آریا بانو

آخرين مطالب

30 روزه تمام معتادان را جمع می کنیم، اما... اجتماعي

30 روزه تمام معتادان را جمع می کنیم، اما...
  بزرگنمايي:

آریا بانو - خراسان / رئیس پلیس مواد مخدر به خراسان می گوید که ناجا می تواند ظرف 20 تا 30 روز کل معتادان متجاهر را جمع آوری کند. اما این که چرا این کار انجام نمی شود دلایلی داردکه سردار کریمی درباره آن توضیح می دهد
در آخرین ثانیه‌ها، دوربین موبایلش را روی تابلویی می‌گیرد که روی آن نوشته شده «کوچه شهید مسعود نشاطی»؛ تابلویی که چند سانتی‌متر بالاتر از آن هم تصویری از همان شهید نقش بسته، با چشمانی زیبا و چهره‌ای نشاط‌بخش. ای کاش این فیلم فقط همین چند ثانیه پایانی را داشت و همه ثانیه‌های قبلی آن توهم و خیال بود ... .
چند روزی از انتشارش می‌گذرد؛ همان فیلم کوچه نشاط در محله شوش تهران را می‌گویم؛ و همان ثانیه‌های تلخ. از زن و مرد گرفته تا پیر و جوان، دور تا دور کوچه نشسته‌اند و سرگرم‌اند به دودکردن زندگی‌شان. مردم محله حق دارند که بپرسند «پس پلیس کجاست و چرا این معتادان را از کوچه‌ها و خیابان‌ها جمع نمی‌کند؟»
مردم حق دارند اما ناجا تنهاست
 با رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا گفت‌وگو می‌کنم و سردار «مجید کریمی» صحبت‌هایش با خراسان را این‌طور شروع می‌کند: «با پخش کلیپ‌هایی مثل کلیپ کوچه نشاط، همه مردم می‌گویند پس پلیس چه کار می‌کند؟ مردم حق دارند و مطالبه‌شان بجاست اما باور کنید ناجا واقعا در مبارزه با موادمخدر تنهاست، البته دستگاه قضایی با ما همکاری‌هایی می‌کند اما سایر دستگاه‌ها به وظایفشان عمل نمی‌کنند».
سردار کریمی قاطع و صریح وعده‌ای می‌دهد که شاید باورنکردنی باشد اما به گفته او پلیس توان انجامش را دارد. او می‌گوید: «طبق قانون، وظیفه جمع‌آوری معتادان متجاهر با پلیس است و باید آن‌ها را به کمپ‌های ترک اعتیاد تحویل بدهد، ما هم این مسئولیت قانونی را کاملا پذیرفته‌ایم و اجرا می‌کنیم. من در همین گفت‌وگو با شما به‌صراحت اعلام می‌کنم که اگر ظرفیت نگهداری و درمان معتادان متجاهر وجود داشته باشد ما می‌توانیم حداکثر ظرف 20 تا 30 روز همه آن‌ها را در کل کشور جمع‌آوری کنیم، اما...».
پلیس هم از کمپ‌ها ناراضی است
 حالا نوبت به گلایه‌های رئیس پلیس می‌رسد: «ما بارها این معتادان را جمع‌آوری کرده و تحویل کمپ‌ها داده‌ایم اما از زمان تحویل، ارتباط ما با این موضوع کلا قطع می‌شود. از این‌جا به بعد باید دستگاه‌های متولی بگویند که نگهداری و درمان این معتادان چه فرایندی دارد و آیا اصلا برنامه‌هایشان موفقیت‌آمیز است؟ آیا معتادان بعد از ترک اعتیاد، شغلی یاد می‌گیرند که خرج خانواده‌شان را بدهند؟ چرا باید این معتادان به سختی جمع‌آوری شوند، دولت و ستاد مبارزه با موادمخدر هم پول هنگفتی را برای نگهداری و ترک‌کردن آن‌ها به کمپ‌ها بدهند اما بعد از بیرون آمدن از کمپ دوباره به محله‌های آلوده برگردند؟»
بالاخره اعتیاد جرم است یا بیماری؟
سردار کریمی درباره یک اختلاف‌نظر قدیمی هم نظری دارد و می‌گوید: اگر می‌گویند معتاد مجرم است، ما اطاعت امر می‌کنیم؛ دستگاه قضایی حکم بدهد تا ما همه را جمع‌آوری کنیم و تحویل زندان‌ها بدهیم. اگر هم می‌گویند معتاد بیمار است پس ظرفیت نگهداری آن‌ها را ایجاد کنند».
آمار معتادان بالاخره چند نفر است؟
آخرین سوالم از سردار کریمی، درباره آمار معتادان است؛ آماری که رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر آن را 2.8 میلیون نفر اعلام کرده و گفته است که حدود 60 تا 100 هزار نفر آن‌ها معتادان متجاهرند. با این حال کارشناسان آسیب‌های اجتماعی آمار معتادان را خیلی بیشتر از این تخمین می‌زنند. سردار کریمی می‌گوید: مرجع اعلام آمار معتادان، ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست‌جمهوری است وآخرین آمار اعلامی به ما از ستاد هم همان 2 میلیون و 802 هزار معتاد است.
چرا کمپ‌ها موفق نیستند؟
اما این سوال را که چرا کمپ‌های ترک اعتیاد نتوانسته‌اند کارآمد باشند، باید از کسی پرسید که در وسط ماجرا باشد. «کامران توسلی» یک مددکار اجتماعی است با سابقه طولانی مدیریت این کمپ‌ها. او صحبت‌هایش را با اشاره به برخی اتفاقات تلخی که در کمپ‌ها رخ می‌دهد آغاز می‌کند؛ درگیری‌های شدید، آتش‌سوزی‌ها، فرارهای گروهی و حتی مرگ... .
مدیریت واحد نداریم
توسلی درباره دلایل ضعف کمپ‌ها می‌گوید: یکی از مشکلات کمپ‌ها این است که هم بهزیستی، هم دادگاه و هم ستاد مبارزه با موادمخدر درباره آن‌ها تصمیم‌گیرنده هستند و این موضوع کار را سخت کرده‌است، به همین دلیل تقاضا داریم کمپ‌ها یک متولی مشخص و مدیریت واحد داشته باشد تا بدانیم تکلیف‌مان چیست.
پس از ترک نه شغل، نه حمایت
او ادامه می‌دهد: مشکل مهم‌تر این است که کمپ‌های ما مدل درمانی و حمایتی مشخصی ندارند. معتادان بعد از سم‌زدایی کاملا رها می‌شوند. نه از آموزش شغل و مهارت زندگی خبری هست نه برنامه‌ای برای حمایت از خانواده‌های آن‌ها. پس عجیب نیست دوباره به سمت اعتیاد بروند. نیازهای درمان روحی آن‌ها هم نادیده گرفته می‌شود و مصداقش این‌که مددکاران کمپ‌ها اکثرشان فارغ‌التحصیلان جوانی هستند که تجربه کافی برای مواجهه با 300 معتاد حاضر در کمپ را ندارند.
راه حل وجود دارد
 توسلی راه‌حل‌هایی را هم برای کاهش مشکلات درمان و بازپروری معتادان پیشنهاد می‌کند:
*باید معتادان در کمپ‌ها از نظر سن، نوع مصرف، شرایط خانوادگی و وضعیت روحی دسته‌بندی شوند و برنامه درمانی و حمایتی آن‌ها متفاوت باشد.
*بعد از پایان دوره سه‌ماهه درمان، حتما باید افرادی که دارای خانواده و شغل هستند به آغوش خانواده برگردند اما لازم است با حکم قضایی، تست اجباری هفتگی یا ماهانه داشته باشند تا در صورت رجوع به اعتیاد، دوباره روانه کمپ شوند.
*عده‌ای از معتادان متجاهر کارتن‌خواب هستند و احتمال بازگشت‌شان به اعتیاد خیلی بیشتر است و نباید رها شوند. باید حرفه‌ای به آن‌ها آموخت و با راه‌اندازی کارگاه‌های کوچک برایشان شغل ایجاد کرد. 
آن‌ها می‌توانند با حقوق‌های کمتر از حقوق متعارف، نیروی کاری مفیدی برای تولیدکنندگان باشند. ضمن آن‌که حمایت‌های دولتی مثل بخشودگی بیمه کارفرمایان آن‌ها هم مشوق خوبی خواهد بود.
*درمان نگهدارنده برخی از این معتادان با متادون، اقدام مهمی است که نباید از آن غفلت کرد. آن‌ها می‌توانند به جای حضور در محله‌های آلوده، داروی نگهدارنده را دریافت و در جامعه زندگی کنند.
تغییرات مدیریتی در بهزیستی
تلاش ما این بود که نظرات سازمان بهزیستی به عنوان یکی از دستگاه‌های موثر در فعالیت کمپ‌ها را هم دریافت کنیم اما متوجه تغییرات جدید و خداحافظی «فرید براتی‌سده» مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد با این سازمان شدیم. پیگیری ما از روابط عمومی سازمان بهزیستی برای هماهنگی مصاحبه با دکتر «محسن روشن‌پژوه» متولی جدید این حوزه نیز تا ساعت 20 دیروز بی‌نتیجه ماند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/595381/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

پشت پرده فروش 1200 میلیارد تومانی سینمای ایران!

فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می شود؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

معرفی 5 فیلم هندی برتر 2024

اجرای خصوصی تصنیف «جام مدهوشی» از علی اصغر شاه زیدی

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ حماسی «الله اکبر» با صدای محمود کریمی