آریا بانو

آخرين مطالب

فیلم «مراقبت کامل می کنم» و خلق حس تنفر در دل تماشاچی فرهنگی هنری

فیلم «مراقبت کامل می کنم» و خلق حس تنفر در دل تماشاچی
  بزرگنمايي:

آریا بانو - جام جم / «مراقبت کامل می کنم» یک فیلم کامل سینمایی است؛ فیلمی که بعضی ها آن را با آثار هیچکاک مقایسه می کنند
این روزها تعداد فیلم هایی که داستانشان را به زبان کمدی سیاه تعریف می کنند رو به افزایش است. جالب این که این کمدی های سیاه معمولا در فضایی جنایتکارانه رخ می دهند و چنین به نظر می رسد که با بهره گیری از شخصیت های جنایتکار در راس ماجراها، می توان اثری دلچسب تر، دیدنی تر و جذاب تر خلق کرد. زمانی که صحبت از این نوع فیلم می شود، بلافاصله نام هایی چون برادران کوئن و گای ریچی به ذهن می آید. این دو با تولید کارهایی درخشان در گونه کمدی سیاه جنایتکارانه، فصل تازه ای را در بین گونه های سینمایی باز کرده اند. «مراقبت کامل می کنم» محصول جدید شبکه نتفلیکس، ادامه دهنده راهی است که ریچی و کوئن ها آغازگرش بودند و نام جی بلیکسن را به عنوان کارگردان بر خود دارد. توانایی این فیلمساز جوان در خلق یک فیلم نوآر دلهره آور که داستانش را با لحنی کمدی و گزنده تعریف می کند، حکایت از ورود چهره ای مستعد در جمع هنرمندان قدیمی گونه کمدی سیاه می کند. نکته جالب تر درباره «مراقبت کامل می کنم»، حضور یک شخصیت زن به عنوان یک آدم خلافکار و گوش بر در راس ماجراهای فیلم است. اگر تا قبل از این دنیای دلهره آور و جنایتکارانه کمدی های سیاه دنیایی به شدت مردانه بود و زنان اجازه و امکان حضور در این دنیای پرخطر و شریرانه را نداشتند، حالا بلیکسن عکس آن را ثابت می کند و نشان می دهد که زنان هم می توانند توانایی انجام چنین کارهای خلاف بزرگ و جامعه ستیزی را داشته باشند!
مارلا گریسون (با بازی روزماند پایک)، زنی خوش مشرب و به ظاهر مثبت است که با دور زدن قانون و متقاعد کردن سیستم قضایی، سرپرستی زنان و مردان کهنسال ثروتمند را به عهده می گیرد و به دنبال آن با همراهی دستیارش فران (آیزا گونزالس)، ثروت این افراد را به جیب می زند. اما زمانی که تازه ترین طعمه اش جنیفر پترسن (دایان وست) مادر یک خلافکار خطرناک و زیرزمینی مافیای روسی (پیتر دینکلاگ) از آب درمی آید، او باید برای حفظ زندگی و جانش مبارزه کند.
کار فیلمبرداری فیلم جولای 2019 در ماساچوست انجام شد و اولین نمایش بین المللی اش را سپتامبر2020 در جشنواره تورنتو داشت. مدیران شبکه نتفلیکس گفته اند «مراقبت کامل می کنم» یکی از پربازدیدترین محصولات پلتفرم اینترنتی شان بوده و 56 میلیون بیننده به تماشای آن نشسته اند. منتقدان سینمایی که به شدت این کمدی سیاه را پسندیده اند، نقدهای مثبت فراوانی برایش نوشته و در آنها به تحسین کارگردانی، فیلمنامه (که توسط خود بلیکسن نوشته شده) و بازی های بازیگران (به ویژه پایک، که برای این نقش موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر زن مراسم گلدن گلوب در بخش بهترین بازیگر کمدی و موزیکال شد) پرداختند.
اوئن گیلبرمن منتقد ورایتی، بلیکسن و کارش را با هنرمند کلاسیکی چون آلفرد هیچکاک مقایسه کرده و می نویسد: «کارگردان فیلم، تلاشی برای ترساندن تماشاچی اش ندارد و داستان را به گونه ای جلو می برد که در خونسردی تمام، بیننده از آنچه روی پرده اتفاق می افتد وحشت زده می شود و بر خود می لرزد. این نوع خلق کردن ترس همان کاری است که هیچکاک در فیلم هایش انجام می داد و باعث تعلیق در دل تماشاچی می شد.»
در حقیقت، تلاش فیلمساز برای درگیر کردن دو آدمی که خلافکار و منفور جامعه هستند، ریسکی خطرناک است. طبیعی است که تماشاچی با هیچ یک از دو شخصیت فیلم (پایک که از خون ثروتمندان پیر ارتزاق می کند و این را حق خودش می داند و دینکلاگ که رهبر یک مافیای روسی است و به شکلی گذرا کارگردان شغل او را که خرید و فروش دختران، معرفی می کند) همذات پنداری نمی کند و مایل است هر دوی آنها به سزای اعمال خلاف قانون و غیرانسانی شان برسند. برای همین است که وقتی مارلا گریسون موفق به نجات جان خودش از چنگ دینکلاگ می شود و بعد می تواند او را به دام بیندازد و باعث نابودی اش شود، خوشحال نشده و به شدت ناراحت می شود.
برای فیلمی از این دست که شخصیت های محوری اش افرادی غیرقابل توجیه و غیرقابل باور هستند، پایان بندی آن بسیار مهم و حیاتی است. تماشاچی می خواهد بداند بالاخره کارگردان چه سرنوشتی را برای آنان رقم می زند. در این رابطه، بلیکسن موش و گربه بازی بسیار جذابی با تماشاچی کرده و به نوعی او را فریب می دهد. در فصل پایانی، دو شخصیت منفور داستان با هم به توافق رسیده و تصمیم می گیرند طی یک همکاری مشترک، کسب و کار محدود مارلا گریسون را گسترش داده و حتی بین المللی کرده و از این طریق، صدها میلیون دلار به جیب بزنند. چنین پایان بندی ای که نه تنها به مجازات متخلفان پرداخته بلکه رشد کردن و چاق و چله شدنشان را به نمایش می گذارد، به شدت کفر بیننده را درمی آورد. اما بلیکسن در 40 ثانیه پایانی فیلم، برگ برنده اش را رو می کند و با غافلگیر کردن ناگهانی و شوک آور تماشاچی، نشان می دهد فیلمسازی هوشمند و تواناست و به خوبی فوت و فن و کلک های فیلمنامه نویسی را می داند!
نویسنده: کیکاووس زیاری

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/609382/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

پشت پرده فروش 1200 میلیارد تومانی سینمای ایران!

فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می شود؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

معرفی 5 فیلم هندی برتر 2024

اجرای خصوصی تصنیف «جام مدهوشی» از علی اصغر شاه زیدی

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ حماسی «الله اکبر» با صدای محمود کریمی