آریا بانو

آخرين مطالب

مأموریت این‌ویژن اروپا عصر تازه‌ای را در مسیر کاوش ناهید آغاز خواهد کرد گوناگون

مأموریت این‌ویژن اروپا عصر تازه‌ای را در مسیر کاوش ناهید آغاز خواهد کرد
  بزرگنمايي:

آریا بانو - دیجی کالا /پس از ناسا، اروپا هم قصد دارد یک مأموریت رباتیک برای بررسی سیاره‌ی زهره به آن بفرستد تا نقشه‌ی راه کاوش بیشتر این سیاره را تهیه و عصر تازه‌ای را در مسیر کشف دوقلوی زمین آغاز کند.
دانشمندانی که بر روی سیاره‌ی زهره مطالعه می‌کنند، مدت‌ها از نبودن مأموریت رباتیک برای بررسی این سیاره شکایت داشتند اما انگار این دوران به پایان رسیده و اکنون مأموریت‌های زیادی برای دستیابی به این سیاره و بررسی بیشتر آن در نظر گرفته شده‌اند.
در هفته‌های گذشته بود که ناسا از انتخاب دو مأموریت «داوینچی پلاس» (+DAVINCHI) و «وریستاس» (VERITAS) با هدف اعزام به سیاره‌ی ناهید بین سال‌های 2028 تا 2030 خبر داد. اکنون آژانس فضایی اروپا (ESA) هم اعلام کرده که مأموریتی با نام «این‌ویژن» (EnVision) را در اوایل دهه‌ی 2030 میلادی به این سیاره‌ی دوقلوی زمین می‌فرستد.
«گانتر هسینگر» (Günther Hasinger) مدیر علوم آژانس فضایی اروپا گفت: «یک دوره‌ی جدید اکتشاف در نزدیک‌ترین و در عین حال متفاوت‌ترین همسایه‌ی ما در منظومه‌ی شمسی در انتظار ماست. با مأموریت ما، در کنار مأموریت‌های تازه اعلام شده با هدایت ناسا، تا یک دهه‌ی آینده یک برنامه‌ی علمی بسیار جامع را در این سیاره‌ی رازآلود خواهیم داشت.»
به نظر می‌رسد کشف احتمالی فسفین، سیاره‌ی ناهید را برای کاوش‌های رباتیک، جذاب‌تر از قبل هم کرده است. طبق اعلام آژانس فضایی اروپا تمرکز بر مأموریت ناهید به جای یک پروژه‌ی اخترفیزیک به نام «تسئوس» (Theseus) انجام شده که طی آن می‌توان فوران‌های بسیار دور پرتو گاما و دیگر رویدادهای گذرا را با هدف درک چرخه‌ی زندگی نخستین ستاره‌ها، بررسی کرد.
البته مأموریت جدید نخستین سفر اروپا به سیاره‌ی ناهید نخواهد بود. فضاپیمای «ونوس اکسپرس» (Venus Express) این آژانس در سال‌های 2005 تا 2014 به دور این سیاره چرخید و جو غلیظ آن را که سرشار از کربن دی‌اکسید است مطالعه کرد.
این‌ویژن هم مانند مأموریت کاوش قبلی آژانس فضایی اروپا، یک مدارگرد است اما ابزارهای آن نسبت به آنچه در ونوس اکسپرس بود، می‌توانند نگاه ژرف‌تری به زهره داشته باشند. ابزارهای این فضاپیما شامل یک صوت‌سنج برای بررسی لایه‌های درون سیاره، چند طیف‌سنج برای تجزیه‌وتحلیل گازهای موجود در جو سیاره و ترکیبات سطح، یک ابزار راداری برای نقشه‌برداری از سطح سیاره و یک آزمایشگر علوم رادیویی است که ساختار و میدان گرانشی سیاره را بررسی می‌کند.
اگرچه این پروژه توسط آژانس فضایی اروپا هدایت می‌شود، اما ابزارهای علمی آن با همکاری ناسا توسعه داده خواهد شد. «آدریانا اوکامپو» (Adriana Ocampo) دانشمند برنامه‌ی این‌ویژن در ناسا گفت: «ابزار ون‌سار (VenSAR) این کاوشگر با مطالعات هدفمند خود درباره‌ی سطح ناهید، چشم‌انداز منحصربه‌فرد و نقشه‌ی راه کاوش‌های این سیاره را فراهم می‌کند.»

آریا بانو

طرحی گرافیکی از مأموریت ماژلان
گفتنی است مأموریت وریتاس ناسا یک نقشه‌ی سراسری از توپوگرافی سیاره‌ی زهره ایجاد می‌کند. این داده‌ها در حقیقت یک به‌روزرسانی حقیقی از داده‌هایی است که توسط فضاپیمای «ماژلان» (Magellan) ناسا در سال‌های 1989 تا 1994 جمع‌آوری شد و از یک فناوری بسیار قدیمی‌تر استفاده می‌کرد.
داوینچی+ هم دیگر مأموریت ناسا است که تحت «برنامه‌ی دیسکاوری» (Discovery Program) در جو ناهید فعالیت خواهد کرد. این فضاپیما شامل یک مدارگرد اصلی به همراه یک کاوشگر است که در جو این سیاره پایین می‌رود و اندازه‌گیری‌هایی را درباره‌ی چگونگی تغییر جو با رفتن تغییر ارتفاع انجام می‌دهد.
این‌ویژن پس از دو پروژه‌ی ناسا پرتاب خواهد شد و مقامات آژانس فضایی اروپا پنجره‌های پرتاب سال‌های 2031، 2032 و 2033 را درنظر دارند. پس از پرتاب، رسیدن به ناهید 15 ماه طول می‌کشد و برای دستیابی به مدار نهایی هم 16 ماه دیگر ماه نیاز است.
به گفته‌ی «تام واگنر» (Tom Wagner) دانشمند برنامه‌ی اکتشاف ناسا، سه مأموریت جدید به سیاره‌ی زهره در کنار هم ابزار قدرتمندی برای دانشمندانی خواهد بود که می‌خواهند دریابند زمین و زهره چگونه در گذشته بسیار شبیه به یکدیگر بوده‌اند اما اکنون به جهان‌های کاملا متفاوتی تبدیل شده‌اند.
او خاطرنشان کرد: «نتایج ترکیبی این‌ویژن و برنامه‌ی دیسکاوری ناسا به ما می‌گوید که چگونه ترکیب نیروهای آتشفشانی، تکتونیک و هوازدگی شیمیایی در کنار هم، آب‌وهوای گلخانه‌ای سیاره‌ی ناهید را شکل داده است.»
منبع: Space

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/606698/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برای خوب شدن سرفه آنتی‌بیوتیک بخوریم؟

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن