آریا بانو

آخرين مطالب

راهکار کنترل نگرانی از چیز‌هایی که تحت کنترل ما نیستند روانشناسي

راهکار کنترل نگرانی از چیز‌هایی که تحت کنترل ما نیستند
  بزرگنمايي:

آریا بانو - باشگاه خبرنگاران / نگرانی یکی از ویژگی‌های ناشی از کنترل است و به همین دلیل ما اغلب، می‌خواهیم محیط خود را کنترل کنیم و یا بخواهیم بر نتیجه هر شرایط و وضعیتی کنترل داشته باشیم.
کنترل کردن مسائل در زندگی بسیار مهم است امّا باید بدانید هرقدر بیشتر در تلاش باشید هر آن چه که در اطرافتان است را کنترل کنید، احساس اضطراب بیشتری هم خواهید داشت. بنابراین، این یک چرخه فکری درستی نیست و باید سعی کنید که آن را بشکنید و تلاش کنید که روی خود تسلط داشته باشید و بتوانید خود را کنترل کنید چرا که نگرانی درمورد چیز‌هایی مانند شرایط اقتصادی و یا رفتار آزاردهنده شخص دیگری که نمی‌توانید کنترل کنید باعث می‌شود شما آن طور که باید، نتوانید از قدرت ذهنی لازم برای بهترینِ خود بودن استفاده کنید.
کنترل کردن بیش از حدّ همه چیز می‌تواند به عادت‌های سمی‌ و مضرّ دیگری نیز منجر شود که از آن جمله می‌توان به سرزنش کردن بیش از حدّ خود و یا مدیریت کردن هرچند کم دیگران اشاره کرد.
خوشبختانه, شما مجبور نیستید به عنوان یک فرد همیشه نگران, به صورت مادام العمر از همه چیز کناره بگیرید و می توانید ذهن خود را کنترل کنید و به مغز خود یاد دهید که متفاوت فکر کند.
در این مطلب, به سه راهکاری اشاره کرده ایم که دفعه بعد, هنگام روبرو شدن با مسائلی که نمی توانید کنترل کنید, انجام دهید.
احساس کنترل واقع بینانه ای ایجاد کنید
آن چه که تحت کنترل شماست و یا نمی توانید کنترل کنید را شناسایی و مشخص کنید. به عنوان مثال؛ اگرچه شما می توانید میزان جذابیت تبلیغات بازاریابی خود را کنترل کنید امّا نمی توانید موضوع استقبال مردم از خرید محصول شخصی تان را تحت کنترل خود درآورید یا علاوه بر این, شما می توانید ابزارهای موردنیاز به منظور موفقیت را برای کارمندان و نیروهای کاری خود فراهم کنید امّا نمی توانید آن ها را مجبور به بهره وری کنید.
وقتی یک تعادل خوب و سالمی از کنترل کردن در تمامی شرایط را فراهم می کنید, می بینید که می توانید نگرش و رفتار خود را انتخاب کنید امّا نمی توانید بسیاری از عوامل خارجی را تحت کنترل خود درآورید. بنابراین, وقتی با مشکلی روبرو شدید یا به خاطر موضوعی ناراحت هستید از خود بپرسید: " آیا این مشکلی است که می توانم حل کنم؟ یا باید حس و نگرشم در خصوص این مشکل را تغییر دهم؟ " 
اگر این مشکل به صورتی است که تحت کنترل شماست و می‌توانید برای برطرف شدن آن کاری کنید با این مشکل مقابله کنید، امّا اگر خارج از کنترل شماست، سعی کنید تمرکزتان را روی تغییر حالت عاطفی و احساسی خود بگذارید.
وقتی که امور از کنترل شما خارج می‌شوند از مهارت‌های سالم کنارآمدن با موضوع استفاده کنید که این مهارت‌ها می‌توانند شامل سرگرمی، مدیتیشن و تمرین مراقبه باشند.

آریا بانو


برای اوقات نگرانی خود زمانبندی کنید
اغلب افرادی که به منظور درمان چگونگی جلوگیری از نگرانی و یا اضطراب‌های ناشی از آن به مطب درمانی من مراجعه می‌کنند به دنبال راه حلی سریع و آسان برای این منظور هستند، امّا واقعیت این است که اگرچه هیچ ترفند جادویی و راهکار و قرص خاصی وجود ندارد که جوابدهی سریعی داشته باشد و بلافاصله باعث شود که دیگر نگران نباشید، امّا یک ترفند روانشناختی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید نگرانی خود را مهار کنید و آن هم این است که اوقات نگرانی خود را زمانبندی کنید.
شاید این ترفند، خنده دار به نظر برسد، امّا واقعا موثر است و مطالعاتی نیز در این خصوص انجام شده است.
اگر از جمله افرادی هستید که نگرانی، هر روز به سراغتان می‌آید باید برای این منظور زمانبندی کنید؛ به طوری که هر روز 15 دقیقه نگران موضوع موردنظرتان باشید و آن را در در نقویم خود علامت گذاری کرده و یا به برنامه روزانه خود اضافه کنید.
به این جمله فکر کنید که " من هر روز از ساعت 7 - 7:15 بعدازظهر را به نگرانی مسائل آن روز خود اختصاص می‌دهم. " هرچند که شاید تمایل نداشته باشید درست قبل از انجام کار‌های دیگر و یا حتی استراحتتان نگران باشید و شاید این موضوع شما را بیدار نگه دارد، امّا باید بدانید زمانبندی کردن برای نگرانی باعث می‌شود که تمام روز درگیر نگرانی ناشی از کار‌های خود نباشید و با برنامه‌تر پیش بروید.
بنابراین، هر زمانی که خارج از زمانبندی‌ای که برای نگرانی خود اختصاص داده اید این حس را داشتید به خود یادآوری کنید که دیگر وقت نگرانی نیست و زمان برنامه ریزی خود، وقت کافی برای فکر کردن در خصوص این نگرانی‌ها خواهید داشت.
هنگامی که زمان نگرانی شما رسید می‌توانید در همان بازه زمانی، نگران هر آن چه که ذهنتان را درگیر کرده است، باشید و به همین دلیل، بهترین کار این است که بنشینید و به تمامی نگرانی‌هایی که خارج از کنترل شما هستند فکر کنید و حتی در صورت تمایل می‌توانید آن‌ها را یادداشت کنید.سپس، پس از گذشت 15 دقیقه به خود بگویید زمان آن فرا رسیده است که به شرایط عادی زندگی خود بازگردید.
بلند شوید و به کار‌های معمول خود بپردازید چراکه تحقیقات نشان می‌دهند با تمرین مداوم، شما فقط 15 دقیقه در روز نگران مسائل مختلف زندگی و کار خود هستید و اگر این موضوع به صورت عادی درآمد، این بدان معناست که پیشرفت زیادی کرده اید.
عضله ذهنی خود را بسازید
تقویت ذهنی مستلزم این است که شما حس کنترل متعادلی داشته باشید.
به هر حال، باید بدانید که اگرچه می‌توانید کار‌های زیادی به منظور افزایش شادی و موفقیت خود انجام دهید، امّا نمی‌توانید همه عوامل و کار‌های اطراف خود مانند آب و هوا، اقتصاد و یا حتی چگونگی رفتار با دیگران را کنترل کنید. زیرا وقتی دیگر نگران چیز‌هایی نباشید که نمی‌توانید کنترل کنید, وقت و انرژی بیشتری خواهید داشت تا صرف چیز‌هایی کنید که می‌توانید آن‌ها را تحت کنترل خود درآورید و این موضوع می‌تواند برای شما کلیدی باشد تا بتوانید بیشترین پتانسیل را بدست آورید.
ترجمه از فاطمه میرزایی

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/600950/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آهنگ جدید/ تک آهنگ «جاذبه» از ماکان بند منتشر شد

گردنه «تته» کردستان پس از 5 ماه بازگشایی شد

دادستان کل کشور: طرح نور با همین جدیت و قاطعیت استمرار خواهد داشت

تصاویری از تخریب و ریزش چند خانه بر اثر آبگرفتگی در کاشان

مزارع گل‌های نموفیلای آبی در ژاپن

قصه‌ی نگفته را خوب میدانی امام رضا (ع) با نوای احد سبزی

فضائل امیرالمؤمنین صلوات الله علیه چطور بدست ما رسیده است؟

مرغ سرخ شده با قارچ و هویج

با این یخ ها از مهمانان پذیرایی کنید

ایده ای برای تزئین ژله با طالبی

مدت زمان عمل لازک چشم

خوردن میوه‌ به در بارداری و خواص آن

مراحل فر کردن موهای ظریف در خانه مانند یک حرفه ای

ستاره هایی که درآسمان میبینیم چه اندازه ای هستند؟

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

ابهام در میزبانی استقلال در لیگ دسته اول

نقش‌ اول جنجال ال‌کلاسیکو؛ توپ از خط رد نشد!‏

حزباوی جلوی چشم ابراهیمی جشن می‌گیرد

الهلال از سبیل متنفر است؛ تا اطلاع ثانوی

شکست تلخ، یاران قربانی در نزدیکی سقوط

فتح‌الله‌زاده نمی‌خواست ساپینتو روی نیمکت بنشیند

امروز بگو و بخند، فردا جنگ و جدل!

لحظه اعلام گل آفساید اولسان توسط فغانی

تشویق ایسلندی فوتسالیست‌ها بعد از صعود به نیمه‌نهایی

گل اول ازبکستان به ویتنام در جام ملت‌های فوتسال آسیا

اخلال در بازار ارز؟!

این فقط اهل کثافت‌ کاری‌های جمع و جور و زود بازده است!

وقتی کلی پول کلاس دف دادم!

سلبریتی‌ها و سندروم فتوشاپ سازی/ در حاشیۀ بیماری ترانه علیدوستی

بخش هایی از کنسرت پرانرژی امید حاجیلی

توماج صالحی به اعدام محکوم شد

دستگیری اراذل و اوباش شمشیر به دست تهرانپارس

تصویری حیرت انگیز از فرود ناموفق یک بوئینگ!

معاون امنیتی وزیر کشور: طرح نور با قوت به‌ کار خود ادامه خواهد داد

لحظه تصادف هولناک در جاده برفی به دلیل سرعت بالا

ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب

تصویری تماشایی با فاصله نزدیک از افعی شاخدار ایرانی

روز زیارتی امام رضا علیه‌السلام

طرز تهیه بستنی سنتی خانگی

عوارض خطرناک کبد چرب

ویدیویی از خط تولید لوازم آرایشی اورجینال در پاکستان!

تلسکوپ فضایی جیمز وب شواهدی از وجود حیات را کشف کرده است

ناسا یک گام به کشف حیات بیگانه در مریخ نزدیک‌تر شد

صحبت های دلنشین دکتر کاکاوند در مورد قدرت

الزام فرهنگ‌سازی برای کتاب‌های الکترونیکی

خلیفی به لاپورتا؛ این ایده احمقانه را کنار بگذارید

اینقدر اغراق نکنید، مسی کند بود و دو گل معمولی زد!‏

چادرملو علیه چهار صحنه داوری نیم فصل دوم

ویدیوی کامل بیانیه خوان لاپورتا درباره ال‌کلاسیکو

رد پای پرسپولیس در شکست پروژه بزرگ فوتبالی عربستان!