آریا بانو

آخرين مطالب

روش تدریس مدرن، فرصتی در مقابله با بیکاری اجتماعي

روش تدریس مدرن، فرصتی در مقابله با بیکاری
  بزرگنمايي:

آریا بانو - روش تدریس مدرن بر آموزش دانش‌آموزان برای بهبود رفتار عقلانی آنان با استفاده از ایده‌های مختلف و بدیع تمرکز دارد و آنان را به استفاده از برنامه‌های درسی به سبک سنتی وادار نمی‌کند. در روش تدریس مدرن، آموزش و برنامه‌ریزی درسی با هدف قرار دادن فراگیران انجام می‌شود. از این طریق، فراگیران به‌طور فعال در فرآیند آموزش شرکت می‌کنند تا دانش و مهارت کسب کنند و رویکردی سازنده در نظر گرفته می‌شود.
مربی یا معلم، دانش‌آموزان را راهنمایی می‌کند تا بر روی اهداف موضوعی تمرکز کنند. در سال‌های اخیر، دامنه دانش در زمینه علم و فناوری به‌طور چشمگیری افزایش داشته و توانایی انسان در انطباق با دانش جدید در علم و فناوری نیز افزایش یافته است. بنابراین نیازمند ذهن نوآور و خلاق برای کشف مناطق ناشناخته و کشف نشده در زمینه‌های مختلف هستیم. استفاده از روش‌های مدرن، تنها راه برای سازگاری با دنیای مدرن و عصر دانش‌بنیان فناوری است.
دانش‌آموزان باید با روش‌های نوین تدریس آشنا شده و دانش کافی در اختیار آنان قرار گیرد تا بتوانند برای خود و دیگران فرصت ایجاد کنند. هنوز در بسیاری از کلاس‌های درس، از روش‌های متداول مبتنی بر معلم استفاده می‌شود، اما این رویکرد منسوخ شده است و دامنه محدودی دارد. اگر معلمان به جای استفاده از روش‌های غیرعملی سنتی از روش‌های مدرن تدریس استفاده کنند و دروس را به روش علمی مناسب‌تری ارائه دهند، بسیاری از مشکلات از جمله بیکاری برطرف خواهد شد.
آموزش نیاز به وقت دارد، زیرا جامعه‌ای باسواد را ایجاد می‌کند و در روند آموزش جامعه و انگیزه بسیار مهم هستند و معلمان، راهنمایان و مدیران، مسئول ایجاد انگیزه در فراگیران هستند. با ارائه آموزش به بیشتر بخش‌های جامعه نرخ سواد افزایش می‌یابد. تنها راه پاسخ‌گویی به نیازهای دوران کنونی روش‌های نوین تدریس مدرن است. برخی از ویژگی‌های روش‌های نوین تدریس در ذیل ذکر شده است:
یادگیری محور
یادگیر محور بودن، یکی از ویژگی‌های اساسی روش‌های نوین تدریس در علوم و فنون پایه (BST) است. این روش در فراگیران و در زمان سخنرانی و کلاس‌های آزمایشگاه کاربرد دارد. معلم فقط به عنوان راهنما عمل می‌کند و تمام مراحل یادگیری شامل فراگیران است و فراگیران در تعاملات کلاس نقش موثری دارند.
وظیفه محور یا فعالیت محور
معلم یا راهنمای علوم و فنون پایه فعالیت یا وظیفه‌ای را سازمان می‌دهد و دانش‌آموزان را برای یادگیری از این طریق درگیر می‌کند.
مبتنی بر منابع
معلمان علوم و فنون پایه باید مدبر باشند و برای یادگیری یا درک دقیق موضوع، تمام مطالب مورد نیاز مطالعه را در اختیار فراگیران قرار دهند. منابع را می‌توان از محیط مدرسه یا هر مکان دیگری که در دسترس باشد جمع‌آوری کرد.
وابسته به تاثیر متقابل
بسیار تعاملی‌بودن، از ویژگی روش مدرن تدریس است. معلم از دانش‌آموزان می‌خواهد که گروه‌های کوچکی را تشکیل دهند و برای انجام وظایف یادگیری با یکدیگر همکاری کنند و به نتایج مطلوب برسند و این موضوع در آینده شغلی افراد بسیار موثر است.
یکپارچگی
یکی از ویژگی‌های حیاتی روش‌های نوین تدریس، یکپارچه بودن آن است. معلمان موضوعات مرتبط با یک موضوع را مطرح می‌کنند تا فراگیر آموزش بیشتری را کسب کند.
همکاری با همسالان
روش‌های نوین تدریس نه تنها دانش‌آموزان را تشویق به استفاده از ایده‌ها یا ابتکارات بسیاری می‌کند، بلکه به آنان اجازه تعامل با همسالان برای کسب نتایج بهتر را می‌دهد.

آریا بانو


مهم‌ترین روش‌های مدرن آموزش
موارد ذیل از مهم‌ترین روش‌های مدرن آموزش است:
یادگیری مشارکتی
پیش از این، دانش‌آموزان به تنهایی موضوعات درسی را بررسی می‌کردند، اما در این نوع روش تدریس، مشکلات خود را در گروه دانش‌آموزان برطرف می‌کنند و این مورد به توسعه مهارت‌های اجتماعی کمک خواهد کرد و به دانش‌آموزان امکان درک سریع مطالب را خواهد داد. در این روش مدرن تدریس، هر دانش آموز بخشی از موفقیت یک گروه است، زیرا آنان به یکدیگر کمک می‌کنند تا به نتیجه مطلوب برسند و همچنین یاد می‌گیرند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. در این نوع تدریس، تبادل خلاقیت و کسب دانش بیشتر بسیار مهم است.
یادگیری فاصله‌دار
این نوع یادگیری یکی از روش‌های نوین تدریس است که توسط معلمان دنبال می‌شود. معلمان در این روش، یک درس را چند بار تکرار می‌کنند تا زمانی که دانش‌آموزان به‌طور کامل درس را متوجه شوند. وقفه بین تکرار درس، برای بازیابی ذهن با انجام فعالیت‌های بدنی یا تکنیک‌های ذهن آگاهی است که آنان را برای جلسه بعدی آموزش آماده می‌کند. یادگیری فاصله‌دار در کاهش چاقی دانش‌آموزان موثر است و امروزه اهمیت بسیاری دارد، همچنین سلامت روان افراد نیز بهبود می‌یابد. این نوع یادگیری حقیقت ضرب‌المثل ذهن سالم در بدن سالم را تداعی می‌کند.
کلاس واگرد
روش تدریس در این روش آموزش، به صورت کلاس درسی وارونه یا معکوس است. یک راهبرد آموزشی و یک نوع یادگیری ترکیبی متمرکز بر تعامل دانش‌آموزان و یادگیری فعال است و در طول کلاس به مربی فرصتی بهتر برای رفع مشکلات دانش‌آموزان با سطوح مختلف و تنظیمات یادگیری متفاوت را می‌دهد. دانش‌آموزان برخلاف روش‌های سنتی، مطالب جدید را در خانه مطالعه و همان را در مدرسه تمرین می‌کنند. این روش معکوس ارائه محتوا در مدرسه است.
با استفاده از روش‌های نوین تدریس دانش‌آموزان بر خلاف مدرسه که فقط چند دقیقه برای درک مطالب فرصت دارند، وقت کافی خواهند داشت و در صورت لزوم می‌توانند بر روی یک موضوع بیشتر تمرکز کنند. دانش‌آموزان با تماشای یک آموزش ویدئویی و یا کار بر روی محتوایی که معمولا توسط معلم به اشتراک گذاشته می‌شود، این روش را در خانه تمرین می‌کنند و نیازی به تکمیل تکالیف در خانه نیست و در عوض، دانش‌آموزان آن را در مدرسه به پایان می‌رسانند. قبل از ورود به مدرسه، دانش‌آموزان با محتوا آشنا می‌شوند و در صورت نیاز از بحث یا سوال در کلاس استفاده خواهند کرد. همچنین می‌توانند ایده‌های خود را در رابطه با محتوا پیشنهاد دهند و با سایرین نیز به اشتراک گذارند.
خودآموزی
کنجکاوی، فراگیر را به یادگیری‌های جدید و بیشتر سوق می‌دهد. این نوع آموزش، درک عمیقی از مطالب را به فراگیران خواهد داد. معلم به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد ایده‌های جدید را ارائه کنند و به تنهایی اطلاعات کسب کند.
بازی‌وارسازی (گیمیفیکیشن)
این واقعیت دارد که کودکان عاشق بازی هستند و یکی از ضروری‌ترین روش‌های مدرن تدریس، آموزش از طریق بازی است. اهمیت این نوع آموزش بیشتر در مقطع ابتدایی و پیش‌دبستانی است، اما می‌تواند برای هر سنی موثر باشد. در این نوع آموزش معلمان پروژه‌هایی را برای دانش‌آموزان طراحی می‌کنند و می‌توانند از بستر آنلاین نیز استفاده کنند. این روش مدرن آموزشی، روش یادگیری سرگرم‌کننده برای آموزش است.
یادگیری VAK
سبک‌های یادگیری VAK (تصویری Visual، شنیداری Auditory و لمسی Kinesthetic) توسط روان‌شناسان توسعه پیدا کرد. در این روش باید دریافت که دانش‌آموزان به کدام دسته تعلق دارند یا معلم باید بداند که دانش‌آموزانش به کدام دسته مربوط می‌شوند. روش تدریس VAK در دهه 1920 برای کمک به کودکان مبتلا به نارساخوانی ارائه شد. با این حال، تاثیر آن در دوران مدرن موثرتر است و دانش‌آموزان به جای خواندن با دیدن، شنیدن یا احساس کردن مطالب را فرا می‌گیرند.
آموزش متقاطع
در این روش تدریس مدرن نه چندان رایج، از هر دو محیط آموزش رسمی (مدرسه) و غیررسمی (محیط‌هایی مانند موزه) استفاده می‌شود و از روش‌های عالی برای ارائه بهترین آموزش‌ها به فراگیران است. یادگیری متقاطع به‌طور موثری فراگیران را درگیر خود می‌کند و البته نتایج معتبر و در عین حال ابتکاری را ارائه می‌دهد. یادگیری غیررسمی باعث ایجاد کنجکاوی و علاقه می‌شود و یادگیری با سوال بهتر خواهد شد.

آریا بانو


مزایای آموزش به روش‌های سنتی
در این روش آموزشی تمام تمرکز گذراندن دوره است اما استفاده از این روش‌ها برای برخی از مناطق مانند مناطق روستایی بهتر است. دانش‌آموزان و معلمان در روش‌های سنتی، پیوندهای محکمی دارند و تعامل آنان بیش از آموزش مدرن است.
در محیط های تدریس سنتی، نظم و انضباط را می‌توان بهتر از روش های مدرن تدریس حفظ کرد.
برخی از موضوعات مانند فیزیک، شیمی و ریاضیات در آموزش سنتی بهتر یادگرفته می‌شوند.
در روش‌های سنتی آموزش به دانش فنی نیازی نیست اما روش‌های مدرن تدریس نیاز به رویکرد تخصصی‌تری دارند.
روش‌های سنتی آموزش برخلاف روش‌های نوین تدریس، به چشم دانش‌آموزان آسیب نمی‌رساند.
مزایای آموزش به روش‌های نوین
روش‌های نوین تدریس به فناوری وابسته است و ابزارهای جدیدی در این نوع آموزش معرفی می‌شوند.
روش‌های نوین آموزشی برخلاف روش‌های سنتی تدریس، تعاملی‌تر هستند.
با استفاده از انیمیشن‌ و فیلم‌ها علاقه دانش‌آموزان حفظ می‌شود.
رسانه تصویری برای ارائه دستورالعمل بهتر از هر رسانه دیگری است.
روش‌های نوین تدریس زمان‌بر نیستند. معلمان برای پوشش برنامه درسی زمان کمتری را اختصاص می‌دهند و نوشتن روی تخته سیاه الزامی نیست.
تفاوت بین روش‌های سنتی و مدرن تدریس
قرن‌ها، فقط یک روش آموزش در عمل وجود داشته است، زیرا معلم یک درس را توضیح می‌داد و دانش آموزان آن را یاد می‌گرفتند اما این روش مانعی بین دانش‌آموزان و تفکر ابتکاری آنان است و این دانش‌آموزان فاقد مهارت تصمیم‌گیری و حل مسئله هستند. البته آموزش در جامعه به سه گروه تقسیم سنتی، مدرن و ترکیبی می‌شود. رشد یک ملت به آموزش سالم و سیستم‌های مرتبط با آن بستگی دارد. محققان دریافتند که برای کسب بهترین نتیجه، به ترکیبی از روش‌های مرسوم آموزش و روش‌های نوین آموزشی نیاز است.
با استفاده از هر دو روش تدریس سنتی و مدرن، علوم و مهندسی مانند دیگر موضوعات به خوبی در کلاس توضیح داده می‌شوند. معلمان می‌توانند از تخته سیاه برای توضیح تئوری کمک بگیرند. در عین حال، آنان می‌توانند از فیلم یا پاورپوینت نیز استفاده کنند.
در حال حاضر، استفاده از روش‌های نوین آموزشی ضروری است، زیرا با ایده سنتی تکرار و حفظ برنامه درسی برای آموزش دانش‌آموزان مخالف است. روش‌های نوین آموزشی برای توسعه مهارت‌های تصمیم‌گیری، حل مسئله و توانایی تفکر انتقادی، بهترین روش است. روش‌های جدید آموزش، دانش‌ فراگیران را بارورتر و آنان را به همکاری ترغیب می‌کند. البته هر دو روش آموزش موثر هستند.
منابع
smartersurfaces.com
eduvoice.in
lunduniversity.lu.se
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/584243/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

پشت پرده فروش 1200 میلیارد تومانی سینمای ایران!