آریا بانو

آخرين مطالب

تهران و مخاطراتش /3

پسماند و عدم تفکیک از مبدأ آن مخاطره ای جدی برای کلانشهرها شهرداری تهران

پسماند و عدم تفکیک از مبدأ آن مخاطره ای جدی برای کلانشهرها
  بزرگنمايي:

آریا بانو - اداره کل آموزش های شهروندی با استفاده از ظرفیت‌های روز جامعه توانست بخش مهمی از آموزش‌ها در حوزه مدیریت پسماند را انجام دهد.

به گزارش خبرنگار شهر، امروزه تمام شهرهای جهان با مخاطره های بسیاری دست و پنجه نرم می کنند و این مخاطره های در کلانشهرها رنگ و بوی دیگری دارد زیرا جنس مخاطرات طبیعی و انسانی در کلانشهر ها به دلیل تمرکز جمعیت بسیار متفاوت است.
بخش مهمی از تاب آوری شهرها به آمادگی آن شهر و کلانشهر در برابر مخاطرات طبیعی و انسانی بستگی دارد و به زبان ساده اگر مدیریت شهر یا کلانشهرها بتوانند آمادگی خود را در مقابل مخاطرات افزایش دهند در زمان بروز بحران عملکردی متناسب با برنامه ریزی از پیش تعیین شده انجام خواهند.
مخاطرات شهر تهران را می توان به موضوعات و زیر مجموعه های مختلف دسته‌بندی کرد که هر یک از آن ها نیازمند برنامه ریزی و نقشه راه متناسب با جمعیت شهر است زیرا در زمان بروز حادثه عملکرد اولیه نهادهای مسئول در زمان بحران نقش بسیار مهمی در کاهش اسیب های روحی افراد حادثه دیده دارد.
سیل، زلزله، رانش، ساختمان‌های فرسوده، بافت های ناپایدار شهری، قرار گیری پالایشگاه‌های نفت و گاز در حریم و حتی داخل شهرها، نبود سیستم یکپارچه برق شهری به ویژه در مناطق جنوب شهرها از جمله مخاطراتی است که شهرهای کشور و به ویژه کلانشهرها را تهدید می کند.
یکی از مخاطرات کلانشهرها به دلیل تمرکز جمعیت روز و شب موضوع تولید پسماند است که همواره این موضوع به آموزش هماهنگی در جهت تفکیک و کاهش تولید پسماند نیاز دارد و از همین رو یکی از نهادهای درگیر در موضوع نحوه تولید و تفکیک پسماند شهری اداره کل آموزش‌های شهروندی معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران است.
مجتبی دانشور مدیر کل اداره آموزش های شهروندی شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار شهر در تشریح جزئیات اقدام‌های انجام شده در شهرداری تهران در موضوع پسماند گفت: موضوع پسماند و محیط زیست یکی از 4 محوری است که ما در ادراه کل آموزش های شهروندی در حوزه آموزش و آگاه سازی شهروندان تعقیب کردیم و تلاش ما هواره این بود در برنامه های متعدد فرهنگی این اقدام ها را انجام دهیم.
دانشور در تشریح شاخص های فعالیت های انجام شده در بخش پسماند در اداره کل آموزش های شهروندی شهرداری تهران ادامه داد: همان‌گونه که شهروندان اطلاع دارند یکی از طرح هایی که اداره کل آموزش های شهروندی در حال انجام و پیگیری آن است مربوط به بحث فرهنگ آپارتمان نشینی است که در قالب پویش همسایه خوب دنبال می شود.
او افزود: در پویش همسایه خوب که در مناطق 22 گانه شهر تهران به شکل آزمایشی در هر محله در حال انجام است توانستیم یکی از محورهای آن (پسماند) را با حضور ترویج گران و تسهیل گران در دست آموزش قرار دهیم.
مدیر کل اداره آموزش های شهروندی شهرداری تهران با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور افزود: در بخشی از آموزش های خود در حوزه پسماند آموزش چهره به چهره را در دستور کار قرار دادیم که متاسفانه با شیوع ویروس کرونا این موضوع از برنامه خارج شد.
دانشور در پاسخ به این سوال که چند واحد مسکونی مشمول این نوع آموزش (چهره به چهره) شد، گفت: در بخش اول این طرح توانستیم 80 هزار واحد مسکونی را تحت پوشش قرار دهیم و تلاش ما این بود همواره یک رویداد در بخش پسماند برای شهروندان در هر حوزه ای از فعالیت خود پیش بینی کنیم.
او در پاسخ به این سوال که آیا گروه هدف خاصی مورد توجه آموزش های شهروندی در بخش پسماند بود یا خیر ادامه داد: ما در بخش آموزش درحوزه پسماند دو گروه هدف نوجوانان و جوانان و بزرگسالان را پیش بینی کردیم که برای کودکان و نوجوانان تولیدات آموزشی و برای بزرگسالان برگزاری رویداد ها در دستور کار قرار گرفت.
مدیر کل اداره آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران با اشاره به این موضوع که یکی دیگر از اقدام‌های انجام شده تحویل مخازن جمع آوری پسماند خشک به مالکان ساختمان‌های پایتخت بود ادامه داد:با همکاری سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران طرح هایی از جمله گلماند برای آموزش مدیریت پسماند به شهروندان نیز به اجرا در آمد.
دانشور در پاسخ به این سوال که در بخش آموزش در بستر فضای مجازی نیز چه اقدام‌هایی انجام شده است گفت: در بخش فضای مجازی برای آموزش‌ های شهروندی در حوزه پسماند اقدام های متعددی داشتیم که در بازه های متفاوتی از زمان منتشر شد و باید به این نکته تاکید کنم که یکی دیگر از اقدام های انجام شده با توجه به تعطیلی مدارس ایجاد کارگاه های آموزشی مجازی برای کودکان و نوجوانان بود.
او ادامه داد: در کنار آموزش مباحث مدیریت پسماند به کودکان و نوجوانان ما برای بزرگسالان نیز برنامه‌ریزی‌های متعددی کردیم تا بتوانیم در کنار رویداد هایی مانند روز هوای پاک یا روز بدون پلاستیک اقدام های لازم را برای آموزش شهروندان انجام دهیم که یکی از آن ها توزیع کیسه های پارچه ای در فروشگاه های شهروند، نانوایی ها و میادین میوه و تره بار بود.
مدیرکل اداره آموزش های شهروندی شهرداری تهران با اشاره به رویداد بین المللی جشنواره فیلم فجر گفت: در 2 سال گذشته ( سال 98 و 99) جشنواره بین المللی فیلم فجر بستر مناسبی برای پخش و عرضه تولیدات اداره کل آموزش های شهروندی در بخش پسماند بین مردم بود که خوشبختانه با استقبال زیادی نیز از سوی هنرمندان و هنردوستان مواجه شد.
دانشور ادامه داد: یکی دیگر از اقدام‌های انجام شده در بخش مدیریت پسماند از سوی اداره کل آموزش‌های شهروندی تولید مجموعه محتوا برای کاهش شیرابه، پسماند الکترونیک و معرفی برنامه‌های پسماند خشک بر روی تلفن همراه بود که خوشبختانه نیز توفیقات خوبی در این بخش حاصل شد.
دانشور تصریح کرد: برنامه ریزی اداره کل آموزش های شهروندی برای آموزش شهروندان در بخش پسماند همواره مورد توجه قرار دارد و امیدواریم این رویه تاثیر مثبتی در مدیریت پسماند پایتخت داشته باشد.
خبرنگار: نیما پاینده

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/623175/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

اقدام حمایتی دولت انگلیس از ورزشکاران روسی

زوج دفاعی جدید شجاع؛ حضور کمرنگ اما موثر!

کلوپ: همان لیورپول ترسناک همیشگی می‌شویم

چهار تراکتوری مورد تشویق هواداران مازنی

سنگ تمام هواداران نساجی برای بقا در لیگ

متیو مک کانهی: وقتی خدا رو داری یه رفیق داری اون رفیقم خودتی

بوسه امیر جعفری بر پیشانی همسرش در یک سریال

بیت باکس زیبای دی جی و بچه ها در حضور آقای طهماسب

علت عدم حضور نبویان در پدرخوانده3

نتیجه‌ی عدم توجه به جلو در رانندگی

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

ترکیب تراکتور بدون خمس زیر و رو شد!

فلاح: دوست داشتم برای آقای گلی تلاش کنم

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

رنکینگ توپ طلا؛ فرش قرمز برای بلینگام!

ادعای عجیب ویدال؛ دوست داشتم برای رئال بازی کنم!

نصیرزاده: سرمربی جدید تا پایان فصل بعد می‌ماند

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

نه فرانسه و نه پی‌اس‌جی؛ مقصد زیدان مشخص شد

باقری تک و تنها در جنگ با آلوز و حسینی

در آستانه ال‌کلاسیکو؛ کاپیتان رئال تمرین نکرد

این افراد ریواس نخورند

اجرای تماشایی از آهنگ «پینک فلوید» با گیتار الکتریک

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

واژگونی پراید حادثه آفرید

حکمت/ کجای مجلس بنشینیم؟

طرز تهیه خاگینه هویج

استفاده از سیر پخته شده برای کاهش ورم گلو

توصیه جالب دکتر عزیزی به مردها

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

واقعیت مصدومیت‌های جنجالی‌‌ترین تنیسور ATP

ترابی، اثرگذاری روی صد گل لیگ برتر!

معرفی تیم داوری بازی ملوان و سپاهان

اتلتیکومادرید، بارسلونا را پولدار می‌کند

با شگفتی‌سازان دقیقی علیه استقلال

پیام آماده بازگشت به ترکیب سپاهان

تلخ‌ترین حذف بارسلونا پس از 40 سال

تن‌هاخ: گارناچو از من عذرخواهی کرد

دروازه‌بان جنجالی بازی حساس را از دست داد

احضار دانیال اسماعیلی‌فر به کمیته انضباطی

فیلمسازی در حوزه اقوام یک گام بزرگ است

مهارت شگفت‌انگیز بازیگر مشهور سینما در کشیدن نقاشی

بازخوانی زیبا از ترانه دلنشین علیرضا افتخاری

پدر گلاب ایران درگذشت

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

قانون اساسی برخاسته از نماز