آریا بانو

آخرين مطالب

مدیر کل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر:

رشد مصرف مواد مخدر صنعتی در زنان نگران کننده است اجتماعي

رشد مصرف مواد مخدر صنعتی در زنان نگران کننده است
  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران - مدیر کل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: سرعت رشد اعتیاد در زنان رو به افزایش است ضمن اینکه رشد مصرف مواد صنعتی به عنوان درمان لاغری در میان زنان نیز نگران کننده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رضا تویسرکان منش روز شنبه در نشست خبری که صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: آمار شیوع اعتیاد در مردان بیشتر است و سهم زنان از جامعه آماری معتادان، 156 هزار نفر است که معادل 6 درصد کل معتادان و 6 دهم درصد کل جمعیت کشور است اما متاسفانه سرعت رشد اعتیاد در زنان رو به افزایش است ضمن اینکه رشد مصرف مواد صنعتی به عنوان درمان لاغری در میان زنان نگران کننده است.
وی افزود: در میان این قشر، زنان بی خانمان و متجاهری هستندکه برای این گروه خاص، توسعه مراکز درمان و نگهداری زنان صورت گرفته است. چنانچه در سال گذشته پنج مرکز نگهداری ویژه زنان در تهران، سیستان و بلوچستان، مشهد، تبریز و اصفهان اختصاص یافت.
مدیر کل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر با یادآوری اینکه آسیب هایی که متوجه زنان است بیش از مردان است و انگ اجتماعی بالاتری دارند و برای دسترسی به مواد مجبور به تن دادن به آسیب های اجتماعی هستند، تصریح کرد: به همین دلیل زنان در اولویت کارها قرار گرفتند و برای گروه زنان معتادی که متجاهر نیستند بنا داریم خدمات درمان و کاهش آسیب اقشار آسیب پذیر بخصوص بانوان را در مراکز خدمات درمانی دنبال کنیم.
وی با بیان اینکه فاصله شروع مصرف تا تزریق مواد و همچنین اقدام داوطبانه این زنان برای ترک کمتر است، ادامه داد: 6 هزار مرکز جامع سلامت و بیش از 17 هزار خانه بهداشت در کشور وجود دارد که با هماهنگی های صورت گرفته با معاونت های وزارت بهداشت قصد داریم دسترسی این افراد به درمان های خدمات درمانی سوءمصرف مواد را توسعه دهیم. اکنون این کار در سیستان و بلوچستان به عنوان پایلوت شروع شده است.
معتادان آسیب پذیری بیشتری در برابر کرونا دارند
تویسرکان منش با تاکید بر اینکه وظیفه نگهداری و درمان معتادان بر عهده دولت است و معتادان متجاهر در مراکز نگهدار کمپ اعتیاد در حال سپری کردن مجازات جایگزین حبس هستند، خاطرنشان کرد: معتادان به دلیل مصرف مواد مخدر دچار ضعف سیستم ایمنی هستند در حالی که مهمترین سد دفاعی در برابر کرونا سیستم ایمنی بدن است پس این افراد آسیب پذیری بیشتری در برابر ویروس کرونا دارند.
وی افزود: به همین دلیل این افراد طبق پروتکل های ملی واکسن کرونا پس از کادر درمان، قرار می گیرند و به نوعی در اولویت دریافت واکسن هستند. ضمن اینکه نرخ جمع آوری معتادان در مراکز ترک در سال 99، بالغ بر 58 هزار نفر هستند پس سهیمه بالایی از واکسن نخواهند داشت.
اغلب داروهای گیاهی ترک اعتیاد غیرعلمی هستند
مدیر کل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره داروهای گیاهی درمان ترک اعتیاد متذکر شد: اغلب داروهای گیاهی که در مراکز غیر مجاز تحت عنوان داروی ترک توزیع می شود، غیر علمی و دارای ترکیبات مضر هستند. خوشبختانه ستاد با همکاری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری موفق شد داروهایی تولید کند که در درمان و کاهش وابستگی و آسیب، اثر بخشی بیشتری نشان داده است.
وی تاکید کرد: قصد داریم سهم بیشتری از درمان اعتیاد را به داروهای نوین بدهیم و داروهای جدید وارد بازار شود.
تویسرکان منش یادآور شد: برای درمان اعتیاد یک روش منحصر به فرد برای همه نداریم و درمان ها باید همراه با مددکار و حمایت های اجتماعی تحت نظر پزشک متخصص صورت گیرد زیرا اعتیاد بیماری پیچیده ای است که درمان های آن هم ویژگی و پیچیدگی خاص خود را دارد.
وی با بیان اینکه هدف نهایی درمان اعتیاد عدم وابستگی به مواد و پاکی است، افزود: با مصرف مواد مخدر، تغییراتی در فیزیولوژی بدن به وجود می‌آید که خاصیت تکرار کردن مصرف می دهد به همین دلیل دستیابی به هدف نهایی در کوتاه مدت اماکن پذیر نیست بلکه فقط یکسری عوارض و مشکلات اعتیاد را کاهش می دهد. تلاش داریم با داروهای خاص سم زدایی و کاهش علائم جسمانی و وابستگی روحی را در افراد ایجاد کنیم تا رفتارهای خطرناک و آسیب رسان نداشته باشند و مشکلات کنترل شود.
به گفته تویسرکان منش، با ادامه این روند در بلند مدت می توانیم با حمایت های روانی و مددکاری فرد را به طور کامل به زندگی بازگردانیم. اما اکنون در دنیا میزان بازگشت به مواد بالا است. در ایران نیز نگهداری معتادان در کمپ ها برای تعداد کمی از معتادان امکان پذیر است به این معنا که طبق آمار 2 میلیون و 800 هزار نفر مصرف کننده مواد در کشور هستند که از این تعداد کمتر از سه درصد معتادان متجاهری هستندکه وظیفه ستاد و دستگاه های اجرایی پاکسازی آنان است.
وی توضیح داد: معتادان متجاهر سه تا 6 ماه در مرکز نگهداری می شوند که در این مدت امکان ارائه همه خدمات درمانی، روانشناسی و حمایت اجتماعی وجود ندارد. خوشبختانه مراکز جامعی در کشور در شرف تاسیس است که بعد از نگهداری معتادان متجاهر در مراکز ماده 16، این افراد به این مراکز مراجعه می کنند و ضمن حرفه آموزی، پیگیری های درمانی و مراقبت، سلامت به جامعه بازمی گردند. در مورد بقیه معتادان مصرف کننده هم هر دو شیوه درمان و کاهش آسیب انجام می شود و ما هدف نهایی این است که فرد از مصرف مواد جدا شود.
اختصاص 75 میلیارد تومان به بیمه معتادان در سال 1400
مدیر کل درمان و حمایت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره بیمه سلامت معتادان هم یادآور شد: مطابق قانون مبارزه با مواد مخدر، دولت مکلف است که برای همه معتادان، اعتبارات بیمه را در نظر بگیرد که این امر از سال 92 شروع شد.
وی ادامه داد: 50 میلیارد تومان اعتبارات بیمه معتادان در سال 99 اختصاص یافت که با هماهنگی های بین سازمانی و فعالیت منسجم موفق شدیم عمده اعتبارات را جذب کنیم. همچنین در جلسات متعدد کمیته درمان ابلاغ کردیم که همه مراکز کاهش آسیب باید با بیمه سلامت قرارداد داشته باشند.
تویسرکان منش از تخصیص اعتبار 75 میلیارد تومانی به بیمه معتادان در سال 1400 خبر داد و تاکید کرد: بیمه راهکار مناسبی برای تامین هزینه درمان و کاهش آسیب است و به نوعی دلگرمی است برای مددجو که تا با فراغ بال به درمان ترک و زخم های باز بپردازد. یکی از استراتژی های ستاد این است که همه معتادان تحت پوشش بیمه قرار گیرند و خدمات بیمه ای دریافت کنند. امیداوریم که با این پوشش در سال های آینده شاهد رشد چشمگیرتر اعتبارات درمان و کاهش آسیب اعتیاد باشیم.
برچسب‌ها
رضا تویسرکان منش ستاد مبارزه با مواد مخدر ساماندهی معتادان متجاهر
پروندهٔ خبری
معضل اعتیاد و ضرورت به روزرسانی قوانین سلبی

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/578832/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اجرای احساسی و زیبای رضا بهرام در کنسرت

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

انتقاد نسبت به طول دادن دعا خواندن

کشف یک گودال عجیب در وسط مزرعه!

نمایی زیبا از گله اسب‌های آزاد

حمله جوان انگلیسی به یک اتوبوس!

تاریخچه «پودینگ برنج» را می دانید؟

عوارض مصرف بیش از اندازه میوه

کارتون دیدنی بره ناقلا

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

شروع ستاره لژیونر با توپ پُر در جام ملت‌ها

شکست عجیب ژاپن در روز اول جام ملت‌های فوتسال آسیا

سپاهان با روش جدید: زکی‌پور حمله کن

جایگاه پرسپولیس در آبادان فعلا خالی است

هشدار ژاوی به بازیکنان بارسلونا درباره ال‌کلاسیکو

ترکیب دیدار پرسپولیس و صنعت نفت اعلام شد

همای سعادت دوباره در دسترس نکونام

جایگاه روبه روی آزادی برای استقلال سولداوت شد

جریمه جدید فوتبال ایران برای پرسپولیس

چگونگی انتخاب اردشیر رستمی برای نقش شهریار

دلخوری رابعه اسکویی از مازیار لرستانی بخاطر شایعه ازدواج‌!

رحمان و رحیم پایتخت و یک اجرای دلی

الکترونیکی شدن ارجاع پرونده‌های قضایی به کارشناس

وزیر بهداشت: پویش ملی غربالگری سرطان در ایران اجرا می شود

تصاویری از سیل مرگبار در عمان

گوناگون/ روایتی از قرینه ترین کوچه پایتخت

خیابان‌های دبی رودخانه شدند!

چیز کیکی که تا به حال امتحان نکرده اید

مواد غذایی مناسب در اختلالات خواب

نحوه صحیح چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی

دروازه‌بان ذوب‌آهن: پنالتی‌های مشابه سپاهان برای ما گرفته نشد

تورنمنت بین المللی بیشکک؛ بوکسورهای ایرانی فردا به مصاف حریفان خود می روند

آغاز جدال شهرداری گرگان و مهرام در نیمه نهایی لیگ برتر بسکتبال از فردا

حرکت دیدنی نریمان‌جهان؛گل اول پیکان به هوادار توسط محمدجواد آزاده

حضور مربیان تیم ملی در ورزشگاه پاس قوامین برای تماشای دیدار پیکان و هوادار

تجلیل مسئولان باشگاه هوادار از رضا عنایتی سرمربی تیم پیکان

پیام سپاهان برای تیم و هواداران پس از برد دربی

پاکدل مستقیم به رختکن رفت

سورپرایز رضا رشیدپور با اجرای یک برنامه متفاوت

«استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن

واکنش «علیخانی» به عکس جنجالی: حداقل بگین ادیت کردین!

مراقب مسمومیت با این نوع هندوانه‌ها باشید/ چطور هندوانه غیرسالم را تشخیص بدهیم؟

4گوشه دنیا/ مرد جوانی که 57 ساله‌ است!

معبدی که 1200 سال قبل در دل کوه با ابزار و تکنولوژی تراشیده شده است!

ساختمانی عجیب و خاص که برخلاف اصول مهندسی ساخته شد!

چقدر این روحیه در ما جاری است؟

رنگ چشم در مورد سلامت ما چه می‌گوید؟

خطرات افت قند خون در بیماران دیابتی

صداهای وحشتناک ثبت شده از اجرام واقعی کیهان

وعده امباپه؛ بهترین کیلیان در نیمه‌نهایی