آریا بانو

آخرين مطالب

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تشریح کرد

جزئیات طرح نظام رتبه بندی معلمان اجتماعي

جزئیات طرح نظام رتبه بندی معلمان
  بزرگنمايي:

آریا بانو - علیرضا منادی عصر امروز یکشنبه در نشست خبری در تشریح اقدامات انجام شده در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در طول یک سال اخیر اظهار کرد: یکی از هویت‌های مهم آذربایجان این است که این خطه در عرصه‌ی سیاست همواره پیشتاز بوده اما اکنون از این عرصه عقب افتاده ایم و متاسفانه برخی از مسئولین که هویت های تبریز و آذربایجان از جمله زبان مادری، ارک علیشاه، پروین اعتصامی، استاد شهریار، علامه های این دیار و ... را فراموش کرده اند، در شان آذربایجان نیستند.
وی با اشاره به ایجاد موزه‌ی پارلمان در تبریز ادامه داد: متاسفانه مردم نمی‌دانند که برای اولین بار در ایران مجلس در تبریز تشکیل شد و درواقع تبریز مهد دموکراسی در ایران است و ما با هدف احیای خانه تاریخی ابراهیم کلانتر در تبریز موزه پارلمان را راه اندازی خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه در بودجه سال 1400 بیشترین توجه به موضوع دانش و فناوری انجام شده است، افزود: برای وزارت علوم، آموزش و پرورش، علوم پزشکی و معاونت علمی و فناوری بیش از سال‌های گذشته اعتبار در نظر گرفته شده است و در حوزه‌ی فناوری نیز برای دانشگاه‌های فنی‌ و سازمان فنی و حرفه‌ای برای مهارت آموزی عمومی، مهارت آموزی زندانیان و سربازان و البته برای 13 دانشگاه معتبر کشور که دانشگاه نیز جزواین دانشگاه ها است، مبلغی حدود 527 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.
منادی در بخش دیگری ازسخنان خود به موضوع همسان‌سازی حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه های وزارت علوم و وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: در مرحله دوم بازگشت لایحه بودجه به مجلس، میزان این لایحه را به اندازه 4200 میلیارد تومان برای وزارت علوم افزایش دادیم که این امر مانع خروج برخی از اساتید از کشور نیز شد بطوریکه حقوق 85 هزار استاد دانشگاه، 6 تا 14 میلیون تومان افزایش داشته است.
وی همچنین در خصوص لایحه‌ی رتبه بندی معلمان نیز خاطرنشان کرد: بیش از 100 سال از آغاز سبک نوین آموزش در ایران می‌گذرد اما در طول این سال‌ها تنها جایگاه اساتید دانشگاه‌ها مشخص شده است و همچنان جایگاه معلمان در سیستم آموزشی مشخص نیست و شکاف زیادی بین جایگاه معلم و استاد وجود دارد.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این لایحه که در ابتدا 11 بند داشت، مورد قبول مجلس قرار نگرفت و ما به منظور اعتلای کرامت معلمان و افزایش کیفیت آموزش در کشور، این لایحه را با حساسیت بیشتری در مجلس پیگیری کردیم.
وی ادامه داد: ابتدا قرار بود معلمان در گروه های 1 تا 5 تقسیم بندی شوند که ما پیشنهاد دادیم بجای عدد از عناوینی مانند عناوین اساتید دانشگاه استفاده شود و بر این اساس مقرر شد تمامی معلمانی که استخدام هستند، در قالب آموزشیارمعلم، مربی‌معلم، استادیارمعلم، دانشیارمعلم و استادمعلم رتبه‌بندی شده و آیین نامه رتبه بندی و ارتقا نیز توسط وزارت آموزش و پرورش تدوین شود.
این نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون آموزش، معلمان جدید در بدو ورود به آموزش و پرورش، در صورت داشتن مدرک لیسانس، بعنوان آموزشیار معلم، مدرک فوق لیسانس، مربی معلم و مدرک دکترا، استادیار معلم رتبه بندی شوند.
وی ادامه داد: اکنون حدود 700 هزار معلم داریم که 503 هزار نفر در حال تدریس هستند و باید تا پایان سال 1400 جایگاه و رتبه‌ی همه‌ آنها مشخص شوند.
منادی یادآور شود: مدت زمان ارتقاء رتبه معلمان (به شرط کسب امتیاز لازم) حداقل پنج سال و در مناطق مرزی، محروم و عشایر چهار سال است و نخبگان نیز در این رتبه‌بندی درصورت انجام کاری شاخص و ملی می‌توانند در مدت سه سال رتبه‌ی خود را ورتقاء دهند.
وی با بیان اینکه در این طرح کمیسیون آموزش نباید حقوق ها بیش از 20 درصد بین دو رتبه، فاصله داشته داشته باشند، تاکید کرد: معلمان باید برای رسیدن به رتبه دانشیارمعلم حداقل 15 سال سابقه و برای رسیدن به رتبه استادمعلم 21 سال سابقه داشته باشند در حالیکه در لایحه ارائه شده دولت این مدت ها به ترتیب 20 و 26 سال بود.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مجموع حقوق و مزایای رتبه‌های مندرج در لایحه رتبه‌بندی معلمان نباید کمتر از 80 درصد از حقوق اعضای هیات علمی رتبه متناظر در وزارت علوم با در نظر گرفتن استان و شهر محل خدمت باشد. یعنی استادیارمعلم باید 80 درصد حقوق استادیار دانشگاه را دریافت کند.
وی درخصوص رتبه بندی معلمان بازنشسته نیز اعمال گفت: دولت مکلف است همه امتیازات قانون خدمات کشوری را در مورد معلمان اعمال و در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز لزوم تمام وقت شدن معلمان را اجرایی کند و لذا حقوق معلمان بازنشسته نباید کمتر از 90 درصد معلمان همتراز شاغل باشد.
وی پیگیری و تصویب رتبه‌بندی معلمان را در تاریخ آموزش و پرورش ایران بسیار انقلابی دانست و خاطر نشان کرد: تا دو هفته آینده احتمالا این مصوبه کمیسیون آموزش در لایحه رتبه بندی در نوبت صحن قرار می‌گیرد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/618697/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

5 دلیل بیدار شدن از خواب در میانه‌های شب

چرا باید زندگی شخصی‌تان را شخصی نگه دارید

فواید دروغ گفتن به خودمان!

آنچه مردم را عصبی و پرخاشگر می‌کند

بیش فعالی قابل درمان است؟

فوبیا چه تفاوتی با ترس دارد؟ + انواع فوبیا

چرا نباید دنبال انتقام گرفتن باشید

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

درمان فراموشی و تقویت حافظه با این اقدامات

رابطه صمیمی با پدرتان از شما یک زن قوی می‌سازد

خودگویی منفی و تاثیرات آن

همکار عزیز لطفا نفرت انگیز نباشید!

استرس، پارکینسون را 2 برابر تشدید می کند

چرا لازم است گاهی با خودمان خلوت کنیم؟ از فواید شگفت انگیز تنهایی

اختلال بازی چیست ، علل و راه های درمان

راه مراقبت از ذهن در فصل سرما

خوابی بی نظیر را تجربه کنید

چرا غُر زدن حس خوبی دارد؟

چگونه استرس و اضطراب را کنترل کنیم؟

بیماری های روانی از طریق والدین به جنین منتقل می شود؟

ابتلا به افسردگی، 8 دلیل پنهان دارد!

آیا برای مشاوره به روانشناسان مراجعه می کنید ؟

10 فرد سمی که باید هر چه سریع تر از خودتان دور کنید!!

چرا گاهی احساس بدبختی می‌کنیم؟

با دیدن این 7 نشانه به دوستی های خود پایان دهید

افسردگی پاییزی، با دلشوره و افسردگی پاییزی چه کنیم؟

اضطراب مانعی برای درمان شوره‌سر

چه کسانی بیشتر در معرض افسردگی‌ هستند؟/مشخصات افراد افسرده

اینقدر به خودتان فشار نیاورید!

با آلزایمری‌ها چگونه رفتار کنیم؟

چرا خانم‌ها روی ظاهرشان بیش از حد حساس‌اند

علت بدبینی برخی افراد چیست؟

روانشناسی رنگ آبی

مراقب اختلالات روانی نوجوانان باشید

مادر وسواسی ام قبول نمی کند که به شدت وسواس دارد!

نتایج نظرسنجی زنان شادتر هستند یا مردان ؟

نقش شبکه‌های مجازی در درمان افسردگی

هفت دلیل برای کسل بودن و کمبود انرژی شما

بهداشت روانی چیست؟

اگر شما هم دچار خودانتقادی مخرب هستید، بخوانید

دلایل اصلی پایین آمدن عزت نفس

پیامدهای سرنوشت‌باوری (تقدیرگرایی)

اوج افسردگی پاییزی چه زمانی است؟

علائم کمبود اعتماد به نفس در خودتان را بشناسید

ارتباط هورمون استرس با عملکرد بد حافظه افراد مسن

مهربانی و صداقت: آیا می‌توان یکی را به‌تنهایی داشت؟

کمال گرایی تهدیدی برای سلامتی روانی

این رنگ ها تاثیر منفی روی احساسات تان می گذارند!!

خوره‌ای که مغزتان را می‌خورد

استرس های روانی باعث فشار خون و کهیر می شود