آریا بانو

آخرين مطالب

اختلال دوقطبی و ازدواج؛ آیا با فرد دوقطبی ازدواج کنیم؟ روانشناسي

اختلال دوقطبی و ازدواج؛ آیا با فرد دوقطبی ازدواج کنیم؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ازدواج عامل به وجود آمدن خانواده، تکثیر و بقای نسل انسان است که اگر با شرایط لازم و آگاهی کافی صورت گیرد، اثرات مهمی بر سلامت افراد و اجتماع می‌گذارد؛ از این اثرات می‌توان به کاهش میزان بیماری‌ها و خشونت‌ها در جامعه و به تبع آن افزایش میزان سلامتی ذهنی و جسمی اشاره کرد. در واقع یکی از معیارهای انتخاب همسر، در نظر گرفتن خصوصیات شخصیتی وی و تناسب آن با شخصیت فردی است ‌که می‌خواهد با او ازدواج کند. در این میان یکی از بحث‌های رایج و مهم در انتخاب همسر، در نظر گرفتن اختلال دوقطبی و ازدواج با فرد مبتلاست.
ما در ادامه قصد داریم ویژگی شخصیتی دوقطبی را که هر فردی ممکن است با آن روبه رو شود و زندگی زناشویی فرد را دچار مشکل کند را توضیح داده و به سوالات رایچ در این زمینه پاسخ دهیم.
دوقطبی چگونه اختلالی است؟
این اختلال یک اختلال مغزی است که موجب تغییرات غیرعادی در خلق و کارایی فرد می‌شود. در واقع افرادی که دچار اختلال دوقطبی هستند، دو وضعیت مختلف را تجربه می‌کنند؛ یکی دوران پرانرژی بودن (شیدایی) و دیگری دوران غم و نومیدی و از دست دادن علایق به فعالیت‌های مختلف (افسردگی) و این چرخه به همین صورت ادامه پیدا می‌کند. از این رو نام دیگر آن، شیدایی _ افسردگی است.
شیوع اختلالات دوقطبی در جهان بیش از 6 درصد در طول عمر است. اختلال دو قطبی به صورت معمول در آخر دوره نوجوانی یا اوائل دوره بزرگسالی تظاهر پیدا می‌کند.

آریا بانو


علت دچار شدن به بیماری دوقطبی چیست؟
احتمال می‌رود که اختلال دوقطبی دارای ریشه‌های ژنتیکی باشد، امّا ژن بخصوصی که به این وضعیت ارتباط داشته باشد، هنوز کشف نشده است. کودکانی که پدر و مادرشان (یکی یا هر دو) دچار اختلال دوقطبی باشند، بیشتر در معرض خطر ابتلاء به این بیماری قرار دارند. به علاوه، سابقه خانوادگی در سوء مصرف مواد یا دارو نیز خطر به وجود آمدن اختلال دوقطبی را تشدید می‌کند.
برخی پژوهشگران بر این باورند که در بعضی از افراد، استعداد رشد این بیماری به طور ارثی وجود دارد که بر اثر عوامل محیطی (مانند رویدادهای پر استرس در زندگی، اختلال در چرخه‌های زیستی یا ریتم‌ها و الگوهای فصلی) بروز پیدا می‌کند. برخی عوامل دیگری که در بروز این اختلال ممکن است نقش داشته باشند، عبارت هستند از بی‌خوابی ، مصرف داروهای ضدافسردگی و برخی از مکمل‌های غذایی و گیاهی.

آریا بانو


علائم اختلال دوقطبی چیست؟
علائم و نشانه های قطب اول (شیدایی)
بی قراری و افزایش انرﮊی و میزان فعالیت خلق خیلی بالا و احساس نشاط شدید همراه با احساس خودبزرگ بینی تحریک پذیری بیش از حد پرش افکار از موضوعی به موضوع دیگر ، صحبت کردن با سرعت خیلی زیاد و حواس پرتی کاهش نیاز به خواب اعتقادات غیر واقعی در مورد توانمندی‌ها و قدرت خود قضاوت‌های ضعیف ولخرجی‌های بیهوده افزایش تمایلات جنسی ( بیش فعالی جنسی ) رفتارهای پرخاشگرانه

آریا بانو


علائم و نشانه های قطب دوم (افسردگی)
اضطرب پایدار بد خلقی احساس ناامیدی یا بدبینی احساس گناه ، درماندگی و بی ارزشی ازدست دادن علاقه و عدم لذت از فعالیت‌هایی که قبلا برای فرد لذتبخش بوده‌اند، از جمله ارتباط جنسی کاهش انرﮊی و احساس خستگی اختلال در تمرکز، حافظه و تصمیم گیری احساس بی قراری یا تحریک پذیری خواب زیاد یا عدم توانائی خوابیدن تغییر در اشتها و افزایش یا کاهش وزن به صورت نا خواسته

آریا بانو


آیا با فرد مبتلا به اختلال قطبی می توان ازدواج کرد؟
هیچ یک از ما نمی‌توانیم این نظر را بدهیم که با چنین افرادی درست است ازدواج کرد یا خیر؛ اما قبل از انتخاب بهتر است عوامل زیر را در نظر داشته باشید.
بر اساس برآورد سازمان بهداشت، این بیماری نه تنها برای بیمار ایجاد نگرانی و استرس می‌کند، بلکه خانواده فرد را نیز دچار نگرانی و گاه آشفتگی‌های شدید می‌کند. همسر و خانواده بیماران مبتلا به اختلال دو قطبی، طی دوره درمان اختلال دوقطبی و دوران بازتوانی و بهبودی، فشارهای زیادی را متحمل شده و کیفیت زندگی آنان افت خواهد کرد؛ همچنین در مواردی افسردگی و اضطراب در آنان ایجاد می‌شود.
مطالعات نشان داده است که فشار تحمیلی ناشی از این مراقبت، روی بستگان بیمار قابل توجه بوده و موجب تهدید سلامت روانی آن‌ها و کاهش رضایتمندی آنان از زندگی می‌شود. مراقبت از بیمار دوقطبی در خانوادهریال نیاز به برنامه‌ریزی مناسب دارد و شما به عنوان همسر فرد مبتلا به اختلال دوقطبی، باید شایستگی و صلاحیت کافی برای مراقبت از بیمار خود را داشته باشید و از سویی باید محیطی آرام و مناسب برای بیمارتان فراهم کنید.
این نکته را در نظر داشته باشید که بیماران دوقطبی به سختی قادرند در باره بیماری خود حرف بزنند و توانایی پذیرش این واقعیت را ندارند؛ غالبا شما مراقبت کننده اصلی بیمار هستید و به همین دلیل تحت فشار ممتد و روزمره قرار دارید. بدون شک مراقبت از بیمار انرژی شما را تحلیل می‌برد و موجب یاس و استیصال، درماندگی، افسردگی، فرسایش و بروز و یا تشدید اختلالات روان تنی در خود شما و سایر اعضای خانواده خواهد شد.
علاوه بر این، این بیماری موجب اختلال در عملکردهای شغلی بیمار و بیکاری او می‌شود که تامین هزینه‌های روزمره بیمار به خانواده تحمیل می‌شود و همچنین هزینه‌های جانبی نظیر خسارت ناشی از پرخاشگری‌های بیمار، ولخرجی و … نیز این فشار را تشدید می‌کند.

آریا بانو


البته کسانی که با افراد دوقطبی زندگی می‌کنند این موضوع را نیز مد نظر داشته باشند که امروزه بیشتر بیماران دوقطبی در منزل و در کنار اعضای خانواده زندگی می‌کنند و برنامه‌های درمان و مراقبت در محیط خانواده را ادامه می‌دهند؛ بنابراین شناسایی نیازهای اعضای خانواده مراقبت کننده از بیمار، به تیم بهداشت روان کمک می‌کند تا مداخلات مراقبتی مناسبی را برای کمک به اعضای خانواده بکار بگیرند و آنان را در انجام مراقبت مناسب کمک کنند؛ در نتیجه آنان قادر خواهند بود بیمار را بهتر اداره کنند و از سویی سلامت اعضای خانواده کمتر دچار مخاطره شده و در ارتقاء سلامت آنان نیز موثر خواهد بود.
وظایف همسر فرد مبتلا به اختلال دوقطبی چیست؟
1. تشویق کردن فرد به دریافت کمک
به همسر خود انگیزه بدهید که به او کمک خواهید کرد و در کنار او خواهید بود. این امر موجب دلگرمی و بهتر طی کردن دوره درمان او خواهد شد.
2. او را درک کنید
اجازه هید که همسر شما بداند که هرگاه به همدلی، تشویق یا کمک نیاز داشته باشد، در کنارش هستید؛ به او یادآوری کنید که از او مراقبت می‌کنید و از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنید.
3. صبور باشید
انتظار بهبودی سریع و درمان دائمی را نداشته باشید؛ در دوره ی بهبودی صبور باشید. مدیریت اختلال دوقطبی یک فرآیند طولانی است.
4. محدودیت های او را بپذیرید
افراد مبتلا به اختلال دوقطبی نمی‌توانند بر خلق خود کنترل داشته باشند. آن‌ها نه می‌توانند در دوره افسردگی به خود انگیزه بدهند، نه می‌توانند در دوره مانیک (شیدایی) خود را کنترل کنند. بنابراین گفتن جملاتی مانند “مثل دیوانه‌ها رفتار نکن” به او کمک نخواهد کرد.
5. اضطراب خود را کاهش دهید
استرس، اختلال دوقطبی را بدتر می‌کند. بنابراین سعی کنید راه‌هایی را برای کاهش استرس در زندگی خود پیدا کنید.
6. با او ارتباط موثر و احساسی برقرار کنید
ارتباط صادقانه و شفاف برای کنار آمدن با همسرتان ضروری است. نگرانی‌های خود را به شیوه‌ای دوستانه مطرح کنید. از او درباره احساساتش سوال کنید و به خوبی و با همدلی به حرف‌های او گوش دهید؛ حتی اگر با حرف‌هایش موافق نیستید. به او اطمینان دهید که او را درک می‌کنید و برایتان اهمیت دارد.

آریا بانو


حرف آخر
از آنجا که ازدواج مهم‌ترین پیوندی است که بین دو فرد روی می‌دهد و سرآغاز شکل گیری کانون حمایتی-عاطفی است و در کیفیت زندگی افراد و نسل های بعدی نقشی مهم ایفا می‌کند، لازم است قبل از انتخاب خود به عوامل مهمی توجه کنیم. مشاوره قبل از ازدواج با غنی‌سازی روابط زوجین و با اجرای آزمون‌هایی برای مشخص کردن برخی از صفات شخصیت افراد، می تواند منجر به بهبود روابط بعد از ازدواج شود. مشاوره قبل از ازدواج کمک می‌کند که انسان‌ها با شناخت خود و شریک زندگی آینده، شفاف ساختن انتظارات خود از یکدیگر، ارتقاء دادن مهارت حل مسئله و آگاه شدن از خصوصیات سازگار و ناسازگار یکدیگر در دوره قبل از ازدواج، روابطشان را بهبود بخشند.
آیا شما در ارتباط با فرد دوقطبی بوده‌اید؟ شما په رفتاری را با او در پی گرفته‌اید؟ به نظر شما اردواج با چنین افرادی، کاری عاقلانه است؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را، در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.
در پایان به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله « تفاوت اختلال دو قطبی و شخصیت مرزی » را نیز در انگیزه بخوانید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/601726/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حجامت بیمه شد

چرا قانون فرزندآوری منجر به کاهش جمعیت شد؟

صادق قطب زاده، یک انقلابی که قصد کودتای نظامی داشت

ماجرای گران شدن شیرخشک؛ سازمان غذا و دارو پاسخ دهد / داروخانه‌ها حق گران کردن خودسرانه ندارند

نقاط حساس بدن متولدین هر ماه !

برای جلوگیری از سرطان روده مسواک بزنید

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

48 میلیون ایرانی‌ تمایل به مهاجرت از ایران دارند!/ ویدئو

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ماجرای ماشین پلیس های دوربین دار در تهران

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

برای کاهش تاثیر استرس بر قلب چه کنیم؟

مواد غذایی مفید برای تسکین درد مزمن

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

هشدار جدی پلیس درباره سفر به استان های جنوبی

باران، رگبار و رعد و برق در انتظار این استان هاست

درج نام مادر روی کارت ملی منتفی شد؟

خاتمی: در دانشگاه افراطیون چپ را کوبیدم و ناراحتشان کردم، به رهبرى گفتم، ایشان هم افراطیون راست را محکوم کنند؛ نپذیرفتند

83 درصد کودکان کار از اتباع هستند

عامل چاقی مردان و زنان یکسان است؟

گروکشی از بیمار؛ زیرمیزی پزشکان روی میز تعزیرات

کاربرد عجیب پلک که نمی‌دانستید!

تعظیم روز ارتش

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

مهاجرت ایرانی ها هم مانند افغانستانی ها توده ای می‌شود؟

چه کسانی کاندید جراحی برداشتن «لوزه» هستند؟

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

کمبود این ویتامین سبب خواب رفتن پا می‌شود!

سفر به تهران قدیم؛ کشتی با خرس در خیابان‌های تهران/ تصاویر

ژست جدید محمدرضا گلزار در کنار خودروی لوکس به عنوان یک مدل تبلیغاتی را ببینید!

تغییرات چهره محمود احمدی نژاد بعد از عمل زیبایی پلک در مراسم گرامیداشت بهبهانی

ابراهیم رئیسی در جلسه جدید دولت با تغییر ظاهری بزرگ و متفاوت؛ پای عمل جراحی در میان است؟

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

وقتی ژیلا صادقی مجری جنجالی تلویزیون اسلحه به دست شد| تیر خانم مجری به هدف خورد؟

سهامداران عدالت بخوانند |خبر جدید رئیس سازمان بورس درباره پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت

سلفی منوچهر هادی با مهمانان مراسم سی و نهمین سالگرد پدر مرحومش /چقدر شبیه باباش بوده

هنگامه حمیدزاده بازیگر نقش فرزانه در سریال بزنگاه بعد از 16 سال

عکس هنری پناه استخری در چشم اندازی زیبا از کشور بلژیک که پدر بازیگرش منتشر کرد

طبیعت گردی حسین مهری سینای زمانه و پسرش بانمکش / پدر و پسر کپی برابر اصل اند

رونمایی عباس غزالی بازیگر وضعیت سفید از فرزندش / تیپ ست و بامزه پدر دختری

اولین واکنش رضا رشیدپور به اعلام خبر درگذشت خود و انتقادات و واکنش‌های هوادارانش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

رونمایی از چهره جدید و باورنکردنی بهنوش بختیاری با رنگ موهای عجیب که سوژه مجازی شد!

نگاهی به دکوراسیون شیک و با کلاس خانه علی سخنگو پارسای سریال دلدادگان در روز تولدش / چیدمان زیبا چقدر خوش سلیقه

سینی غذای خوشمزه ؛ رنگارنگ و دو نفره آیسان آقاخانی برای همسرش رضا گلزار / نوش جان باشه

کارمندان بخوانند | خبر خوش و مهم رئیس سازمان بودجه درباره حقوق 1403 کارمندان