آریا بانو

آخرين مطالب

8 تصویر باورنکردنی از دنیای نامرئی که دیدنی شدند! گوناگون

8 تصویر باورنکردنی از دنیای نامرئی که دیدنی شدند!
  بزرگنمايي:

آریا بانو - باشگاه خبرنگاران / چشم انسان محدود است؛ اما به لطف شبیه سازی‌ها و عکس‌های واقعی، مردم اکنون می‌توانند بهتر از هر زمان دیگری تصاویری از دنیای نامرئی را ببینند. با استفاده از این ابزارها می‌توانیم به درخشانی مرموز اطراف گل‌ها، یک اتم (بدون بزرگنمایی) و حتی سرعت نور نگاه کنیم. در این گزارش تصاویری را می بینید که از اجسام و اتفاقات نامرئی گرفته شده است.
هاله آنرومدا
وقتی اخترشناس‌ها به آسمان شب نگاه می‌کنند، می‌توانند چشمک‌های زیادی را مشاهده کنند. اما چیز دیگری هم در آنجا وجود دارد که چشمان انسان نمی‌تواند آن را ببیند. هاله‌های کهکشانی، ابر‌های گازی هستند که تقریبا مانند جو در هر کهکشان می‌پیچند. حباب نزدیکترین همسایه کهکشانی ما، آندرومدا، در سال 2020 نمایان شد. اگر این شبیه سازی یک چیز واقعی در طبیعت بود، کسی که شبانه بیرون می‌رفت می‌توانست درخششی 100 برابر بزرگتر از ماه را ببیند.

آریا بانو


اما دلیل این شبیه سازی محققان به دلایلی غیر از زیباسازی افق در شب بوده است. از بین دو کهکشان راه شیری و آتدرومدا، مطالعه ابر کهکشان راه شیری سخت‌تر است. هر اطلاعاتی که از آندرومدا جمع آوری شود می‌تواند سرنخی از هاله کهکشان ما در گذشته باشد و چگونگی تکامل آن در آینده را به دانشمندان ارائه دهد.
موج ضربه‌ای یک انفجار
بیشتر ما دوست داریم مراکز دولتی و محرمانه را ببینیم؛ چرا که شایعات زیادی مربوط به بیگانگان و فناوری‌های جدید در مورد این مکان ها مطرح می‌شود که یکی از این موارد را در اینجا معرفی می‌کنیم. آژانس تحقیق و توسعه دفاعی کانادا دارای یک دشت عظیم است که دور از مناطق شهری واقع شده و از آن برای آزمایش های انفجاری استفاده می‌شود. در سال 2015، این آژانس، آزمایش مواد منفجره انجام داد. شخصی که در این محل حضور داشت تصویری از گلوله آتشین انفجار گرفت و به طور غیر منتظره‌ای موج ضربه ای انفجار نیز در این عکس قابل رویت بود.

آریا بانو


این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که چیزی سریعتر از سرعت صوت حرکت می‌کند و باعث تغییر شدید فشار می‌شود. امواج ضربه‌ای معمولاً فقط در آب مشاهده می‌شوند؛ اما تصویر سال 2015 موج ضربه‌ای را در هوا شکار کرد. آنچه باعث استثنایی شدن بیشتر عکس می‌شود، وضوح آن است. شکل موج ضربه‌ای که آتش انفجار را با حبابی احاطه کرده به وضوح قابل مشاهده بود.
شکل X در میدان مغناطیسی
کهکشان NGC 4217 ممکن است نام خسته کننده‌ای داشته باشد، اما وقتی در سال 2020 تصویری از میدان مغناطیسی آن منتشر شد، این کهکشان مارپیچی منتشر شد و به کتاب‌های گینس راه پیدا کرد. البته تقریباً هیچ چیز در مورد اینکه کهکشان‌ها چگونه میدان‌های مغناطیسی خود را ایجاد می‌کنند، نمی‌دانیم.

آریا بانو


میدان مغناطیسی NGC 4217 عظیم بود و به 22 هزار و پانصد سال نوری در فضا رسید و همچنین به شکل X بود. اما هیچ یک از این دو ویژگی جدید نیستند. کهکشان‌های مارپیچی دیگری با میدان های X شکل وجود دارد که در هزاران سال نوری امتداد یافته است. با این حال، هنگامی که این تصویر گرفته شد، پدیده‌های مرموزی را در داخل میدان مغناطیسی آشکار کرد که قبلاً هرگز دیده نشده بودند. برای مثال، حباب‌های غول پیکر گازی که در اطراف کهکشان وجود داشتند نیز مغناطیسی بودند. یک میدان مغناطیسی دیگر وجود داشت که به سمت بالا چرخیده بود و عجیب‌ترین کشف هم حلقه‌هایی بود که به بیرون پرتاب می‌شدند.
امواج گرانشی

آریا بانو


کسی شک ندارد که حیات وحش استرالیا عجیب و غریب است؛ اما ظاهرا، جنبه های نامرئی قاره نیز به همان اندازه عجیب هستند. در سال 2019، یک ماهواره هواشناسی چیزی را که بر فراز استرالیا موج می‌زد شکار کرد. با یک بررسی دقیق‌تر، این پدیده به عنوان امواج گرانشی شناخته شد. البته امواج گرانشی در جای دیگری هم رخ می‌دهد اما دیدن آن‌ها بسیار نادر است. وقتی طوفان، هوای سرد را به جو سواحل شمال غربی وارد می‌کند، اتفاقات جالبی می‌افتد که معمولا نامرئی هستند. سردی، با گرمتر شدن هوا در منطقه تراکم کافی برای ایجاد ابر‌های خمیده ایجاد می‌کند.
ماده تاریک

آریا بانو


این ماده 85 درصد جهان را پر کرده است. فضا به اندازه کافی برای خودش عجیب است، اما ماده تاریک یکی از مهمترین راز‌های آن محسوب می شود. هیچ راهی نیست که به طور مستقیم به این ماده نگاه کرد، اما یک نظریه وجود دارد که ماده تاریک در اطراف کهکشان‌ها هاله ایجاد می‌کند. اخیرا دانشمندان هر آنچه را که در این مورد می‌دانستند در یک شبیه سازی به نمایش گذاشتند. مرکز اخترفیزیک هاروارد و اسمیتسونیان، این آزمایش را بر اساس یک نظریه مشهور بنا کردند. این شبیه سازی ماده تاریکی را در مقیاسی با 30 اندازه مختلف ایجاد کرد.
دنبال کننده پرنده در آسمان

آریا بانو


مسیر حرکت پرندگان در آسمان چگونه خواهد بود؟ این سوالی است که برای مدت زیادی ذهن ژاوی بو، عکاس اسپانیایی را به خود در گیر کرده بود. او در تخیلاتش این موضوع را به تصویر کشید و متوجه شد شکلی مانند مار ایجاد می‌شود. چند سال بعد او راهی پیدا می‌کند تا مسیر آن‌ها را در یک تصویر بگنجاند. او از یک دوربین تصویربرداری استفاده کرد تا از حرکت گونه‌های مختلف پرندگان در هوا عکس بگیرد. او سپس هر فریم از عکس را در یک تصویر قرار داد و آثار زیبایی ایجاد کرد.
درخشش گل‌ها

آریا بانو


در دنیای عکاسی، تکنیکی به نام UVIVF وجود دارد که باعث درخشش فلورسنت مواد می‌شود. در این روش از نور ماوراء بنفش استفاده می‌شود تا اجسام را وادار به شفافیت و بازتاب نور‌های مهتابی کند. اصطلاحاً می‌گویند اجسام فلورسنت می‌شوند. در سال 2018، کریگ بروز، عکاس، از این تکنیک روی گل‌ها استفاده کرد. تصاویر شبیه چیزی از دنیای دیگر بودند. عکس‌های گل‌ها نشان داد که گرده‌ها درخشان هستند.
اتم به دام افتاده

آریا بانو


دانشمندان می‌گفتند که اتم‌ها برای دیده شدن با چشم بسیار کوچک هستند، اما دیوید نادلینگر حاضر به باور آن نشد. این فیزیکدان می‌خواست بدون یک عینک خاص یا بزرگنمایی، به یک اتم نگاه کند. او در سال 2018 موفق شد. نادلینگر از این اتفاق عکس گرفت و در مسابقه معتبر علوم انگلیس به این تصویر جایزه برتر داده شد. نادلینگر قبل از ایجاد ثبات در داخل محفظه خلأ، اتم را با استفاده از دو سوزن، به فاصله 2 میلی متر بین میدان‌های الکتریکی به دام انداخت. او با استفاده از لیزر، اتم را به رنگ آبی درآورده و آن را با چشم غیر مسلح قابل مشاهده کرد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/623112/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برای خوب شدن سرفه آنتی بیوتیک بخوریم؟

جزئیاتی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

سامانه بارشی جدید در راه ایران؛ دوسوم کشور شاهد باران خواهد بود

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور

اگر ترمز خودرو برید این گونه متوقفش کنید

هیچوقت کیف، موبایل و لوازم با ارزش را داخل ماشین نذارید!

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین

تصویر روز ناسا؛ روبه‌روی NGC 1232

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

نامزدهای کسب عنوان بهترین گل هفته لیگ اروپا

معرفی برترین‌های مسابقات آزاد اسکیت سرعت مردان

ستاره سیتی: به احترام رئال کلاه از سر برمی‌دارم

زنگ خطر مدیریتی برای فولاد در صورت شکست مقابل مس

بلینگام در یک قدمی رکورد BBC مشهور رئال

درخواست اوکراین برای محرومیت 15 جودوکار روسی

تیزر جذاب حریف امروز استقلال با آهنگ محبوب این روزها

حدادی‌فر: لیگ عجیب و آشفته‌ای داریم

وزیر ورزش و دبیر به بیشکک نرسیدند

اعزام تیم ملی جودو به هنگ کنگ لغو شد

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

موزیک ویدئوی «خط قرمز» با صدای سهراب پاکزاد

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده؛ استان‌هایی که منتظر بارش هستند

ساخت مجسمه شکری

اقدام خطرناک موتورسوار عجول در خیابان

نسخه خانگی بستنی سالار!

دیگه از بیرون کباب لقمه نخر

پایه‌گذار مکتب ایرانی در طب اسلامی را می‌شناسید؟

نوجوان کاراته کار: شکست واقعا مقدمه پیروزی بود

دروسی: لورکوزن شکست‌ناپذیر نیست

پرسپولیس کار سختی نسبت به استقلال دارد

کارشناس فوتبال: تجربه استقلال تعیین کننده است

علی چینی: نباید به استقلال ایراد گرفت

بازیکن سابق فوتسال: ایران منطقی بازی کرد

ایتالیا برای فصل آینده لیگ قهرمانان 5 سهمیه‌ای شد

ابراز نگرانی انگلیس نسبت به امنیت افتتاحیه المپیک پاریس

امیدوارم مدیران تراکتور تصمیم عجولانه‌ای برای نیمکت تیم نگیرند

آذرپیرا مقتدرانه از سد آزادکار ژاپنی گذشت

هشدار کاپلو به یوونتوس با تمجید از طارمی

آرزوی مایکل داگلاس برای مرگ در «مرد مورچه‌ای»

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

سفر به ایران قدیم؛ اولین هواپیمای ایران و سفر استانی احمدشاه

برای داشتن عمر طولانی از این مواد غذایی غافل نشوید

ماجرای رد و بدل رمز ارز برای تقلب در کنکور!

تصاویری دیوانه‌کننده از دوچرخه سواری روی دیواره یک سد

رنگرزی سنتی به سبک مدرن و خلاقانه

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

مدل تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه واقعی به نمایش در می‌آید

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

حریف تراکتور نصف تیمش را ندارد!

برد راحت امامی مقابل حریف کره‌ای و صعود به نیمه‌نهایی