آریا بانو

آخرين مطالب

طرز تهیه سیر ترشی خانه داري

طرز تهیه سیر ترشی
  بزرگنمايي:

آریا بانو - سیر ترشی یکی از انواع ترشی های بسیار محبوب و پرمصرف در میان ایرانیان است که در تمام فصول سال مورد استفاده قرار می گیرد. این ترشی خوشمزه از معروف ترین ترشی های ایرانی محسوب می شود و معمولا به دو صورت فوری و هفت ساله تهیه می شود. البته سیر ترشی کهنه یا همان هفت ساله طرفداران بیشتری دارد، برای مشاهده آموزش طرز تهیه سیر ترشی در ادامه با چیشی همراه باشید. مواد لازم برای 1 شیشه متوسط سیر 500 گرم فلفل سبز 4 عدد نمک نصف قاشق چایخوری ترخون 2 شاخه سرکه خرما به اندازه کافی دستور تهیه سیر ترشی مرحله اول برای تهیه سیر ترشی مجلسی ابتدا پوست روی سیرها را می گیریم و ساقه های آن را با چاقو می بریم و در کاسه ای بزرگ آب می ریزیم و سیرها را داخل آن قرار می دهیم و بعد از گذشت پنج دقیقه سیرها را در آبکش می ریزیم و آب روی آن ها می گیریم. مرحله دوم در این مرحله اجازه می دهیم تا آب اضافه درون سیرها خارج شود و بعد در سینی سیرها را می چینیم.بهتر است اجازه بدهیم تا یک روز سیرها داخل سینی بمانند تا مطمئن شویم که کاملا خشک شده اند و رطوبتی در آن ها باقی نماندهاست. مرحله سوم توجه داشته باشید که رطوبت باعث کپک زدن سریع سیر ترشی می شود. در ادامه فلفل سبزها و شاخه های ترخون را نیز می شوییم و روی پارچه ای یا کنار سیرها قرار می دهیم تا آن ها نیز کاملا خشک شوند و رطوبشان گرفته شود. مرحله چهارم در این مرحله شیشه ترشی را نیز می شوییم و کنار می گذاریم تا کاملا خشک شود و هیچ گونه رطوبتی نداشته باشد. سپس سیرهای خشک شده را داخل شیشه ترشی کم کم می ریزیم و لابه لای سیرها فلفل و ترخون ها را قرار می دهیم. مرحله پنجم ریختن مواد ترشی را به ترتیب ادامه می دهیم تا شیشه کاملا پر شود و به اندازه یک بند انگشت روی آن خالی بماند، سپس کمی نمک به صورت پخش روی سیرها می ریزیم. در ادامه سرکه خرما را نیز روی سیرها می ریزیم. مرحله ششم سرکه را باید در حدی اضافه کنیم که کاملا روی مواد با سرکه پوشیده شود. حالا درب شیشه را محکم می بندیم و در قابلمه ای که شیشه سیرترشی در داخل آن راحت قرار بگیرد آب می ریزیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا زودتر آب به جوش بیاید. مرحله هفتم سپس شیشه ترشی را برعکس می کنیم و داخل قابلمه آب در حال جوش می گذاریم تا به مدت 10 دقیقه داخل آب جوش بماند و بعد شعله را خاموش می کنیم و اجازه می دهیم تا شیشه تا زمان سرد شدن آب داخل قابلمه بماند. مرحله هشتم بعد از خنک شدن آب شیشه ترشی را آرام از داخل قابلمه آب بیرون می آوریم و در جای خشک و خنک دور از نور مستقیم خورشید قرار می دهیم تا ترشی آماده شود. نکته مهم در مورد سیر ترشی این است که این ترشی هر چقدر بیشتر بماند بهتر می شود. مرحله نهم البته می توانید سیر ترشی را زودتر نیز مصرف کنید که در این روش باید سرکه را بجوشانید و سیرها را به سرکه در حال جوش اضافه کنید تا بپزند و به خوبی نرم شود و بعد اجازه بدهید تا سیرها در دمای محیط خنک شوند. مرحله دهم سپس سیرها را به همراه سرکه خنک شده داخل شیشه بریزید. فلفل سبز و ترخون را نیز لابه لای سیرها به شیشه اضافه کنید و درب شیشه را محکم ببندید تا هوا داخل آن نفوذ نکند و 3 روز بعد سیرترشی آماده مصرف است نوش جان.

سیر ترشی یکی از انواع ترشی های بسیار محبوب و پرمصرف در میان ایرانیان است که در تمام فصول سال مورد استفاده قرار می گیرد. این ترشی خوشمزه از معروف ترین ترشی های ایرانی محسوب می شود و معمولا به دو صورت فوری و هفت ساله تهیه می شود. البته سیر ترشی کهنه یا همان هفت ساله طرفداران بیشتری دارد، برای مشاهده آموزش طرز تهیه سیر ترشی در ادامه با چیشی همراه باشید.

مواد لازم برای 1 شیشه متوسط
سیر500 گرم
فلفل سبز4 عدد
نمکنصف قاشق چایخوری
ترخون2 شاخه
سرکه خرمابه اندازه کافی
دستور تهیه سیر ترشی
مرحله اول
برای تهیه سیر ترشی مجلسی ابتدا پوست روی سیرها را می گیریم و ساقه های آن را با چاقو می بریم و در کاسه ای بزرگ آب می ریزیم و سیرها را داخل آن قرار می دهیم و بعد از گذشت پنج دقیقه سیرها را در آبکش می ریزیم و آب روی آن ها می گیریم.
مرحله دوم
در این مرحله اجازه می دهیم تا آب اضافه درون سیرها خارج شود و بعد در سینی سیرها را می چینیم.بهتر است اجازه بدهیم تا یک روز سیرها داخل سینی بمانند تا مطمئن شویم که کاملا خشک شده اند و رطوبتی در آن ها باقی نماندهاست.
مرحله سوم
توجه داشته باشید که رطوبت باعث کپک زدن سریع سیر ترشی می شود. در ادامه فلفل سبزها و شاخه های ترخون را نیز می شوییم و روی پارچه ای یا کنار سیرها قرار می دهیم تا آن ها نیز کاملا خشک شوند و رطوبشان گرفته شود.
مرحله چهارم
در این مرحله شیشه ترشی را نیز می شوییم و کنار می گذاریم تا کاملا خشک شود و هیچ گونه رطوبتی نداشته باشد. سپس سیرهای خشک شده را داخل شیشه ترشی کم کم می ریزیم و لابه لای سیرها فلفل و ترخون ها را قرار می دهیم.
مرحله پنجم
ریختن مواد ترشی را به ترتیب ادامه می دهیم تا شیشه کاملا پر شود و به اندازه یک بند انگشت روی آن خالی بماند، سپس کمی نمک به صورت پخش روی سیرها می ریزیم. در ادامه سرکه خرما را نیز روی سیرها می ریزیم.
مرحله ششم
سرکه را باید در حدی اضافه کنیم که کاملا روی مواد با سرکه پوشیده شود. حالا درب شیشه را محکم می بندیم و در قابلمه ای که شیشه سیرترشی در داخل آن راحت قرار بگیرد آب می ریزیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا زودتر آب به جوش بیاید.
مرحله هفتم
سپس شیشه ترشی را برعکس می کنیم و داخل قابلمه آب در حال جوش می گذاریم تا به مدت 10 دقیقه داخل آب جوش بماند و بعد شعله را خاموش می کنیم و اجازه می دهیم تا شیشه تا زمان سرد شدن آب داخل قابلمه بماند.
مرحله هشتم
بعد از خنک شدن آب شیشه ترشی را آرام از داخل قابلمه آب بیرون می آوریم و در جای خشک و خنک دور از نور مستقیم خورشید قرار می دهیم تا ترشی آماده شود. نکته مهم در مورد سیر ترشی این است که این ترشی هر چقدر بیشتر بماند بهتر می شود.
مرحله نهم
البته می توانید سیر ترشی را زودتر نیز مصرف کنید که در این روش باید سرکه را بجوشانید و سیرها را به سرکه در حال جوش اضافه کنید تا بپزند و به خوبی نرم شود و بعد اجازه بدهید تا سیرها در دمای محیط خنک شوند.
مرحله دهم
سپس سیرها را به همراه سرکه خنک شده داخل شیشه بریزید. فلفل سبز و ترخون را نیز لابه لای سیرها به شیشه اضافه کنید و درب شیشه را محکم ببندید تا هوا داخل آن نفوذ نکند و 3 روز بعد سیرترشی آماده مصرف است نوش جان.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/606216/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رابطه تلویزیون و فرزندانتان را کنترل کنید!

به کودکان کمک کنید با هم بازی کنند

"بچگی" را از کودکانتان دریغ نکنید !

به بچه ها باج ندهید !

مهمانان همیشگی خانه‌ی ما

وقتی کودک بزرگتر از سنش رفتار می کند، یعنی باهوش تر است؟

این جملات را به کودکتان نگویید!

همدردی بچه‌ها را باهوش می‌کند !

جو فراست بچه را از خجالت در می آورد

مکیدن انگشت در کودکان خطرناک است؟

از "بکن نکن‌" به کودک بپرهیزید !

نقش بازی در رشد شخصیت کودک

کودکان موفق چه چیزی لازم دارند؟

بچه‌هایی که بچگی نمی‌کنند!

بررسی خصوصیت های اخلاقی نوزادان

5 علامت اعتیاد به اینترنت

اگر همیشه با کودک خود جنگ و دعوا دارید !

ترس از مدرسه را در کودکانمان از بین ببریم

مشت‌زنی در کودکان

نحوه برخورد معلمان با کلاس اولی ها

دلشوره های کلاس اولی ها

نکات اساسی پیش از ورود به دبستان

چه کنم فرزندم کتاب بخواند؟

بازگشت به مدرسه

راههای تقویت حافظه دانش آموزان

علل ترس کودکان از مدرسه و راه حل آن

بازی های رایانه ای، خوب یا بد!؟

فرشته‌های آزار دیده!

کودک من آزار جنسی دیده است؟

اگر کودک شما کابوس می بیند !

آموزش به بچه ها در مورد غریبه ها

بچه ها در هنگام طلاق چی لازم دارند؟

جو فراست برای خواباندن بچه ها راه‌حل ارائه می‌دهد !

اثر منفی رسانه های جدید بر کودکان

قوانین راهنمایی و رانندگی زندگی کودکان

با بچه های وابسته چطونه رفتار کنیم؟

آموزش زبان انگلیسی به این کودک اشتباه است

رابطه تاثیر گذار میان رفتار والدین و مغز کودک

بلایی که فیلم های مستهجن بر سر نوجوانان می آورند

تاثیر بد تنش‌های والدین بر روی کودکان

گفتنی‌هایی از خانه تا مدرسه

اگر کودک از انجام تکالیف مدرسه اجتناب می‌کند !

دختری با اطاق مرتب

بازی‌های مناسب کودکان پنج و شش ساله

آموزش برخورد مۆدبانه به کودک

با فرزندتان خوش بگذرانید !

یک درمان دم‌دستی برای کوچولوها

10 روش برای تقویت اعتماد به‌ نفس کودک

10 چیزی که نباید به کودکانمان بگوییم !

دلم یک دوست می خواد