بررسی سریال «مرگ تدریجی یک رویا» به کارگردانی فریدون جیرانی
فرهنگی هنری
بزرگنمايي:
آریا بانو -
سینما باز/ فریدون جیرانی در اولین تجربه سریال سازی اش تقابل دو تفکر
سنتی و مدرن را به چالش انداخت ، حامد یزدان پناه(دانیال حکیمی ) که نماینده تفکر
سنتی است و مارال عظیمی (سامیه لک) که نماینده تفکر مدرن است اما مشکل اصلی مرگ تدریجی یک رویا سرکوب تفکر مدرنیته است تمام کاراکتر هایی که در این سریال تفکر مدرنیته را پیروی میکنند در پایان و حتی میانه سریال اشتباهات زیادی در مسیر زندگی شان انجام میدهند در موازات آن تفکر
سنتی بدون دلیل عقل کل است و در نهایت تفکر
سنتی پیروز میدان میشود
کاراکتر ماارال عظیمی تحت تاثیر دوستانش قرار میگیرد به تنهایی نمیتواند جهان بینی خاصی داشته باشد به همین دلیل او جذب تفکر مدرنیته میشود اما کاراکتر حامد یزدان پناه به شکل مستقلی تفکر
سنتی را انتخاب کرده باتوجه به همین شرح شخصیت پردازی این دو کاراکتر متوجه میشویم
فیلم نامه نویس حتی در شخصیت پردازی اش تفکر مدرنیته را سرکوب کرد
با اینکه کلیت سریال یک طرفه ، تفکر مدرنیته را سرکوب میکند ولی نمیتوان از خوش ساخت بودن سریال گذشت ، تعامل فریدون جیرانی با بهرام دهقانی (تدوینگر) باعث شد از لحاظ بصری روایت تازه ای در سریال سازی ببینیم به شکلی که برای رساندن مفهوم هر سکانس چند نما در یک قاب چیده میشود که این اتفاق در آن سال ها و حتی الان هم اتفاق تازه ای در سریال سازی تلویزیون محسوب میشود
هر قسمت مرگ تدریجی یک رویا مثل یک رمان روایت میشود مشخص است فیلمنامه نویس دور از فضای ادبی و رمان نبوده هر قسمت هم عنوان مخصوص خودش را دارد ، عنوانی که در راستای هر اپیزود می باشد نه اینکه بدون دلیل هر قسمت عنوان داشته باشد
دانیال حکیمی ، سامیه لک به درستی نقش شان را درک کردند به همین دلیل بازی های درخشانی از آنها شاهد هستیم در کنار آن شاهد درخشش ستاره اسکندری هم هستیم او کاراکتر ثابت کارهای جیرانی را بازی میکند کاراکتری که
اعتیاد به مشروبات الکلی دارد ، اسکندری با زاویه دید تازه ای این کاراکتر ثابت را بازی میکند و به همین دلیل ساناز عظیمی جز نقش های ماندگار سریال میشود
در کل مرگ تدریجی یک رویا شروع خوبی برای سریال سازی فریدون جیرانی محسوب میشود اما شتابزدگی در پایان و نگاه یک طرفه فیلمنامه نویس به فضای کلی قصه باعث ایجاد ضعف شده
مشرقی این سریال با بازی پولاد کیمیایی مثل مشرقی های قبلی جیرانی نماینده نسل سرکوب شده جامعه هستند که آراس مشرقی در ادامه این جهان بینی می باشد
پرهام موسوی
-
جمعه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲:۰۵
-
۲۶ بازديد
-
-
آریا بانو
لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/583223/