آریا بانو

آخرين مطالب

پوشاکی که می‌گوید متاهل یا مجردی!

پوشاکی که می‌گوید متاهل یا مجردی!
  بزرگنمايي:

آریا بانو - لست سکند / پیشرفت تکنولوژی و کم رنگ شدن سنت‌ها و عادت‌های قدیمی باعث شده در میان مردم جوامع عشایری و روستایی، پوشیدن لباس‌های محلی رنگ ببازد. در طول زمان، تا حدودی زنان وفادارتر از مردان به لباس‌های محلی خود بوده‌اند. شاید به این دلیل که رفت و آمد آنها به شهرهای بزرگ‌تر کمتر از مردان بوده است. روستاییان بیشتر می‌پسندند لباسی همرنگ و هم شکل مردم شهرهای بزرگ بپوشند چون اغلب آنها، پوشیدن لباس محلی را نشانه محرومیت و عقب ماندگی می‌دانند. در این میان برخی از جوامع محلی هنوز لباس سنتی خود را حفظ کرده و به تن می‌کنند و برخی از جوامع آن را از یاد برده‌اند. به عنوان مثال در مناطقی مانند کردستان یا استان سیستان و بلوچستان، مناطق ترکمن‌نشین و جنوب ایران زنان و مردان لباس‌های محلی خود را می‌پوشند، اما در شهرهایی مانند زنجان، همدان، کرمان و تبریز تقریباً لباس محلی رنگ باخته و حتی در روستاها کمتر می‌توان زن و مردی پیدا کرد که لباس محلی به تن داشته باشد.
از چند سال پیش این نگاه در حال تغییر است. قشر جوانی که دوست داشت لباس مدرن بپوشد، حالا این لباس‌های قدیمی را از صندوقچه‌ها بیرون کشیده و آن‌ها را به تن می‌کند. آنها لباس زنان و مردان را ریشه در فرهنگ خود می‌دانند و فلسفه پوشش محلی خود را برای بقیه تعریف می‌کنند.
لباس‌های محلی به جای صاحبشان حرف می‌زنند!
لباس‌های محلی که زنان و مردان می‌پوشیدند بی‌حکمت و بی‌دلیل دوخته نشده و به تن نمی‌شد. هر برش و دوخت و تزئیناتی روی لباس‌ها بیانگر حرف و نکته‌ای بوده است. به عنوان مثال لباس محلی دختری که هنوز ازدواج نکرده با لباس زنی که تازه عروس است یا سنی از او گذشته تفاوت داشته است. این تفاوت‌ها شاید در زندگی شهرنشینی اهمیتی نداشته باشد یا اصلاً تفاوتی در آن نباشد، اما برای حفظ حریم شخصی افراد در میان جوامع عشایری و روستایی اهمیت ویژه‌ای دارد.
در برخی از مناطق مانند قوم لر و قشقایی‌، می‌بینیم که آرایش موی دختران با زنان متفاوت است. نوع زیورآلات زنانه و دخترانه نیز تفاوت دارد. حتی این تفاوت را می‌توان در نوع و اندازه پارچه لباس یا سربند هم پیدا کرد.
در مناطقی دیگر از ایران، افراد روی صورتشان خال کوبی دارند تا نشان دهد این زن ازدواج کرده است.
در میان عشایر شاهسون اردبیل، زنان سربند می‌بندند و با بخشی از آن، دهان خود را می‌پوشانند که به زبان محلی به آن یاشماق می‌گویند. درحالی که صورت دختران کاملاً پیداست و چنین پوششی ندارد. این نوع پوشش تفاوت بین زن مجرد و متأهل را نشان می‌دهد.
یاشماق در میان مردم مناطق ترکمن‌نشین و کردهای کرمانج نیز رواج دارد. همچنین در مناطق ترکمن نشین، زنان وقتی ازدواج می‌کنند حلقه‌ای وسط سر می‌گذارند و روسری را روی آن می‌اندازند. به این حلقه «آنّق» می‌گویند. این حلقه مقوایی که دورتا دورش پارچه مخمل کار شده و زیر روسری می گذارند، نشان می‌دهد آن زن ازدواج کرده است.
در کلات نادری نیز نوع بستن سربندها و گوشواره‌های مخصوص این تفاوت را می‌رساند.
برقع‌های مجردها و متأهل‌ها
به نظر می‌رسد در استان هرمزگان، تزئینات، رنگ و اندازه برقع، نشان دهنده تأهل زنان است. برقع دختران کوچک و فضای داخلی آن مشکی است. اما بقیه بخش‌های برقع رنگی است. تازه عروس‌ها برقع بزرگ دارای تزئینات روی صورت می‌گذارند. زنان عرب خوزستان نیز نوعی خال کوبی دارند که روی دست، صورت یا بدن انجام می‌دهند. رسم نبوده دخترها خال کوبی کنند اما زنان بعد از ازدواج این کار را می‌کردند. برخی از این خال کوبی‌ها جنبه زیبایی و برخی دیگر جنبه درمانی داشته است.
تفاوت لباس مجردها و متاهل‌ها در گیلان
در قاسم آباد استان گیلان نیز می‌بینیم که زن‌ها دامن یا درازتومان (تنبان) می‌پوشند. پایین دامن، نوارهای رنگی موازی با هم دوخته می‌شود. از طریق فاصله بین این نوارها، شکل و تعدادشان می‌توان فهمید زنی که این دامن را پوشیده متأهل است یا نه. همه این دامن‌ها سه نوار ثابت در قسمت پایینی دارند. اگر فقط این نوارها روی دامن باشد، یعنی آن زن مسن است. اگر علاوه بر آن سه پاره رنگی، دو نوار بیشتر دوخته شده باشد، میان سال است و اگر جمع نوارها به ده نوار رنگی برسد و سری آخر پارچه‌ها را به صورت هفتی و هشتی دوخته باشند، نشان می‌دهد که او هنوز ازدواج نکرده است.
در این منطقه یا جاهای دیگر، می‌بینیم که پیراهن دخترها با زنان از نظر فرم متفاوت است. اگر دختر باشند جلوی لباسشان بسته است. اما اگر ازدواج کرده باشند، پیراهن از جلو به اندازه 30 تا 35 سانتی متر چاک یا زیپ دارد. این چاک مشخص می‌کند که آن زن فرزند هم دارد و این چاک لباس برای راحتی او موقع شیردادن به فرزندش است.

آریا بانو

سربندهایی که متاهلان و مجردان
در مناطق غربی که هوای سردتری دارد، زنان سربندهایی دارند که آن‌ها هم دارای نشانه است. زنان مسن‌تر از پارچه‌های بیشتری برای سربند بهره می‌گیرند و معتقدند هرچه این سربند بزرگ‌تر باشد و سر را بزرگ نشان دهد، آن فرد دانش و خرد بیشتری دارد. در بسیاری از مناطق می‌بینیم که زنان مسن در پوشش لباس‌های خود از رنگ‌های تیره استفاده می‌کنند. برقع زنان مسن جنوبی نیز تزئینات کمتری دارد و رنگ‌های آن بیشتر تیره هستند. اما برعکس در مناطقی مانند تالش هر چه سن زن بیشتر باشد، پارچه‌ها ساده‌تر ولی روشن و سفید است.
سخن آخر
بر اساس پژوهش‌ها، مثل بسیاری از مسائل فرهنگی که مبدا دقیقش مشخص نیست، هیچ وقت نمی‌توان گفت که از چه زمانی نشانه‌های تأهل یا تجرد در لباس زنان بوجود آمده یا توسط چه کسی این نشانه‌ها روی لباس‌ها قرار گرفته است. شاید نیازها و باورها یا احتمالاً خرد و باور زنان این نشانه‌ها را به مرور روی لباس‌ها آورده است. بنابراین چنین مسائل فرهنگی که عوامل بسیاری در آن تاثیرگذار است را به راحتی نمی‌توان قضاوت کرد. شما علاوه بر این نشانه‌هایی که گفته شد، چه شاخصه‌هایی می‌شناسید که نشانه تأهل و تجرد در لباس محلی باشد؟

لینک کوتاه:
https://www.banounews.ir/Fa/News/584082/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لواندوفسکی در تاریخ ماندگار شد

واکنش فرشید اسماعیلی به اعتراض تند فرهاد مجیدی

رکورد ویژه یحیی گل‌محمدی در سوپرجام

یک مربی خارجی ویژه در راه فوتبال ایران!

رسمی؛ مقصد نهایی ممفیس دیپای مشخص شد

زمان بازگشت ستاره پرسپولیس مشخص شد

انتقاد شدید مربی آبی‌ها از تبعیض بین پرسپولیس و استقلال!

پیشنهاد وسوسه‌انگیز تیم لیگ برتری به لژیونر استقلالی!

جنگ دربی آغاز شد!

کتاب‌ها، ما را به آمریکای لاتین می‌برند

"رییس جمهور چهار فصلم" نوشته عرفان نظرآهاری

صوت/ مثنوی خوانی- قسمت صد و بیست و نهم- عیادت پیامبر از صحابی

«شبح و کریسمس»؛ کتابی بر اساس سروده چارلز دیکنز

"رویای سفر به مریخ" در برنامه کتاب خوب

به یاد او که هم خوب حرف می‌زد و هم حرف خوب می‌زد

قند پارسی/ حکایت ابوسعید ابوالخیر در حج

برپایی مراسم پایانی جایزه «قلم زرین»

روایت آخرین روزهای دولت ترامپ از زبان نویسنده «آتش و خشم»

اول حرف دموکراسی و آزادی‌ست

ثبت انتخابات ایران بر کاغذ روزنامه های جهان

بهارانه 1400؛ نبرد یک روزنه با تاریکی‌های بازار کتاب

«خدا به داد آدم ابله برسد» منتشر شد

جولین بارنز: یاد گرفتم با کمترگفتن می‌توان کار بیشتری کرد

شاعرانه/ خبرت خرابتر کرد جراحت جدایی

اقدامی بی‌سابقه برای خرید دست‌نوشته‌های «برونته» و «آستن»

آموزشی/ اگر ننویسیم چه اتفاقی خواهدافتاد؟

به مناسبت سالمرگ ماکسیم گورکی

بخشی از کتاب/ تعجب‌آور نیست که عیسی کارش به صلیب کشید

6 کتاب برنده جایزه گنکور که پیشنهاد می کنیم حتمکا بخوانید

قند پارسی/ شایستگی خواجه نصیرالدین طوسی

شعرخوانی زیبای هوشنگ ابتهاج

زندگی نامه و آشنایی با "ماکسیم گورکی" نویسنده انقلابی روسی

شعر خوانی زیبایی از هوشنگ ابتهاج

جایزه بهترین داستان تاریخی سال به «هیلاری منتل» رسید

فرازهایی از وصیت نامه دکتر علی شریعتی

آیا به راستی شما یک "کیی" هستید؟

مصاحبه سکوت برنده نوبل؛ یاموئل بکت

طرز تهیه حلوا

طرز تهیه جگر کبابی

طرز تهیه نان گیسو حلقه ای

طرز تهیه نان قلبی عسل و بادام

طرز تهیه فتوچینی با سس قرمز

طرز تهیه کوکو سیب زمینی پیتزایی

طرز تهیه نان پنیری پیتزایی

طرز تهیه تیرامیسو کدو حلوایی

این 5 میوه خوابی عمیق را به شما هدیه می دهد

تاثیر حنا بر بیماری‌های قارچی پوست

غذاهایی که خانم ها باید بخورند تا سالم بمانند

خواص شگفت انگیز پیاز را می دانید؟

بخوانید از مضرات شیر موز