آریا بانو

آخرين مطالب

سالمندان بالای 80 سال واکسن چینی زدند اجتماعي

سالمندان بالای 80 سال واکسن چینی زدند
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایران / معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: نوع واکسن استفاده شده برای سالمندان بالای 80 سال سینوفارم چین است و به‌تدریج واکسن‌های تولید داخل نیز به چرخه تأمین واکسن اضافه می‌شوند.
واکسیناسیون عمومی کرونا دیروز به‌طور رسمی در کشور کلید خورد و افراد بالای 80 سال در اولویت فهرست دریافت‌کنندگان واکسن کرونا قرار گرفتند. از روز 7 اردیبهشت دانشگاه‌های علوم پزشکی در 31 استان کشور برای واکسیناسیون سالمندان بالای 80 سال آستین‌ها را بالا زدند و حالا با اتمام تقریبی فاز اول از این‌پس میزبان دومین گروه پرخطر برای تزریق واکسن کرونا هستند.
آن طور که مسئولان وزارت بهداشت می گویند از این ماه واکسیناسیون با سرعت بیشتری انجام می‌شود زیرا علاوه بر واکسن‌های داخلی ، سفارش های واکسن‌های خارجی نیز وارد کشور می شود و پوشش واکسیناسیون گروه‌های هدف طبق سند ملی انجام خواهد شد .
بابک عشرتی گفت: نوع واکسن استفاده شده برای سالمندان بالای 80 سال سینوفارم چین است و به‌تدریج واکسن‌های تولید داخل نیز به چرخه تأمین واکسن اضافه می‌شوند. ما به سالمندان توصیه می‌کنیم بعد از دریافت هر دو دوز واکسن به هیچ‌وجه بدون ماسک تردد نکنند و از دورهمی‌ها کماکان بپرهیزند.
7 میلیون و 200 هزار سالمند واکسن می‌زنند
با وجود روزهای نفسگیر افزایش شمار فوتی‌ها و مبتلایان از 13 فروردین ماه، دیروز خبرهایی مبنی بر آغاز واکسیناسیون عمومی در برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی منتشر شد. ایران در حالی با اوضاع فوق بحرانی روبه‌رو است که طبق وعده‌ها در هفته اول اردیبهشت فاز اول واکسیناسیون کرونا را با اولویت کادر درمان و بیماران خاص به‌طور تقریبی به اتمام رسانده و وارد فاز واکسیناسیون عمومی شده است. به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در فاز دوم افراد به ترتیب از سنین 80 سال به بالا، 75 تا 80، 70 تا 75، 65 تا 70 سال و بیماران زمینه‌ای و خاص، واکسن دریافت خواهند کرد. گفته می‌شود این فاز سنگین خواهد بود و تا تیر ماه ادامه دارد.
بر‌اساس آمارهای رسمی وزارت بهداشت در این فاز افراد سالمند گروه هدف 7 میلیون و 200هزار نفر هستند البته در فاز دوم گروه‌های پرخطر مانند سالمندان بالای 65 سال نیز به ترتیب اول از 80 تا 85 سال، 75 تا 80 سال، 70 تا 75 سال و… اولویت‌بندی می‌شوند و واکسن دریافت می‌کنند.
همچنین افراد بین 16 تا 64 سال که بیماری زمینه‌ای از جمله دیابت، فشار خون و بیماری های قلبی و عروقی دارند نیز در این فاز قرار می گیرند بنابراین مجموع جمعیت فاز دوم 12 میلیون نفر است و اگر مبنا دریافت حداقل دو نوبت واکسن به ازای هرفرد باشد برای واکسیناسیون فاز دوم به 24 میلیون دوز واکسن نیاز داریم.
نیمی از سالمندان در تهران زندگی می‌کنند
بابک عشرتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران به «ایران» می‌گوید: در حال حاضر در فاز دوم واکسیناسیون سالمندان بالای 80 سال اعلام شده و این افراد برای دریافت واکسن فراخوان داده شده‌اند، هنوز برای بیماران زمینه‌ای 16 تا 64 سال و سالمندان 65 تا 80 سال برای تزریق واکسن فراخوانی داده نشده است و اینها بعد از اتمام سالمندان 80 سال و بالای آن به ترتیب به لیست دریافت‌کنندگان واکسن اضافه می‌شوند شبیه همان فرایندی که در فاز یک رقم خورد یعنی ابتدا کادر درمان درگیر با کرونا واکسینه شدند و سپس نوبت به پرسنل مراکز درمانی دولتی و خصوصی رسید. همچنین طبق اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت؛ در این فاز علاوه بر واکسن‌های وارداتی همچنین از واکسن تولید داخل انستیتو پاستور استفاده خواهد شد.
 با این حال دولت همچنان 60 میلیون دوز با روسیه برای واکسن اسپوتنیک قرارداد دارد و از طریق کوواکس هم 16.8 میلیون دوز واکسن خریداری کرده که به‌تدریج وارد کشور می‌شوند.اگرچه واکسیناسیون سالمندان بالای 80 سال از روز گذشته در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور آغاز شده است اما شرایط در پایتخت به دلیل فراوانی جمعیت سالمند در آن به گونه دیگری است. نیمی از سالمندان در تهران زندگی می‌کنند و با توجه به اینکه هنوز مقدار دوز واکسن برای این گروه سنی کامل در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی در تهران قرار نگرفته برای همین هم کار واکسیناسیون افراد بالای 80 سال در تهران نسبت به استان‌های دیگر کمی کند پیش می‌رود.
117 هزار سالمند بالای 75 سال در نوبت واکسن
عشرتی درباره شیوه کار واکسیناسیون سالمندان بالای 80 سال این‌گونه توضیح می‌دهد: سالمندان تحت پوشش هر دانشگاه دو دسته‌اند، کسانی که پرونده الکترونکی سلامت دارند و مشخصات و شماره تماس‌های‌شان در پایگاه‌های محل زندگی‌شان ثبت شده است. کارشناسان بهداشت در پایگاه‌ها با این گروه از سالمندان تماس می‌گیرند و بر‌اساس ظرفیت مراکز یعنی تعداد پرسنل واکسیناتور و مقدار واکسن در دسترس به محل‌های تزریق واکسن دعوت می‌شوند.
او در پاسخ به اینکه تاکنون چقدر سهمیه برای واکسن سالمندان بالای 80 سال تخصیص داده شده است؛ می‌افزاید: فاز اول واکسیناسیون برای گروه‌های بهداشتی و درمانی، جانبازان، سالمندان سرای سالمندان، بیماران خاص و پاکبان‌ها تا حدود زیادی تمام شده است ما همان مراکز را برای تزریق واکسن سالمندان نیز اختصاص دادیم که کل منطقه تحت پوشش ما 12 مرکز است با توجه به اینکه سهمیه واکسن سالمندان را به‌طور کامل تحویل نگرفته‌ایم به محض اینکه تعداد ورودی واکسن‌ها زیاد شود مراکز تزریق هم افزایش خواهد یافت.
وی در ادامه می‌گوید: دسته دوم سالمندانی هستند که پرونده الکترونیک سلامت از قبل ندارند این گروه از افراد باید در سامانه salamat.gon.ir
ثبت‌نام کنند و نشانی منزل، کد ملی و شماره تلفن‌شان را وارد سامانه کنند با این گروه نیز بعد از ثبت‌نام در سایت تماس گرفته می‌شود.عشرتی با بیان اینکه جمعیت تحت پوشش سالمندان بالای75 سال در دانشگاه علوم پزشکی ایران 117 هزار نفر است، می‌گوید: ما هم‌اکنون به این مقدار دوز واکسن دسترسی نداریم وزارت بهداشت نیز قسمت به قسمت واکسن را تحویل می‌دهد ما بر اساس تعداد دوز واکسن در دسترس با سالمندان تماس می‌گیریم.
سالمندان نگران نباشند هیچ تماسی با هیچ جایی نگیرند، هیچ جای نگرانی نیست نیروهای بهداشت بعد از تخصیص سهمیه واکسن با این افراد تماس می‌گیرند. وی با بیان اینکه تزریق واکسن در تهران به شکل بسیار محدود شروع شده است، می‌گوید: ما از واکسن‌های باقی مانده از فاز اول برای فاز دوم استفاده می‌کنیم حدود 30 هزار دوز واکسن داریم که البته بخشی از آن را برای اعضای سازمان نظام پزشکی، پرسنل درمانگاه‌های سرپایی، داروخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها استفاده کردیم و مقدار اضافه 6 هزار دوز است که این دوز را برای سالمندان اختصاص داده‌ایم.
البته به نظر می‌رسد همین مقدار دوز هم در دسترس شبکه‌های بهداشت باشد تزریق را شروع می‌کنیم و منتظر هستیم تا وزارت بهداشت باز به ما واکسن بدهد. در واقع واکسیناسیون سالمندان بالای 80 سال را بر‌اساس مقدار واکسن و ظرفیت‌ها گسترش می‌دهیم. از امروز چرخه تزریق واکسن راه می‌افتد البته این‌گونه نیست که در سطح شهر قابل لمس باشد و کم کم تزریق این گروه افزایش پیدا می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/576788/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلودگی هوا باعث افزایش افسردگی و خودکشی می شود

وابستگی کودکان به پدربزرگ و مادربزرگ خوب است یا نه ؟

از لحاظ روانی کودک هستید یا بالغ؟

با کسانی که دروغ می‌گویند چگونه برخورد کنیم؟

روانشناسی اجتماعی چیست؟ تعریف، اصطلاحات کلیدی و مثال ها

چرا برخی وقت ها نمی توانیم از صحبت کردن دست برداریم؟

عادات بدی که پیرتان می کند!

آسیب‌های وابستگی شدید به یک دوست و درمان

چگونه می توان 8 بیماری روانی عجیب را شناسایی کرد؟

9 نشانه عجیب استرس را به خاطر بسپارید

اختلال مو کنی چیست ؟علل و درمان آن

10 علامت که میتواند شما را آگاه کند افسردگی دارید

دمنوش هایی برای کاهش استرس و تقویت ایمنی بدن در برابر کرونا

چگونه بدون کلافگی و خستگی در خانه بمانیم؟

آیا نگرانی و استرس ،خطر ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می دهد؟

آیا ویروس کرونا باعث افسردگی می‌شود

چگونه خود را قرنطینه کنیم؟

نحوه مدیریت کارمندان از راه دور

راه حل آشتی با دوست بعد از دعوا

چگونه روانشناس خوب را از بد تشخیص دهیم

خستگی تصمیم چیست و چگونه با این خستگی مقابله کنیم؟

خوابیدن با ناراحتی چه عوارضی دارد؟

هنگام استرس چه کارهایی انجام ندهیم؟

زبان بدن چیست و فواید آن کدام است؟

اُبژه و روابط ابژه ای چیست؟

7 روش ساده برای کاهش استرس

راه و روش یادگیری

علائم افسردگی در زنان را بشناسیم

چرا ما انسان‌ها می‌خندیم؟

نظریه مزلو: سلسله مراتب نیازها

نکات ضروری برای مواجهه با ترس

آلکسی تایمیا چیست؟ علل، علائم و راه درمان

8 عادت برای تقویت اعتماد به نفس

9 نکته برای غلبه بر ترس

سروتونین چیست و خوراکی های منبع سروتونین کدامند؟

قصه درمانی چیست و چگونه میتوان با قصه درمانی از مشکلات دور شد؟

عواملی که باعث ایجاد عصبانیت می‌شود کدامند و برای کنترل خشم و عصبانیت چه باید کرد؟

8 عادت رفتاری برای افزایش اعتماد به نفس و داشتن زندگی شادتر

چرا از دیگران تقلید می کنیم؟

اختلالات کنترل تکانه چیست ؟علل و درمان آن

دلایل خودزنی نوجوان و راه درمان آن چیست؟

تئوری انتخاب چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کاردرمانی ذهنی چیست و کاربرد های آن کدامند؟

مدیتیشن چیست و انواع مدیتیشن کدامند؟

آنچه در مورد اریتروفوبیا (ترس از سرخ شدن) باید بدانید

انواع هدف چیست و داشتن هدف در زندگی چه اهمیتی دارد؟

تجسم خلاق چیست ؟

ماتریس بوستون چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

مهارت رهبری چیست ؟

هوش هیجانی چیست و چه کاربرد هایی دارد؟