آریا بانو

آخرين مطالب

کرونا/ علائم گوارشی بعد از کرونا را جدی بگیرید پزشکي

کرونا/ علائم گوارشی بعد از کرونا را جدی بگیرید
  بزرگنمايي:

آریا بانو - مجله پزشکی دکتر سلام /تاکید زیادی بر استراحت و یادگیری مدیریت علائم طولانی مدت پس از بهبودی از ویروس کرونا شده است. از سرفه مداوم، نفس نفس زدن، درد عضلانی و افزایش خطر عفونت بهبودی بعد از کرونا تا حد زیادی به مدیریت علائم بستگی دارد.
در عین حال، برخی از علائم ممکن است وجود داشته باشد مانند علائمی که بر اندام های حیاتی بدن مانند قلب تاثیر می گذارد که به مراقبت های پیشگیرانه زیادی نیاز دارند و به هیچ وجه از آنها نباید چشم پوشی شود از جمله علائمی که بر سیستم هضم تاثیر می گذارد.
در حالی که علائم گوارشی طی موج جدید کرونا به علائم رایج تبدیل شده است، همچنین در حال حاضر پزشکان نیز تاکید می کنند یک بیمار بهبودیافته از کرونا باید به هرگونه علائم گوارشی طولانی مدت پس از کرونا توجه کند و بلافاصله بررسی شود. به گزارش تایمزسوفاندیا، توضیح می دهیم چرا علائم گوارشی کرونا می تواند باعث نگرانی شود و پس از بهبودی باید به آنها توجه شود:
ارتباط بین کرونا و عفونت دستگاه گوارش
تعداد افرادی که علائم گوارشی، از جمله اسهال، ریفلاکس اسید، گرفتگی عضلات و حالت تهوع را نشان می دهند در موج جدید ویروس کرونا افزایش یافته است. در حالی که این علائم به وضوح قبلا مشاهده نشده بود برخی از پیامدهای دستگاه گوارش با تغییر ماهیت ویروس در ارتباط است.
دانشمندان بر این باورند یکی از دلایل اصلی تحت تاثیر قرار گرفتن سیستم گوارشی وجود زیاد گیرنده های ACE2 در نزدیکی روده است که باعث می شود پروتئین سنبله ویروس کرونا بتواند خود را به راحتی بچسباند گسترش یابد و باعث بروز علائم شود. از آنجا که روده می تواند به شدت تحت تاثیر قرار گیرد علائم عفونت پایدار روده می تواند یک نشانه طولانی مدت کرونا باشد.
بر اساس یافته های منتشر شده در لنست بیش از 60 درصد از بیماران مبتلا به کرونا دارای عوارض گوارشی هستند که اغلب با شدت بیماری نیز در ارتباط است. 44 درصد از بیماران مبتلا به کرونا همچنان پس از ترخیص از بیمارستان با عوارض گوارشی دست و پنجه نرم می کنند، بنابراین نه تنها علائم گوارشی یکی از ویژگی های مشترک عفونت کرونا است بلکه همچنین می تواند بیماران را هفته ها پس از بهبودی از عفونت نیز آزار دهد.
چرا نباید این علائم را نادیده گرفت؟
ریفلاکس اسید، بیماری های گوارشی، حالت تهوع، نفخ و درد شکم و اسهال می توانند از علائم رایج اختلال دستگاه گوارش در بیماران مبتلا به کرونا باشد. در حالی که تحقیقات برای بررسی بسیاری از عوارض حیاتی مربوط به عوارض کرونای طولانی مدت ادامه دارد برخی از پزشکان اظهار می دارند این علائم می توانند به عنوان علائم طولانی مدت کرونا که تا 3 ماه پس از بهبودی بر بیماران تاثیر می گذارد عمل کنند.
شکایات گوارشی می تواند نیازهای تغذیه ای فرد را نیز تحت تاثیر قرار دهد که برای بهبودی از کرونا بسیار مهم است. از این رو، همراه با درمان علائم طولانی مدت کرونا باید به مدیریت این شکایات گوارشی مانند ریفلاکس اسید، تهوع و هضم غذا نیز توجه اولویت داده شود.

آریا بانو

چه عواملی باعث بروز این علائم می شوند؟
بسیاری از علائم طولانی مدت کرونا به شدت عفونت و عوامل خطر مرتبط است برخی از علائم نیز ناشی از التهاب باقی مانده در بدن است. در مورد علائم طولانی مدت دستگاه گوارش نه تنها احتمال بروز علائم پایدار با نوع عفونت بیشتر است بلکه یک عارضه مشترک کرونا هیپوکسی نیز وجود دارد.
هیپوکسی به شرایطی گفته می شود که میزان اشباع بدن به زیر حد نرمال رسیده و جریان خون اکسیژنه به اندام های حیاتی را محدود کند.
چگونه می توان سلامت دستگاه گوارش را بعد از بهبودی کرونا مدیریت کرد؟
نه تنها نیاز اساسی برای رسیدگی به این مسائل پس از بهبود کرونا وجود دارد بلکه بیمار باید مراقب باشید این علائم نادیده گرفته نشوند و به خوبی مدیریت شوند مانند بیشتر علائم طولانی مدت کرونا استراحت کافی و نوشیدن مایعات در مراقبت گزین های مفیدی محسوب می شوند.
مصرف مکمل ویتامین های C ، D ، B12 و مواد غذایی غنی شده با کلسیم برای مراقبت از مسائل گوارشی ضروری است. از نظر رژیم غذایی متخصصان تاکید می کنند غلات کامل، غذاهای غنی از فیبر و پروبیوتیک ها معده را تسکین می دهند و سلامت روده را تقویت می کنند. در همان زمان یک رژیم غذایی پس از کرونا نیز باید شامل بسیاری از سبزیجات، میوه ها، مغزها و دانه ها باشد. اطمینان حاصل کنید مصرف غذاهای سنگین، سرخ شده و فرآوری شده را محدود می کنید یا به حداقل می رسانید که می تواند معده را بیشتر ناراحت کرده و باعث ایجاد مشکل شود. در دو هفته نخست پس از بهبودی غذاهای سبک و سیرکننده که هضم آنها آسان تر را بخورید.
اگر علائم همچنان شما را آزار می دهد یا به یک مشکلمزمن تبدیل شده با یک پزشک مشورت کنید. در برخی موارد انجام آزمایش خون نیز ممکن است برای نفی خطر عوارض بعدی تجویز شود.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/619412/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن