آریا بانو

آخرين مطالب

تقویت سیستم ایمنی بدن با رعایت اصول صحیح تغذیه پزشکي

تقویت سیستم ایمنی بدن با رعایت اصول صحیح تغذیه
  بزرگنمايي:

آریا بانو - سیناپرس /یک کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در همدان گفت: رعایت اصول صحیح تغذیه نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت ها به خصوص بیماری کووید 19 دارد.
آزاده آذرپیرا اظهار کرد: رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و با استفاده از گروه های غذایی و جایگزین های آنها، انرژی، پروتئین و ریزمغذی های مورد نیاز بدن برای بهبود عملکرد سیستم دفاعی را تامین می کند.
وی با بیان اینکه رعایت مراقبت های غذایی در ماه مبارک رمضان در ایام پاندمی کرونا دارای اهمیت است، اضافه کرد: گرسنگی می تواند در صورت عدم رعایت اصول تغذیه صحیح در وعده سحر و افطار و یا حذف یکی از وعده ها به ویژه وعده سحری، موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و احتمال ابتلا به بیماری کووید- 19 را افزایش دهد.
وی افزود: در این ماه می توان هم عادات غذایی غلط را اصلاح کنیم و هم از برکات معنوی این ماه بهره ببریم.
این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: با رعایت تغذیه صحیح و مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین های A،D، E،C و همچنین منابع غذایی حاوی آهن، روی و سلنیم که برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید 19 لازم هستند. می توان از تضعیف احتمالی سیستم ایمنی بدن در ایام روزه داری جلوگیری کرد.
کارشناس تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به به نقش ویتامین A در تقویت سیستم ایمنی بدن مطرح کرد: توصیه می شود در وعده های سحر و افطار از منابع غذایی ویتامین A منابع گیاهی شامل انواع سبزی ها و میوه های زرد و نارنجی مانند هویج، کدو حلوایی، موز و انواع مرکبات و منابع حیوانی مانند زرده تخم مرغ، شیر و لبنیات استفاده شود.
آذر پیرا گفت: توصیه می شود منابع غذایی ویتامین D مانند ماهی های چرب، لبنیات و زره تخم مرغ برای افزایش سطح ایمنی بدن مصرف شود.
وی با اشاره به نقش ویتامین E به عنوان آنتی اکسیدان و کمک کننده به عملکرد سیستم ایمنی بدن، اظهار کرد: می توان از روغن های مایع مانند کانولا، آفتابگردان و ذرت در طبخ غذا و سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم پیچ، سویا و سیب زمینی در وعده های غذایی سحر، افطار یا انواع آجیل مانند فندق، بادام، گردو در فاصله وعده افطار تا شام استفاده کرد.
کارشناس تغذیه و رژیم درمانی خاطر نشان کرد: مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین C شامل انواع میوه ها و سبزی ها از جمله سبزی های برگ سبز مانند سبزی خوردن و انواع کلم و گوجه فرنگی، جوانه های گندم، ماش و شبدر، انواع مرکبات مانند لیمو ترش، لیمو شیرین، پرتقال، نارنگی و نارنج و کیوی در هر سه وعده افطار، شام و سحر توصیه می شود.
آذر پیرا با اشاره به مصرف منابع غذایی ویتامین های گروه B در این ایام گفت: توصیه می شود در این ایام از مواد غذایی مانند انواع سبزی های برگ سبز و میوه ها، شیر و لبنیات، انواع گوشت ها، زرده تخم مرغ، غلات سبوس د‍ ار، حبوبات مانند نخود، انواع لوبیا، عدس، باقلا، لپه و ماش، مغزها (پسته، گردو، بادام و فندق) جهت ارتقای سیستم ایمنی بدن استفاده کنند.
وی با بیان اینکه دریافت آهن کافی از منابع غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در ایام روزه داری است،اظهار کرد: آهن در منابع گیاهی و منابع حیوانی یافت می شود منابع حیوانی عبارتند از گوشت قرمز، مرغ و ماهی حاوی "آهن هم" است و منابع گیاهی شامل انواع سبزی ها، حبوبات، میوه های تازه و خشک شده و غلات کامل "آهن غیر هم" دارند. اگر چه تخم مرغ از منابع حیوانی آهن است، اما آهن آن غیر هم است. اگر منابع غذایی آهن به همراه غذاهای حاوی ویتامینC مصرف شوند، جذب آهن افزایش می یابد.
این کارشناس تغذیه ورژیم درمانی با اشاره به مصرف غذاهای غنی از روی(Zn)،تصریح کرد: مصرف گوشت قرمز، مرغ، ماهی، غلات کامل، حبوبات و تخم مرغ برای تقویت سیستم ایمنی در هر سه وعده غذایی (سحر، افطار و شام) در این ایام توصیه می شود.
آذر پیرا با اشاره به مصرف و استقبال مردم از زولبیا و بامیه که دارای مقادیر زیادی قند و چربی، اسید های چرب اشباع و ترانس است،اظهار کرد: به طور کلی زیاده روی در مصرف مواد قندی و شیرینی از جمله حلوا، شله زرد خیلیی شیرین وغیره در وعده افطار منجر به اضافه دریافت انرژی و چاقی و نیز تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود وبهتر است مصرف این مواد کمتر شود.
وی با بیان اینکه مصرف بیشتر از 8 لیوان آب آشامیدنی سالم و آب میوه، بدن را از کم آبی در شرایط روزه داری حفظ می کند،خاطر نشان کرد: بسیاری از افراد از ترس تشنگی در طول روز و بعد از صرف سحری به مقدار فراوان آب می نوشند که عادت درستی نیست و توصیه می شود در فاصله افطار تا سحر از صیفی جات و میوه های سرشار از آب مانند کاهو، خیار، هندوانه، خربزه، طالبی و مرکبات وغیره استفاده شود.
وی افزود: همچنین از نوشیدن زیاد چای به خصوص چای پر رنگ در وعده سحری اجتناب نمایید زیراکه چای سبب از دست رفتن مایعات از طریق ادرار و کم آبی در طول روز می شود.
آذر پیرا با بیان اینکه غذاهای چرب و شور و تنقلات شور و سایر فست فودها سبب تضعیف سیستم ایمنی و ایجاد تشنگی می شود، اظهار کرد: توصیه می شود به جای نمک از سبزی های خشک، معطر و محلی برای طعم دار کردن غذا استفاده شود
وی خاطر نشان کرد: محدود کردن مصرف نمک در وعده های افطار، شام و سحر در ایام ماه مبارک رمضان بسیار مهم است. دریافت اضافه نمک، بدن را مجبور به واکنش نموده و برای جبران آن لازم است آب بیشتری مصرف شود، لذا توصیه می شود از حداقل مقدار نمک تصفیه شده در تهیه غذاها استفاده شود.
این کارشناس تغذیه با اشاره به افرادی که در دوران نقاهت بیماری کرونا هستند، مطرح کرد: چون توانایی بدن این افراد در سطح مطلوبی نیست و حدود پنج تا 10 درصد وزن خود را از دست داده اند، کم اشتها شده و احساس ضعف دارند و بدن آنها با کم آبی مواجه است، روزه داری توصیه نمی شود.
این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی گفت: دریافت واکسن از طریق تزریق به عضله، روزه را باطل نمی کند ولی چنانچه فردی پس از دریافت واکسن دچار عوارض جانبی جدی شد می تواند روزه خود را بشکند؛ اما بسیاری از عوارض جانبی واکسن کرونا خفیف و چند ساعت بیشتر طول نمی کشد.

لینک کوتاه:
https://www.banounews.ir/Fa/News/584021/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بهترین فیلم‌های اکشن دهه 2010 میلادی که باید تماشا کنید

دیگه نمیشه به هر کی اعتماد کرد!

چهره ها/ فاز سنگین مهران خان غفوریان

جشنواره لوکارنو از بازیگر فرانسوی تجلیل می‌کند

دیگه مرزی نمونده، همه رو صدام گرفته!

چهره ها/ جدیدترین اینستاپست هانیه غلامی

حضور نماینده ایران در بخش فیلم کوتاه جشنواره کن 2021

سکانس احساسی پدر دختری در «دیوار به دیوار»

لحظه با خبر شدن یاسمن از زنده بودن حامد

ویدئویی تلخ از وضعیت دردناک «سحر زکریا»

«پیام حضور» و «آوای حضور» در رادیو پیچید

وقتی فریبرز به پسرش درس زندگی میده!

چهره ها/ ژست متفاوت «محمدرضا گلزار»

با این حقوق ها دمنوش هم نمیشه درست کرد!

تاریخچه‌ای جالب درباره استفاده از نقشه در پروژه‌های سینمایی

هیچ کس بهش رای نمی دهد!

سوگل طهماسبی در باغ موزه فردوس

بازیگر تارانتینو نقش خواهر استیون اسپیلبرگ را بازی می‌کند

جمشید هاشم‌پور با 2 گریم متفاوت در یک فیلم؛ ناگفته‌هایی از «زخمی»

نگاهی به قابلیت یخچال و فریزرهای پاکشوما + لیست قیمت و ویدیو

نخستین ماهواره چوبی دنیا امسال به مدار زمین فرستاده می‌شود

نمک چطور یخ را آب می کند؟

"روی" شمشیر دولبه‌ برای سنگ کلیه

روش جدید مقابله با بیماری‌های ژنتیکی به کمک نوعی لنتی‌ویروس

ساخت کمپ شبیه‌ساز مریخ در چین

تولید انرژی از لباس

بررسی دلایل باخت تیم ملی والیبال به استرالیا/ درس خوبی گرفتیم

مطرح شدن نام «کی‌روش» برای هدایت تیم ملی فوتبال عراق

مجیدی و استقلال قربانی اختلافات مدیریتی

برکناری سرمربی تیم ملی عراق پس از شکست مقابل ایران

کنار گذاشته شدن علی کریمی، روزبه چشمی و امید ابراهیمی از لیگ ستارگان قطر

قهرمان المپیک برای جهانی آماده می‌شود؟

بررسی داوری بازی ایران و عراق با نادر جعفری

واکنش سرمربی پرتغال به نزدیک شدن «رونالدو» به رکورد علی دایی

بررسی بازی‌های امشب یورو ؛ ایتالیا به دنبال دومین برد

رکورد خیره کننده فرانسه با حضور پوگبا و کانته

مهاجرانی: گفته‌ بودم بهترین بازیکنان آسیا را داریم

پیشنهادات روزنامه نگار عراقی بعد از باخت به تیم ملی ایران

اعلام ترکیب تیم ملی والیبال ایران مقابل برزیل

پیش بینی سایت عربی از گروه مرگ در قاره آسیا

تعیین افسران رابط کرونا در کاروان ایران

استوری خاص بازیکن استقلال برای دراگان اسکوچیچ

گفت و گو با دروازه بان سرخابی درباره صعود به دور نهایی مقدماتی جام جهانی

فرود خطرناک یک چترباز روی چمن ورزشگاه دیدار آلمان و فرانسه

عصبانیت پرویز مظلومی از وضعیت استقلال و انتقاد شدید به مدیران باشگاه

ساعت ورود تیم ملی به تهران مشخص شد

گفت و گو با پرویز مظلومی درباره صعود تیم ملی ایران به مرحله دوم مقدماتی جام جهانی

قربانی:بعد از دور رفت به توانایی بازیکنان شک کرده بودیم

رونالدو از پلاتینی عبور کرد/گریزمان می تواند به کریس برسد؟

فنلاند – روسیه؛ شکار شاه‌بوف در سن‌پترزبورگ