آریا بانو

آخرين مطالب

تاخت کرونا در جنوب شرق کشور؛

مرگ و میر بی‌سابقه در زاهدان/ دادستان زاهدان:با ترک فعل مسئولان خاطی برخورد می‌کنیم گفتگو

مرگ و میر بی‌سابقه در زاهدان/ دادستان زاهدان:با ترک فعل مسئولان خاطی برخورد می‌کنیم
  بزرگنمايي:

آریا بانو - مردمان سیستان و بلوچستان این‌روزها با سویه جدیدی از کرونا دست و پنچه نرم می‌کنند، کرونایی که دوماه پیش به خلق صحنه‌های تراژدیک و آخرالزمانی در کشور هند منجر شد.
با این حال دوهفته‌ایست این نوع از کرونا که درصد سرایت پذیری و کشندگی آن به مراتب از کرونای فعلی بیشتر است از دیوار مرزی گذشته و جنوب شرقی را کشور را درگیر خود کرده است.
وضعیت بحرانی در سیستان و بلوچستان به دلیل شیوع ویروس جهش یافته هندی موسوم به دلتا ایجاد شده که قدرت سرایت آن 2.5 تا سه برابر ویروس معمولی کروناست.
این نوع ویروس در 60 درصد موارد افراد بین 30 تا 60 سال یعنی جمعیت مولد و شاغل جامعه را مبتلا می‌کند به همین دلیل باید برای کنترل اوضاع اقدامات احتیاطی را تشدید کرد.
چرا اینقدر دیر؟
دوهفته و شاید بیشتر، از زمانی که استان وارد شرایط بحرانی شد می‌گذرد اما بی‌خیالی شهروندان و شاید برخی ترک فعل‌ها از سوی مسئولین بهداشت و درمان استان نسبت به روند روبه گسترش و خطرناک باعث تشدید بحران اخیر شده است، آنطور که مسئولان 9 تشکل انقلابی دانشجویی استان نیز در بیانیه‌ای به گلایه از ترک فعل مسئولان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان پرداختند. (اینجا)
با ترک فعل مسئولان خاطی برخورد می‌کنیم
مهدی شمس آبادی دادستان عمومی و انقلاب مرکز سیستان و بلوچستان گفت: ترک فعل مسؤولان در مقابله با اقدامات پیشگیرانه کرونا پیگرد قضایی دارد و طبق قانون با متخلفان و خاطیان بدون اغماض برخورد خواهد شد.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز سیستان و بلوچستان افزود: سیاست ما در دستگاه قضایی این است که هر جا آسیب اجتماعی باشد و یا حقوق عامه تضییع شود ورود پیدا خواهیم کرد و از مطالبه گری مردم نیز در این زمینه استقبال می کنیم.
وی تاکید کرد: طبق مقررات و در بستر قانون با متخلفان و خاطیان بدون اغماض برخورد خواهد شد.
رئیس کمیسیون بهداشت مجلس: این حد از مرگ ومیر در زاهدان سابقه نداشته است/ هنوز در مرز تردد انجام می‌شود
حسینعلی شهریاری امروز در گفت و گو با خبرنگار فارس اظهار کرد: از نظر امکانات با تخت های فعلی تا کنون مشکلی نداشتیم اما اگر تعداد بیماران بیشتر شود به مشکل جدی میخوریم، اما تاکنون بیماری پشت در نمانده است.
رئیس کمیسیون بهداشت مجلس ادامه داد: به رئیس جمهور نامه نوشتیم و رونوشت دادیم به وزیر بهداشت و درمان که مرزها رو ببندید اما اتفاق نیفتاد و بطور جدی بسته نشده که جلوگیری شود از ویروس هندی، هنوز هم تردد ها انجام می‌شود.
نماینده زاهدان گفت: تاکنون سابقه نداشته است در سیستان و بلوچستان به ویژه زاهدان این میزان آمار مرگ و میر داشته باشیم.
ظرفیت تخت‌های بیمارستانی سیستان و بلوچستان تکمیل شده است
استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه شرایط کرونا در استان حاد شده است گفت: در 24 ساعت گذشته یکهزار و 200 نفر مبتلا و 19 نفر بر اثر این ویروس فوت کرده‌اند.
احمدعلی موهبتی افزود: این میزان مبتلا و فوتی در سیستان و بلوچستان با جمعیت سه میلیونی حکایت از وضعیتی حاد و اسف بار دارد؛ این درحالیست که در کشور پاکستان با جمعیت 220 میلیون نفر در 24 ساعت گذشته 915 مبتلا و 20 فوتی به ثبت رسیده است.
استاندار: این میزان مبتلا و فوتی در سیستان و بلوچستان با جمعیت سه میلیونی حکایت از وضعیتی حاد و اسف بار دارد
استاندار سیستان و بلوچستان وضعیت فعلی استان را ناشی از عدم توجه به تذکرات ستاد کرونا و رعایت نشدن دستورالعمل‌های بهداشتی در ماه رمضان، تعطیلات نیمه خرداد و همچنین برگزاری محافل قبل و بعد از انتخابات دانست و گفت: هیچ راهی غیر از رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک وجود ندارد.
وی به محدودیت‌های اعمال شده در سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: در چند روز گذشته 220 واحد متخلف پلمب شده‌اند اما با اقدامات قهری نمی‌توان آن گونه که باید به شرایط مطلوب رسید بلکه باور و اراده مردم در این زمینه تاثیرگذار و کارساز است.
سیستان و بلوچستان رکورددار در عدم رعایت پروتکول‌ها
دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری روز چهارشنبه اظهار کرد: تعداد موارد مثبت جدید آزمایشگاهی در 24 ساعت گذشته 1174 نفر، تعداد کل موارد مثبت آزمایشگاهی تاکنون 55920 نفر، تعداد کل موارد بستری تنفسی 620 نفر، تعداد موارد مثبت بستری فعلی 364 نفر، تعداد موارد فوت در 24 ساعت گذشته 18 نفر و تعداد کل موارد فوت مثبت کرونا 1595 نفر بوده است.

آریا بانو

عکس| آخرین وضعیت کرونایی استان مورخ 9 تیر 1400
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.
وی گفت: تمامی موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع جهش یافته انگلیسی و دلتا است.
تمامی موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع جهش یافته انگلیسی و دلتا است
هاشمی از وضع فوق بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: از سه هفته گذشته تاکنون روند مبتلایان کرونا در استان به شکل انفجاری بوده است.
وی بیان کرد: هم‌اینک ما در بازوی بالارونده این پیک قرار داریم و هنوز به قله این پیک نرسیده‌ایم.
رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: پایین‌ترین میزان رعایت پروتکل‌ها با 49 درصد در سطح کشور مربوط به سیستان و بلوچستان است.
وی افزود: ترددهای غیرمجاز اتباع بیگانه از کشورهای افغانستان و پاکستان به دامنه این موج افزوده است.
27 مرکز در سطح سیستان و بلوچستان برای واکسینه کردن مردم در حال آماده‌سازی است
فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان هم با بیان اینکه 27 مرکز در سطح استان برای واکسینه کردن مردم در حال آماده‌سازی است بیان کرد: این سالن‌ها کاملا استاندار و از امکانات خوبی برخوردار بوده همچنین کارکنان لازم برای اجرای این واکسیناسیون در حال آموزش است.
وی تصریح کرد: روزهایی که متولیان دانشگاه‌های زاهدان، زابل و ایرانشهر برای اجرای واکسیناسیون مردم در سیستان و بلوچستان برنامه‌ریزی کردند این مراکز آماده خواهند شد و برای واکسینه کردن مردم متناسب با هدف ‌گذاری که این متولیان سلامت دارند اقدام خواهد شد.
سردار شفاهی اظهارداشت: در حوزه پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان همچون گذشته بسیجیان در قالب فیلم‌های نظارتی، مراقبتی، حمایتی و کنترل‌کننده در سراسر استان در خدمت مردم بوده تا از پیک سوم این ویروس هم به لطف خداوند با کمترین تلفات خارج شویم.
فعالیت 5 آزمایشگاه خصوصی تست تشخیص کرونا در زاهدان
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در بازدید از مرکز 16 ساعته غربالگری کرونا حضرت امیرالمومنین (ع) و سید الشهدا زاهدان اظهار کرد: علاوه بر مراکز نمونه گیری دانشگاه، 5 آزمایشگاه خصوصی در شهر زاهدان تست تشخیص کرونا را از افراد دارای علائم و مشکوک اخذ می کنند.
سید مهدی طباطبایی افزود: با توجه به افزایش موارد بیماری در استان، بار مراجعات مردم جهت غربالگری و انجام تست کرونا به مراکز 16 ساعته افزایش پیدا کرده است. 
وی ادامه داد: در شبانه روز گذشته بیش از 2 هزار تست تشخیص کرونا در این مراکز از افراد مشکوک و دارای علایم گرفته شده است. 
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: در محدوده زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان 13 مرکز 16 ساعته غربالگری کرونا خدمات غربالگری کرونا را به هم استانی های گرامی ارائه می کنند.
وی گفت: با وجود اینکه پارسال بیش‌از 90 درصد مردم سیستان از ماسک استفاده و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کردند هم‌اینک این دستورالعمل‌ها جدی گرفته نمی‌شود و میزان استفاده از ماسک در این منطقه به کمتر از 50 درصد درسیده است.

آریا بانو

مرکز تجمیعی «22 بهمن» واقع در خیابان آزادگان جنب دانشکده دندانپزشکی، مرکز تجمیعی «ولایت» واقع در میدان دکتر حسابی، بلوار جنت- جنب دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، مرکز تجمیعی، پایگاه سلامت خدیجه کبری، تقاطع خیابان شهید رجایی و خیابان سعدی و مرکز تجمیعی، سالن ورزشی استقلال اداره آموزش و پرورش ناحیه یک زاهدان، جنب مرکز عمار یاسر) و مرکز سجاد، خیابان امام خمینی 19 داخل میلان از جمله مراکزی است که خدمات واکسیناسیون را در زاهدان ارائه می دهد.
تلاش برای واکسیناسیون 50 ساله‌ها
سید محمد هاشمی شهری رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هم گفته است: با توجه به شرایط استان که در وضعیت بسیار بحرانی به سر می برد، با موافقت وزارت بهداشت مجوز واکسینه شدن افراد بالای 50 سال اخذ شده که به محض فراهم شدن زیرساخت ها، عملیات واکسیناسیون را شروع خواهیم کرد.
در شرایط فعلی بهترین راه جلوگیری از انتشار گسترده ویروس جلوگیری از هر گونه تجمع، تردد و جابه‌جایی جمعیت است که انتظار می رود مردم این مهم را رعایت کنند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/616170/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بلوغ زودرس نوجوانان امروز، از علل تا راه های درمان

چطور مهرطلب ها را بشناسیم؟

آیا افراد باهوش‌ احمق‌اند؟

اگر دوست تان این ویژگی ها را دارد، دشمن شماست

دلشوره‌ و اضطراب ناگهانی را جدی بگیرید!

زبان بدن شما چه می گوید؟

چرا باید راز دار باشیم؟

فعالیت زیاد در شبکه‌های اجتماعی باعث افسردگی میشود

چرا اعتماد به نفسم پایین است؟

چرا وقتی عصبانی هستم به دیگران گیر می دهم؟

مدیریت زمان با این 8 ترفند مهم

اصلی ترین درمان های وسواس را بشناسیم

اختلال یادگیری چیست؟

با چنین روش هایی فقیر باقی می مانید!

راهکارهای ساده برای مدیریت افسردگی

گروه درمانی چیست؟

این عادت ها را همین حالا کنار بگذارید

چطور برای همه چیز وقت پیدا کنیم ؟

29 پیشنهاد برای قاطع تر شدن شما

آنچه باعث پیشرفت نکردن شما می شود، چیست؟

علایق و روحیات جنسی - روانی زن متولد آذر ماه

علایق و روحیات جنسی - شخصیتی مرد متولد آذر ماه

هر روز وقتی از خواب بیدار میشوم احساس خستگی میکنم

علایق و روحیات جنسی - روانی زن متولد دی ماه

علایق و روحیات جنسی - روانی مرد متولد دی ماه

چطور حرف به کرسی می نشیند؟

علایق و روحیات جنسی - روانی زن متولد بهمن ماه

6 شغلی که آمار خودکشی در آنها به شدت بالا است!!

بدترین راه های مقابله با اضطراب را بشناسید

علایق و روحیات جنسی - روانی مرد متولد بهمن ماه

علایق و روحیات جنسی - شخصیتی مرد متولد اسفند ماه

با کمک ذهنتان، دردتان را تسکین دهید

افراد باهوش چطور با کسانی که خوششان نمی‌آید رفتار می‌کنند

در مقابل انتقادها، چه کنیم؟

احساسات چگونه زندگی مالی را نابود می کنند؟

چطور از خودکشی جلوگیری کنیم؟

علایق و روحیات جنسی - شخصیتی زن متولد اسفند ماه

علایق و روحیات جنسی - شخصیتی مرد متولد فروردین ماه

چگونه روی محیط اطراف مان اثرگذار باشیم؟

علایق و روحیات جنسی - شخصیتی زن متولد فروردین ماه

وقتی کسی که عاشقش هستید، دوستتان ندارد

علایق و روحیات جنسی - شخصیتی زن متولد اردیبهشت ماه

خصوصیات جنسی و عواطف مرد متولد اردیبهشت ماه

علایق و روحیات جنسی - روانی زن متولد خرداد ماه

نشانه‌های جسمانی افسردگی را بشناسید

راههایی برای بهتر سپری کردن یک روز شلوغ

راهکارهایی برای جلوگیری از زود رنجی

هومیوپاتی و درمان وسواس فکری

آیا فراموش کاریتان طبیعی است؟

9 دروغ زیرکانه ای که همه ما به خودمان می‌گوییم!