه را خوب شسته، خرد کرده و آسیاب کنید. آب را داخل کتری ریخته، بگذارید خوب بجوشد. سپس پودر دانه های رازیانه آماده شده را به آب جوش اضافه کنید. در کتری را بگذارید و شعله را خاموش کنید و بگذارید 5 دقیقه به همان صورت باقی بماند. بعد از 5 دقیقه، عسل و یا شربت را به آن اضافه کنید. چای آماده مصرف است، مواظب باشید که آن را ولرم مصرف کنید.

آریا بانو


مصرف رازیانه به شکل ماسک
یکی دیگر از راه های مصرف رازیانه، استفاده از آن به شکل ماسک است.
ماسک رازیانه برای جوش صورت
مقداری از دانه‌های رازیانه را در یک فنجان آب جوش بریزید و 10 دقیقه بگذارید تا دم بکشد و سرد شود. حالا این محلول را بر روی صورت و گردن بمالید و بگذارید 5 دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.
ماسک جوان کننده پوست رازیانه
دانه های رازیانه را در نصف فنجان آب جوش بریزید و یک قاشق زعفران به آن اضافه کنید، بگذارید 30 دقیقه بماند وقتی که سرد شد، مقداری عسل به آن اضافه کنید. خمیر بدست آمده را روی صورت خود گذاشته و اجازه دهید به مدت 20 دقیقه بر روی پوست‌تان بماند؛ سپس با آب گرم بشویید.
ماسک رازیانه برای تقویت موی سر
دانه های رازیانه را در یک فنجان آب جوش بریزید و بگذایرد نیم ساعت بماند. سپس یک قاشق سرکه سیب به آن اضافه کنید و آن را بر روی موهای خود ماساژ دهید؛ بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس با آب و شامپو بشویید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/626428/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مدل تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه واقعی به نمایش در می‌آید

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

حریف تراکتور نصف تیمش را ندارد!

برد راحت امامی مقابل حریف کره‌ای و صعود به نیمه‌نهایی

بهترین موقعیت‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر

رکوردشکنی تاریخی بایرلورکوزن و ژابی آلونسو

گل دیدنی پولیتانو به فروزینونه از تمامی زوایا

حمایت کلوپ از ستاره لیورپول

2 خبر از فیلم کوتاه؛ آخرین وضعیت «ابله» و«آخرین شیهه»

چرا غیبت بازیگران و خوانندگان در مهمانی طهماسب، لطمه‌ای به آن وارد نکرده است؟

اولین تصویر منتشر شده از اسکناس 500 هزار تومانی جدید + واکنش بانک مرکزی

خبر جدید دولت درباره حقوق امسال کارمندان و اعلام تغییرات و رقم دقیق افزایش حقوق ها

ماجرای انفجارهای شدید امروز در اصفهان و تبریز چه بود؟ + آخرین جزییات

هجدهمین شماره «همساز» با دونوازی تنبک منتشر شد

غذا دادن غواص به کوسه گرسنه!

وقتی حیوان خانگی ات یک گاو باشد!

روش تهیه ساندویچ سرد مرغ

با این خوراکی های خوشمزه از کبد چرب رهایی می یابید

خانمم 3 ماه است که به جدایی فکر می کند

آقامیرزایی در کایاک 200 متر برنز گرفت

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت

محمدنژاد جوان در نخستین مبارزه پیروز شد

کابوس آلومینیوم دوباره برای عالیشاه و پرسپولیس

درگیری هواداران با ستاره‌های میلان

دستاورد جدید ژرمن‌ها در اروپا پس از 29 سال

استقلال در اندیشه پایین کشیدن پرسپولیس

دانشگر با کتف در رفته تمرین می‌کند!

پاس گل‌ هفته به نام جانشین گلسازترین بازیکن گل‌گهر!

استادانی که سن نمی‌شناسند؛ از اسکورسیزی تا اسپیلبرگ و ایستوود

جایزه «چهره سال هنر انقلاب اسلامی» وظیفه هنرمند را بیشتر می‌کند

تاب سواری بهاری آرام جعفری بازیگر سریال معمای شاه در طبیعت بسیار زیبای شمال / تزیین تاب با گلهای زیبا جلب توجه کرد

واکنش احسان علیخانی به عکسی از ایشان که این روزها در فضای مجازی وایرال شده / نه بابا من نیستم فتوشاپه

ماجرای شایعه ازدواج رابعه اسکویی و مازیار لرستانی | اولین واکنش جنجالی مازیار لرستانی به دلخوری خانم بازیگر از او

نماهنگ «گل پونه» با صدای محسن ابراهیم زاده

جزئیاتیی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

تفال/ من که باشم که بر آن خاطر عاطر گذرم

تقویم تاریخ/ رحلت معلم قرآن، استاد "محمدتقی شریعتی"

یکی از ظریف ترین منبت کاری و کنده کاری روی چوب

شش‌انداز، یک خورش خوش‌خوراک گیلانی

ایجاد اختلال در رشد، قد و وزن کودکان چه موقعی اقدام کنیم؟

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

مواد شیمیایی در پارکینگ ها احتمال ابتلا به ALS را افزایش می دهد

داستانک/ شنوایی کم

فنونی‌زاده: پرسپولیس نمونه یک تیم دونده و درنده است

شگرد گلزنی به نساجی در دست ستاره تراکتور

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند

گلر ذخیره تراکتور در مرز آمادگی

اعتراف یورگن کلوپ پس از حذف لیورپول

قاطع‌ترین برد پرسپولیس در راحت‌ترین بازی فصل!

پرویز برومند: به خطیر اعتقاد دارم!