آریا بانو

آخرين مطالب

تقویت و پرورش خلاقیت کودکان با 10 روش علمی روانشناسي

تقویت و پرورش خلاقیت کودکان با 10 روش علمی
  بزرگنمايي:

آریا بانو - پرورش خلاقیت کودکان یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دغدغه‌های والدین امروزی است. پدر و مادرها دوست دارند فرزندانی خلاق، توانا و باهوش داشته باشند و برای رسیدن به هدف خود از هیچ کاری فروگذار نمی‌کنند. وجود خلاقیت در کودکان باعث می‌شود که بتوانند از پس مسائل و مشکلات خود برآیند و در آینده حضوری موثر و فعال در جامعه داشته باشند. اهمیت تقویت و پرورش خلاقیت کودکان ما را بر آن داشت که مقاله‌ای کامل راجع به این مسئله آماده کنیم و در اختیار کاربران عزیز قرار دهیم.
در ادامه این مطلب تصمیم داریم یک سری راهکار و توصیه عملی برای تقویت و پرورش خلاقیت کودکان ارائه دهیم تا پدر و مادرها با بکار بستن این راهکارها، بتوانند فرزندانی خلاق و باهوش پرورش دهند. در صورتی که تمایل دارید از این تمامی این راهکارها آگاه شوید، تا پایان این مقاله با ما همراه شوید.
راهکارها و روش‌ های عملی برای پرورش خلاقیت کودکان
1. از کنترل کردن همیشگی کودک دست بردارید
بعضی از پدر و مادرها تمایل دارند که به صورت 24 ساعته فرزندان خود را کنترل کنند و این یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که پدر و مادرها هنگام تربیت کودکان مرتکب می‌شوند.

آریا بانو

کنترل کردن همیشگی کودکان،خلاقیت آنان را از بین می برد
یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین اصول پرورش خلاقیت کودکان این است که پدر و مادر به آزادی آن‌ها احترام بگذارند. منظور از آزادی این نیست که کودکان هر کاری که دلش خواست انجام دهند؛ آزادی این است که کودک بتواند امور مربوط به خودش را طبق فکر و نظر خود انجام دهد.
فرض کنید به کودک خود می‌گویید اتاقش را مرتب کند یا اسباب بازی‌هایش را جمع کند. در این شرایط سعی کنید انجام کار را به کودک بسپارید و از گفتن صحبت‌های بعدی در مورد نحوه انجام کار جلوگیری کنید. اصل «عدم کنترل دائمی کودک» اصلی ساده، اما فوق‌العاده مهم است. این کار به افزایش اعتماد به نفس کودک نیز کمک می‌کند.
2. پشتکار کودک را تقویت کنید
یکی از توانایی‌ها و خصوصیات مهمی که تأثیر مهمی بر زندگی انسان‌ها می‌گذارد، پشتکار است. کودک خود را از کودکی به داشتن پشتکار تشویق کنید. وقتی از انجام کاری خسته می‎شود و تلاش‌های او به ثمر نمی‌رسد، به او کمک کنید که کارش را به اتمام برساند. داشتن پیشکار می‌شود که خلاقیت کودک پرورش پیدا کند.
تأثیر پشتکار بر خلاقیت کودک این است که تلاش می‌کند با استفاده از فکر و خلاقیت خود، کار را به هر شکل ممکن به اتمام برساند.
3. اجازه دهید کودکان سؤالات خود را بپرسند
کودکان عاشق سؤال پرسیدن و دانستن مطالب بیشتر هستند. آن‌ها دوست دارند از تمام اجزای جهان اطلاعات کسب کنند و این موضوع گاهی برای پدر و مادرها خسته‌کننده و آزاردهنده می‌شود. این در حالی است که کودکان با پرسیدن سؤالات خود، خلاقیت خود را پرورش می‌دهند.

آریا بانو

کودکان خلاق سوالات زیادی برای پرسیدن دارند
کودکان دوست دارند همه چیز را بدانند و پدر و مادرها اولین و نزدیک‌ترین مسیر ارتباطی بین کودک و جهان هستند. در صورتی که بتوانید پاسخ سؤالات آن‌ها را از طرق جستجو در اینترنت بدهید، این کار از دو جهت مفید است:
خیلی از مطالب را یاد می‌گیرید ذهن کودک خلاق‌تر از گذشته می‌شود 4. دنیای دیجیتال در کنار تمام معایبی که دارد، گاهی مفید است
بعضی از افراد بر این باور هستند که فضای مجازی و دنیای دیجیتال تحت هر شرایطی مضر و ناکارآمد است. این در حالی است که متخصصان بر این باور هستند که کار نکردن با دنیای دیجیتال می‌تواند ضرر داشته باشد و کودک را از دنیا عقب نگه دارد.
بنابراین سعی کنید بازی‌ها و سرگرمی‌هایی در دنیای دیجیتال پیدا کنید که به رشد و پرورش خلاقیت کودکان کمک کند. نکته‌ای که باید همیشه رعایت شود این است که باید زمان استفاده از دنیای دیجیتال محدود و مشخص باشد.
5. پدر و مادرها باید مهارت گوش دادن فعال را یاد بگیرند
یکی از مهم‌‎ترین مهارت‌های پدر و مادرها که باعث تقویت و پروش خلاقیت کودکان می‌شود، گوش دادن فعال است. برای فرزند خود وقت بگذارید. به صحبت‌ها و ایده‌های خلاقانه او با دقت گوش دهید و با او همفکری کنید.

آریا بانو

گوش دادن فعال باعث پرورش خلاقیت کودک می شود
گاهی در مسائل خانه اجازه دهید و از او بخواهید که نظرش را بگوید. این کار به او حس مهم و مفید بودن می‌دهد و همین موضوع باعث پرورش خلاقیت در وجود او می‌شود. وقتی کودک نظرش را می‌دهد، در مورد درست یا غلط بودن نظر او سخت نگیرید. به کودک خود بگویید که ارائه نظر جدید اهمیت دارد و مهم نیست که این نظر همیشه درست و منطقی باشد.
6. با کودک خود خیال بافی کنید
گاهی با پرسیدن سوالاتی از کودک خود، با یکدیگر خیال‌ بافی کنید. یکی از این سؤال‌هایی که می‌توانید از او بپرسید این است که «اگر بال داشتی، به کجا پرواز می‌کردی؟» سؤالات زیادی وجود دارد که می‌توانید با کودک خود در مورد آن‌ها خیال بافی کنید. گاهی خیال‌بافی منجر به حل یکی از مسائل زندگی می‌شود.
7. برای کودک خود کتاب داستان بخوانید و با او در موردش بحث کنید
داستان یکی از مسائلی است که نه‌تنها موجب پرورش خلاقیت کودکان شده، بلکه باعث افزایش خلاقیت بزرگسالان هم می‌شود. بنابراین سعی کنید تا حد امکان برای کودک خود داستان بخوانید و با او در مورد شخصیت‌های داستان صحبت کنید. همین موضوع باعث می‌شود که کودک از کارهای شخصیت‌های داستان برای حل مسائل پیش روی خود استفاده کند.

آریا بانو

برای پرورش خلاقیت کودکان، برایشان داستان بخوانید
8. اجازه ندهید که به‌ هم‌ ریختگی ناراحتتان کند
بسیاری از پدر و مادرها وقتی خانه را به‌هم‎ریخته می‌بینند، ناراحت و پریشان می‌شوند و ممکن است عکس‌العمل نامناسبی از خود نشان دهند. سعی کنید کودک را در محلی قرار دهید و اجازه دهید که اگر خواست اسباب‌ بازی‌ها، وسایل نقاشی، مدادها و آبرنگ خود را دور خودش بریزد، این امکان را داشته باشد.
9. از این بازی ها برای پرورش خلاقیت کودکان استفاده کنید
سعی کنید به کودک خود بازی‌های خلاقانه آموزش بدهید و در صورت امکان همراه با او بازی کنید. در ادامه به چند مورد از این بازی‌ها اشاره شده است:
بازی با شن : یکی از بهترین بازی‌هایی که به پرورش خلاقیت کودک کمک می‌کند، بازی با شن است. سعی کنید مقداری شن در محیطی مناسب بریزید و با کودک خود مشغول بازی با شن‌ها شوید.

آریا بانو

بازی برای پرورش خلاقیت کودک عالی است
ورزش همراه با شعر : یکی از بازی‌های سرگرم‌کننده این است که شعری عالی و هیجان انگیز انتخاب کنید و همراه با کودک خود بخوانید. بازی با گل‌ها : سعی کنید گلبرگ‌های چند گل را بخشکانید و وقتی کامل خشک شدند یک مقوا یا کاغذ بردارید و همراه با کودک خود گل‌ها را به شکل‌های مختلف (دلخواه) روی آن بچسبانید. بازی با صدا : کودکان عاشق موسیقی هستند. یکی از ابزارهای تولید صدای ارزان مانند ساز دهنی، طبل کوچک یا شیپور را برای کودک خود خریداری کنید تا بتواند صداهای مورد علاقه خود را با این ابزارها تولید کند. بازی با خمیر : شاید یکی از بهترین بازی‌ها برای پرورش خلاقیت کودکان خمیربازی است. کودکان می‌توانند با استفاده از خمیرهای بازی چیزهای مورد نظر خود را درست کنند و این موضوع به پرورش خلاقیت آن‌ها کمک می‌کند. 10. اتاق کودک را به شکلی خلاقانه تزیین کنید
یکی از راه‌های پرورش خلاقیت در کودک این است اتاق او را به شکلی خلاقانه و نوآورانه طراحی کنید. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم از ایده‌های جدید در طراحی دکور اتاق کودک ، ایده بگیرید.

آریا بانو

طراحی اتاق کودک، روی خلاقیت او تأثیر دارد
نتیجه‌گیری
تقویت و پرورش خلاقیت کودکان از روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است. پدر و مادرها از روش‌های گوناگونی مانند بازی، خواندن داستان و غیره می‌توانند به پرورش خلاقیت در فرزندان خود کمک کنند.
شما چه تکنیک‌های دیگری برای پرورش خلاقیت کودکان می‌شناسید؟ خودتان در منزل از چه روش‌هایی استفاده می‌کنید؟ لطفاً نظرات خود را با ما و دیگر کاربران انگیزه در میان بگذارید.
در صورتی که علاقمند به موضوع خلاقیت هستید، توصیه می‌شود مقاله « تکنیک‌های تقویت تفکر خلاق؛ 15 تکنیک کارآمد » را نیز مطالعه کنید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/605182/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

نویدکیا: نیمه دوم با کیفیت بازی کردیم

شجاع: هواداران تراکتور هر چه بگویند حق دارند

سیامک: باید ببینیم برای چه به تراکتور آمده‌ایم

فراز: منظورم از نشان دادن عدد 4 کری نبود!

دومین صدر جدول هم به استقلال رسید

ماجرای کت درآوردن حقیقی مربی شمس آذر برای داور بازی!

فخریان: جواب اعتماد کادرفنی را دادم

گفت و گوی خبرنگاران با سیدحسین حسینی در پایان بازی استقلال و شمس آذر

واکنش روزبه چشمی به سوال یکی از خبرنگاران درباره مشکلات باشگاه

سلمان: بن افلک جنفیر رو همچین ماه عسلی نبرده بود که من آوردمت!

توصیه بامزه فامیل دور به آقای مجری

استوری جدید و متفاوتی که منوچهر هادی منتشر کرد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

ببعی به زبان ترکی هم مسلطه!

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

ترانه «شریک جرم» با صدای روزبه نعمت اللهی

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

گوناگون/ دستاوردهای عملیات «کربلای10»

پلی زیبا و بزرگ در میان ابرها در چین

خرس خانگی یک روس

یک دسر شکلاتی پرتقالی و خوشمزه برای مهمونی هاتون

طرز تهیه کوکو سبزی مجلسی

اگر هنگام مسواک زدن از لثه شما خون می‌آید بخوانید

اگر این نشانه‌ها را دارید یعنی شخصیت قوی دارید

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

حکم ‏CAS‏ علیه اسپانیا؛ انتخابات را از نو برگزار کنید

هوادار استقلال دچار حمله عصبی شد

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

کارشناسی صحنه‌های جنجالی دیدار استقلال - شمس آذر

تفاضل گل استقلال و پرسپولیس برابر شد

فریاد باقری با مهم‌ترین گل سال به تراکتور

جدول لیگ برتر؛ استقلال به صدر رسید

زندی: اصلاً خوب نبودیم؛ استقلال تیم یکدستی دارد

ستاره‌های سپاهان در دو چالشِ مورایس

گزارش اکیپ؛ بایرن نه، زیدان به یونایتد می‌رود!‏

آخرین وضعیت لوکاکو پس از مصدومیت شدید

شمس‌آذر نفس آبی‌پوشان را حبس کرد؛ استقلال صدر را پس گرفت

نمک های بی پایان علی صادقی در سریال خانه به دوش

ماجرای عاشق شدن دیبی در جوانی

قطعه ای زیبا با تکنوازی ساز «ابوا»

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

تو ژاپن موسیقی رو اینجوری آموزش میدن!

خواص مصرف لیموی یخ زده در طول روز که تا به حال نشنیده اید