آریا بانو

آخرين مطالب

مروری بر حوادث مرگبار برای کودکان در پارک‌ها اجتماعي

مروری بر حوادث مرگبار برای کودکان در پارک‌ها
  بزرگنمايي:

آریا بانو - جام جم / حادثه در کمین است؛ خانه باشد یا پیاده‌رو و خیابان، دریا باشد یا بیابان خشک و بی‌آب و علف، فرقی نمی‌کند. پای بی‌احتیاطی فردی و چاشنی بی‌دقتی مدیریتی که در میان باشد، همه چیز جور و آماده است برای وقوع یک حادثه تمام عیار و گرفتن جان یا نقص عضو و مصدومیت موقتی. یکی از حادثه‌خیزترین نقاط، پارک‌ها، بوستان‌ها و شهربازی‌ها هستند که برخلاف ظاهر خوشرنگ و لعاب و جذاب‌شان، پر از خطر هستند و نتیجه غفلت از این خطرها چیزی نیست جز یک عمر پشیمانی. آب‌نماها، دریاچه‌های مصنوعی کوچک، دستگاه‌های بازی مخصوص کودکان همه خطرهای بالقوه‌ای دارد که بارها جان کودکان زیادی را گرفته‌است. حوادثی که هفته‌های گذشته هم شاهد تکرارش بودیم. این هفته به مرور مهم‌ترین و البته مرگبارترین حوادث برای کودکان در پارک و بوستان‌ها پرداخته‌ایم.
سقوط مرگبار تیر دروازه
محل حادثه بوستانی در مشکین‌دشت کرج و قربانی یک پسر 11ساله به نام سینا بود. در گرمای یکشنبه سی‌ام خردادماه امسال، ناگهان پدری آشفته‌حال در حالی‌که بدن خون‌آلود پسرش را در آغوش گرفته بود، وارد بیمارستان شد و با استیصال از پزشکان درخواست کمک کرد. در یک لحظه اطراف پسر پر شد از پزشکان و پرستارانی که هر کدام تلاش می‌کردند جان پسرک را نجات دهند اما شدت ضربه مغزی وارد شده به سر پسر نوجوان به حدی بود که او در نهایت تسلیم مرگ شد.
پس از فوت سینا، ماموران تحقیقات در مورد این حادثه را آغاز کردند. طبق توضیحات پدر سینا، روز حادثه، سینا همراه پسرخاله‌اش که همسن و سال هستند، از او خواستند آنها را برای بازی فوتبال به پارک ببرد. پدر هم پذیرفت و همراه آنها و خانواده به پارک مطهری در مشکین‌دشت رفتند. سینا و پسرخاله‌اش با ذوق وارد زمین فوتبالی شدند که از مدت‌ها پیش مستهلک شده بود و فقط بچه‌ها از آن به عنوان زمین بازی استفاده می‌کردند. سینا و پسرخاله‌اش مشغول بازی شدند و پدر نیز سرگرم درست کردن کباب بود که دقایقی بعد پسرخاله سینا با سرو رویی آشفته به سمت پدر سینا رفت و گفت تیر دروازه روی سر سینا سقوط کرده است. پدر وحشت‌زده و هراسان به محل حادثه رفت و پسرش را با با دستان خودش از زیر تیر آهنین بیرون کشید و به بیمارستان برد. از قرار معلوم، تیردروازه‌ای که روی سینا سقوط کرده بود، به‌درستی در زمین محکم نشده بود و برای همین هر لحظه امکان سقوط آن وجود داشت. حادثه‌ای که خیلی‌ها از مدت‌ها پیش نگران وقوعش بودند، بالاخره رنگ واقعیت به خود گرفت و تیر دروازه 300 کیلویی قربانی‌ بی‌گناهش را گرفت.
حادثه سرسره بادی و مرگ 3 کودک
ماجرای مرگ مصطفی 9 ساله‌ و امیر شش ساله و ایمان بر اثر ترکیدن سرسره بادی، حادثه‌ای است که هنوز هم اهالی کاخک استان خراسان رضوی آن را به یاد دارند. سوم اردیبهشت ماه سال 93 بچه‌ها با شور و شوق زیادی مشغول بازی در پارک بودند. در حالی‌که همه چیز خیلی خوب به نظر می‌رسید، ناگهان تشک بادی سرسره بازی منفجر شد و سه کودک بر اثر این انفجار به شدت به فاصله‌ای دورتر پرتاب شدند. یکی از کودکان 16متر پرتاب شد و شدت جراحات او به حدی بود که در دم جانش را از دست داد.
دو کودک دیگر هم با این‌که بر اثر انفجار و پرتاب شدید، به شدت مجروح شده بودند اما هنوز نفس می‌کشیدند و برای همین به بیمارستان منتقل شدند. کادر درمان اقدامات پزشکی را آغاز کردند، ولی تلاش‌ها بی‌فایده بود و امیر و مصطفی جان‌خود را از دست دادند. بر اساس تحقیقات انجام شده، علت اصلی حادثه، انفجار تشک بادی سرسره بازی و آزاد شدن مقدار زیادی هوا با فشار زیاد باعث شد سه کودک به کام مرگ فروروند. به گفته بستگان یکی از قربانیان حادثه، شهرداری و مسؤول پارک مقصران اصلی بودند؛ ولی هیچ‌کس از آنها دلجویی نکرد.
مرگ با پمپ آب در پارک
ماجرای دردناک مرگ فاطمه پنج ساله را هنوز هم خیلی‌ها به خاطر دارند. دخترکی که به طرز هولناکی در پمپ آب‌نمای پارک کوهسار شهرک رضویه جان خود را از دست داد. چهارم خرداد95 بود که فاطمه همراه مادرش تصمیم گرفتند برای گشت و‌گذاری کوچک به پارک بروند. پس از مدتی مادر متوجه غیبت فاطمه شد و وقتی به سمت آب‌نما رفت، دمپایی‌های فاطمه را روی آب دید. با نگرانی از نگهبان پارک خواست تا پمپ حوض آب را خاموش کند. بعد ازخاموش‌کردن پمپ تازه عمق فاجعه مشخص و تکه‌های بدن فاطمه روی آب نمایان شد. خیلی طول نکشید که تیم تخصصی پزشکی قانونی و پلیس به محل حادثه اعزام شدند. درحالی‌که مادر، سیاهپوش فاطمه کوچکش بود، تحقیقات برای کشف مرگ فاطمه آغاز شد. بر اساس تحقیقات، ناظر شهرداری این پارک، دخترجوانی بود که از مدت‌ها پیش بارها گزارش‌هایی در خصوص سرقت حفاظ و توری آب نما به پیمانکار و شهرداری ارائه کرده و هشدار داده بود اما اهمیتی به گزارش‌های ناظر جوان داده نشد تا این‌که فاطمه جان خود را بر اثر برخورد با پمپ آب از دست داد. پیمانکار بوستان بازداشت و برای او قرار وثیقه 200میلیون تومانی صادر شد که او با تسلیم مبلغ وثیقه از زندان آزاد شد. درنهایت پس از گذشت یک سال از این حادثه به این موضوع در شعبه11 دادگاه بعثت رسیدگی شد و بر اساس رأی صادره، مدیر عامل شرکت پیمانکار به چهار ماه حبس و پرداخت نصف دیه مرد محکوم شد؛حکمی که البته خلاف انتظار خانواده فاطمه بود و آنها انتظار تعیین حکم سنگین‌تری برای خاطی داشتند.
اتصالی برق، قاتل امیرعلی
20خرداد امسال هم پارک رازی تهران، شاهد وقوع حادثه‌ای مرگبار برای پسربچه شش‌ساله‌ای به نام امیرعلی بود که بر اثر برق‌گرفتگی ناشی از اتصالی تیرچراغ برق جان خود را از دست داد. در حالی که تیم تحقیقات مشغول بررسی حادثه بودند، یکی از بستگان نزدیک امیرعلی در مورد مرگ برادرزاده‌اش گفت:« من و برادرم اغلب اوقات بچه‌های‌مان را برای دوچرخه‌سواری به پارک رازی می‌بردیم. روز حادثه نزدیک آنها نشسته و مشغول صحبت بودیم که امیرعلی دوچرخه‌اش را کنار گذاشت و کفش‌هایش را درآورد تا کمی استراحت کند. مشغول صحبت بودیم که ناگهان صدای داد و فریاد در پارک پیچید.»
 با شنیدن صدای فریاد، عمو و پدر امیرعلی به سرعت دنبال صدا رفتند و متوجه جمعیتی شدند که سعی داشتند به مصدومی‌کمک کنند. جلوترکه رفتند امیرعلی را دیدند که دو نفر سعی داشتند او را احیا کنند. آن‌طور که یکی از رهگذران برای عمو و پدر امیرعلی توضیح داد، آن روز امیرعلی پس از دیدن یک بچه گربه، حیوان را دنبال کرد که در ادامه دست یا پایش با تیر چراغ برق برخورد کرد و دچار برق‌گرفتگی شد.
پدر امیرعلی با اورژانس تماس گرفت و دقایقی بعد آمبولانس از راه رسید و امیرعلی را که به نظر می‌رسید دیگر جانی در بدن ندارد، به بیمارستان منتقل کرد. در بیمارستان پزشکان تلاش کردند پسرک را احیا کنند، اما بی‌فایده بود و به پدرش خبر دادند قلب کوچک امیرعلی از تپش ایستاده است. پس از مرگ امیرعلی، پدر او در خصوص مرگ پسرش شکایتی تنظیم کرد تا مقصران این حادثه دردناک شناسایی شوند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/624766/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بادبان خورشیدی ناسا به مدار زمین رفت

گام بلند دانشمندان در درمان سرطان/ لیپیدها زیر ذره‌بین می‌روند!

موشک «فالکون 9» یک رکورد جدید را ثبت کرد

5 اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر، نویسنده و مترجم معاصر، دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن

خاطرات پردردسر برادر «جین آستن»

بارسلونا شکایتش از داوری ال‌کلاسیکو را به دادگاه مدنی می‌برد

واکنش حسن یزدانی به حذف دیوید تیلور از المپیک

حدادی: امروز یک روز تاریخی برای باشگاه پرسپولیس بود

پخش یورو 2024 در بلاروس بدون مجوز یوفا!

تنها بازیکنی که در قراردادش ورود کردم، وریا غفوری بود‌

سنگ تمام ویسی برای ساسان

بلینگام 31 میلیون یورو به دورتموند می‌دهد

لحظه‌شماری بایرن؛ شاید این ستاره به رئال برسد

تشویق ایسلندی تیم ملی پس انجام دو ماموریت

هواداران منچستریونایتد بلیت‌هایشان را به باشگاه پس دادند!

صعود قاطع یوزها به نیمه نهایی؛ ایران مسافر جام‌جهانی شد

تصورات غلطی که مردم درباره ژیلا صادقی دارند

کنایه سیدجواد هاشمی به حواشی آهنگ خواندن با هودی!

مادر شهیدان «محمد حسن و محمدحسین نیرنگ» آسمانی شد

نشست مقدماتی اجرای برنامه عملیاتی در بنیاد شهرستان‌های استان تهران برگزار شد

سفر به تهران قدیم؛ اولین روزی که بستن کمربند خودرو اجباری شد

این افراد بیشتر در معرض حملات قلبی هستند

تایپوگرافی جدید از آهنگ زیبای محسن چاوشی

معاون رئیس جمهور: دیدگاه دولت به تعطیلی پنج‌شنبه‌ها نزدیک‌تر است

وزیر کشور: فراجا به عنوان ضابط قوه قضائیه وظیفه ذاتی در حوزه حجاب دارد

اظهارات فرمانده سابق سپاه در مورد طرح نور و لایحهٔ حجاب و عفاف

مخبر: مراقبت کنید تا اخلال و مشکلی در برگزاری کنکور سراسری رخ ندهد

ضرغامی: آمارها نشانگر رشد قابل‌توجه گردشگری است

ممنوعیت همراه داشتن 14 قلم دارو در عربستان برای زائران حج

گوناگون/ یادی از شکست آمریکا در طبس

صحنه ای هولناک از رعد و برق در شهربازی!

یه گاز از این ترکیب مقوی روزتو‌ میسازه

این غذا مزه پیتزا میده و سریع آماده میشه

یک روش خفن برای درست کردن سیب زمینی ترد و خوشمزه

هشدار آژانس بیماری‌های اروپا درباره کاهش واکسیناسیون کودکان

پیوند اعضای یک بیمار آمبولی ریه و ایست کامل قلبی، برای نخستین بار در کشور

این تنبیه رو برای بچه ها قبول دارید؟

اشتباهات مهلک در تربیت فرزند

عجیب تر از این دم کنی تا حالا ندیدی

هشدار درباره همه‌گیری «تنهایی» در آمریکا

اسپیس‌ایکس سیصدمین فرود موفق با بوستر فالکون 9 را تکمیل کرد

برای اولین‌بار، ساخت سلول زنده در آزمایشگاه/ انسان قادر به انجام کار طبیعت می‌شود؟

کتاب «اُمّ علاء» نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود

پیمان حدادی: عدد 6 برای پرسپولیس مقدس است

گل چهارم ایران به قرقیزستان توسط مهدی کریمی

جلسه فنی تیم‌های ملی تکواندو برگزار شد

اولین حرف‌های یحیی در مورد تراکتور!

زمان پایان لیگ تنیس روی میز مشخص شد

نتایج کمانداران کشورمان در دور مقدماتی کاپ جهانی شانگهای

دورتموند هنوز از بلینگام پول درمی‌آورد!