آریا بانو

آخرين مطالب

علی باغفر: حامد بهداد دو سر و گردن از بازیگرانی که خواننده شدند بالاتر است فرهنگی هنری

علی باغفر: حامد بهداد دو سر و گردن از بازیگرانی که خواننده شدند بالاتر است
  بزرگنمايي:

آریا بانو - موسیقی ما / «گیج گاه» یکی از فیلم‌های سینمای کمدی – تراژیک جشنواه فجر بود که بهمن ماه سال گذشته به نمایش در آمد. این فیلم امسال هم در روزهای اخیر در جشنواره جهانی فیلم فجر مورد توجه قرار گرفته است. یکی از نکات این فیلم، حضور «علی باغفر» در جمع بازیگرانش است. موزیسین باسابقه و سرشناسی که تا کنون آثار متعددی را منتشر کرده و با خوانندگان گوناگونی هم همکاری داشته است. از جمله «حامد بهداد» که زمستان سال گذشته اولین آلبوم خود را با همکاری علی باغفر و مسعود فیاض‌زاده ارائه کرد. آلبوم حامد بهداد و همچنین نمایش فیلم گیج گاه در جشنواره‌های فیلم فجر بهانه‌ای بود تا دقایقی را با علی باغفر گپ بزنیم. او در این مصاحبه از فعالیتش در دنیای سینما و موسیقی و تجربه همکاری با حامد بهداد صحبت‌های جالبی را مطرح کرد.
*شما در جشنواره فیلم فجر با فیلم «گیج گاه» حضور داشتید. پروژه‌ای که بازیگرش بودید و تجربه متفاوتی در کارنامه کاری شما بود. درباره این فیلم و کلاً حضورتان در دنیای بازیگری برای ما بگویید که چقدر جدی است؟
سینما برای من مانند موسیقی، جدی است. بیست سال است که درگیر موسیقی هستم و به صورت حرفه‌ای کار می‌کنم. ملودی می‌سازم و درامز می‌نوازم و کارهای مختلفی انجام داده‌ام. اما راجع به سینما باید بگویم که از قدیم با هنرمندان مختلف سینما ارتباطات و همکاری‌هایی داشتیم. با «حامد بهداد» هم رفت و آمد داشتیم و کلاً سینما همیشه برای من بوده است. اما در جریان پروژه «فروشنده» حضور داشتیم و با آقای «اصغر فرهادی» قرار بود که موسیقی کار کنیم. در ادامه وارد فیلم ایشان شدم و سپس چند پیشنهاد نقش اول داشتم که یکی از آنها فیلم آقای معتمدی شد. در حقیقت «گیج گاه» سومین فیلم سینمایی من و فیلم دوستانم است. «حامد بهداد» و «عادل تبریزی» و «حنیف سروری» همگی از دوستان قدیمی من هستند و کارگردان فیلم هم دوست داشت که این نقش را بازی کنم. فیلم گیج گاه با فضایی که همیشه در موسیقی داشتم متفاوت بود چرا که کمدی بود و فضای شادی داشت. از سوی دیگر نوعی از موسیقی را ارائه می‌کرد که من نقطه مخالف آن را همیشه کار کرده‌ام. این کاراکتر من در فیلم گیج گاه از ابتدا تا انتهای فیلم حضور دارد ولی حضورش به اندازه است یعنی نه پررنگ و نه کمرنگ است. ضمن اینکه فضای این فیلم کاملاً دوستانه بود و به همین دلیل قبول کردم که حضور پیدا کنم.
*یک حقیقت تلخ این است که به جز خواننده‌ها سایر فعالان حوزه موسیقی با حضور در دنیای بازیگری چندان دیده نمی‌شوند.
نیت من از حضور در این فیلم، دیده شدن نبود چون کار من در موسیقی است. سینما برای من تجربه است و به واسطه رفت و آمدهای زیاد خودم و علاقه‌ای که دارم در این فضا هم حضور پیدا کرده‌ام. این اتفاق برای هرکسی ممکن است رخ دهد و هر کسی ممکن است که مایل به تجربه‌ای جدید باشد. خیلی مهم نیست که چقدر عکس شما روی پوستر باشد یا نباشد ولی مهم برای من این بود که در لحظه حضورم در این فیلم بتوانم کار درست را انجام بدهم. فکر هم می‌کنم که اینطور بوده باشد. مثلاً در فیلم «راه رفتن روی سیم» یک نقش محوری داشتم ولی فضای متفاوتی نسبت به فیلم‌سینمایی گیج گاه داشت. ممکن است که فیلم گیج گاه در گیشه هم اقبال خوبی داشته باشد اما دو فیلم دیگری که کار کردم فضای متفاوتی داشتند. حضور من در فیلم فروشنده بیشتر از طریق موسیقی بود و فیلم آقای معتمدی هم حدود دو سال توقیف بود و بعد از آن نتوانست اکران خوبی داشته باشد.
*اکنون که به فیلم گیج‌گاه نگاه می‌کنید با توجه به سوابق گذشته‌ای که در موسیقی داشتید از خودتان راضی هستید؟
ساز من درامز است ولی فعالیت‌های دیگری در حوزه موسیقی داشتم که از جمله آنها می‌توانم به سانگ‌رایتری و خواندن اشاره کنم چون در حال تولید آلبوم جدید خودم هم هستم. چند موزیک‌ویدیو هم درست کرده‌ام و به مرور در مسیر خواندن ترانه‌های خودم حرکت خواهم کرد. حضور من در فیلم گیج‌گاه چالش زیادی داشت و نگران بودم ولی به کارگردان پروژه اعتماد داشتم و می‌دانستم که او یک فضای نوستالژیک را می‌خواهد. در زمان اکران مطبوعاتی فیلم هم که حضور پیدا کردم دیدم که خروجی کار، خوب شده است. این کار من در سینما بود و ارتباطی به موسیقی نداشت و یک کاراکتری را صرفاً بازی کردم و به جز خواننده‌ها، موزیسین‌های دیگر در بازیگری سینما کمتر دیده می‌شوند. پس از چالش و نگرانی‌های که داشتم الان بابت بازی در فیلم‌سینمایی گیج گاه سر من بالا است و دیدم که فیلم آبرومندی شده است.
*درباره خواننده‌هایی که وارد دنیای بازیگری شده‌اند چه نظری دارید؟
یک فیلم به نام «عصبانی نیستم» به تازگی از «رضا کولغانی» دیدم که خوب بود چون در حقیقت، خودش بود. اگر کسی خودش باشد همه چیز حل است! اگر آن شخصیت به خودتان نزدیک باشد چیزی را از دست نمی‌دهید. تجربه بازیگری دوستان خواننده پاپ مثل «فرزاد فرزین» را دوست نداشتم. چون اغلب این دوستان از پایه حرکت تجاری انجام داده‌اند و هنری در آن نمی‌بینم.
من مخالف حضور خواننده‌ها یا موزیسین‌ها در دنیای بازیگری نیستم چون برای خودم صرفاً علاقه‌مندی بوده است. علاقه من به سینما در حد موسیقی نیست چون کلاً موسیقی، زندگی من است و هرچه از آن دارم از موسیقی و سازم است. در این سال‌ها پیشنهادات بسیار زیادی هم خصوصاً از تلویزیون و سریال‌ها داشتم اما سمت آنها نرفتم. پیشنهاداتی هم که تا کنون برای بازیگری قبول کردم صرفاً یا دوستانه بوده یا بررسی زیادی روی آنها انجام دادم. شاید از این به بعد پلن جدی‌تری برای بازیگری داشته باشم اما تا کنون اینطور نبوده است.
*درباره بازیگرانی که خوانندگی را تجربه کردند چه نظری دارید؟
من به جز حامد بهداد صدای شخص دیگری را نشنیده‌ام که بخواهم نظر بدهم اما شک نکن که حامد بهداد دو سر و گردن از سایر بازیگرانی که خواننده شدند بالاتر است. به لحاظ هنر و انتخاب ژانر و انتخاب آدم‌های اطرافش و از هر لحاظ دیگر با سایرین قابل مقایسه نیست.
*در جشنواره فیلم فجر، فیلم گیج‌گاه در بخش بازیگری نامزد نشد. دلیلش چه بود؟ نظر شما درباره تصمیم داوران چه بود؟
من آنقدر درگیر سینما نبوده‌ام که هر سال جشنواره فیلم فجر را دنبال کنم و سال گذشته هم همینطور بود. ظاهراً تصمیم‌گیری داوران جشنواره فیلم فجر خیلی سلیقه‌ای است و نمی‌دانم سیاست آنها چه شکلی است. اما در کل انتخاب‌های جشنواره فیلم فجر سورپرایزکننده بود چون در میان بازیگران خانم و آقا آنها که شهرت بیشتری داشتند میان نامزدها نبودند. من فیلم «بی همه چیز» را هم دیدم که اتفاقاً «باران کوثری» در آن فیلم و همین فیلم خودمان حضور بسیار خوبی داشت اما حتماً بازی‌های بهتری بوده است و من سایر فیلم‌های جشنواره فجر را ندیدم. به هرحال همیشه عدالت زیادی وجود ندارد چون سلیقه و سیاست‌های کلی وجود دارد و من خودم متوجه جزئیات نیستم.
*در فصل زمستان شما در اولین آلبوم موسیقی «حامد بهداد» به نام «هزار هیچ» هم حضور داشتید. از این آلبوم و سابقه آشنایی خودتان با حامد بگویید.
دوستی من و حامد به مشهد و استودیویی که مسعود و هادی و داریوش داشتند باز می‌گردند. این دوستی شکل گرفت و در این سال‌ها هم همکاری‌هایی داشتیم و طی سه چهار سال اخیر هم در خدمت حامد و مسعود بودیم. من و مسعود هم زمان زیادی را با هم هستیم و نود و نه درصد پروژه‌های ما مشترک بوده‌اند. بالاخره پس از چند سال خوشحال هستم تمامی هنرمندانی که در این آلبوم حضور داشتند همگی از دوستان من هستند. مخصوصاً مسعود فیاض‌زاده که مثل برادر من است و همیشه از او چیزهای زیادی یاد گرفته ام. حامد بهداد آرتیست کاربلد است و دست به هرکاری که می‌زند به اندازه نام حامد بهداد خوب می‌شود.
حامد بهداد پیش از بازیگری حرفه‌ای، موسیقی ضبط شده داشته است. او از سن خیلی کم دغدغه موسیقی و خواندن داشته است. او فارغ از اینکه بازیگری است که برخی به او انگ می‌زنند که چرا می‌خواند؟ باید بگویم حامد بهداد در خوانندگی خیلی قدیمی است و باید می‌خواند. هر کسی اختیار دارد که امتحان کند و اینکه تا الان فقط بازیگری را دنبال می‌کرده است منعی برای حضورش در خوانندگی ندارد. حامد بهداد هیجان و استعداد زیادی در خوانندگی دارد در حالی که من در سایر بازیگرانی که وارد این عرصه شده‌اند چنین چیزی را ندیدم. او یک رهایی دارد که به خواندنش خیلی کمک می‌کند.
*نام حامد بهداد در بخش آهنگسازی این آلبوم هم وجود داشت. او پیش از این هم کار آهنگسازی انجام داده بود؟
حامد جان در این آلبوم آهنگسازی کردند اما نظارت مسعود فیاض‌زاده هم بوده است و آهنگسازی‌ها میان آنها مشترک انجام بوده است. تم‌ها برای خود حامد است و در مواردی ممکن است در برخی موارد مسعود فیاض‌زاده تغییراتی در آنها با مشورت حامد اعمال کرده باشد. در کل نظارت کلی روی مجموعه را مسعود عزیز انجام داده‌اند.
*از این آلبوم چه بازخوردهایی دریافت کردید؟
بازخوردهای مثبت و منفی وجود داشته است ولی آن بخش که مربوط به کار خودم می‌شود خدا را شکر درجه یک بوده است. یک بخش قضیه سلیقه است و یک بخش هم حسی و تکنیکال است. برخی آدم هستند که سطحی می‌شنوند و برخی هم صرفاً قضاوت می‌کنند که با چنین افرادی کار نداریم. اما نقد آدم‌هایی که می‌دانستم کارها را چند مرتبه شنیده‌اند به من می‌چسبید و اکثر نظرات مثبت بوده است.
*اصولاً ورود بازیگرها به عرصه خوانندگی با صرف هزینه‌های زیاد و پروژه‌های پرخرج انجام می‌شود. آلبوم حامد بهداد هم به همین شکل تولید شد؟
هیچکدام از عوامل این آلبوم به خاطر پول کار نکردند. اگر در زمان تولید آلبوم حضور داشتید متوجه می‌شدید که رابطه من و حامد و مسعود صرفاً براساس مراودات مالی باشد. ما با موسیقی بزرگ شده‌ایم و این هنر، زندگی ما بوده است. به شما حق می‌دهم که چنین سوالی را مطرح کنید چون زمانی که چنین پروژه‌هایی سر و صدا می‌کند مردم تصور می‌کنند که چقدر پول در جریان تولید و انتشار آنها بوده است ولی راجع به بندی که این آلبوم را تولید کرده است باید بگویم که اینطور نیست. تولید آلبوم حامد بهداد خیلی دلی‌تر از این حرف‌ها جلو رفت.
*حامد بهداد قصد برگزاری کنسرت دارد؟
قطعاً پلن برای برگزاری کنسرت داریم و این آلبوم منتشر شده است که کنسرت‌هایش را برگزار کنیم. حتماً در زمان مناسب و پس از بهبود شرایط کرونا، حامد بهداد در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهد کرد.
*و کلام آخر؟
آلبوم خودم به زودی مراحل تولید را به اتمام می‌رساند و امیدوارم از خواندن من هم حمایت شود! از ساز زدن ما چون جریان فرعی هستیم خیلی حمایت نمی‌شود و جدی گرفته نمی‌شویم و از نزدیک کسی کاری به ما ندارد. اما امیدوارم بچه‌هایی که استخوان‌بندی در موسیقی بلد هستند و افرادی مثل ما که با موسیقی رشد کردیم و موسیقی را حداقل در اقلیم خودمان رشد دادیم بیشتر در معرض توجه باشند. طی چند سال اخیر رسانه‌هایی آمده‌اند که بیشتر به جریان فرعی می‌پردازند اما سایت «موسیقی ما» به عنوان رسانه‌ای که تریبونی دارد که می‌تواند در دسترس همه باشد، باید با وسواس بیشتری روی موسیقی‌های استخوان‌دار تمرکز کند. همچنین به موزیسین‌هایی که سال‌ها در ژانر خودشان کار کرده‌اند توجه داشته باشد. نه صرفاً موزیسین‌هایی که چند ماه کلاس می‌روند و روی استیج می‌روند و قرار نیست ساز بزنند و بخوانند و به هرحال به عنوان موزیسین مطرح می‌شود. برای من آن مدل موزیسین‌ها جدی نیستند. موزیسین‌های زیادی می‌شناسم که خاک این هنر را خورده‌اند و یک دهم کسانی که حقشان نبوده مورد حمایت قرار نگرفته‌اند. البته به این اعتقاد دارم که کسی که بلد باشد و کاری که قوی باشد جای خودش را باز می‌کند و آدم‌ها مجبور هستند که ببینند و بشنوند. اما به هرحال رسانه هم در این مورد اهمیت زیادی دارد. مخصوصاً شما که اسم رسانه‌تان موسیقی ما است و تنها تریبون هستید و باید یک مقدار بار موسیقی جدی را بیشتر به بار تجاری ترجیح بدهید. من در سایت «موسیقی ما» دوستان خیلی خوبی دارم ولی این اولین بار است که با این رسانه مصاحبه می‌کنم. من بیست سال است که موسیقی کار می‌کنم و شما خودتان شاهد هستید که چه آلبوم‌هایی را داشته‌ام و با چه هنرمندانی کار کرده‌ام.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/601344/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصویر روز ناسا؛ سایه X شکل پس‌دمه

بی‌بی‌سی فارسی و منافع انگلیس در ایران: نگاهی به تاریخ پیچیده یک رسانه

برتری دریایی و خواهران منصوریان در گام نخست

تصویب قانون امباپه در شورای شهر مادرید!

شگفتی‌ساز جام‌حذفی دور از هیاهو قهرمانی!

ژیرو مسافر لس‌آنجلس اف‌سی می‌شود

بازیان: امروز روز پیشرفت فوتبال ایران خواهد بود

کاپیتان سابق پشت فولاد درآمد

وزیر اقتصاد: اتفاقی نشدنی تحقق یافت

حسن یزدانی به اردوی تیم ملی نرفت

آژانس مبارزه با دوپینگ آمریکا از سوی وادا محکوم شد

استقلال چهارمین تیم پرافتخار فوتبال آسیا

عامل ناامنی خاورمیانه کیست؟

پشت صحنه خواستگاری سلمان از شیرین

تصویری عجیب از رنگ‎آمیزی و نقاشی جالب یک خودروی پژو 206 در ساری که سوژه شد!

حرکت عجیب و جنجالی یک زن تهرانی که سوژه شد؛ تزئین ناخن با طلا 24 عیار 12 میلیون تومانی!

درباره واکسیناسیون سرخک چه می‌دانید؟

تیزری از آهنگ جدید سینا درخشنده را تماشا کنید

توضیحات رئیس محیط زیست درباره موضوع حذف کیسه‌های پلاستیکی

رییس دیوان عالی: قضات درباره حجاب احکامی صادر کنند که موجب تنبه شود

قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اعلام شد

صحنه عجیب برخورد صاعقه به رودخانه

از جمله زیبایی های رابطه پدر دختری

با نون گلی شیک پذیرایی کنید

اگر در گوشمان آب رفت چکار کنیم؟

این ست رنگی برای آقایون محشره!

روش آسان تکثیر پتوس

امشب ماه کامل صورتی را رصد کنید

مطالعه‌ جدید؛ تقریباً نیمی از شهرهای بزرگ چین درحال غرق‌شدن هستند

بزرگترین شاعر شیعی کشمیر

نسل طلایی استقلال با حضور حیدری، جباری و آندو

وحید مرادی سرپرست تیم ملی والیبال شد

ناراحتی آرتتا برای پوچتینو

پالس مثبت برای حل مشکل یحیی گل‌محمدی

اعلام اسامی 30 بازیکن ایران برای لیگ ملت‌های والیبال

سیستم امنیتی جدید برای بررسی چمدان‌ها در المپیک

آلگری: رسیدن به فینال هیچ‌ گاه آسان نیست

قطبی: می‌خواهیم بازی به بازی پیشرفت کنیم

کیومرث هاشمی: واگذاری استقلال و پرسپولیس نقطه عطف ورزش ایران است

AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد

ویدئویی زیرخاکی از هنرمندان بزرگ تاریخ سینمای ایران

جمله سنگین «خلیل» در مورد زمان که هیچ کس معنی اش را نفهمید!

دسته گل زیبا و لاکچری رضا گلزار و همسرش آیسان آقاخانی برای افتتاحیه سالن ساره بیات

اشک‌های عاشقانه امیرعلی نبویان برای همسرش بهار نوروزپور همراه با بغض

ارکستر نوای آفتاب سال جدید را با موسیقی بی کلام آغاز می‌کند

آخرین وضعیت پرونده مهسا امینی از زبان وکیل خانواده

آخرین جمع‌بندی احتمالی کمیسیون اجتماعی؛ توافق برای تعطیلی شنبه‌ها

یک پاستای خوشمزه پنیری و راحت درست کن

خوردن این غذاها در شب باعث سوزش معده می‌شود

آیا رفع بی‌نظمی‌های زندگی در بهبود سلامت روان موثر است؟