آریا بانو

آخرين مطالب

زندگی دشوار فئودور داستایوفسکی و بازتاب آن در کتاب‌هایش مقالات

زندگی دشوار فئودور داستایوفسکی و بازتاب آن در کتاب‌هایش
  بزرگنمايي:

آریا بانو - دیجی کالا /داستایوفسکی از مشاهیر و نویسندگان مطرح روسی است که تاثیر زیادی بر نویسندگان بعد از خود گذاشته است. او در 59 سال عمر خود با مشکلات و فراز و نشیب‌های زیادی دست به گریبان شد و هر کدام از مصائبی که پشت سر گذاشت، خطی به خط فکری‌اش اضافه کرد. در این مطلب نگاهی به زندگی و آثار فئودور داستایوفسکی انداخته‌ایم.
بیوگرافی فئودور داستایوفسکی
فئودور داستایوفسکی با نام کامل فئودور میخایلوویچ داستایوفسکی، متولد 11 نوامبر 1821 در مسکوی روسیه است. داستایوفسکی یکی از بهترین رمان‌نویسان روس به شمار می‌رود و از همان دوران کودکی با خواندن کتاب‌های نویسندگان روسی و خارجی با ادبیات آشنا شد. داستایوفسکی را اغب داستان‌سرا می‌شناسند ولی درواقع او یکی از متفکران بزرگ است که افکار عمیق و پیچیده‌اش را به صورت داستان نوشته است. او از معدود نویسنده‌های آن زمان است که در کشورهای دیگر نیز محبوبیت زیادی دارد. زندگی‌اش هم مثل نوشته‌هایش، سرشار از اتفاق‌های عجیب و حیرت‌انگیز است. وقایعی مثل اعدام ساختگی، حبس در سیبری و حملات صرع که در زندگی داستایوفسکی اتفاق افتاده است، باعث شد در زمان خودش جدا از آثار هنری‌اش، به شهرت زیادی برسد.
داستایوفسکی برخلاف بسیاری از نویسندگان روسی که دهه‌ی اول قرن 19 زندگی می‌کردند، در خانواده‌ی ثروتمندی به دنیا نیامد و مجبور بود کارهایش را با عجله به چاپ برساند تا هزینه‌های زندگی‌اش را تامین کند. پدرش پزشکی موفق بود و در یک بیمارستان خیریه که خدمات درمانی به افراد فقیر می‌داد، کار می‌کرد. مادرش سال 1837، هنگامی که او 15 ساله بود، درگذشت. فئودور به مادرش بسیار وابسته بود و مرگ مادر برای او تبعات بسیاری داشت؛ او علاوه بر ضربه‌ی شدید روحی، مجبور شد به مدرسه‌ی شبانه‌روزی برود.
پدرش مردی ترش‌رو و خسیس بود که به طور ناگهانی سال 1839 درگذشت و گویا یکی از دهقان‌های روستا او را به قتل می‌رساند. در آن زمان، داستایوفسکی دانشجوی آکادمی مهندسی نظامی در سن پترزبورگ بود. شخصیت پدر و مادرش در خیلی از پرسوناژهای کتاب‌هایش به چشم می‌خورد؛ او از مادر به عنوان زنی رنجور، مهربان و درد کشیده یاد می‌کند و عموما شخصیت پدر برای او با استبداد همراه است. مرگ مادرش برای او غم و اندوه و مرگ پدر نوعی سبکباری برایش به همراه داشت. در کتاب برادران کارامازوف از زبان ایوان این جمله را می‌گوید: « چه کسی مرگ پدر را آرزو می‌کند؟!»
داستایوفسکی پس از فارغ‌التحصیلی در اداره‌ای استخدام شد ولی کار مهندسی با روحیاتش سازگار نبود و این باعث شد پس از یک سال خدمت استعفا داد و به زندگی در سن پترزبورگ به عنوان نویسنده ادامه داد. فئودور داستایوفسکی نوشتن را در 20 سالگی شروع کرد و اولین رمانش را به نام «مردمان فرودست»، سال 1846 هنگامی که 25 ساله بود منتشر کرد.
او بعد از ماجرایی عاشقانه با ماریا دیمیتریونا ازدواج کرد ولی تصویری که از این زندگی می‌دهد پر از ملامت و سختی است. سال 1864 برادر و همسرش را از دست داد. از دست دادن‌ها و مرگ عزیزان داستایوفسکی در همینجا به پایان نرسید و چند سال بعد که با آنا گریگوریونا ازدواج کرد، دو فرزند خود را که ماحصل این ازدواج بودند، از دست داد.
در دوره‌ای از زندگی تصمیم گرفت به اروپای غربی سفر کند. در این بازه‌ی زمانی به قمار اعتیاد پیدا کرد و در این راستا به مشکلات و بدهی‌های زیادی دچار شد تا حدی که مجبور بود از اطرافیانش پول طلب کند اما توانست خود را از این شرایط بیرون بکشد و مسیرش را دوباره پیدا کند.
دیدگاه فکری و مرگ فئودور داستایوفسکی
فئودور داستایوفسکی اغلب به تفاوت سلیقه‌ی بین خودش و لئو تولستوی یا ایوان تورگنیف و تاثیر این تفاوت بر کارش تاکید می‌کرد. او در کودکی و در دوران دانشجویی به داستان‌های رمانتیک، گوتیک و به‌‌ویژه آثار سر والتر اسکات، آن رادکلیف، نیکولای کارامزین، فریدریش فون شیلر و الکساندر پوشکین علاقه‌مند شد.
مدرنیسم ادبی، اگزیستانسیالیسم و مکاتب مختلف روانشناسی، الهیات و نقد ادبی براساس ایده‌های داستایوفسکی شکل گرفته است. داستایوفسکی دوست داشت همیشه رازهای نهانی را دریابد و موضوع‌هایی که انسان همیشه گرفتارش بوده را حل کند. داستایوفسکی سال 1847 در حلقه‌ی پتراشفسکی شرکت کرد. این گروه در مورد سوسیالیسم اتوپیایی بحث می‌کردند. داستایوفسکی و دیگر اعضای حلقه‌ی پتراشفسکی، 23 آوریل 1849 به‌ خاطر پخش مطالبی که علیه دولت تنظیم می‌شد و همچنین به علت پخش نامه‌های گستاخانه درباره‌ی دیوان عالی کشور و کلیسای روس دستگیر شدند. داستایوفسکی هشت ماه را در زندان گذراند تا اینکه 22 دسامبر، زندانیان را به میدان سمیونوفسکی برند و در آنجا حکم اعدامشان صادر شد.
سه زندانی بیرون کشیده شدند تا به آن‌ها شلیک کنند. در آخرین لحظه، تزار دستور جدیدی مبنی بر تبدیل حکم اعدام به حبس و تبعید آن‌ها به سیبری از راه رسید. مراسم اعدام ساختگی در واقع بخشی از مجازات بود. یکی از زندانیان در صحنه، برای همیشه دیوانه شد و دیگری هم‌چنان به نوشتن درباره‌ی دیوان عالی کشور ادامه داد. داستایوفسکی سال‌های زندان و تبعید که ده سال از بهترین روزهای عمرش را گرفت و تمام تنش‌ها و احساسات بدی را که به ‌خاطر این اعدام ساختگی گذراند بسیار ماهرانه در کتاب «ابله» که از کارهای معروفش نیز به شمار می‌رود، نوشته است. آثار داستایوفسکی ابتدا با بی توجهی خواننده‌ها روبه‌رو شد ولی پس از چاپ کتاب «یادداشت‌هایی از خانه‌‌ مردگان»، نامش به عنوان یکی از بزرگ‌ترین نویسنده‌های ادبی روس بر سر زبان‌ها افتاد و تزار هم بعد از خواندن این کتاب به گریه در آمد.
داستایوفسکی در رمان‌هایش بیشتر از ساختمان‌های مخوف، خیابان‌های کثیف و کوچه‌های بسیار تنگ و تاریک استفاده کرده است و قهرمان داستان‌هایش معمولا مردم محروم و بیچاره که در جامعه برای راحتی و آسایش آن‌ها جایی نیست. داستایوفسکی بر تعداد زیادی از نویسندگان و فیلسوفان، از آنتون چخوف و ارنست همینگوی گرفته تا فردریش نیچه و ژان پل سارتر، تأثیر گذاشت.
آثار داستایوفسکی شامل 11رمان طولانی، سه رمان کوتاه، 17 داستان کوتاه و آثار متعدد دیگر است. بسیاری از منتقدان ادبی او را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین روانشناس‌های ادبیات جهان می‌شناسند. رمان «یادداشت‌های زیرزمینی»، سال 1864 به عنوان یکی از اولین آثار ادبیات اگزیستانسیالیسم به شمار می‌رود.
داستایوفسکی سال 1881، درحالیکه هنوز کتاب برادران کارامازوف را به پایان نرسانده بود، براثر خون‌ریزی ریه درگذشت و در گورستان «تیخوین» در سن‌پترزبورگ روسیه به خاک سپرده شد.
کتاب‌های فئودور داستایوفسکی
فئودور داستایوفسکی بیشتر بخاطر رمان کوتاه «یادداشت‌های زیرزمینی» و چهار رمان طولانی‌اش با نام‌های «جنایت و مکافات»، «ابله»، « شیاطین» و «برادران کارامازوف» شناخته می‌شود. داستایوفسکی رمان «اوژنی‌گرانده» اثر «هونوره دو بالزاک» را از زبان فرانسوی به روسی ترجمه کرده است و این اولین اثری بود که او منتشر کرد. سپس بلافاصله اولین رمانش با نام «مردم فقیر» را نوشت و ویساریون بلینسکی که از تاثیرگذارترین منتقدان آن زمان بود، او را به عنوان استعداد بزرگ جدید ادبیات روسیه معرفی کرد.
او پس از تکمیل این کتاب، نسخه‌ای را به دوست خود، دیمیتری گریگوروویچ داد و او کتاب را برای نیکولای نکراسوف که از شاعران بزرگ آن زمان بود، برد. این دو با خواندن دست نوشته‌های داستایوفسکی، تحت تاثیر بینش روانشناختی اثرش قرار گرفتند و داستان آنقدر مورد توجه نکراسوف قرار گرفت که ساعت چهار صبح، به همراه گریگوروویچ مستقیما به سمت خانه‌ی داستایوفسکی رفتند تا به او بگویند اولین رمانش شاهکار است. از آن روز به بعد بلینسکی، داستایوفسکی را بسیار حمایت کرد و بنظر می‌رسید که زندگی خوب و موفقیت‌آمیزی در انتظارش باشد. چند سال بعد، داستایوفسکی کتاب‌های زیادی منتشر کرد. تاکنون کتاب‌های داستایوفسکی به بیش از 170 زبان دنیا ترجمه شده است.
در ادامه به تعدادی از آثار فئودور داستایوفسکی نگاهی کرده‌ایم.
جنایت و مکافات

آریا بانو

کتاب «جنایت و مکافات» اثر داستایوفسکی سال 1866 در مجله‌ی پیک روسیه منتشر شد. این کتاب اثری هنری از داستایوفسکی است، که پس از بازگشتش از سیبری آن‌ را نوشت.
کتاب «جنایت و مکافات» مثل همه‌ی آثار شاهکارش از یک سری اتفاق‌های پیچیده و به هم پیوسته ساخته شده است و قهرمان‌های قوی و مختلفی دارد. همه‌ی این قهرمان‌ها از افراد شکست‌خورده‌ و غمگین جامعه هستند. قهرمان اصلی داستان، جوانی است به نام «رادیون راسکلنیکف» است و موضوع اصلی کتاب بیشتر درباره‌ی راسکلنیکف و توصیف احساسات، افکار و عذاب‌های‌ وجدان‌هایش است، به طوریکه راسکلنیکف، در سی‌‌ و ‌هفت صحنه از چهل صحنه‌ی رمان ظاهر می‌شود. داستایوفسکی در کتاب «جنایت و مکافات»، افکار و موضوع‌هایی که دهه‌ها و قرن‌ها باعث آزار روح انسان‌ها بوده است را مورد بررسی قرار داده است و این افکار را از طریق تجربه‌ی قهرمان‌‌های داستان و جستجوی همیشگی آن‌ها در سرشت و وجدانشان، نمایان ساخته است. گفت و گوهای راسکلنیکف در پریشانی و عذاب وجدان خود، یکی از شفاف‌ترین و زیباترین دیالوگ‌های واکاوی است.
از روی این رمان سال 1983 یک فیلم سینمایی به کارگردانی فیلم‌ساز معروف، «آکی کوریسماکی» ساخته شده است.
در قسمتی از کتاب جنایت و مکافات می‌خوانیم:
«چند نفر بار برداشتند خرت و پرت یکى از آپارتمان‌ها را بیرون مى‌بردند. مى‌دانست که در آن آپارتمان کارمندى آلمانى مى‌نشیند با اهل و عیال و متعلقان. اندیشید: «آلمانیه دارد اسباب‌کشى مى‌کند. پس تا مدتى توى این طبقه فقط آپارتمان پیرزن پر است و بس.» و باز وقتى زنگ آپارتمان پیرزن را مى‌زد، به خودش گفت: «عالى شد. درست همان چیزى که مى‌خواستم.» زنگ در صداى بسیار ضعیفى کرد، انگار که از حلبى ساخته شده باشد نه از مس. آپارتمان‌هاى این قبیل خانه‌ها همه از این نوع زنگ‌ها دارند. صداى زنگ را از یاد برده بود، و حالا جرینگ غریب آن چیزى را به یادش انداخت و همه صحنه به وضوح پیش چشمش شکل گرفت. جا خورد. اعصابش درب و داغان شده بود. دمى بعد، در آپارتمان، با احتیاط، به قدر بند انگشتى باز شد و یک جفت چشم ریز، که در تاریکى سوسو مى‌زد، از شکاف باریک در پیدا شد و آشکارا، سر تا پاى مهمان را برانداز کرد.»
برادران کارامازوف

آریا بانو

رمان «برادران کارامازوف» را داستایفسکی سه سال از آخرین سال‌های عمرش را صرف نوشتن آن کرد و سرانجام سال 1880 منتشر کرد. می‌گویند فئودور داستایفسکی داستان برادران کارامازوف را براساس یک ماجرای واقعی که از زبان یک همبندی در زندان شنیده بود، نوشته است و بسیاری این کتاب را وصیت‌نامه داستایوفسکی به ملت روس می‌دانند. این رمان در چهار بخش و دوازده کتاب نوشته شده است و هر کتاب شامل چند فصل است.
فصل‌های رمان «برادران کارامازوف» به ترتیب عبارتند از: خانواده‌ی کوچک نازنین، جمع ناجور، شهوت‌پرستان، خراش دل، موافق و مخالف، راهب روس، آلیوشا، میتیا، تحقیقات اولیه، پسر بچه‌ها، برادر ایوان فئودورویچ و اشتباه در قضاوت. این رمان یکی از مشهورترین رمان‌های تاریخ ادبیات است.
رمان «برادران کارامازوف» داستان فئودور پاولوویچ کارامازوف که پدر چهار پسر به نام‌های اسمردیاکوف، ایوان، آلیوشا و دمیتری فئودوروویچ است و هر کدام از آن‌ها برای مرگ پدرشان نقشه می‌کشند. داستایوفسکی از طریق این کتاب احساس واقعی انسان‌ها را نشان می‌دهد. این رمان از زمان انتشارش تا الان توسط بسیاری از دانشمندان و متفکران مثل زیگموند فروید، آلبرت اینشتین، کورت ونگات و مارتین هایدگر مورد تحسین قرار گرفته‌است .
کتاب «برادران کارامازوف» مانند کتاب‌های دیگر داستایوفسکی، بسیار عالی و آموزنده است.
در قسمتی از کتاب برادران کارامازوف می‌خوانیم:
« از گناهان‌تان نهراسید، حتی آن‌گاه که به آن پی می‌برید، به ‌شرط آن‌که توبه کنید، اما با خدا شرط نگذارید. باز می‌گویم، مغرور نباشید. در برابر کهتران مغرور نباشید، در برابر مهتران نیز مغرور نباشید. و از آنان که شما را می‌رانند، بی‌آبروی‌تان می‌کنند، دشنام‌تان می‌دهند و به شما تهمت می‌زنند کین به دل نگیرید. از کارفران و ماده‌گرایان نیز کین به دل نگیرید، نه حتی از کسانی در میان آنان که شرورند، و نه از کسانی در میان آنان که نیکند، زیرا بسیاری از آنان نیکند، خاصه در روزگار ما. در دعاهای‌تان از آنان چنین یاد کنید: خدایا رستگار کن آنانی را که کسی نیست برای‌شان دعا کند، نیز رستگار کن آنانی را که نمی‌خواهند به درگاه تو دعا کنند.»
ابله

آریا بانو

فئودور داستایوفسکی پس از اتمام کتاب «جنایت و مکافات»، علی‌رغم شرایط سخت زندگی‌اش مثل فقر شدید، قمار بی‌وقفه، مرگ فرزند کوچکش، شاهکار دومش به نام «ابله» را نوشت. داستایوفسکی کتاب ابله را اواسط سال 1800 و تنها در 26 روز نوشته است. کتاب «ابله» اولین بار به زبان روسی به چاپ رسید. این کتاب بازتاب روشنی از طرز تفکر سیاسی داستایوفسکی است. داستایوفسکی در کتاب «ابله»، ایده‌های سیاسی و مذهبی را در کنار هم به کار برده است. داستایوفسکی نوشتن این کتاب را در سوییس آغاز کرد. شخصیت اصلی و قهرمان رمان «میشکین لیو نیکولایویچ» است و بیماری صرع دارد که برای معالجه‌ی این بیماری به سوییس رفته بود.
در قسمتی از کتاب ابله می‌خواهیم:
«کولیا پرنس را به کافه ای در خیابان لیتینا یا برد که در طبقه‌ی همکف عمارتی در همان نزدیکی بود و چند میز بیلیارد هم داشت. آردالیون الکساندروویچ، که در این کافه از مشتریان پر و پا قرص بود در اتاق مخصوصی که سمت راست در کنجی قرار داشت سر میزی نشسته بود و یک بطری پیش رو، روزنامه‌ای در دست داشت که به راستی روزنامه‌اند پاندانس بلژ بود. منتظر پرنس بود و همین که او را دید فورا روزنامه‌اش را کنار گذاشت و شروع کرد با حرارت و تفصیل بسیار برای او توضیح دادن. اما پرنس از توضیحاتش تقریبا هیچ نمی‌فهمید، زیرا ژنرال سرش گرم شده بود و زبانش گیر نداشت و کلماتش مفهوم نبود. پرنس به میان حرفش دوید: من اسکناس ده روبلی ندارم. بفرمایید. این بیست و پنج روبل. آن را خرد کنید و پانزده روبل به من پس بدهید، چون غیر از این یک کاپک هم ندارم.»

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/584269/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لباس عروس مناسب برای متولدین هر ماه

با متولدین هر ماه چه چیزی حال میده؟

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

بجران کمبود 3 داروی اصلی برای این بیماران

خطر ناباروری با این نوع از رژیم های لاغری

دارالترجمه رسمی چیست و چه کاری انجام می دهد؟

با 7 مرحله آلزایمر آشنا شوید؛ از تغییرات خاموش تا فراموشی کامل

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

کبد سالم با مصرف این ویتامین ها

ورم و پف در نقاط مختلف بدن چه دلایلی دارد؟

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل

خلاقیت منحصر بفرد عاشقان باغ ارکیده در جزیره مالدیو / نفیسه روشن رونمایی کرد

حرف های دلی و عاشقانه بازیگر سریال پدر پسری برای همسرش در سالروز تولدش / به هر تپش قلبم جون دادی

امید اسماعیل خانی پسر گوهر خیراندیش و همسر در خانه ابدی پدرش با رونمایی از سنگ قبر بازیگر معروف

علایم افسردگی در سن یائسگی به چه شکل است؟

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

اسرائیلی‌ها به میزان خسارت خود پس از حمله پهپادی_موشکی سپاه ایران اعتراف کردند!

اولین واکنش ژیلا صادقی به ماجرای ممنوع الکار بودنش در برنامه تلویزیونی برمودا!

پیش بینی جدید درباره قیمت مسکن در سال 1403| تا آخرسال قیمت آپارتمان به این اعداد می‌رسد!

جشن تولد نیلوفر پارسا بیتای آوای باران در 33 سالگی / رونمایی از بارداری دوقلوهایش

خاطرات ناصرالدین‌شاه؛ خرس‌ها ول می‌شدند می‌رفتند توی مردم؛ خنده داشت

استایل جدید و متفاوت بهنوش طباطبایی بازیگر سینما و تلویزیون با شعری معنادار

دابسمش زیبای الهه حصاری کیمیا زخم کاری و دوستش با آهنگ چاوشی در خودروی لاکچری اش

لو رفتن اسم واقعی سیدجواد هاشمی در برنامه «صداتو»/ محسن کیایی افشاگری کرد

چهره جدید نیکا فرقانی دختر نقی و همای پایتخت در شهربازی استکهلم

رونمایی از تغییرات جدید چهره بهنوش طباطبایی خانم بازیگر همیشه خوشتیپ در آسانسور

دورهمی دوستانداران عارف لرستانی در سالگردش / بازیگر طنزی که در بهار مرگی تلخ داشت

فلزات سنگین تهدید جدی رژ لب های تقلبی

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

رونمایی سیدحسین حسینی دروازه بان استقلال از چهره عروسکی دخترش / این کوچولوی ریزه میزه ماشاالله داره

ماجرای عمل جراحی رهبر انقلاب بدون بیهوشی عمومی و آخرین وضعیت سلامتی ایشان | رهبر انقلاب رژیم غذایی خاصی دارند؟

بهترین راه برای داشتن همسری بهتر: نگاهی به تجربه‌ی یک زن ایرانی

10 نکته برای بهبود کیفیت خواب

پاتوق معتادان متجاهر در عمق 10 متری زمین در تهران

جدیدترین عکس منتشر شده از محمدرضا گلزار و همسرش آیسان آقاخانی بعد از ازدواج!

رفع تیرگی زانو، آرنج و قوزک پا با 5 روش موثر خانگی ارزان قیمت!

قانون فرزندآوری با آن همه بودجه و اعتبار و اصرار شکست خورد

از کجا بفهمیم آب مروارید داریم؟

رژیم تخم مرغ، یک رژیم سریع و آسان برای لاغری

جلوگیری از چین و چروک دور لب با چند پیشنهاد ساده

اثبات یک رابطه میان سدیم و بیماری های قلبی و عروقی

واکنش جالب و متفاوت ژیلا صادقی مجری مشهور به حمله سپاه پاسداران به اسرائیل

تعطیلی پنجشنبه ها قطعی شد؟ | خبر مهم و جدید درباره کاهش ساعت کاری ادارات

ابلاغ دستورالعمل دانشگاه آزاد درباره حجاب