آریا بانو

آخرين مطالب

تمیز کردن طلا ؛ چگونه طلا را براق کنیم؟ (با 8 ترفند ساده) خانه داري

تمیز کردن طلا ؛ چگونه طلا را براق کنیم؟ (با 8 ترفند ساده)
  بزرگنمايي:

آریا بانو - خیلی ها از سیاه شدن مصنوعات طلا و جواهر خودشان گله دارند و میگویند که چطور ممکن است طلا سیاه شود و یا تغییر رنگ دهد؟ آیا سیاه شدن جواهرات به معنی تقلبی بودن آن ها است؟ آیا اگر طلایمان سیاه شود یا تغییر رنگ دهد سرمان کلاه رفته؟ چرا بعضی از طلاها دست را سیاه میکنند؟ در این مقاله به راه های تمیز کردن طلا و در آخر علت سیاه شدن طلا می پردازیم.
در این مطلب می خوانید:
روش های تمیز کردن طلا
دلیل سیاه شدن طلا چیست؟
برای جلوگیری از سیاه شدن طلا و یا رفع سیاهی طلا باید چکاری انجام دهیم؟
روش های تمیز کردن طلا
1. تمیز کردن طلا با آمونیاک
زمانی که لازم است با آمونیاک تمیز کنید را بدانید. آمونیاک یک تمیز کننده ی قدرتمند است. ولی از لحاظ شیمیایی می تواند سوزاننده باشد. بنابراین برای تمیز کردن های دائمی تان از آمونیاک استفاده نکنید تا از سائیده شدن جواهرتان جلوگیری شود. آمونیاک گزینه ی خوبی برای تمیز کردن های خیلی قوی است.​
نکته: آمونیاک می تواند بعضی از موادی که معمولا در ساخت زیورآلات استفاده می شوند را خراب کند. در مواردی که طلای شما همراه با مروارید یا پلاتین است از آمونیاک استفاده نکنید.
یک پیمانه آمونیاک را با 6 پیمانه آب مخلوط کنید. به آرامی هم بزنید تا از خوب مخلوط شدن آن ها مطمئن شوید.
طلا را برای کمتر از یک دقیقه در این محلول خیس کنید. جواهر را برای مدت طولانی در آمونیاک باقی نگذارید. به عنوان یک ماده ی قوی، آمونیاک قدرت خورندگی دارد.
نکته: برای این که تمام بخش های طلا را در یک لحظه خارج کنید از یک صافی آشپزخانه استفاده کنید. مانند کاری که حتما در هنگام درست کردن پاستا انجام می دهید. می تواند با یک صافی کوچک طلا را بادست خارج کنید. یا ظرف محلول را در یک صافی بزرگ در سینک آشپزخانه برگردانید.
جواهر را به طور کامل زیر آب جاری بشویید. راه آب سینک را ببندید تا از لیز خوردن و گم شدن هر گونه جواهر با ارزش جلوگیری شود. به عنوان یک راه ساده تر، می تواند از صافی ای که برای در آوردن طلا از آمونیاک استفاده کردید، در هنگام آبکشی نیز استفاده کنید.
جواهر را به آرامی با یک پارچه نرم و صیقل دهنده خشک کنید. جواهر را قبل از پوشیدن روی یک حوله بگذارید تا کاملا در معرض هوا خشک شود.​
2. تمیز کردن طلا با خاک اره
مقداری‌ خاک ‌اره‌ نرم‌ یا خاکستر چوب‌ تهیه‌ کنید و زیورآلات‌ را درون‌ آن‌ فرو ببرید. سپس‌ به ‌وسیله‌ خاک ‌اره‌ یا خاکستر چوب، سطح‌ آنها را مالش‌ دهید. پس‌ از پاک ‌کردن‌ طلا و جواهر از خرده‌های‌ چوب‌ یا خاکستر، شفافیت‌ و برق‌ چشمگیری‌ را مشاهده‌ خواهید کرد.
3. تمیز کردن طلا با استفاده از پارچه
با مالش‌ دادن‌ قطعه‌ ای‌ چرم‌ یا پارچه‌ نخی‌ بر سطح‌ طلا، برق‌ و جلای‌ خاصی‌ به‌ وجود می‌آید.
4. تمیز کردن طلا با استفاده از مایع ظرفشویی

آریا بانو

تمیز کردن طلا با استفاده از مایع ظرفشویی
1- چند قطره مایع ظرفشویی را در کاسه آن گرم (نه داغ) بیاندازید؛ سپس جواهرات خود را در آن قرار دهید. بهتر است به جای آب معمولی از آب سدیم استفاده نمایید. همچنین هرگز از آب داغ استفاده نکنید به خصوص زمانی که جواهرات شما از سنگ های قیمتی مانند اپال ساخته شده باشند، چرا که وجود آب داغ سبب ترک خوردن آن ها خواهد شد.
2- اجازه دهید 15 دقیقه جواهرات درون مایع باقی بماند تا محلول تهیه شده به جرم های موجود در جواهرات رسوخ کند. حواستان باشد که شکاف‌های موجود بر روی زیورآلات طلا محلی برای تجمع گرد و خاک هستند. پس حتما در هنگام تمیز کردن، روی این مکانها تمرکز ویژه‌ای داشته باشید.
3- به آرامی با مسواکی که دارای برسی نرم است بر روی نقاط مختلف جواهر بکشید تا جرم از بین برود. دقت داشته باشید که چنانچه برس مسواک زبر باشد باعث ایجاد خراشیدگی برروی جواهر شده و از زیبایی آن خواهد کاست.
4- در این مرحله جواهر را زیر شیر آب گرم (نه داغ) بگیرید و به شستن آن بپردازید تا جرم ها به خوبی شسته شوند. در این مرحله نیز دقت داشته باشید که آب داغ نباشد.
5- بعد از آبکشی جواهر آن را بر روی یک پارچه نرم و یا یک هوله قرار دهید تا به خوبی خشک شود. تا مادامی که جواهرات خشک نشده اند از آن ها استفاده نکنید زیرا باعث حساسیت های پوستی خواهند شد.
5. تمیز کردن طلا با استفاده از خمیر دندان

آریا بانو

تمیز کردن طلا با استفاده از خمیر دندان
1- مقدار بسیاری کمی از خمیر دندان و آب را با یکدیگر مخلوط کنید. خمیر دندان برای پاک کردن جرم‌ها بسیار عالیست و به سرعت جواهرات شما درخشندگی روزهای ابتدایی خود را بدست خواهد آورد. در این مرحله مقداری خمیر دندان را به یک مسواک با برس نرم زده و با کشیدن مسواک به نقاط مختلف جرم‌ها را از آن خواهید زدود. تنها نکته ای که باید به خاطر بسپارید آن است که برس مسواک باعث خراشیدگی جواهرات شما نشود.
2- در مرحله آخر نیز جواهر را زیر شیر آب بگیرید و آبکشی را آغاز کنید تا جرم ها و کثیفی ها به خوبی جدا شوند.
6. تمیز کردن طلا با استفاده از آب جوش
1- استفاده از آب جوش برای جواهراتی که سنگ های قیمتی مانند مروارید، اپال و … که بسیار ظریف هستند و ممکن است با قرار گرفتن در آب جوش ترک بخورند اصلا مناسب نیست! از این روش تنها برای تمیز کردن جواهراتی که از سنگ های بسیار محکم مانند الماس و یا جواهراتی که تماما از طلا ساخته شده‌اند استفاده می شوند. همچنین به خاطر داشته باشید که قرار گرفتن در آب جوش ممکن است باعث از بین رفتن چسب های به کار رفته در جواهرات شود.
2- برای شروع مقداری آب را درون ظرف ریخته و اجازه دهید تا به طور کامل به جوش آید. نیازی نیست که مقدار زیادی آب را به جوش آوردید همین که جواهرات در آن غوطه ور گردد کافیست.
3- سپس آبی که جوش آمده را بر روی جواهرات بریزید به طوری که تمام آن درون آب جوش قرار گیرد.
4- اجازه دهید تا آب خنک شود. اگر رنگ آب تیره شد نگران نباشید چرا که جرم‌ها و کثیفی‌ها جدا شده‎اند و جواهرات شما درخشان! فقط تا زمانی که آب خنک نشده است به جواهرات دست نزنید و سپس به کمک یک حوله لطیف جواهرات خود را پاک نمایید.
7. خرید اسپری براق کننده طلا
این محصول را نیز میتوانید از فروشگاه های اینترنتی خریداری کنید و براحتی طلاهای خود را برق بیاندازید.

آریا بانو


دلیل سیاه شدن طلا چیست؟
به نظر میرسد که محتمل ترین دلیل سیاه شدن طلا ترکیب دو عنصر اکسیژن و سولفور با رطوبت هوا باشد. البته بدن انسان هم میتواند در این تغییر رنگ نقش داشته باشد. به این شکل که، بدن برخی افراد میتواند باعث درخشان شدن بیشتر طلا و فلزاتی مثل نقره شود، و از طرفی، بدن برخی دیگر به دلایل علمی مختلفی، میتواند موجب تیره و سیاه شدن طلا شود. علاوه بر دو مورد بالا که محتمل تر از سایر دلایل است، موارد زیر نیز میتوانند دلیل سیاه شدن طلا باشند:
در معرض قرار گرفتن طلا با مواد شیمیایی مانند ادکلن، عطر، برخی اسپری های آرایش مو، اسپری های ضد تعریق، برخی مواد شوینده خانگی و … پودرهای شستشو لباس و ظروف هم میتوانند در طولانی مدت باعث سیاه شدن طلاها شوند.

آریا بانو


برای جلوگیری از سیاه شدن طلا و یا رفع سیاهی طلا باید چکاری انجام دهیم؟
مهمترین نکته جهت پیشگیری از سیاه شدن طلا شاید دوری جستن و عدم تماس طلا با مواد شیمیایی باشد که در این مقاله نامشان ذکر شد است. اما علاوه بر این، لازم است که برای حفظ جلا و درخشندگی و همچنین رفع سیاهی طلا خود به نکات زیر نیز توجه کنید:
لزومی ندارد حین شستشوی دست ها از طلا استفاده کنید. اگر برایتان مقدور است برای مثال دستبند طلا و یا انگشتر طلا خود را حین شستن دست ها خارج کرده و بعد از خشک کردن، دوباره آن ها را استفاده کنید. وقتی دوش میگیرید و یا حمام میکنید حتما تمام طلاهای خود را در بیاورید. به جهت جلوگیری از سیاه شدن طلا زمانی که به استخر میروید و یا آب تنی میکنید طلاهای خود را در بیاورید. زمانی که از طلاها استفاده میکنید که هیچ، اما وقتی که میخواهید آن ها را بردارید و داخل جعبه بگذارید حتما و حتما با کمک دستمال نرم و بدون پرز آن ها را تمیز کنید. سپس داخل پارچه و طوری که با فلزات و یا طلاهای دیگر برخورد نداشته باشند قرار دهید. اگر نمیخواهید طلایتان سیاه شود 24 عیار بخرید
تنها مصنوعاتی که از طلای کامل و 24 عیار ساخته شده اند تغییر رنگ نمیدهند. و همانطور که گفته شد سایر عیارها میتوانند به مرور زمان کدر شوند. بر همین اساس طلای 14 عیار و کمتر از آن، مثل 10 عیار، بیشترین احتمال را دارد که کدر شوند و خیلی زودتر از سایر طلاها نیاز به جلا دادن و برق انداختن داشته باشند. البته طلاهای با عیار 18، 21 و 22 نیز سیاه و کدر میشوند اما هم خیلی دیر و در طولانی مدت این اتفاق رخ میدهد. علاوه بر این میزان تغییر رنگ آن ها نیز بسیار کمتر است.
سخن آخر
طلا و جواهر پس‌ از استفاده‌ به ‌مدت‌ طولانی، در اثر مجاورت‌ با بدن‌ کثیف‌ می ‌شوند و رنگ‌ و جلای‌ اولیه‌ را از دست‌ می‌ دهند که در این مطلب راه حل آن را ارائه دادیم.
نظر شما چیست؟ شما در این باره چه تجربیاتی داشته اید؟ در پایین همین صفحه با ما در ارتباط باشید.
شما می توانید روش ساده برای تمیز کردن ظروف مسی را نیز در انگیزه بخوانید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/621106/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

پشت پرده فروش 1200 میلیارد تومانی سینمای ایران!

فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می شود؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش