آریا بانو

آخرين مطالب

کتاب‌ها، ما را به آمریکای لاتین می‌برند مقالات

کتاب‌ها، ما را به آمریکای لاتین می‌برند
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایرنا / آمریکای جنوبی سرزمین حقیقت‌های باور نکردنی است، شاید به همین دلیل است که ادبیاتی که به آن شهرت یافته، رئالیسم جادویی نام دارد. شاید مشهورترین نامی که از آمریکای جنوبی شنیده باشید، گابریل گارسیا مارکز باشد اما نویسندگان بسیاری در این سرزمین هستند که شهرت جهانی یافته اند و به زمانه و جغرافیای خوب محدود نشده اند..
روایتی فراواقعی از مبارزات توطئه موز
میگل آنخل آستوریاس (Miguel Ángel Asturias)، زاده 19 اکتبر 1899، شاعر و نویسنده اهل گواتمالا است و به عنوان یکی از بزرگترین نویسندگان آمریکای جنوبی شناخته می‌شود. میگل آنخل آستوریاس در 1899 در گواتمالاسیتی در خانواده‌ای بازرگان زاده شد. تحصیلات دانشگاهی را در رشته حقوق به پایان برد و دکترای خود را گرفت. در 1924 به لندن و به پاریس سفر کرد و در دانشگاه سوربن در رشته نژادشناسی به تحصیل ادامه داد و در ادیان قدیم آمریکای مرکزی نیز متخصص شد. آستوریاس یکی از مشهورترین نویسندگان در رئالیسم جادویی است.
او سفیر گواتمالا در کشورهای مکزیک، آرژانتین و ال‌سالوادور بود و در سال 1967، به خاطر موفقیت‌های ادبی آشکار او که در ویژگی ها و آداب و رسوم مردم بومی آمریکای لاتین ریشه دارد، جایزه نوبل ادبی را دریافت کرد.
وی 9 ژوئن 1974، در فرانسه درگذشت و در گورستان پرلاشز به خاگ سپرده شد.

آریا بانو


کتاب چشم انتظار در خاک رفتگان، یکی از مشهورترین و مهم ترین آثار آستوریاس است که در واقع جلد سوم از سه گانه موز آستوریاس است. موضوع این سه گانه نفوذ شرکت های بزرگ چند ملیتی به آمریکای لاتین است که در تاریخ سیاسی به عنوان توطئه موز شهرت یافته است.
چشم انتظار به خاک رفتگان ، بازگو کننده پایان مبارزات و تشکیل اعتصابی عمومی است که به کارگران شرکت موز اجازه می دهد تا شرایط خود را به شرکت تحمیل کنند. کاری که که امنیت برقراری یک دیکتاتوری طولانی را تهدید می کند، شخصیت اصلی این رمان مبارزی انقلابی است که می‌کوشد مردم را به قیام و اعتصاب فرا خواند. اگر این اعتصاب پیروز شود، سرخپوستان مظلوم و درخاک‌رفته تسلی می‌یابند و می‌توانند چشمان بازمانده‌شان را ببندند، چون بنا بر افسانه‌ای مایایی، چشمان آن‌ها در گور به انتظار تحقق عدالت بازمانده است.
چشم انتظار به خاک رفتگان ، با ترجمه سروش حبیبی در 768 صفحه توسط نشر ماهی به چاپ با جلد گالینگور رسیده است.

آریا بانو


چیزهای دیگری در جهان هست که مرد نابینا می‌بیند
خورخه لوئیس بورخس (Jorge Luis Borges)، 24 آگوست سال 1899 (2 شهریور 1378) در بوئنوس آیرس پایتخت کشور آرژانتین به دنیا آمد. پدر او به وکالت اشتغال داشت و استاد روانشناسی نیز بود و قصد داشت نویسنده شود، مادرش یک مترجم حرفه‌ای بود. او دو زبان اسپانیایی و انگلیسی مشغول بود.
بورخس و خانواده‌اش در سال 1914 به خاطر کاهش بینایی پدر و برای درمان این مشکل به ژنو سوئیس رفتند، وی در اروپا زبان‌های فرانسوی و آلمانی را در کنار زبان مادری‌اش آموخت. او سال‌های نوجوانی خود را در ژنو و بعد در اسپانیا سپری کرد و در سال 1921 به بوئنوس آیرس بازگشت.
بورخس در دوران جوانی کارمند کتابخانه بود، سپس مدیر کتابخانه ملی آرژانتین شد، سال‌ها بعد نیز به عنوان استاد ادبیات انگلیسی دانشگاه بوئنوس آیرس منصوب شد.
وی تا سال 1930 شش کتاب چاپ کرده بود: سه مجموعه شعر و سه مجموعه مقاله؛ بین سال‌های 1939 تا 1949 او تمام آثار داستانی خود را نوشت و چاپ کرد که بعدها به خاطر همین آثار به شهرت رسید. بورخس نیز چون پدرش، به مرور زمان بینایی خود را از دست می‌داد و قبل از مرگ کاملاً نابینا شد. وی در زمان تصدی پست ریاست کتابخانهٔ ملی آرژانتین، تقریباً نابینا بود.

آریا بانو


بورخس با اینکه بارها نامزد دریافت جایزه نوبل ادبیات شد ولی هیچ‌گاه برنده آن نشد، با این وجود جایزهٔ ملی ادبیات آرژانتین را از آن خود کرد و در سال 1961 با دریافت نخستین جایزه ادبی فورمنتور از سوی جامعه بین‌المللی ناشران برای کارنامه ادبی بی‌نظیرش یک‌باره به شهرت جهانی رسید. این جایزه به‌طور مشترک به بورخس و ساموئل بکت اهدا شد و به ترجمه‌های انگلیسی دو اثر بورخس، فیکسیونس و هزارتو شهرت فراوانی بخشید.
بورخس در سال‌های پایانی عمر سفرهای زیادی انجام داد و ماه‌های واپسین زندگی‌اش را در ژنو سوئیس سپری کرد. خورخه لوئیس بورخس سرانجام در اثر سرطان کبد 14 ژوئن 1986 (24 خرداد 1365) درگذشت و در همین شهر به خاک سپرده شد.
کتاب شن، مجموعه‌ای از داستان‌های تخیلی خورخه لوئیس بورخس است. داستان‌های این مجموعه قبلا به صورت پراکنده منتشر شده‌بودند و این مجموعه نخستین کتابی است که آنها را یک‌جا تقدیم خواننده فارسی‌زبان می‌کند.
مانی صالحی علامه، مترجم اثر، در مقدمه کتاب نوشته است که کامل‌ترین مجموعه ترجمه شده از آثار این نویسنده فقید آرژانتینی به زبان فارسی است. او همچنین می‌نویسد که سبک نوشتاری بورخس و سیر تطور و تکامل زبان او را اگر از اولین کتابش دنبال کنیم، این نویسنده را بهتر خواهیم شناخت.
کتاب شن شامل 12 قصه و روایت، با عنوان‌هایی چون: آن دیگری، اولریک، کنگره، چیزهای دیگری در جهان هست، فرقه سی، آینه و نقاب، اوندر، ناکجاآباد مردی خسته، رشوه، آوه لینوآره دوندو، سکه، کتاب شن، است.
این اثر با ترجمه مانی صالحی علامه، در 160 صفحه، توسط بنگاه نشر و ترجمه کتاب پارسه منتشر شده است.

آریا بانو


شاعر آزادی
پابلو نرودا (Pablo Neruda)، زاده 12 جون 1904 (22 خرداد 1283) و درگذشته 23 سپتامبر 1973 (1مهر 1352) با نام مستعار ریکاردو الیسر نفتالی ریس باسوآلت، دیپلمات، سناتور و شاعر نوگرای شیلیایی و برنده جایزه ادبیات نوبل بود. او نام مستعار خود را از یان نرودا، شاعر اهل چک، انتخاب کرده بود.نرودا در شهر پارال در جنوب سانتیاگو به دنیا آمد. پدرش کارمند راه آهن و مادرش معلم بود.
او هنگامی که دوماهه بود، مادرش را از دست داد و همراه پدرش به شهر تموکو رفت. نرودا از کودکی به نوشتن علاقه داشت و بر خلاف میل پدرش با تشویق اطرافیان رو به رو می شد. یکی از مشوقان او، گابریلا میسترال بود که خود بعدها برنده جایزه نوبل ادبیات شد.
نرودا با رفتن به دانشگاه شیلی در سانتیاگو و انتشار مجموعه اشعارش، به شهرت رسید و با شاعران و نویسندگان دیگر آشنا شد. او مدتی به عنوان کارمند دولت شیلی به برمه و اندونزی رفت و به مشاغل دیگری نیز پرداخت. نرودا سپس مأمور به کنسولگری شیلی در بارسلون و بعد کنسول شیلی در مادرید شد. در همین دوره جنگ داخلی اسپانیا درگرفت. نرودا در جریان این جنگ بسیار به سیاست پرداخت و هوادار کمونیسم و با فدریکو گارسیا لورکا دوست شد.
پس از آن نرودا کنسول شیلی در پاریس شد و به انتقال پناهندگان جنگ اسپانیا به فرانسه کمک کرد. او سپس از پاریس به مکزیکو رفت و در آنجا با پناه دادن به نقاش مکزیکی، داوید آلفارو سیکه ایروس که مظنون به شرکت در قتل تروتسکی بود، در معرض انتقاد قرار گرفت. در گواهی رسمی مرگ نرودا در سال 1973، سرطان پروستات علت مرگ ذکر شده است. مرگ او چند روز پس از کودتای ژنرال پینوشه و کشته شدن آلنده رخ داد.

آریا بانو


کتاب سرود اعتراض و شعرهای دیگر ، یادآوری خاطره های ازیادرفته یا تباه شدۀ مردمان آمریکای لاتین است که گاه در جامۀ رنگ ها و بوی های بومی و پرواز پرندگان کارائیب عرضه می شود و گاه عریان، آکنده از زخم های جانگزای مردم آن سرزمین، برای عرضه داشت این کهکشان مفهوم ها نرودا تاریخ را عمدتاً در سطح چهره ها و رویدادهایی فرایاد می آورد که بیش از همه در دگرگون شدن حافظۀ قومی نقش داشته اند.
پابلو نرودا در آغاز کتاب می گوید، در ابتدا مضمون این سرودها در پیرامون پورتوریکو دور می زده،ولی بعدها رشد کرده و گسترش یافته و سایر سرزمین ها و کشورهای آمریکای لاتین را نیز دربرگرفته است. نحوۀ برخورد شاعر با مضمون کار خود این دفتر را به نگارخانه ای تاریخی بدل می سازد که چهره ها و رویدادهای سیاسی آمریکای لاتین در قرن حاضر از دیوارهایش آویخته است، و بدینسان خواننده با خواندن سرود اعتراض در واقع به سلوکی هدفمند در تاریخ معاصر این سرزمین غریب می پردازد، و با گوشه کنارهای تاریخ آن آشنا می شود.
این کتاب در 298 صفحه با ترجمه احمد کریم حکاک و فرامرز سلیمانی، توسط نشر نیلوفر به چاپ رسیده است.

آریا بانو


لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/609241/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نماهنگ «زندگی» با صدای محمد علیزاده

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

ماجرای برادر کشی با شلیک گلوله

سازمان هواپیمایی کشوری: پروازهای فرودگاه‌های کشور در حالت عادی هستند

بارش باران در مناطق جنوبی کشور رکورد زد

توقیف خودرو با بیش از 50 میلیون تومان خلافی

مرگ غم‌انگیز تازه عروس در شب عروسی

گربه علاقه‌مند به موسیقی!

صحنه ای خنده دار از دزدیدن موز توسط یک میمون!

تماشای خلیج فارس از ایستگاه فضایی

با این رسپی ماهی مخصوص بپزید

با ورزش کردن درد مفاصل را کاهش دهید

ترفند مسئولیت پذیر کردن کودکان

از روبوتاکسی تا مریخ؛ نگاهی به بدترین پیش‌بینی‌ها و وعده‌های ایلان ماسک در 15 سال اخیر

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

پشیمانی گوندوگان؛ ستاره بارسا دنبال عذرخواهی!

پیولی: رم باکیفیت‌تر از میلان بود!

شکست نماینده هاکی ایران در کاپ آزاد ترکمنستان

همیلتون: تا سال‌ها در فرمول یک می‌مانم

نصرتی به دنبال فرمول طلایی اوسمار

اولیایی: 33 سال است که به دنبال خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال هستند!

بلانکو تنها گلزن استقلال در سال 1403

ریوالدو اسطوره برزیلی پیشین بارسلونا 52 ساله شد

بررسی اتفاقات مهم فوتسال جام ملت‌ها

ماشینش «گاوکنترل» داره!

افشاگری عجیب امیرعلی نبویان از تقلب در بازی پدرخوانده و شب های مافیا

برای خوب شدن سرفه آنتی بیوتیک بخوریم؟

جزئیاتی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

سامانه بارشی جدید در راه ایران؛ دوسوم کشور شاهد باران خواهد بود

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور

اگر ترمز خودرو برید این گونه متوقفش کنید

هیچوقت کیف، موبایل و لوازم با ارزش را داخل ماشین نذارید!

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین

تصویر روز ناسا؛ روبه‌روی NGC 1232

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

نامزدهای کسب عنوان بهترین گل هفته لیگ اروپا

معرفی برترین‌های مسابقات آزاد اسکیت سرعت مردان

ستاره سیتی: به احترام رئال کلاه از سر برمی‌دارم

زنگ خطر مدیریتی برای فولاد در صورت شکست مقابل مس

بلینگام در یک قدمی رکورد BBC مشهور رئال

درخواست اوکراین برای محرومیت 15 جودوکار روسی

تیزر جذاب حریف امروز استقلال با آهنگ محبوب این روزها

حدادی‌فر: لیگ عجیب و آشفته‌ای داریم

وزیر ورزش و دبیر به بیشکک نرسیدند

اعزام تیم ملی جودو به هنگ کنگ لغو شد

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

موزیک ویدئوی «خط قرمز» با صدای سهراب پاکزاد

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده؛ استان‌هایی که منتظر بارش هستند

ساخت مجسمه شکری

اقدام خطرناک موتورسوار عجول در خیابان