آریا بانو

آخرين مطالب

عوارض تماشای تلویزیون برای سلامتی پزشکي

عوارض تماشای تلویزیون برای سلامتی
  بزرگنمايي:

آریا بانو - این انتظار که از یک فرد معتاد به تماشای تلویزیون خواسته شود که از تماشای تلویزیون پرهیز نماید امری نسبتاً ناممکن است اما می‌توان از این افراد خواسته شود که یک ساعت قبل از خوابیدن تماشای تلویزیون را متوقف نماید و یا فقط آخر هفته‌ها یک توقف نسبتاً طولانی داشته باشند.
خطرات اعتیاد به تماشای تلویزیون در سالمندان
تماشای بیش از حد تلویزیون می‌تواند یکی از مشکلات جوانان تلقی شود، که به‌صورت یک عادت ناسالم در سرتاسر جهان در حال افزایش است. اما لازم است بدانید که این فقط جوانان نیستند که بیش از حد تلویزیون تماشا می‌کنند بلکه افراد مسن نیز با نرخ بالایی به دیدن برنامه‌های تلویزیون اعتیاد دارند. عوارض ناشی از اعتیاد در این زمینه در بین جوانان راحت‌تر درمان می‌شود اما در سنین بالاتر مانند 55 تا 70 سالگی خطراتی مانند بی‌خوابی و سکته‌های قلبی و مغزی سلامت سالمندان را تهدید می‌نماید.همچنین، نسلی جوانی که از سنین پایین به دیدن تلویزیون اعتیاد دارند قطعاً در سنین بالاتر عوارض بیشتری را تجربه خواهند نمود.
دردسرهای سریال‌های بی‌پایان
تماشای قسمت‌های بی‌پایان یک سریال پدیده‌ای است که اخیراً شایع شده است زیرا در گذشته برای پیگیری قسمت‌های یک سریال لازم بود که برای آخرین قسمت‌ها یک هفته صبر کنید، اما خدمات شبکه‌هایی مانند فیلیمو و نماوا به این معنی است که هر زمان که بخواهید می‌توانید هر چیزی را تماشا کنید.اما مطالعه‌ای که اخیراً در ژورنال Clinical Sleep Medicine منتشر شده است، نشان داده است که این رفتار در واقع می‌تواند برای ما عوارض بدی داشته باشد. در این تحقیق 423 نفر از افراد 18 تا 25 ساله شرکت کردند که از آنها خواسته شد در یک نظرسنجی آنلاین درباره عادات تلویزیونی، کیفیت خواب، خستگی، بی‌خوابی و هوشیاری قبل از خواب خود شرکت نمایند.بسیاری از این افراد چندین قسمت متوالی از یک سریال را در یک نشست تماشا می‌نمودند. از هر 10 شرکت کننده هشت نفر خود را به‌عنوان یک تماشاگر حریص معرفی می‌کنند، که هر هفته 20% افزایش نرخ تماشای سریال نسبت به ماه گذشته را داشتند.همانگونه که بیان شد بیش از نیمی (52%) از کسانی که به تماشای بیش از حد اذعان کرده‌اند سه تا چهار قسمت را در یک نشست مشاهده می‌کردند که میزان متوسط زمان آن 3 ساعت و 8 دقیقه طول می‌کشید. این تماشاگران خستگی بیشتر، علائم بی‌خوابی، کیفیت پایین خواب و احساس هوشیاری بیشتر قبل از خواب را گزارش کردند.
اثرات منفی بر کیفیت خواب
به‌طورکلی، کسانی که بیش از حد تلویزیون تماشا می‌کنند 98 درصد بیشتر از افراد دیگر خواب بی‌کیفیت‌تری دارند.محققان بر ای باورند که سریال‌های پرحادثه اغلب ساختار داستانی پیچیده‌ای دارند که باعث می‌شود بینندگان کاملاً در داستان غوطه‌ور شوند. این تعامل شدید با محتوای تلویزیونی ممکن است شرایطی را به وجود آورد که ذهن را به مدت طولانی مشغول نماید و بنابراین روی خواب تأثیر می‌گذارد.به گفته محققان یکی از اصلی‌ترین مشکلات ناشی از تماشای بیش از حد می‌تواند افزایش احساس هوشیاری قبل از خواب باشد.هر فعالیتی که پیش از خواب انجام می‌دهیم ممکن است باعث ایجاد تغییر در کیفیت خواب شود از جمله ناتوانی در خواب و کیفیت پایین خواب.گروه سنی مورد مطالعه معمولاً در خوابیدن مشکل ندارند بنابراین اگر مشکلی در خواب آنها پیش بیاید لازم است موردتوجه و پیگیری قرار گیرد. تماشای مونیتورهای نورانی، به‌خصوص در شب می‌تواند خواب شما را مختل نماید، زیرا این یکی از نشانه‌هایی است که به حفظ ریتم ساعت شبانه‌روزی بدن کمک می‌کند.وقتی هوا تاریک می‌شود، بدن ما برای خواب آماده می‌شود، اما چراغ‌های روشن ممکن است مغز ما را فریب دهند و فکر کنند هنوز روز ادامه دارد. در حقیقت نور ساطع شده از صفحات مانیتورها توانایی ما را در ترشح ملاتونین کاهش می‌دهد. ملاتونین در هنگام عصر و کاهش نور ترشح می‌شود و سبب می‌شود که ما برای خوابیدن آماده شویم اما با تماشای یک مانیتور پر نور ترشح ملاتونین کاهش می‌یابد و خوابیدن را دشوار می‌کند.
تاثیرات کافئین بر خواب
ممکن است فکر کنید بهتر است که در هنگام بیدار شدن از خواب و برای احساس هوشیاری بیشتر مقداری نوشیدنی کافئین دار بخورید اما لازم است بدانید که ممکن است پس از گذشت دو هفته، اثرات منفی و طولانی‌مدت این عادت را مشاهده کنید.نوشیدنی‌های کافئین دار بعد از چند هفته سبب کاهش میزان هوشیاری افراد در حین بیداری می‌گردد و عملکرد ذهن آنها را به‌شدت کاهش می‌دهد و فرد دیگر توانایی حفظ هوشیاری خود را حتی در شرایط بحرانی مانند رانندگی نخواهد داشت.در این شرایط توانایی پردازش ذهن کاهش می‌یابد و فرد قادر نخواهد بود اطلاعات جدید را به ذهن بسپارد. 
همچنین ممکن است شاهد تغییر در سیستم ایمنی بدن باشید و بدن توانایی مقابله با سرماخوردگی و ویروس‌های دیگر را نداشته باشد.همچنین احتمال افزایش خطر چاقی در طولانی مدت، بیماری قلبی، خطر سکته مغزی، خطر ابتلا به سرطان وجود دارد. بنابراین عواقب طولانی مدت انجام این کار، برای سلامتی ما بسیار مضر است.ممکن است گروهی از افراد با تصور این‌که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی هستند چندان به علت بیمار شدن خود که ناشی از مشکلات خواب است توجه نکنند و به رویه ناسالم زندگی خود ادامه دهند و مشکلات جسمی خود را بیشتر نمایند.
راه حل این مشکل چیست؟
واضح است که بیشتر افرادی که به تماشای تلویزیون معتاد شده‌اند به‌راحتی این عادت را ترک نخواهند نمود، بنابراین چگونه می‌توانیم با این اعتیاد به تماشای تلویزیون مقابله نماییم؟محققان بر این باورند که بهترین روش برای انجام این کار استفاده از زمان آخر هفته برای تماشای تلویزیون است و یا به‌جای عصرها بهتر است در ساعات اولیه روز به تماشای برنامه مورد علاقه خود بپردازیم.استفاده از حالت توقف در بین تماشای برنامه ممکن است روشی مؤثر برای کاهش میزان تماشای تلویزیون باشد اما گاهی فرد پس از صرف غذا یا صحبت با دیگران و انجام کارهای شخصی، برای دنبال کردن برنامه مجدداً اقدام خواهد نمود و در این حالت زمان تماشای فیلم از 2 یا 3 ساعت به حدود 5 ساعت یا بیشتر منجر خواهد شد و آسیب زیادی را متوجه فرد خواهد نمود.در عوض می‌توان تحت هر شرایطی پس از ساعت 6 عصر به‌هیچ‌وجه تلویزیون تماشا ننمود و این قانون را به‌صورت جدی اعمال کرد تا کیفیت خواب شبانه بهبود یابد.بهتر است هرگز صورت‌مسئله را پاک نکنید و با خوردن داروی خواب به دنبال بهبود کیفیت خواب شبانه خود نباشید زیرا استفاده از این روش به‌سلامت عمومی بدن شما آسیب خواهد زد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/586615/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود