آریا بانو

آخرين مطالب

کاشت نعنا در گلدان به روش قلمه زدن یا کاشت بذر خانه داري

کاشت نعنا در گلدان به روش قلمه زدن یا کاشت بذر
  بزرگنمايي:

آریا بانو - انگیزه – گیاهان و حیوانات – کاشت نعنا در خانه بسیار آسان‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید؛ شما می‌توانید گلدانی از نعنای تازه در خانه خود داشته باشید. با این کار علاوه بر اینکه سرسبزی و عطر خوشایند نعنا را در محیط خانه خود پخش می‌کنید، می‌توانید از سبزی‌های تازه و سالم خود مصرف کنید. در ادامه با روش کاشت و نگهداری نعنا آشنا می‌شوید.
با کاشت این گیاه دارویی می‌توانید از خواص طبیعی آن بهره مند شوید. کاشت نعنا به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. اما قلمه زدن و کاشت بذر معمول‌ترین روش‌های موجود هستند.
وسایل مورد نیاز
خاک حاصلخیز دستکش باغبانی بیلچه باغبانی قلمه نعنا گلدان مناسب اسپری آب برای آبیاری نعنا بذر مرغوب نعنا برای کاشت
1. کاشت نعنا با استفاده از روش قلمه زدن
اگر سبزی نعنایی که خریداری کرده‌اید، ساقه‌‌های قوی، سبز و سالمی دارد، از آن می‌توانید برای قلمه استفاده کنید و آن را در گلدان مورد نظر خود بکارید. در زیر به بررسی مراحل کاشت نعنا از روش قلمه زدن خواهیم پرداخت.
در ابتدای کار به اندازه 10 سانتی‌متر از قوی‌ترین و سالم‌ترین ساقه نعنایی را که در اختیار دارید، در قسمت پایینی برگ‌های جفت نعنا با استفاده از چاقو یا تیغ تیز و تمیز برش دهید. برای این کار بهتر این است که محل را به‌ صورت اریب و مایل برش دهید و تا جایی که ممکن است از له‌شدگی ساقه اجتناب کنید. برگ‌های واقع در قسمت پایینی ساقه را جدا کرده و تنها سه برگ ‌بر روی ساقه باقی بگذارید. هدف از این کار این است که موجب می‌شود تا انرژی گیاه صرف ریشه‌دار شدن سریع‌تر قلمه شود و انرژی آن صرف برگ‌ها نشود.

آریا بانو


در این مرحله باید قلمه نعنا را درون ظرف یا لیوان پر از آب قرار دهید به طوری که تمام قسمت ساقه بدن برگ گیاه درون آب قرار گیرد. ظرفی را که قلمه در آن قرار دارد را در مکانی گرم و به دور از تابش مستقیم نور آفتاب قرار دهید. توجه داشته باشید که هر وقت آب ظرف کم شد، باید به آن آب بیفزایید. قلمه نعنای شما در زمانی در حدود دو هفته ریشه‌دار خواهد شد و شما می‌توانید آن را به گلدان مناسبی که تهیه کرده‌اید، انتقال دهید. برای انتقال نعنا، گلدان مناسب با اندازه کوچک را خریداری کرده و آن را با استفاده از خاک‌برگ و ماسه پرکنید. درون خاک سوراخی به عمق 3 سانتی‌متر ایجاد کرده و قلمه نعنای خود را که حالا ریشه دارد را درون این شکاف بکارید. در این مرحله بسیار مراقب باشید تا ریشه‌های نازک نعنا آسیبی نبیند. پس از قرار دادن قلمه نعنا در شکاف ایجاد کرده، به آرامی اطراف ساقه را با خاک پرکرده و فشار دهید. بعد از انتقال قلمه نعنا به گلدان، گیاه را به آرامی با استفاده از اسپری آبیاری کنید و گلدان نعنای خود را به محل با نور زیاد منتقل کنید. پس از گذشت مدت کوتاهی نخستین برگ‌های نعناع شما سبز خواهند شد. زمانی که می‌خواهید برگ‌های نعنا خود را برداشت کرده و آن‌ها را به مصرف برسانید، بهتر است از برگ‌های بالایی این کار را شروع کنید تا برگ‌های بیشتری در اطراف آن رشد کند.

آریا بانو


2. کاشت نعنا با استفاده از بذر
با توجه به اینکه پرورش نعنا به روش تکثیر با بذر چندان رایج فراگیر نیست، اما نحوه کاشت آن بسیار شبیه کاشت ریحان و کاشت سبزی‌خوردن در گلدان است. در صورتی که قصد کاشت نعنا با استفاده از بذر آن را دارید، ذکر این نکته لازم است که بدانید بذرهای نعنا سمی هستند و در صورتی‌ که ناخواسته توسط کودکان خورده شوند، موجب مسمومیت می‌شوند.
روش کاشت
از گل فروشی یا مکان‌های دیگر مقداری بذر نعنا مرغوب تهیه و خریداری کنید. مقداری از بذرهای نعنا را که خریداری کرده‌اید، روی خاک گلدان خود بپاشید و روی آن را با لایه‌ای نازک از خاک مناسب کاملا بپوشانید. تا هنگامی که بذرهای نعنای شما جوانه‌ بزنند، سطح خاک گلدان نعنا را به درستی آبیاری کنید و این کار باید به نحوی باشد که سطح خاک گلدان همواره مرطوب باشد. پس از اینکه نعنای شما جوانه زد، گیاهان کوچک نعناع را به فاصله 30 سانتی‌متر از هم تنک کنید. دقت داشته باشید که گیاه نعنا می‌تواند سریعاً رشد کند و گسترش یابد. از طرفی دیگر لازم است بدانید نعناع با استفاده ریشه‌های زیرزمینی خود می‌تواند گیاهان جدیدی ایجاد کند؛ بنابراین بعد از کاشت نعنا در گلدان از ریشه‌های جدید نیز می‌تواند ساقه‌های تازه نعنا رشد کند.

آریا بانو


شرایط مورد نیاز برای نگهداری از گیاه نعنا
گیاه نعنا برای رشد به شرایط خاصی نیاز دارد که در زیر به تعدادی از آن ها خواهیم پرداخت.
1) خاک
خاک مرغوب برای کاشت نعنا دارای ترکیبی از پیت ماس یا کوکوپیت به همراه پرلیت یا ماسه است، از طرفی دیگر مخلوطی از کمپوست و خاک باغچه را نیز می‌توان به منظور کاشت و پرورش نعنا مورد استفاده قرار داد.
2) آبیاری
برای پرورش و رشد بیشتر نعنایی که کاشته‌اید، بهتر این است که خاک گلدان شما همیشه مرطوب باشد. دقت کنید که منظور از مرطوب بودن، به هیچ عنوان خیس بودن نیست. به این منظور در ابتدا از زهکش گلدانی که تهیه کرده‌اید، اطمینان حاصل کنید و در مرحله دوم، با توجه به دمای محیط گیاه را روزانه دو بار به مقدار کم آبیاری کنید.
3) کود دهی
لازم به ذکر است، بهتر این است که از کوددهی به سبزی‌ها اجتناب کنید، زیرا این موضوع موجب تغییر طعم سبزی های شما می‌شود. با این‌ وجود در صورتی که شاهد بودید که گیاهتان کمبود تغذیه دارد و به‌ خوبی رشد نمی‌کند، مقداری کود مایع به آن بدهید.
4) دما
مناسب‌ترین دما برای رشد نعنا در حدود 18 تا 21 درجه سانتی‌گراد است، از این رو می‌بایست از قرار دادن گلدان نعنا در برابر باد سرد مثل باد کولر و یا در کنار بخاری اجتناب کنید.
5) زمان مناسب برای کاشت نعنا
دقت داشته باشید که این گیاه را نمی‌توانید در هر فصلی بکارید. زمان کاشت نعنا در دو فصل بهار و پاییز انجام می‌شود، از طرفی کشت بهاره نعنا، به کشت پائیزه آن، ترجیح داده می‌شود. درصورتی که قصد کاشت نعنا در فصل بهار را دارید باید به این نکته توجه کنید که بهترین زمان کاشت دربهار، در اواخر اردیبهشت واوایل ماه خرداد است. نعنا بعلت داشتن ریشه‌های سطحی قادر به جذب رطوبت از اعماق نیست و در صورت گرم بودن هوا در فصول خاصی از سال می‌بایست آبیاری نعنا را با فواصل کم و به صورت سطحی انجام دهید.
6) نور
گیاه نعنا به طور معمول، به نور کافی برای رشد خود نیازمند است و از این رو باید به صورت روزانه، حداقل 3 تا 4 ساعت نور مستقیم خورشید را تجربه کند. مکانی را برای قرار دادن گلدان نعنای خود انتخاب کنید که علاوه بر داشتن نور مستقیم خورشید در چند ساعت در طول روز، گردش هوای مناسبی نیز داشته باشد. بهترین مکان برای نگهداری گلدان نعنا در نزدیکی پنجره‌های جنوبی یا در تراس است.
7) هرس
با گذشت مدتی پس از کاشت نعنا در گلدان باید به صورت منظم سرشاخه‌های نعنای خود را هرس کنید تا رشد جوانه‌های جانبی بیشتر و از این رو بوته‌های نعنا پرپشت‌تر شوند.
آیا تابحال نعنا را در گلدان پرورش داده اید؟ تجربیات خود را در با ما و سایر مخاطبان مجله انگیزه از بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/607483/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش احساسی نادال پس از حذف در بارسلونا

بهترین بازیکنان هفته لیگ قهرمانان؛ یوفا گاف بزرگی داد!

مانوئل نویر بهترین دروازه تاریخ لیگ قهرمانان شد

گلایه های جواد خیابانی از وضعیت ساخت استادیوم جدید

جواد خیابانی: واگذاری و خصوصی سازی باشگاه ها یعنی رئال مادرید

جمله خاص رودیگر بعد از حذف سیتی؛ الله اکبر

خیابانی: با این تیم در جام ملت های آسیا خواهیم باخت

مگه تو کلئوپاترایی انقدر عروسیت طول می‌کشه!

فیلم‌های سینمایی تلویزیون در آخرین روز‌های فروردین

شوخی «نون خ» با تابلوهای روزشمار اتمام پروژه

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

رونمایی از لباس عروس ساده و شیک سوگل خلیق با تور گیپور زیبا / چقدر لباس عروس بشون میاد

«مجنون آن لیلی» به تالار حافظ می‌آید

بی خانمانی هزاران نفر از ساکنان کنیا در اثر جاری شدن سیل

عیدی رئیس سازمان سنجش به متقاضیان نوبت دوم کنکور

آماری از تعداد معتادان متجاهر در پایتخت

حرکت عجیب راننده که سبب حادثه شد

صحنه ای باورنکردنی از تلاش روباه قطبی برای بازی با جغد برفی

روش تهیه یک مزه ترکی برای مهمانی ها

سینوزیت آلرژیک چیست؟

سینوزیت آلرژیک در کودکان شایع تر است

صدای زمین را بشنوید

می رود این روزها گل می دهد لبخند ها

امباپه فصل بعد با رئال قهرمان اروپا می‌شود

فشار شدید روی آنچلوتی

آغاز نیمه نهایی با جدال مدافع قهرمانی و پرافتخارترین تیم

ستاره سیتی: فقط یک تیم در زمین دیدم

ایجنت ناگلزمان: بله، با بایرن در حال مذاکره‌ایم

پرسپولیس می‌تواند قهرمان شود

پاسخ عجیب رئال؛ مصدومان ما در حال رقصند!

برنده دعوای تن‌هاخ و ستاره جنجالی مشخص شد

میراث ماندگار کیومرث پوراحمد چیست؟

فکر کن بچه ات صبح باهات صبحانه بخوره بره دیگه هیچ وقت برنگرده

خیلی درد داره اگه پدر نباشه

تنها دلخوشیم شده لذت بردن از لذت دیگران

پارازیت و تورم کار ایناست؟!

میم مثل ماه، میم مثل مادر

نماینده مشهد در مجلس هفتم خطاب به دیگر نمایندگان: سیگار نکشید

سحر زکریا به کلی چهره اش را تغییر داد که باورتان نمی شود

دکوراسیون اتاق کار جدید منوچهر هادی با تزیین قاب های زیبا

فضای برگزاری کنسرت های موسیقی در بوشهر مهیا است

پست عجیب و معنادار مادر تتلو در اینستاگرام

ویدئوی کمتر دیده شده از نوازندگی و خوانندگی مرتضی پاشایی

رگبار باران و رعدوبرق در نقاط مختلف کشور

تصادف 3 خودرو در محور نقده _مهاباد؛ 11 نفر مصدوم شدند

محیط زیست: سیل زدگان مراقب تمساح باشند

جزیره مونت سن میشل در شمال غربی فرانسه

دوستیِ خاله خرسه به روایت تصویر

پریدن صدها پنگوئن به داخل آب از ارتفاع 20 متری

لوبیا استانبولی با یک طعم جدید و متفاوت