آریا بانو

آخرين مطالب

مهران مدیری یک سرمایه اجتماعی است فرهنگی هنری

مهران مدیری یک سرمایه اجتماعی است
  بزرگنمايي:

آریا بانو - سینماسینما / مدتی است اتفاقی از شبکه آی فیلم مجموعه «نقطه چین» را نگاه می کنم و صادقانه بگویم از ارائه این حجم ناهنجاری های اجتماعی در قالب طنزی ساده و بسیار روان متعجب و خوشحال شدم. بخش هایی از این سریال را همان بار اول که از شبکه سه به روی آنتن رفته بود، دیده بودم، اما نه همه 135 قسمت را. و حالا فکر می کنم مهران مدیری یک سرمایه اجتماعی است. او بلد است درست ببیند، دیده هایش را در زرورقی از طنز بپیچد تا موقع ارائه آن، هضمش آسان تر و تلخی اش پذیرفتنی تر باشد. درست مثل شیرین کردن شربت های دارویی، یا مزه زهرمار داروهای پنهان شده در کپسول. او نیز معجون درمان کننده خود را به همین شکل به ما می خوراند و اجازه می دهد از موقعیت های ایجاد شده برای بامشاد و اردی و بقیه قهقهه بزنیم و این چنین هنرمندانه ما را در برابر خود قرار می دهد.
در برخورد با آثار مهران مدیری دو مسیر کلی وجود دارد. مخاطبانی باشیم برای سی تا شصت دقیقه سرگرمی و تفریح. یا کسانی که در عین خندیدن از آنچه پیرامون ما می گذرد، دچار تاسف، برانگیختگی و در شکلی متعالی، قائم به ایجاد تغییر در خود و جامعه باشیم. این تصمیم و سطح دریافت و اندیشه مخاطب است که یکی از راه ها را برمی گزیند. اگر مسیر دوم مورد انتخاب باشد، ساخته های اخیر این کارگردان آزاردهنده نخواهد بود. چون پا به پای او راه پر پیچ و خم اجتماعی را که رفته رفته به مسیر هبوط رسیده است، طی کرده و بیش از مخاطبین دسته اول، هیولا و دراکولا قابل فهم می شود. او یک سرمایه اجتماعی است چون بر روی دوش خود بار سنگین طنز را حمل می کند و می گذارد در قاب عریض آن خود را به تماشا بنشینیم. در نقد فردی این شخص، گروه مخالفین او که اندک نیز نیستند، آدم هایی از این دست را سوپاپ اطمینان معرفی می کنند. دیگ زودپزی که همین میزان اندک برون ریز را دستمایه منتقدین خود قرار می دهد. اما از قضا همین می تواند، نشانه هوشمندی تامل برانگیز مردی باشد که در عرصه طنز اجتماعی، شاگردان تاثیرگذاری تربیت کرده است. اما خود هنوز ممتاز و چندین سر و گردن از بقیه پیشروتر است. به تاریخ ساخته هایش توجه کنید و ببینید چه مسائلی را در چه زمان هایی به عالی ترین شکل ممکن بیان کرده است. از نگاه من او اجتماعی ترین و سیاسی ترین طنزپرداز معاصر ایران است. با هوشی سرشار و قدرت قلمی درخشان در کنار میزانسن هایی ساده در محیط ها و لوکیشن هایی محدود تا متعدد، همگی در خدمت بیان نکته و سوژه مورد نظر. اگر زمانی یک کریم شیره ای بود که با شوخی و خنده شاهان قاجار را به سخره می گرفت؛ اکنون او کسی است که در میان نردبان رو به سقوط جهان پر کشمکش، ما را به بدیع ترین شکل ممکن به خود باز می نماید تا با او به خود بخندیم. چون در تناقضی شگرف او نیز بخشی جدایی ناپذیر از همین بدنه تلقی می شود. چون او هم زندگی لاکچری دارد و خوب بلد است زندگی لاکچری ها را چون سفره ای گشوده برملا سازد. ویژگی تکان دهنده او خوب دیدن است. او در آزمایشگاه گل و گشاد اجتماع بی هیچ محدودیتی قدم می زند و با مغزش یادداشت برداری می کند تا به وقتش توفانی ترین تکانه ها را در موقعیت های کمیک ارائه کند و با چهره ای ابلهانه ما را داخل بازی کند.
دو شخصیت اردل و بامشاد را به یاد بیاورید. در یکی از قسمت ها آنان ددی را تشویق به درست کردن یک شرکت تعاونی مصرف می کنند. اما آنها می دانند این می تواند و باید فرصتی برای چاپیدن ددی و بقیه کارمندان باشد. می دانند باید بار خود را ببندند. آنها هر بار در قامت کسانی ظاهر می شوند که هیچ سنخیتی با دانش و شعور و جایگاه آنها ندارد. اما در عین حال گویا هیچ نیروی بازدارنده ای نیز وجود ندارد. زمانی برنامه ساز تلویزیون در لوس آنجلس می شوند و وقتی دیگر سردبیر یک مجله ادبی و منچولباف که بستری از مهمل گویی های بسیار خنده آور و تلخ را فراهم می کند؛ این آدم ها را می گذارد که سرپا بمانند و ادامه دهند. گویا هر چه تهی و کم مایه تر، خاص تر و بلند مرتبه تر. می توان کارهای او را یک به یک و از زوایای مختلف مورد تحلیل و واکاوی قرار داد و از این اندازه نبوغ غیر تکراری باز هم شگفت زده شد.
نویسنده: زهرا مشتاق

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/566067/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

علائم مدرسه‌هراسی چیست؟

به فرزندتان فحش ندهید!

عوامل عمده مؤثر بر فراگیری دانش آموز

با کودک بد غذا چه کنیم؟

روشهای کاهش استرس بچه های طلاق

استرس در کودکی موجب تغییراتی در سازه‌های اصلی مغز می‌شود

از چه سنی به کودک بیاموزیم بدون اجازه وسایل دیگران را برندارد؟

تصورات اشتباه درباره «بغلی شدن» کودکان

تست هوش برای کودکان 4 تا 10 ساله

چگونه اعتماد به‌ نفس کودک را افزایش دهیم؟

استرس دیر شدن مدرسه و آثار آن بر روحیه و درس فرزند شما

اهمیت گذراندن وقت کافی با فرزندان

بازی‌ درمانی، چیست؟

اختلافات والدین چه بر سر کودکان می آورد؟

دست نزن عزیزم

چرا کودکم در مدرسه پرخاشگر است؟

چگونه کودکان را به کتاب خواندن علاقه مند کنیم؟

دردسرهای حواس پرت

اگر کودک افسرده دارید بخوانید !

تو ،اونو بیشتر از من دوست داری!

تبعیض بین فرزندان روی اعصاب بچه هاراه میرود

کودکان نیز افسرده می شوند

​اعتماد به نفس کودک را با این جملات بالا ببرید

تبلت کودکان را باهوش میکند؟!

فرزندان مادران شاغل سالم ترند یا خانه دار؟

از چه سنی به کودکمان زبان و ریاضی یاد بدهیم؟

آموزش عشق و نفرت به بچه ها !

مزایا و معایب تک‌فرزندی !

هر لباسی را در حضور کودکان نپوشید

کدام بچه‌ها صاحب شغل می‌شوند؟

اوتیسم و راههای کاهش آن در کودکان

علت مکیدن انگشت در نوزادان

علل اختلالات یادگیری در کودکان چیست؟

اگر برای کودکم تبلت نخرم عقده ای می شود!

خوابگردی در کودکان

نوازش کودکان، هورمون استرس را کم می‌کند!

این کودکان در آینده دچار مشکلات جنسی می شوند

پرستار کودک را در این شرایط اخراج کنید !

چرا فرزندم لکنت زبان دارد؟

10 نکته برای افزایش اعتماد به نفس در دختران

چگونه کودکانی شوخ طبع پرورش دهیم !

چرا نباید فرزندانتان را با کودکان دیگر مقایسه کنید

چطور می توان از اضطراب کودکان پیشگیری کرد؟

کودک درون باید بیاید بیرون

چرا فرزندم خجالتی است؟

چند نکته اساسی درباره بازی با کودکان

چگونه هوش هیجانی کودکان را بالا ببریم؟

برای مقابله با پرخاش‌گری کودک چه می‌توان کرد ؟

آیا کودک، برای تنها ماندن، آماده است؟

تاثیرات مثبت و منفی انیمیشن ها روی کودکان