آریا بانو

آخرين مطالب

تکثیر نسل پاک، هدف مقدس و متعالیِ ازدواج خانواده

تکثیر نسل پاک، هدف مقدس و متعالیِ ازدواج
  بزرگنمايي:

آریا بانو - باشگاه خبرنگاران / حجت الاسلام والمسلمین سید صادق میرمحمدی سخنران و کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان ، اظهار کرد: ازدواج امیرالمؤمنین (ع) و حضرت زهرا (س) به‌عنوان نمونۀ کاملی از یک ازدواج انسانی، الهی و اسلامی است که با مطالعه و بررسی این پیوند مقدس و آسمانی در می‌یابیم که هدف متعالی ازدواج «تکثیر نسل پاک» است.
اهداف ازدواج در آیات و روایات
وی با تاکید به اینکه در ازدواج چهار هدف اصلی وجود دارد گفت: اولین هدف از ازدواج آرامش و سکون است. ازدواج پاسخ به یک نیاز فطری و درونی انسان است. ازدواج برای انسان آرامش و سکون را به ارمغان می‌آورد؛ خداوند در قرآن کریم می‌فرماید، «وَمِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیهَا وَجَعَلَ بَینَکُمْ مَوَدَّهً وَرَحْمَهً؛ و از نشانه‌های او اینکه از [نوع]خودتان همسرانی برای شما آفرید تا بدان‌ها آرام گیرید، و میانتان دوستی و رحمت نهاد.» در واقع خداوند هر یک از زن و مرد را نیمه گمشده‌ای قرار داده که با قرارگرفتن در کنار هم نیمه دیگر خود را یافته و کامل می‌شوند و با رسیدن به این کمال، آرام می‌گیرند.
این کارشناس مذهبی درباره هدف دوم در ازدواج اظهار کرد: دومین هدف از ازدواج حفظ دین است؛ پیامبر (ص): «مَنْ تَزَوَّجَ فَقَدْ أَحْرَزَ نِصْفَ دِینِهِ‏، فَلْیتَّقِ اللَّهَ فِی النِّصْفِ الْبَاقِی؛ هرگاه شخصی ازدواج کند، نصف دین خود را به دست آورده است؛ پس برای نصف دیگر، باید تقوای الهی را پیشه کند.» به این معنا که ازدواج با پاسخ به یک نیاز فطری انسان که میل به جنس مخالف است، زمینۀ بسیاری از گناهان را از بین برده و برخی موانع در مسیر کمال را برمی‌دارد. از این‌ رو پیامبر (ص) در ادامه می‌فرماید، با رعایت تقوا نصف دیگرِ دین خود را حفظ کنید.
وی ادامه داد: اهداف دیگری که در ازدواج می‌توان به آن اشاره کرد، عمل به سنت پیامبر (ص) است. در روایتی از پیامبر (ص) آمده است، «النِّکاحُ سُنَّتِی فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیسَ مِنِّی؛ ازدواج، سنّت من است و هر کس از سنّت من روی بگردانَد، از من نیست. هدف چهارم در امر ازدواج. تکثیر نسل است که پیامبر (ص) در این خصوص می‌فرمایند، «تَنَاکحُوا تَکثُرُوا فَإِنِّی أُبَاهِی بِکمُ الْأُمَمَ یوْمَ الْقِیامَهِ حَتَّی بِالسِّقْطِ؛ ازدواج کنید تا جمعیت شما افزون شود؛ زیرا من در روز قیامت، به وجود شما، حتّی به فرزندان سقط شده‌تان، بر سایر امت‌ها مباهات می‌کنم.»
تکثیر نسل پاک؛ هدف اصلی ازدواج
حجت الاسلام و المسلمین سید صادق محمدی بیان کرد: دربارۀ بند چهارم از موارد بیان شده در اهداف ازدواج باید گفت که در آیات و روایات شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه هدف از ازدواج را نباید فقط در «تکثیر نسل» خلاصه کرد، بلکه آنچه هدف اصلی و متعالی ازدواج است «تکثیر نسل پاک» است. در ذیل به برخی از این شواهد اشاره می‌شود: قرآن کریم دعای حضرت زکریا (ع) را برای فرزندآوری این‌گونه نقل می‌کند که «قَالَ رَبِّ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ ذُرِّیهً طَیبَهً؛ پروردگارا، از جانب خود، نسلی پاک و پسندیده به من عطا کن.» یعنی حضرت زکریا (ع) در دعای خود هر فرزند و نسلی را از خدای متعال تقاضا نمی‌کند، بلکه نسلی را می‌خواهد که طاهر و پاکیزه باشد. خداوند نیز دعای او را مستجاب کرده و فرزندی پاک و معصوم به نام یحیی (ع) را به او عطا فرمود.
وی درباره دیگر شواهدی که در تکثیر نسل پاک به آن اشاره شده است گفت: از امامان معصوم (ع) دستورالعمل‌هایی برای بچه‌دار شدن، نقل شده که در آن‌ها همان دعای حضرت زکریا (ع) را به شیعیان آموزش می‌دادند؛ مانند این روایت که امام صادق (ع) در پاسخ سؤال راوی که فرزندی نداشت و دستوری می‌خواست این‌گونه می‌فرمایند، در حال سجده این دعا را بخوان: «.. رَبِّ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ ذُرِّیهً طَیبَهً ...» پس معلوم می‌شود که قرار نیست نسل‌ها به هر شکلی ادامه یابد، بلکه نسل شیعه باید نسلی پاک باشد. دقت و تأمل در آیات و روایاتِ راجع به ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) به‌عنوان نمونه کاملی ازیک ازدواج انسانی، الهی و اسلامی نیز ما را به این نکته مهم رهنمون می‌سازد.
آیاتی از سورۀ الرحمن
این کارشناس مذهبی در ادامه گفت: خداوند در سورۀ الرحمن می‌فرماید: «مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقیانِ بَیْنَهُما بَرزَخٌ لایَبْغیانِ ... یَخْرُجُ مِنْهُما اللّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ؛ خداوند دو دریای مختلف را در کنار هم قرار داد، درحالی‌که با هم تماس دارند؛ در میان آن دو مانعی است که یکی بر دیگری غلبه نمی‌کند ... از آن دو، لؤلؤ و مرجان خارج می‌شود.» تفسیراین آیات در برخی تفاسیر و روایات این گونه آمده است: «دو دریا، حضرت علی و حضرت زهرا (س) هستند [و تلاقی بینشان ازدواج آن‌هاست]و مراد از برزخ میان آن دو، پیامبر گرامی اسلام (ص) و لؤلؤ و مرجان هم امام حسن (ع) و امام حسین (ع) هستند.» در روایتی هم از امام صادق (ع) این‌طور نقل شده است: «علی و فاطمه دو دریای عمیق هستند که هیچ‌کدام بر دیگری تجاوز نمی‌کند و از این دو دریای عمیق لؤلؤ و مرجان یعنی حسن و حسین خارج شده‌اند.» بنابراین، علت غائی و هدف نهایی تلاقی و ازدواجِ دو دریای علی (ع) و فاطمه (س) به‌وجودآمدن دو گوهرِ پاک و معصوم، به نام حسن و حسین (ع) است.
روایتی از پیامبر (ص)
وی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (ص) اظهار کرد: از رسول خدا (ص) در روز اول زندگی حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) به خانه ایشان آمدند و در گفت‌وگویی که با ایشان داشتند، دعایی فرمودند که می‌توان محور اصلی آن دعا را تولد و تکثیر نسل پاک دانست؛ حضرت فرمودند: «اللَّهُمَّ اجْمَعْ شَمْلَهُمَا وَ أَلِّفْ بَینَ قُلُوبِهِمَا وَ اجْعَلْهُمَا وَ ذُرِّیتَهُمَا مِنْ وَرَثَهِ جَنَّهِ النَّعِیمِ‏ وَ ارْزُقْهُمَا ذُرِّیهً طَاهِرَهً طَیبَهً مُبَارَکَهً وَ اجْعَلْ فِی ذُرِّیتِهِمَا الْبَرَکَهَ وَ اجْعَلْهُمْ أَئِمَّهً یهْدُونَ بِأَمْرِکَ إِلَی طَاعَتِکَ وَ یأْمُرُونَ بِمَا یرْضِیکَ؛ خداوندا! در میان آن‌ها الفت برقرار نما، و آنان و فرزندانشان را نعمت بهشت نصیب فرما، به آن‌ها فرزندانی پاک، طیب و مبارک روزی نما، و در ذرّیه آن‌ها برکت قرار داده و آن‌ها را امامانی هدایتگر به سوی اطاعت خود قرار ده، و آنان را به آنچه که رضایت تو در آن است، راهنمایی فرما.»
حجت الاسلام و المسلمین سید صادق میرمحمدی در پایان گفت: بنابراین، با تأمل در مجموعۀ آیات و روایات خصوصاً آنچه راجع به کامل‌ترین ازدواج عالم هستی است؛ یعنی ازدواج دو انسان کامل و معصوم به نام حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س)، درمی‌یابیم که هدف متعالی و مقدس ازدواج «تکثیر نسل پاک» است؛ در نتیجه با این هدف‌گذاری متعالی در مسئله ازدواج، انتخاب همسر و فرزندآوری می‌توان برای تکثیر و تربیت انسان‌های پاک و الهی و به‌تبع آن جامعه‌ای انسانی، الهی و اسلامی گام‌های بلندی برداشت.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/624161/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راه های تقویت بهره ی هوشی

قانون باور چیست و آیا می توان آن را تغییر داد؟

سندروم دیوژن چیست و چگونه درمان می شود؟

اختلال حافظه تکرار پنداری

تکنیک ای اف تی چیست و مراحل آن کدامند؟

سندرم استکهلم چیست و چگونه درمان می شود؟

توهم کوتارد چیست و علائم و درمان آن چه چیزی است؟

علائم و روش های درمان سندروم استندال یا سندرم فلورانس

ضد افسردگی های سه حلقه ای

توهم کاپگراس چیست؟

سایکومتریست چگونه کار می کند؟

رفتار تکانشی چیست و چگونه درمان می شود؟

فروپاشی عصبی چیست و چه علائمی دارد؟

اختلال دیس تایمی یا افسرده خویی چیست ؟ علل ، علائم و درمان آن

با بیمار در حال مرگ چگونه باید رفتار کرد؟

درباره اتانازی چه می دانید؟

آزار و اذیت خیابانی چیست و چگونه با آن رفتار کنیم؟

توهم فرگولی چیست؟ علل و درمان آن

فردگرایی چیست و شیوع فردگرایی در میان افراد جامعه

افسردگی غیر معمول یا آتیپیک

سندروم بیت المقدس چیست؟

آشنایی با خصوصیات زنانی که تیپ شخصیت مردانه دارند

آدم های پرتوقع چه ویژگیهایی دارند و چگونه باید با آن‌ها رفتار کرد؟

اختلال افسردگی اساسی چیست؟ دلایل و درمان آن

بیماری وسواس فکری OCD

بی اشتهایی عصبی چیست و چگونه درمان می شود؟

چگونه به شخصی بگویید که بوی بد دهان یا بدن دارند

آگورافوبیا یا ترس از فضای باز چیست؟ علل و درمان

بی‌گوشی‌هراسی (نوموفوبیا)

راههای غلبه بر افسردگی

ادیتیوولتافوبیا چیست و چگونه درمان می شود؟

افراد آب زیر کاه چه کسانی هستند؟

کربوفوبیا چیست؟ علت و درمان آن

نئوفوبیای غذایی چیست و چگونه درمان می شود؟

تراپیست کیست؟ معرفی انواع تراپی

اختلالات خلقی چیست؟ انواع اختلالات خلقی

نشخوار ذهنی چیست؟ درمان نشخوار ذهنی

ویژگی افراد درون گرا چیست؟ راههای درمان درون گرایی

آر تی ام اس (rTMS) یا تحریک مغناطیسی مغز چیست؟

مثلث کارپمن چیست؟ خروج از مثلث کارپمن

هیپنوتراپی چیست؟ موارد استفاده از هیپنوتراپی

کلمات و عبارات نشان دهنده افسردگی

روش صحیح قطع داروهای افسردگی

رشد فردی چیست؟ تاثیرات رشد فردی

قانون لاگوم چیست و چگونه سوئد را به شادترین مردم تبدیل کرده است؟

نقشه مغزی چیست؟ نحوه تهیه نقشه مغزی

آموزش انجام تمرین های مدیتیشن + نکاتی برای تازه کارها

دلایل، مزایا و معایب تغییر شغل

افسردگی در محیط کار و راههای رهایی از آن

تفاوت استرس و اضطراب و راههای درمان آنها