آریا بانو

آخرين مطالب

21 روز اسارت در افغانستان برای اخاذی 200هزار دلاری اجتماعي

21 روز اسارت در افغانستان برای اخاذی 200هزار دلاری
  بزرگنمايي:

آریا بانو - همشهری / وعده سرمایه‌گذاری 2میلیون‌دلاری در افغانستان باعث شد تا دو تاجر ایرانی فریب بخورند و به امید یک تجارت پرسود راهی افغانستان شوند، غافل از اینکه سرنوشت هولناکی در انتظارشان است. آنها در دام گروگانگیران خشنی گرفتار شدند که نقشه اخاذی 200هزاردلاری در سر داشتند.
همه‌‌چیز در این پرونده از تماس یک فرد افغان با شرکتی که در زمینه فروش محصولات صنعتی در تهران فعالیت داشتند شروع شد.
مرد افغان خودش را تاجری سرشناس معرفی کرد و گفت که می‌خواهد با مدیر واحد صادرات شرکت که مشاور مدیرعامل هم بود صحبت کند و درخصوص محصولات شرکت و چگونگی خرید سؤالاتی بپرسد.
مدیر واحد صادرات توضیحاتی درخصوص محصولات ارائه کرد و گفت که تا پیش از کرونا خودش برای فروش محصولات به خارج از کشور سفر می‌کرد اما حالا بیشتر فروش‌هایشان اینترنتی است و مبادلات ارزی هم از طریق صرافی‌ها انجام می‌شود.
آقای مدیر به خیال اینکه مرد افغان یک تاجر سرشناس است با او وارد معامله کاری شد. مرد افغان مدعی بود که می‌خواهد 2میلیون دلار سرمایه‌گذاری کند. همین باعث شد تا آقای مدیر به همراه فرد دیگری برای انجام معامله راهی افغانستان شوند.
شکایت
چند روز بعد از سفر دو مرد ایرانی به افغانستان، خانواده‌های آنها راهی اداره پلیس آگاهی تهران شدند و گزارش ربوده شدنشان را اعلام کردند. آنها می‌گفتند که مردان ربوده‌شده چندبار با آنها تماس گرفته و درخواست پول کرده‌اند و پس از آن نیز آدم‌ربایان تهدید کرده‌اند که اگر پول درخواستی‌شان را دریافت نکنند، گروگان‌ها را خواهند کشت. با این شکایت بررسی‌های پلیسی در این پرونده آغاز شد تا اینکه بعد از گذشت 21روز گروگان‌ها آزاد شدند.
در مرز ایران
2مرد پیراهن سفید خود را بالا گرفته و فریاد می‌زدند کسی تیراندازی نکند ما ایرانی هستیم. آنها به سربازهایی که در برجک دیده‌بانی مرز ایران و افغانستان بودند گفتند که در افغانستان گروگان بوده‌اند و به سختی خودشان را به مرز رسانده‌اند. آنها وارد خاک ایران شدند و درحالی‌که اشک می‌ریختند از جزئیات روزهای سختی گفتند که بر آنها گذشته بود.
2گروگان ایرانی مقابل پلیس قرار گرفتند و یکی از آنها گفت: مرد افغان که با شرکت ما تماس گرفته بود، خودش را حفیظ و یک تاجر سرشناس معرفی کرد. عکس‌هایی که در پروفایلش می‌گذاشت او را در کنار تجار سرشناس افغان نشان می‌داد. از سوی دیگر اطلاعات کاملی در زمینه تجارت داشت. همه اینها باعث شد که به او اعتماد کنم.
وی ادامه داد: ارتباط من با او ادامه داشت تا اینکه یک پیشنهاد وسوسه‌انگیز داد و مدعی شد که قصد سرمایه‌گذاری 2میلیون دلاری دارد. من که به او اعتماد کرده بودم با یکی از همکارانم تماس گرفتم و قرار شد با حفیظ در زمینه خرید و فروش دارو کار کنیم. پس از آن راهی افغانستان شدیم، چون حفیظ می‌گفت که نفوذ زیادی دارد و یک روز باید با هم نزد وزرای افغان برویم و روز دوم به کنسولگری ایران در افغانستان تا کارهای اداری را انجام بدهیم.
مرد تاجر گفت: حفیظ برای ما بلیت هواپیما گرفت و ما به مشهد رفتیم و بعد با تاکسی به مرز دوغارون و از آنجا سوار خودرویی شدیم که او فرستاده بود.
راننده حرکت کرد تا اینکه وارد یک جاده فرعی شد. می‌گفت که جاده اصلی در دست طالبان و عبور از آنجا خطرناک است. بعد از ما خواست که سرهایمان را پایین بگیریم تا کسی ما را نبیند. کمی جلوتر متوجه شدیم که همه اینها نقشه است.
خودروی سفید رنگی پشت سر خودروی ما حرکت می‌کرد و وقتی خودروی ما در جایی خلوت توقف کرد، سرنشینان خودروی سفید که اسلحه کلاشینکف و کلت داشتند به سمت ما آمدند. وحشت کرده بودیم و زبانمان بند آمده بود. آنها تمام وسایل و دلارهایمان را گرفتند. بعد چشمانمان را بستند و سوار بر ماشین کردند. وی ادامه داد: پس از طی مسافتی ما را به داخل خانه‌ای بردند و در اتاقی زندانی کردند.
مردان گروگانگیر تهدید کردند که باید 200هزاردلار جور کنیم در غیراین صورت جانمان را می‌گیرند یا اینکه ما را به داعشی‌ها می‌فروشند. می‌گفتند باید با خانواده‌هایمان تماس بگیریم و بی‌آنکه ماجرا را لو بدهیم درخواست پول کنیم. در تمام مدتی که گروگان آنها بودیم پاهایمان را با زنجیر به لوله‌ای بسته بودند. در تمام 24ساعت نگهبان داشتیم و هرکس وارد اتاق می‌شد یا چشمانمان را می‌بستند تا چهره کسی را نبینیم و یا خودشان نقاب می‌زدند.
گروگانگیران 200هزاردلار می‌خواستند تا اینکه با صحبت، خواهش و تمنا راضی به 120هزاردلار شدند. آنها از ما خواستند تا فردی مطمئن را به آنها معرفی کنیم که از طریق او پول به افغانستان منتقل شود. هر فردی را معرفی می‌کردیم مورد‌ارزیابی قرار می‌دادند تا اینکه در نهایت کارگری افغان که سال‌ها قبل در خانه مادربزرگم کار می‌کرد انتخاب شد.
ما از طریق دوستان و آشنایان 120هزاردلار را تهیه کرده و از طریق رابط افغان به‌دست گروگانگیران رساندیم. وقتی دلارها را گرفتند بین خودشان شیرینی پخش کردند و قرار ما این بود که بعد از گرفتن دلارها ما را تحویل کارگر افغان بدهند اما زیر قولشان زدند. دوباره چشم‌هایمان را بستند و در صندوق عقب ماشین گذاشتند. 20دقیقه بعد توقف کرده و گفتند این مسیر را بروید تا به مرز ایران برسید.
به ما گفتند مراقب باشید راه خطرناک و پر از داعشی و نیروهای طالبان است. نمی‌دانید چطور از آن مسیر عبور کردیم. همه‌اش دلهره داشتیم و با شنیدن کوچک‌ترین صدایی پشت بوته‌ها پنهان می‌شدیم. در نهایت بعد از یک ساعت پیاده‌روی برجک‌های دیده‌بانی ایران را دیدیم و وقتی به خاک ایران رسیدیم، فریادزنان درخواست کمک کردیم و هموطنانمان به دادمان رسیدند.
با شکایت 2تاجر ایرانی، پرونده‌ای تشکیل و تحقیقات برای شناسایی گروگانگیران آغاز شد. به‌گفته سرهنگ مرتضی نثاری، معاون جرایم جنایی پلیس آگاهی پایتخت، تحقیقات از طریق اینترپل آغاز شده تا عاملان این گروگانگیری هرچه زودتر شناسایی و دستگیر شوند.
وی به شهروندان هشدار داد و گفت: افراد سودجو به کمین نشسته‌اند تا به بهانه‌های مختلف طعمه‌هایشان را فریب بدهند. یکی از نقشه‌های این گروه سرمایه‌گذاری در کشورهای دیگر است که توصیه می‌کنم افراد چنانچه با پیشنهاد سرمایه‌گذاری در کشورهای دیگر روبه‌رو شدند با احتیاط کامل وارد معامله شوند و حتما از طریق سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها، معاملات خود را انجام دهند.
وی از تاجران خواست که بدون اطلاع و خودسرانه با افراد خارجی که پیشنهاد‌های سرمایه‌گذاری وسوسه‌کننده می‌دهند وارد معامله نشوند تا خطر جانی و خسارت مالی به بار نیاید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/606111/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیست مسابقات فرمول یک با آسفالت نانویی روکش شد

اینتل بزرگترین رایانه نورومورفیک جهان را ساخت

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

کریستین بنتکه: منتظر درخشش دی‌بروینه در آمریکا باشید

کدام کشتی‌گیران سهمیه المپیک را کسب کردند؟

محسن ربانی: دوومیدانی ایران به تک ستاره‌ها متکی است

سورپرایز آنچلوتی؛ تغییرات مهم در ال‌کلاسیکو!

گلزنی شهاب زاهدی در بازی آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

صعود قایقرانان ایران به فینال قهرمانی آسیا

برگزاری جلسه تایید صلاحیت خریداران سرخابی‌

مودریچ هم‌وطنش را به رئال مادرید فروخت!

قرارداد سرمربی والیبال ایتالیا تا 2026 تمدید شد

مدیر مدرسه‌ دختر یا نامزد سابق پدر؟

خانواده جعفری‌جوزانی عزادار شدند

آهنگ «معین زد» رو از خود خواننده قشنگ‌تر خوندن!

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

رونمایی شهربانو منصوریان از پسرش آرشام که قراره مثل مامانش قهرمان باشه / چه پسر پر انرژی

علت آب نشدن چربی شکم تان اینجاست!!

آهنگ جدید/ «ماه من» از بابک جهانبخش منتشر شد

متن تلخ دخترِ حسین زمان درباره مرگ پدرش

افزایش 2 میلیون تومانی حقوق سرایداران مدارس

تصاویری عجیب از خسارت سیل امارات

دستگیری یکی از سرکردگان تبلیغ و فروش کوکائین در فضای مجازی

لیز خوردن خودرو در خیابان برفی

شاخ به شاخ دو خودرو با هم

سیب‌زمینی سرخ‌کرده‌ ویژه بچه‌ها!

برای خنک شدن بدن چی بخوریم؟

قبل و بعد شام خوردن این نکات را رعایت کنید

روش جالب قفل کردن درهای خانه برای دزد نزدن

اگر این نشانه‌ها را دارید یعنی شخصیت قوی دارید

تصاویری شگفت‌انگیز از سحابی Orion

رضایت کادر فنی نساجی از لوان پولی

قد کشتی ایران از آسیا بلندتر است

قربانعلی‌پور: قلعه‌نویی سعی در کمترین تعطیلی دارد

هافبک استقلال زیر تیغ جراحی

قاب مشترک ستاره استقلال با غول بسکتبال ایران

محرومیت مادام‌العمر برای بازیکنی که شرط‌بندی می‌کرد

فیفا در جریان اقدامات مربوط به پیشرفت فوتبال ایران قرار گرفت

«مارال»؛ روایت دختری 15 ساله که مجبور به ازدواج است

متلک بانمک سریال «نون خ» به قیمت طلا

اکران آنلاین «آخرین تولد» با بازی الناز شاکردوست

رونمایی از پوستر رسمی جشنواره فیلم «کن»

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

سهم هر ایرانی از مصرف سیگار؛ سالی 860 نخ!

هدیه عجیب و ویژه مهسا طهماسبی برای حامد آهنگی در «شب‌ آهنگی» که سوژه شد

رونمایی از دفتر کار محمد بن سلمان / استایل جالب و متفاوت ولیعهد عربستان در محل کارش که پربازدید شد!

قسمتی از دکوراسیون امروزی و شیک خانه یوسف تیموری بازیگر فولاد سریال «زیر آسمان شهر» / چه مبلمان زیبایی