آریا بانو

آخرين مطالب

٨ واکسن ایرانی کرونا در مسیر تولید با وجود تحریم‌ها اجتماعي

٨ واکسن ایرانی کرونا در مسیر تولید با وجود تحریم‌ها
  بزرگنمايي:

آریا بانو - باشگاه خبرنگاران / علیرغم وجود تحریم‌های شدید علیه کشورمان، ٨ واکسن کرونا توسط دانشمندان ایرانی در دست تولید است.
«ایران جزو 6 کشور دنیا در واکسن سازی کرونا»؛ خبری که از روز دوشنبه با اعلام مجوز مصرف اضطراری واکسن کووایران برکت اعلام شد و اکنون ایران به جمع باشگاه واکسن‌سازان کرونا در جهان پیوسته است.
توزیع و تزریق یک میلیون واکسن ایرانی از هفته آینده
واکسن کوو ایران برکت به همت بنیاد برکت زیر نظر ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) تولید شده است و حالا با مجوز مصرف اضطراری که از سازمان غذاودارو زیر نظر وزارت بهداشت گرفته است از هفته آینده به ایرانیان تزریق خواهد شد.
تاکنون یک میلیون دوز واکسن کوو ایران برکت به وزارت بهداشت تحویل داده و فرآیند توزیع آن آغاز شده است تا از هفته آینده در کنار واکسن‌های خارجی وارد چرخه واکسیناسیون شود.
سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امروز در اوج تنگناها و سختی‌ها به 5 یا 6 کشور دارای تکنولوژی ساخت واکسن کووید-19 پیوسته‌ایم. آیندگان خواهند فهمید در این دولت در یک سال راه 20 ساله را پیمودیم.
وی افزود: این زیرساخت توانست کشور ایران را در مقابل دراز کردن دست مقابل بیگانگان بیمه کند، بیگانگانی که در اغلب اوقات ما را تنها گذاشتند. اکنون یک مجموعه و در هفته‌های آتی مجموعه‌های دیگر به این مجموعه واکسن می‌پیوندند و خودکفایی در تولید واکسن کووید-19 در دولت دوازدهم اتفاق خواهد افتاد.
اتمام مرحله دوم فاز سه تست انسانی واکسن پاستور در 5 شهر
به جز واکسن کوو ایران برکت، واکسن پاستوکووک هم در آستانه دریافت مجوز مصرف اضطراری و تزریق عمومی قرار دارد، واکسنی که بر پایه پروتئین نوترکیب ساخته شده است و نتیجه همکاری مشترک انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران برای واکسن سازی کروناست.
اکنون واکسن کوو ایران برکت و پاستوکووک در میانه فاز سوم کارآزمایی بالینی یا همان تست انسانی واکسن قرار دارند و تزریق‌ها برای تکمیل فرآیند واکسیناسیون ٢٠ تا ٢٤ هزار نفر در فاز سوم تست انسانی ادامه دارد.
مرحله دوم فاز سه کارآزمایی بالینی واکسن کنژوگه کرونا با موفقیت در زنجان و 4 شهر اصفهان، همدان، بندرعباس و کرمان به پایان رسیده است و این مرحله در شهرهای دیگر ادامه دارد.
بعد از دو واکسن کووایران برکت و پاستوکووک که در میانه مرحله سوم تست انسانی قرار دارند، واکسن موسسه سرم‌سازی رازی ‌در مرحله دوم کارآزمایی بالینی قرار دارد و در این مرحله به 5٠٠ داوطلب تزریق می‌شود.
در حال حاضر، کارآزمایی بالینی فاز سه این واکسن روی جمعیت حدود 24 هزار نفر در ایران و جمعیت 44 هزار نفر در کوبا انجام می‌گیرد و ٢4 هزار نفر زیر نظر 8 دانشگاه علوم پزشکی مازندران، بابل، اصفهان، یزد، کرمان، هرمزگان، زنجان و همدان وارد مطالعه شدند و هر دانشگاهی سه هزار نفر داوطلب را پذیرش کرد.
تزریق واکسن کووپارس رازی به 5٠٠ داوطلب در فاز دوم
موسسه سرم‌سازی رازی با قدمتی بسیار طولانی در ایران بسیاری از واکسن‌های دامی و انسانی را تولید می‌کند، این موسسه اکنون ١٠ واکسن انسانی را که در برنامه واکسیناسیون کشوری کودکان می‌سازد و این واکسن‌ها سالهاست به کودکان تزریق می‌شود و حالا برای نخستین بار در جهان اولین واکسن استنشاقی- تزریقی کرونا در این موسسه مراحل کارآزمایی بالینی را طی می‌کند.
واکسن رازی کووپارس که پلتفرم آن پروتئین نوترکیب است، اکنون در مرحله دوم تست انسانی قرار دارد و واکسن تولیدشده موسسه رازی برای اولین بار در کشور با شبیه‌سازی یک زیرواحد (Subunit) از پروتیئن نیزه‌ای (Spike) ویروس کرونا (پروتئین عامل اتصال ویروس به سلول‌های انسانی) طراحی شده و پس از طراحی به صورت نوترکیب در آزمایشگاه بدون دخالت ویروس زنده تولید شده است.
این واکسن که Razi Cov Pars نامگذاری شده اولین واکسن تزریقی - استنشاقی جهان است و در انواع حیوانات آزمایشگاهی که شباهت ساختاری و عملکردی با انسان دارند (از جمله موش، خرگوش، خوکچه هندی و میمون سبز افریقایی) مورد آزمایش قرار گرفته است.
رازی کووپارس در فاز دوم به 5٠٠ نفر تزریق می‌شود و نتیجه فاز دوم مطالعه واکسن کووپارس رازی در مرداد مشخص خواهد شد و در صورت تایید سازمان غذاودارو این واکسن وارد مطالعه فاز سه می‌شود.
تزریق واکسن فخرا به 5٠٠ داوطلب در فاز دوم
واکسن فخرا که در یک شرکت دانش‌بنیان زیرمجموعه وزارت دفاع مراحل ساخت را طی می‌کند به نام شهید فخری‌زاده نامگذاری شده و وارد فاز دوم کارآزمایی بالینی شده است.
این واکسن از نوع ویروس کشته شده است و روند تحقیق و توسعه واکسن کووید-19 فخرا از اول فروردین 99 با حمایت شهید محسن فخری‌زاده آغاز شد و در پایان خرداد 99، اولین نامزد واکسن کووید-19 از نوع کشته شده، تست‌های خود را با موفقیت طی کرد و وارد تولید آزمایشی شد.
چند واکسن در ایران مراحل ساخت و تولید را طی می‌کنند؟
در حال حاضر 8 واکسن در مرحله پژوهشی یا مقدماتی هستند و 7 واکسن مرحله مقدماتی را طی کرده و به مرحله پیش بالینی رسیده‌اند و 2 واکسن هم داریم که پرونده یکی از آنها (شتاب دهنده پایا فن یاخته) در مرحله ارسال به سازمان غذاودارو است و دیگری هم واکسن دانشکاه علوم پزشکی بقیه‌اللّه در انتظار دریافت مجوز کارآزمایی بالینی فاز یک است.
واکسن دانشگاه بقیه‌اللّه یک واکسن نوترکیبی بوده و آماده است تا چند هفته آینده مجوز کمیته اخلاق بگیرد و واکسن پایا فن یاخته البرز مشترک با داروسازی اسوه هم تا مهرماه مجوز کمیته اخلاق می‌گیرد.
پیش‌بینی تامین ١٩ میلیون دوز از واکسن‌های ایرانی کرونا تا پایان مهرماه
قانعی دبیر ستاد زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری درخصوص چشم‌انداز موجود از واکسیناسیون کرونا در ایران، بیان کرد: ما بر اساس خود اظهاری یک پیش‌بینی و بر اساس توان تولید یک پیش‌بینی دیگر داریم. اگر قرار باشد بر اساس تولید پیش‌بینی‌ کنیم، واکسن‌های برکت و پاستور را در تیرماه در حد 4 میلیون دوز می‌توانیم داشته باشیم و این حداقل تولیدی است که اعلام کردند؛ ولیکن در انتهای شهریور وضع بهتر می‌شود و به 7 میلیون دوز هم می‌رسیم چون واکسن اسپایکوژن ( تولید ایران و استرالیا) هم می‌تواند مجوز بگیرد.
وی افزود: وقتی به انتهای مهر برسیم با حساب بر قول شفافارمد (کووایران برکت) مبنی بر تولید حداقلی 10 میلیون دوز و تولید احتمالی واکسن‌های فخرا، اسپایکوژن، رازی و پاستور؛ می توانیم حدود 19 میلیون دوز واکسن داشته باشیم‌. بنابراین چالش ما از آبان ماه میزان واکسیناسیون است یعنی باید توان واکسیناسیون کشور افزایش یابد.
تاکنون چند میلیون دوز واکسن وارد ایران شده است؟
تاکنون ١٧ محموله واکسن از کشورهای مختلف از جمله روسیه، چین، کره و هند وارد ایران شده است که مجموع آن به 6 میلیون و ٨4٧ هزار و ٨٠٠ دوز می رسد. کوواکس قرار بود 16 میلیون و 800 هزار دوز واکسن به ما بدهد، اما تاکنون به این عهد وفا نشده است و بهارات هند قرار بود طبق قرارداد به ایران 2.5 میلیون دوز واکسن دهد، ولی فقط 125 هزار دوز ارسال شد. همچنین روسیه از قرارداد 10 میلیونی واکسن اسپوتنیک وی، 2 میلیون دوز را نهایی کرد که تاکنون ٩٢٠ هزار دوز به ایران ارسال شده است.
همچنین یک بدعهدی دیگر برای دریافت واکسن رخ داد؛ قرار بود محموله 3 میلیون دوزی ٣ هفته پیش به دستمان برسد، اما به دستمان نرسید و یک میلیون دوز از آن دیروز وارد کشور شد.
تزریق دوز دوم واکسن‌ها در هفته آینده
علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: کسانی که دوز اول واکسن را دریافت کردند و نوبت دوز دوم‌شان است، نگران نباشند و ان‌شاءلله آخر این هفته تا هفته آینده دوز دوم واکسن ها را انجام خواهیم داد.
رئیسی بیان کرد: هموطنان اطمینان داشته باشند با زیرساخت‌های قوی که در سطح کشور برای تولید واکسن داریم، به هیچ وجه نباید نگران واکسیناسیون باشیم و همه گروه هدف قطعا تا پایان سال دوز اول واکسن را خواهد گرفت.
واکسیناسیون بالای 65 ساله ها از تیرماه
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: همچنین بعد از اینکه تعداد قابل توجهی واکسن در تیر ماه از واکسن داخلی و خارجی به دستمان رسد، روند واکسیناسیون و اعلام گروه سنی را خواهیم داشت.
پنجشنبه یک میلیون دوز واکسن چینی وارد کشور شد و این محموله در ابتدای برای تزریق دوز دوم واکسن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و در ادامه با ورود محموله‌ای دیگر در هفته آینده و اضافه شدن محموله واکسن‌های ایرانی تزریق واکسن برای سایر گروه‌های سنی اعلام خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/609094/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برای خوب شدن سرفه آنتی بیوتیک بخوریم؟

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

خانمم 3 ماه است که به جدایی فکر می کند

با این خوراکی های خوشمزه از کبد چرب رهایی می یابید

ری‌اکشن‌های جالب رضا عنایتی و مسعود شجاعی حین بازی

ستاره یونایتد: با بازی رئال-سیتی زجر کشیدم

قطع تمرین گرندپری چین به دلیل آتش‌سوزی

ترکیب احتمالی استقلال برای دیدار با شمس آذر

دلیل شادی نکردن کنعانی مشخص شد

ترکیب احتمالی شمس‌آذر مقابل استقلال

اولین واکنش شمسایی به احتمال تقابل زودهنگام با ژاپن

آینده مبهم قهرمان رئال در اتحاد

اتهام بزرگ به هالند و دی‌بروینه

کاسمیرو اشک آنچلوتی را درآورد!

جشن 30 سالگی «داستان عامه‌پسند»

نماهنگ «گل رز» با خوانندگی امید نصری

آپارتمان مخفی در نوک برج ایفل

آبشار زیبای شن لونگ در چین

خوش و بش جالب خرس با یک راننده!

طرز تهیه کته کباب بازاری

فقط مادر می‌تواند فرزند زیر دوسالش را ببوسد

به عنوان یک نوجوان در خانه هیچ حق انتخابی ندارم!

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

صعود شفیعیان به فینال کایاک 500 متر

واکنش سرمربی فوتسال ژاپن به احتمال تقابل با ایران

طلسم‌شکنی 120 ساله با آلونسو عبرتی برای چرخه تکراری لیگ برتر

چین با پذیرش شکست مقابل ویتنام حذف شد

نبرد همزمان ستاره استقلال با آلوز و گودرزی

واکنش توخل به تمدید ناگلزمان

ناگلزمان: تمدید قراردادم تصمیمی قلبی بود

واکنش جالب سرمربی رم وقتی یورنته از او زمان باقی مانده بازی رو میپرسه!

گران‌ترین لیگ فوتبال دنیا در بن بست!

عالیشاه بازی‌های مهم پرسپولیس را از دست داد

یوفا بارسلونا را نقره‌داغ کرد

مهران رجبی رازی که خیلی‌ها دنبالش بودند را فاش کرد!

خاطره جالب محمد بحرانی از 3هزار تومانی که زندگی‌اش را تغییر داد

پسر صدیقه خانم که اروپایی‌ها را شگفت زده کرد

این صیفی همه کمبودهای بدن و ویتامین ها را جبران می کند

وقتی زنبور محو شهد گل ها می شود

دره خزینه یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز استان لرستان

صحنه هایی دیدنی از خانواده خرس های قطبی

اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

مقایسه گل‌ها و مهارت‌های وینیسیوس و یامال

تاریخ بازگشت بارسلونا به نوکمپ مشخص شد

رقابت جدید و جذاب پرسپولیس و استقلال

پرسپولیس امروز به مصاف پیکان می‌رود

4 ستاره در لیست فروش آرسنال

مروری بر گل‌ها و مهارت‌های برتر رونالدو نازاریو در اینتر