آریا بانو

آخرين مطالب

تشکیل دو کارگروه تحریم‌ها و هسته‌ای/ روز جمعه تشکیل جلسه می‌دهیم سياسي

تشکیل دو کارگروه تحریم‌ها و هسته‌ای/ روز جمعه تشکیل جلسه می‌دهیم
  بزرگنمايي:

آریا بانو-

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «سید عباس عراقچی» شامگاه امروز درباره نشست امروز کمیسیون مشترک برجام در وین گفت: جلسه‌ای که ما امروز در وین داشتیم، در ادامه روز جمعه بود که به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شده بود. یک جلسه معمول سه ماهه کمیسیون مشترک بود که ما از این فرصت استفاده کردیم برای آنکه بتوانیم شاید یک راهگشایی برای احیای مجدد برجام و بازگشت آمریکا و رفع تحریم‌ها انجام شود و ایران پس از انجام راستی‌آزمایی به تعهداتش بازگردد.

وی با بیان اینکه تحولی که صورت گرفت، یک پیشرفت رو به جلو بود، اظهار داشت: اینکه چقدر امیدوار هستیم، بحث دیگری است. مذاکره‌ای که هم‌اکنون انجام می‌دهیم، فقط مذاکره با کشورهای 1+4 است. هیچ مذاکره‌ای با آمریکا نداریم و حتی مذاکره غیرمستقیم با این کشور هم نداریم. ما با 1+4 نشسته و گفت‌وگو می‌کنیم، چارچوب بحث را روشن می‌کنیم، آنها جداگانه با آمریکا صحبت می‌کنند.

مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران ادامه داد: اینکه به چه شکل و شیوه‌ای صحبت می‌کنند، به ما ارتباطی نداریم. به آنها صراحتا در جلسه گفتیم اینکه شما چگونه با آمریکایی‌ها صحبت می‌کنید، به ما ربطی ندارد، ما با شما طرف هستیم و با شما مذاکره می‌کنیم. چارچوب مورد نظر خودمان را هم با شما مشخص می‌کنیم و این شما هستید که باید با آمریکا صحبت کنید.

عراقچی با بیان اینکه دو کارگروه تحریم و هسته‌ای را تشکیل داده‌ایم، تصریح کرد: کارگروه تحریم‌ها قرار است مجموعه اقداماتی که آمریکا در مسئله رفع تحریم‌ها باید انجام دهد، مشخص کنند. کارگروه هسته‌ای هم مجموعه اقداماتی که باید ایران انجام دهد تا اجرای کامل برگردد را تنظیم می‌کند. مجددا در کمیسیون مشترک بحث می‌کنیم، ترتیب و تقدم آن را مشخص می‌کنیم، نحوه راستی‌آزمایی را مشخص می‌کنیم و همه اینها را 1+4 با آمریکا به شکل جداگانه گفت‌وگو خواهد کرد و اگر به تفاهم برسیم، از این مسیر عبور خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه گفت‌وگوهایی که انجام می‌شود، گفت‌وگوهای فنی و حقوقی درخصوص نحوه اجرای برجام توسط آمریکا و بعد ایران است، خاطرنشان کرد: در مورد خود برجام هم مذاکره‌ای صورت نمی‌گیرد، چه برسد به موضوعات غیربرجامی. اینکه آمریکا و 1+4 در ذهن خودشان امیالی دارند و در آینده دوست دارند گفت‌وگوهای دیگری صورت بگیرد، اصلا ربطی به ما ندارد.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه افزود: موضع جمهوری اسلامی ایران کاملا مشخص است. هیچ گفت‌وگویی با آنها درباره موضوعات دیگر ندارد. در مذاکرات فعلی ما هم فقط بحث درباره نحوه اجرای تعهدات برجام است و حتی برجام هم نیاز به مذاکره ندارد چراکه مذاکرات آن قبلا انجام شده و تمام شده است.

عراقچی با بیان اینکه کارگروه‌ها کار خود را از امروز شروع کرده‌اند، ابراز داشت: قرار است این کارگروه‌ها کار خود را تا روز جمعه ادامه دهند و ما روز جمعه، کار این کارگروه‌ها را در قالب کمیسیون مشترک مورد ارزیابی قرار می‌دهیم و اگر پیشرفتی حاصل شده باشد، ادامه خواهیم داد و اگر هم ببینیم اینها در مذاکره وقت تلف می‌کنند یا اهداف دیگری دارند، طبیعی است که گفت‌وگوها را در همین سطح هم متوقف خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در اجرای تعهدات هم بحث گام به گام هم اصلا نداریم، عنوان کرد: همه مجموعه اقداماتی که باید انجام شود، در یک گام که ما اسم آن را «وضعیت نهایی» گذاشته‌ایم، انجام می‌شود. نه اجرای گام به گام داریم و نه مذاکره مستقیم انجام می‌شود و نه مذاکراتی فراتر از برجام.

مذاکره‌کننده ارشد تیم هسته‌ای ایران با اشاره به نقش اروپا یادآور شد: اینکه اروپایی‌ها می‌توانند آمریکایی‌ها را مجاب کنند، اولا ما این نقش را به اروپایی‌ها ندادیم بلکه با 1+4 که روسیه و چین عضو آن هستند، در حال مذاکره هستیم. اینکه می‌توانند آمریکا را مجاب کنند تا به برجام برگردد و تحریم‌ها را رفع کند، نمی‌دانم.

عراقچی اضافه کرد: باید ببینیم آیا قادر خواهند بود یا نخواهند بود. اگر توانستند، ما هم راستی‌آزمایی می‌کنیم و به برجام بازمی‌گردیم. اگر نتوانستند همین وضعیت فعلی ادامه می‌یابد. ما نه اصراری داریم و نه عجله‌ای داریم و نه شتابی در این زمینه خواهیم کرد. منتظر خواهیم ماند، اروپایی‌ها، روسیه و چین در مجموعه خودشان آیا می‌توانند این کار را انجام دهند یا خیر.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/559111/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اجرایی تاثیرگذار از علیرضا قربانی در کنسرت

دادستان کل کشور: پرونده قضایی برای بانوان بی‌حجاب تشکیل نمی‌شود

آغاز اعزام زائران به حج عمره از سوم اردیبهشت

تصاویری از کردستان که چشم مردم ایران را به خود خیره کرد

قاری نوجوان به مسابقه 50 میلیاردی دعوت شد

4 گوشه دنیا/ این پسر آلمانی 73 هزار دلار خرج کرد تا شکل عروسک شود

مرگ دلخراش یک موتورسوار در برخورد با نیلی‌گاو

بخشی از مراسم «هزار دف» در روستای پالنگان کردستان

4 گوشه دنیا/ اولین هتل طلایی جهان از طلای 24 عیار!

کیک تخته ای دورنگ مجلسی

مرغ زعفرانی با سس زرشک

عواملی که باعث آسیب دیدن گردن می شود

خانم گلی در 4 دقیقه!

خلاق ترین ایده برای جای عروسک

چرا به اهدافمان در زندگی نمی‌رسیم؟

ماجرای دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر

شعرخوانی دختر شیرین زبان

کونسیسائو: طارمی حالا همان بازیکنی است که همیشه بود

ترکیب تیم ملی فوتسال در بازی دوم جام ملت‌ها

ترکیب تیم ملی تکواندو بانوان مشخص شد

قدوس متفاوت از نیم‌فصل اول مقابل لوتون

میداوودی: استقلال نکونام لایق قهرمانی است

بدشانسی گریبان یک تراکتوری را گرفت

علی علیپور جایگاهش را پس گرفت

سهیل مهدی: خودمان راخرج قهرمانی یا سقوط تیم‌ها نمی‌کنیم

کری خوانی گرافیکی هوادار ادامه دارد

گزارش زنده؛ ایران 0 - 0 بحرین

ماهی خاویار به رودخانه روستای نورالدین اومده!

نمایش و نقد «گیج گاه» به ارسباران رسید

حضور 3 فیلم کانون در جشنواره بین‌المللی کودکان لکنوی هند

بازی دیدنی پیمان معادی در سریال افعی تهران

تا قیامت منتظرت میمونم

مردم دختر ترشیده رو هم اینجوری شوهر نمیدن!

زن‌ها وفا نمی‌بینند که بی‌وفایی می‌کنند

قطعه «سرگشته» از موسیقی متن سریال در چشم باد

امدادرسانی هوایی در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

پاسخ ضرغامی به بحث گرانی ورودی موزه‌های ایران

داستان شنیدنی سعدی و پدرش را از زبان حجت الاسلام عالی

تو نمیتونی به دیگران عشق ببخشی، وقتی خودت اون رو نداری!

برخورد سخت کامیون و سواری سر تقاطع

آفرین به این دست فرمون

آموزش کیک ابری با طعمی متفاوت

یک غذای فوق العاده خوشمزه و اقتصادی

این 9 کار را بعد از 40 سالگی انجام ندهید

تا حالا دچار انجماد عملکردی شدید؟!

فرود فضانورد روسی با سرعت ونتاج کوپه استون مارتین بر روی قطب شمال!

گواردیولا: پارسال لوکاکو ما را قهرمان اروپا کرد

وضعیت مبهم سنگربان پرسپولیس؛ بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟

حسینی یاد ذوب‌آهنی های محبوب را زنده نگه داشت

استقلال و پرسپولیس یک قدم تا واگذاری