آریا بانو

آخرين مطالب

جزئیات محکومیت مقصران سقوط هواپیمای آنتونف اجتماعي

جزئیات محکومیت مقصران سقوط هواپیمای آنتونف
  بزرگنمايي:

آریا بانو - همشهری / 7 سال پس از سقوط هواپیمای آنتونف تهران- طبس در نزدیکی فرودگاه مهرآباد که به جان‌باختن 40نفر از سرنشینان آن منجر شده بود، 4متهم پرونده ازجمله رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری به تحمل حبس محکوم شدند.
به گزارش همشهری، این حادثه مرگبار صبح روز 19مرداد‌ماه سال93اتفاق افتاد. آن روز هواپیمای آنتونف شرکت هواپیمایی سپاهان، که ایران 140نامیده می‌شد دقایقی پس از پرواز از تهران به مقصد طبس، در شهرک آزادی در حوالی فرودگاه مهرآباد سقوط کرد و 40نفر از سرنشینان آن ازجمله کادر پرواز جان خود را از دست دادند و 8نفر دیگر به‌شدت مجروح شدند. این حادثه تکان‌دهنده سرآغاز پرونده‌ای قضایی و دنباله‌دار شد. اولیای دم جانباختگان که معتقد بودند کوتاهی و قصور باعث وقوع حادثه و از دست دادن عزیزان‌شان شده است از همان روزهای اولیه پیگیر شناسایی مقصران حادثه بودند؛ به همین دلیل پرونده‌ای در دادسرای امور جنایی تهران تشکیل و با ابلاغ رئیس وقت قوه قضاییه، محمد شهریاری، سرپرست دادسرا تحقیقات مقدماتی این حادثه را آغاز کرد.
یافته‌های اولیه نشان می‌داد کوتاهی مسئولان وقت سازمان هواپیمایی و شرکت هواپیمایی سپاهان باعث وقوع این فاجعه شده است. شواهد به‌دست آمده حاکی از آن بود که هواپیما بار اضافی داشته، در دمای بالا مجوز پرواز نداشته و موتور هواپیما نیز به لحاظ ساختاری دچار مشکل بوده است؛ اما با وجود چنین نقایصی هواپیما به پرواز درآمده و در کمتر از 2دقیقه سقوط کرده است. هرچند به‌دلیل تخصصی بودن پرونده، تحقیقات ماه‌ها به طول انجامید اما در نهایت برای 4نفر از متهمان ازجمله رئیس اسبق و 2نفر دیگر از مدیران سازمان هواپیمایی کشوری و مدیرعامل شرکت هواپیمایی سپاهان به اتهام معاونت در قتل شبه عمد، مشارکت در تسبیب ضرب و جرح شبه عمدی 8 نفر و مشارکت در تسبیب در قتل شبه عمد 40 نفر کیفرخواست صادر و به مجتمع قضایی کارکنان دولت فرستاده شد.
پرونده در دادگاه
سرانجام پس از گذشت حدود 3سال از سقوط هواپیما نخستین جلسه محاکمه متهمان در شعبه 1058آغاز شد. روند رسیدگی به این پرونده به کندی پیش می‌رفت. طوری که هرچند‌ماه یک‌بار جلسه‌ای برگزار می‌شد و خانواده‌های داغدار که اغلب ساکن طبس بودند باید این مسافت را به امید کشف حقایق جان‌باختن عزیزان‌شان طی می‌کردند. روند فرسایشی رسیدگی به پرونده تا اواخر سال 99بدون دستیابی به نتیجه روشنی ادامه داشت تا اینکه قاضی پرونده تغییر کرد و وقتی رسیدگی به قاضی علی‌اکبر عالیشاه محول شد، پرونده شتاب بیشتری گرفت و در آخرین جلسه که اسفندماه سال 99برگزار شد متهمان برای آخرین مرتبه به دفاع از خود پرداختند. در این جلسه متهمان مدعی شدند خلبان در وقوع این حادثه مقصر بوده و اشتباه او باعث سقوط هواپیما شده است. متهمان در حالی به خلبان فقید هواپیما اتهام‌زنی کردند که گزارش تیم کارشناسی نشان می‌داد کادر پرواز کمترین کوتاهی را در این حادثه داشته است و مشکلاتی در موتور هواپیما، اضافه وزن و پرواز در دمایی بالاتر از دمای مجاز ازجمله عوامل اصلی سقوط هواپیماست. یکی از متهمان گفت: تا لحظه‌ای که هواپیما پرواز نکرده بود موتور هواپیما هیچ مشکلی نداشت و وزن هواپیما نیز مجاز بود. بعد از پرواز هم همه‌‌چیز بر عهده کادر پرواز بود. از طرفی هواپیما به‌دلیل مشکل در طراحی سقوط کرده و طراحی هواپیما نیز توسط شرکت اوکراینی انجام شده و قصوری متوجه شرکت بهره‌بردار نیست. هواپیما دارای محدودیت پرواز در دمایی بین منفی 50درجه تا مثبت 45درجه بوده که روز حادثه دما در تهران کمتر از 45درجه و پرواز مجاز بوده است. در این شرایط بود که ختم رسیدگی به این پرونده جنجالی اعلام شد.
مدیران دیروز، محکومان امروز
با گذشت حدود یک‌ماه از آخرین جلسه محاکمه روز گذشته سرانجام رئیس شعبه 1058مجتمع قضایی کارکنان دولت رأی خود را درخصوص این پرونده صادر کرد. حکمی که براساس آن مدیران سابق سازمان هواپیمایی در سقوط آنتونف مقصر شناخته شده و به تحمل حبس محکوم شدند. در این حکم همچنین کادر پرواز که جان خود را از دست داده‌اند نیز برخلاف کیفرخواست صادر شده از سوی دادسرای امور جنایی به میزان 40درصد در وقوع حادثه مقصر تشخیص داده شدند. در این حکم آمده است: «دادگاه با بررسی نظریه کارشناسان رسمی دادگستری، نظریه دفتر بررسی سوانح و حوادث هوایی، اظهارات متهمان و توضیحات کارشناسان رسمی دادگستری درجلسه دادگاه، صرف‌نظر از اینکه دادسرای عمومی و انقلاب تهران میزان تقصیر هر یک از متهمان ذکر شده در کیفرخواست را درحادثه سقوط هواپیمای آنتونف 140تهران - طبس که منتهی به فوت 40نفر و مصدومیت 8نفر شد به نحو غیرعمد و مساوی تشخیص داده است، لیکن میزان بی‌توجهی به خطای تیم خلبانی (کمک خلبان و خلبان) در وقوع حادثه‌ای که اساسا قبل از اوج‌گیری و قرار گرفتن در دمای بالای 35درجه به نحو مؤثر بوده، برخاستن با وزن اضافه ناشی از بار و سوخت‌گیری بیشتر، جلوگیری از رسیدن سرعت هواپیما به سرعت مجاز و استاندارد قبل از برخاستن و به نوعی عجله در پرواز، جمع نکردن ارابه فرود (چرخ‌ها) در ارتفاع مجاز و در نهایت عدم‌رعایت مقررات مندرج درکتاب هواپیما و شرایط مشابه، دادگاه را بر مشارکت و دخالت تیم خلبانی در حادثه قانع کرده است. از این‌رو کمک‌خلبان و خلبان هر کدام 20درصد در حادثه مقصر تشخیص داده شدند اما به جهت فوت آنان به استناد ماده 13قانون آیین دادرسی کیفری قرار موقوفی تعقیب صادر می‌شود.»
در ادامه این رأی درخصوص متهمان پرونده آمده است:« هریک از آقایان علیرضا.ج ، مهدی.ع، مجید.ح و محمد. چ به تحمل 3 سال حبس تعزیری محکوم می‌شوند که دادگاه با عنایت به فقدان سابقه کیفری، جبران ضرر و زیان وارده و پیش‌بینی اصلاح متهمان ردیف‌های چهارگانه، اجرای 2 سال از مجازات حبس تعیین شده را به‌مدت 5سال معلق می‌کند و این ظرف مدت 20‌روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم تجدیدنظر استان تهران است.»
در رأی دادگاه همچنین درخصوص پرداخت غرامت و شهید محسوب شدن برخی از سرنشینان هواپیما نیز آمده است:« بحث دیه متوفیان و مصدومان به جهت پرداخت آن منتفی است و اولیای دم و مصدومان تقاضای غرامت فراتر از دیه مقدر و قانونی داشته‌اند که واجد امر حقوقی و خارج از صلاحیت دادگاه کیفری است. همچنین تعدادی از اولیای دم اعلام کرده بودند فرزندشان در حال ماموریت بوده و باید شهید محسوب شود که آن هم واجد رعایت شرایط خاص مقرر در بنیاد شهید و از وظایف دادگاه کیفری خارج است.»

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/563913/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هرجایی زالو درمانی نکنید!

خیام خوانی زیبا و تماشایی با خوانندگی آکا صفوی

واکنش سازمان ثبت احوال به حذف نام پدر از کارت هوشمند ملی

بهترین روش برای تشخیص هندوانه رسیده

نماهنگ نسخه طوفان

دستامو بگیر، آقای دلم

فراپه‌ی توت فرنگی را امتحان کنید

روش تهیه خورشت بادمجان

اقدامات لازم در زمان قفل شدن فک بیمار دچار تشنج

چطور بچه‌ای لوس و شکننده تربیت نکنیم!

کاردستی جذاب و سرگرم کننده

رابطه بین احساس کفایت با توانمندی و خودمختاری کودک

ابداع روش جدیدی برای نابودی سرطان

‌زبان فارسی‌ را مدیون زبان متعادل سعدی هستیم

ژاوی: براوو رئال، این صعود حلالشان باشد

انریکه: اول دورتموند را ببریم، به رئال هم می‌رسیم

تمدید قرارداد دی‌جورجی با ایتالیا

کناره‌گیری ویتالی هاینن از هدایت ژرمن‌ها در آستانه لیگ ملت‌ها

تاج: امروز آماری دادند که هزار و 8 نفر در لیگ ثبت نام شده‌ و 548 نفر داخل زمین رفته‌اند.

نام پتروشیمی‌های خریدار باشگاه استقلال مشخص شد

تاج : امیدوارم بتوانیم از کشور چین VAR را خریداری کنیم.

تاج: واگذاری باشگاه‌ها (استقلال و پرسپولیس) روز دوشنبه انجام می‌شود

پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین روز سینمایی فروردین 1403

دوست داشتی شوهرت گرگ بود یا بره؟!

بررسی چالش‌های رژیم صهیونیستی با مستندهای افق

چه هوای دل‌انگیزی دارد این خانه!

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار

الزام تزریق واکسن های روتاویروس و پنوموکوک در کشور

تلفات بارندگی و سیل در پاکستان به حدود 100 تن رسید

وقتی در لاین خودت رانندگی نمی کنی!

هدفش اینکه ببینه چند نفر زنده میان بیرون

حرکت خفن این راننده کامیون پربازدید شد

طرز تهیه ترشی بادمجان

فکت های بامزه درباره غذا

میکروپلاستیک ها از روده به سایر اندام حرکت می کنند

شش اشتباه رایج درباره واکسن اچ‌پی‌وی/ واکسن گارداسیل را فقط زنان باید دریافت کنند؟

همسرم برای بیرون رفتن مرا محدود می کند!

‏از جمله ماجراهای دوقلوی همسان داشتن

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

انیمیشن دیدنی ناسا از قمر سیاره مشتری

یک لرزه‌سنج مسافر ماه می‌شود!

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

به بهانه اول اردیبهشت یادروز سعدی شاعر بلند آوازه ایران و جهان‌

اعلام برنامه بازی‌های شهرداری گرگان در فینال بسکتبال غرب آسیا

تارتار: کسی فکر نمی‌کرد ملوان روزی با سپاهان رقابت کند

معرفی کادر فنی تیم ملی دارت برای قهرمانی آسیا

گل سعید واسعی به فولاد بوی انتقام می‌داد!

بیانیه هیات مدیره باشگاه تراکتور

تصمیم سخت ستاره چلسی؛ تردید برای جراحی