آریا بانو

آخرين مطالب

اگر کودکتان لجباز است بخوانید روانشناسي

اگر کودکتان لجباز است بخوانید
  بزرگنمايي:

آریا بانو - راهکارهای مؤثری برای برخورد با کودکان لجباز وجود دارد مانند: حفظ آرامش، احترام گذاشتن و اعتماد به کودک، ایجاد رابطه‌ای صمیمانه و … که اگر تا پایان این مقاله همراه ما باشید به طور مفصل به توضیح آنها می‌پردازیم.
نحوه رفتار با کودک لجباز: راهکارهای کلیدی برای لجبازی کودکان
اگر اینجا هستید و می‌خواهید بدانید نحوه رفتار با کودک لجباز چیست، پس با فرزندی لجباز و بهانه‌ گیر دست و پنجه نرم می‌کنید.
اول از همه این را بدانید که وضعیت شما را درک می‌کنیم. احتمالاً به خاطر لجبازی‌ها و کله‌ شقی‌های فرزند خود به ستوه آمده‌اید. طبیعی است اگر عصبانی و مستأصل باشید.
اما خبر خوب این است که قرار است در این مطلب و با همراهی یکدیگر رفتار درست با کودک لجباز را بیاموزیم و به مرور از این دردسر بزرگ رهایی پیدا کنیم. اما باید بدانید که لازم است صبور باشید. شک نکنید نتیجه خواهید گرفت.
بیشتر بخوانید:
مهم ترین عامل لجبازی بچه ها با والدین
کودک نباید با لجبازی به خواسته خود برسد
چرا کودک من انقدر لجباز است؟
پیش از این که بدانیم نحوه رفتار با کودک لجباز چگونه است و چه ترفندهایی دارد، بهتر است علت و ریشه این لجبازی را پیدا کنیم. در این صورت بهتر می‌توانیم کودک را درک کنیم و تعامل بهتری با او داشته باشیم.
معمولاً برای لجبازی بچه‌ها علل گوناگونی وجود دارد. اما گاهی نیز مقداری از این رفتار به خاطر شرایط سنی آن‌هاست.
در هر صورت آگاهی از این علت‌های مختلف می‌تواند شما را کمی آرام کند تا برای بکارگیری راهکارهای ارائه شده درباره نحوه رفتار با کودک لجباز آماده شوید.
1. زیاد از حد امر و نهی می‌کنید
متأسفانه مجبور هستیم به عنوان یکی از علل مهم لجبازی، به رفتار والدین اشاره کنیم. در بسیاری از مواقع محدود کردن‌های زیاد و امر و نهی‌های پی در پی نه تنها کودک را مطیع نمی‌کند بلکه باعث خشم و لجبازی او می‌شود.
پس پیش از هر چیز به رفتار خود نگاه کنید. اگر از آن دسته والدینی هستید که مدام کودک را از انجام هر کاری نهی می‌کنید، لازم است ابتدا تغییری در رفتار خود ایجاد نمایید و سپس برای رفع لجبازی فرزندتان اقدام کنید.
2. کودک‌تان در حال کشف واکنش‌های شماست
گاهی آنقدر در نحوه رفتار با کودک لجباز خود مستأصل می‌شوید که فراموش می‌کنید او تنها یک کودک دو یا سه ساله است که درباره رفتار و واکنش‌های اطرافیانش کنجکاوی بسیار دارد.
در واقع در این سن کودک متوجه می‌شود که می‌تواند با رفتار خود روی شما تأثیر بگذارد و این موضوع او را شگفت‌ زده کرده است. به همین خاطر لجبازی را در پی می‌گیرد تا رفتار شما را تماشا کند. در حالی که دقیقاً نمی‌داند دارد لجبازی می‌کند.

آریا بانو


3. اختلالات روانی و شرایط محیطی
گاهی وجود یک اختلال مانند بیش‌فعالی کودکان یا اضطراب موجب لجباز شدن کودک می‌شود. همچنین عوامل بسیار ساده دیگر مانند خستگی، کم‌ خوابی، گرسنگی و … کودک را به سمت لجبازی و پرخاش پیش می‌برد.
اگر بدانید علت لجبازی فرزند شما تنها این است که شب قبل خوب نخوابیده است، در نحوه رفتار با کودک لجباز و دلبندتان ملایمت بیشتری به خرج خواهید داد.
این نکته را در نظر بگیرید که یکی از عوامل محیطی می‌تواند کمال‌گرایی و حساسیت بیش از حد شما به عنوان والدین باشد که موجب بروز رفتارهایی مانند لجبازی در کودک می‌شود.
نشانه‌های کودکان لجباز
اگر بدانید لجبازی در کودکان با چه خصوصیاتی همراه است، در نحوه رفتار با کودک لجباز بهتر عمل خواهید کرد. این کودکان معمولاً:
به شدت مستقل هستند. آن‌ها هیچ کاری نمی‌کنند مگر این که شخصاً متقاعد به انجام آن شده باشند. بسیار باهوش و خلاق هستند. شاید در نگاه اول به نظر بی‌ربط برسد ولی در واقع همین موضوع که می‌خواهند به روش خود کاری را انجام دهند، نشان دهنده هوش بالا و خلاق بودن آن‌ها است. روی کاری که می‌خواهند انجام دهند تمرکز و تأکید زیادی دارند و دوست دارند حتماً مورد تأیید قرار بگیرند. کارهای خود را با سرعت و روش مخصوص خود انجام می‌دهند و توجهی به دیگران و کارهایشان ندارند. راهکارهایی برای نحوه رفتار با کودک لجباز
حال نوبت به یافتن پاسخ‌هایی صحیح و کاربردی برای سؤال رایج “با کودک لجباز چه کنیم؟” می‌رسد. چه لجبازی به دلیل امر و نهی‌های زیاد والدین باشد و چه قسمتی از فرایند رشد کودک به حساب آید، در هر صورت باید برخوردی مناسب در برابر آن داشت.
متأسفانه برخی از والدین به دلیل عدم آگاهی از نحوه برخورد با کودک لجباز، به جای حل مشکل، تنها شرایط را پیچیده‌تر می‌کنند.
همراه ما باشید تا بهترین ترفندها را در این زمینه معرفی کنیم. بدون شک انجام برخی از این ترفندها آسان نخواهد بود، خصوصاٌ وقتی کودک، شما را حسابی کلافه و عصبانی کرده است. اما مطمئناً با کمی صبوری تغییر را احساس خواهید کرد.
1. آرام باشید، آرام باشید و باز هم آرام باشید
اولین نکته درباره نحوه رفتار با کودک لجباز حفظ آرامش است. مطمئن باشید عصبانیت و خشم شما نه تنها از لجبازی کودک کم نمی‌کند بلکه او را بیشتر تحریک می‌نماید.
اگر شما صدای خود را بالا ببرید او نیز همین کار را می‌کند. در واقع نباید اجازه دهید لجبازی او به شما نیز سرایت کند. در نظر بگیرید که او فقط یک کودک است. پس از شما به عنوان مادر یا پدر انتظار می‌رود که شرایط را تحت کنترل خود بگیرید.
اگر فکر می‌کنید در زمینه مدیریت خشم خود با مشکل روبرو هستید، می‌توانید از ورزش، یوگا، مدیتیشن، مشاوره و … کمک بگیرید تا بتوانید عصبانیت خود را کنترل کنید. چگونگی رفتار با کودک لجباز، اول از همه به آرامش درونی شما ربط پیدا می‌کند.
2. حواسش را پرت کنید
ممکن است در برخی موارد به هیچ عنوان با فرزند خود به توافق نرسید. در این صورت درست‌ترین نحوه رفتار با کودک لجباز پرت کردن حواس او به چیز دیگری است.
با این کار حساسیت او را روی موضوع مورد بحث کم می‌کنید. اجازه ندهید کودک احساس کند شما فقط می‌خواهید با او مخالفت یا دشمنی کنید. می‌توانید کمی بعد و در شرایطی آرام‌تر با او وارد مکالمه شوید.
3. به جای تحکم، به او اجازه انتخاب بدهید
مطمئن باشید برای یک کودک لجباز شنیدن کلمه “باید” دیوانه کننده خواهد بود. پس شکل گفتار و رفتار خود را تغییر دهید. زیرک باشید. گاهی بهترین نحوه رفتار با کودک لجباز، رفتاری هوشمندانه است.
به جای این که او را مجبور به انجام یک کار کنید، چند انتخاب پیش رویش بگذارید. به این ترتیب هم به نتیجه‌ای که می‌خواهید می‌رسید و هم او احساس استقلال خود را حفظ می‌کند.
اجازه دهید این نوع طرز برخورد با کودک لجباز را به کمک یک مثال بیان کنیم. فرض کنید لباس فرزند شما کثیف شده است و باید لباس دیگری بپوشد اما به شدت مقاومت می‌کند.
در این حالت به جای تحکم و اصرار می‌توانید چند مورد از لباس‌هایی که دوست‌شان دارد را برایش بیاورید و با مهربانی از او بخواهید یکی را انتخاب کند. به همین راحتی می‌توانید او را مجاب کنید لباس دیگری بپوشد. تنها به این نکته دقت کنید که نباید او را با انتخاب‌های زیاد گیج کنید.

آریا بانو


4. او را ترغیب به رفتارهای مثبت کنید
در این مورد از نکات نحوه رفتار با کودک لجباز نیز باید از هوش و خلاقیت خود کمک بگیرید. احتمالاً بعد از جنگ و دعواهای بسیار، کودک شما عادت کرده است که به هر درخواستی که از او دارید پاسخ “نه” بدهد.
یک راه حل برای رفع این مشکل این است که او را به رفتارهای مثبت و به زبان آوردن کلمه “بله” عادت دهید. برای مثال می‌توانید از بازی‌های مختلف استفاده کنید و یا در شرایط گوناگون از او سؤالاتی بپرسید که به نحوی غیر مستقیم مجبور باشد پاسخ مثبت بدهد: “شکلات خیلی دوست داری درسته؟”
در این صورت کم‌ کم بیشتر از نه گفتن، به بله گفتن عادت می‌کند. همچنین لازم است حتماً مراقب کلام خود نیز باشید. اگر خودتان همیشه از کلماتی مثل “نه”، “نکن”، “نمی‌شود” و … استفاده کنید، نباید از فرزندتان انتظاری جز این داشته باشید.
5. با کودک خود رابطه‌ای نزدیک و دوستانه برقرار کنید
شاید بتوان گفت این یکی از بهترین راهکارها برای نحوه رفتار با کودک لجباز است. شما باید نزدیک‌ترین دوست فرزند خود باشید. پس اجازه دهید این موضوع را با تمام وجود حس کند.
گاهی خود را به جای او بگذارید و در ذهن خود، قضایا را از نگاه او ببینید. این به شما کمک می‌کند رابطه بهتری با او برقرار کنید.
برای فرزند عزیز خود وقت بگذارید، با او بازی کنید، کنار یکدیگر کتاب بخوانید، پیاده ‌روی کنید و … مطمئن باشید با رفتارهای صمیمانه و مستمر شما، به تدریج گارد دفاعی او ضعیف‌تر می‌شود و بیشتر از قبل می‌تواند به شما اعتماد کند.
6. کودک شما نیز نیاز به احترام دارد
فرزندان ما هر چقدر سن کمی داشته باشند نیاز به فهمیده شدن و احترام دارند. پس برای داشتن بهترین نحوه رفتار با کودک لجباز خود، این احترام و درک را به نشان دهید.
با او صحبت کنید و اجازه دهید در آرامش و بدون وجود اخم و عصبانیت از طرف شما، درخواستش را بیان کند. در رفتار با او قاطع باشید اما قضاوت نکنید. به او بفهمانید که باید مشکل را با مذاکره حل کنید.
یکی از مشکلاتی که در مورد نحوه رفتار با کودکان لجباز در بسیاری از والدین دیده می‌شود، عدم اعتماد است. اعتماد کردن به کودک و توانایی‌های او به نوعی احترام گذاشتن به شخصیتش است.
پس در مواردی که خطر چندانی وجود ندارد، اجازه دهید به تنهایی کاری را انجام دهد و تجربه کند. اگر به کودک خود اجازه تجربه کردن ندهید به او این پیام را داده‌اید که از پس کاری بر نمی‌آید.
در این صورت نه تنها لجبازتر می‌شود بلکه کم‌ کم دچار کمبود اعتماد به نفس می‌شود، اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهد و از تجربه کردن می‌ترسد.
در پایان
راهکارهای بسیاری برای نحوه رفتار با کودک لجباز وجود دارد. مهم صبوری و هوشمندی شما برای استفاده از این راهکارها و ایجاد تعامل مثبت با فرزندتان است. اگر با وجود ترفندهای بالا باز هم تغییری در شرایط احساس نکردید، بهتر است حتماً با یک متخصص باتجربه و دلسوز صحبت کنید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/592553/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

چه کسی می داند...

آقای گل تاریخ فرانسه قدم در راه مسی گذاشت!

آیین رسمی واگذاری سرخابی‌ها فردا برگزار می‌شود

تمجید ستاره سیتی از بلینگام؛ جود استثنایی است

بیگی: در قائمشهر از استقلال و پرسپولیس امتیاز می گیریم

تصمیم جالب آرسنال؛ خداحافظی با لوگوی همیشگی

اینزاگی با تماس‌ها از لیگ برتر بمباران شده است!

حیدری: داور دربی به دنبال اخراج ساپینتو بود

گل اول آرسنال به چلسی توسط تروسار

حمایت ونگر از ژاوی؛ دوست دارم در بارسا بمانی

گل اول لاتزیو توسط کاستیانوس در دقیقه 12

مسعود ده‌نمکی: پدرم می گفت بین من و خمینی یکی رو انتخاب کن

من آدم مجرد سوار ماشینم نمیکنم!

خاطرات فراموش‌نشدنی پایان جنگ از زبان «مسعود ده‌نمکی»

آهنگ قدیمی «فال حافظ» با صدای کوروس سرهنگ زاده

4گوشه دنیا/ خاص‌ترین خانه در ژاپن

تلاقی هیجان و ترس روی پلی در آسمان

وضعیت عجیب زیرگذرها در پورتلند آمریکا

زاتریکی یا دیپ ماست یونانی رو درست کن

طرز تهیه تیرامیسو توت فرنگی

دمنوش‌های شفابخشی که بی‌حالی و رخوت بهار را از بدن دور می‌کند

تابستون نزدیکه و هندوانه رو اینجوری برش بزن

گام‌های اصلی در تربیت جنسی کودکان

هند به دنبال ماموریت‌های فضایی بدون زباله تا سال 2030

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

بنر زیبای هواداران الهلال برای بازی امشب

ماجرای تمرد بازیکنان خوشه طلایی از خسرو حیدری

حیدری: دوست داشتم در استقلال خداحافظی کنم

ستاره بایرن: برای بازی برابر رئال لحظه‌شماری می‌کنم

شاگردان نکونام میزبان یک استقلالی متفاوت

گل اول العین به الهلال توسط اریک

ترکیب آرسنال-چلسی؛ پوچتینو علیه صدرنشین

خیال کورتوا راحت است؛ لونین به خوبی جایم را پر کرده

عقب‌نشینی یوفا؛ لیست‌‌های اروپایی 26 نفره شد

پایان پیولی؛ زلاتان سرمربی میلان را انتخاب کرد

سفر پریناز ایزدیار با رضا عطاران به کاخ صدام حسین!

کلیه ناخدا رو به اسم نورالدین خریدند!

مجری سابق برنامه «هفت»: با زور و تهمت و تهدید فیلمساز نمی‌شوید!

جشن تولد ساده و بی ریای بازیگر پیشکسوت

اجرای فوق حرفه ای و 4 نفره با یک «گیتار»

چرا به سوالات اپراتورهای اورژانس باید پاسخ داد

هوای تهران گرم می شود!

عملیات ویژه نیروهای امدادی برای نجات سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

گلایه‌ی رئیس پلیس راهور از ابلاغ نشدن قانون افزایش جرایم رانندگی

طوفان شن در لیبی

خیاط زبردست طبیعت

دریاچه‌ زیبای بَرم اَلوان در شهرستان بهمئی