آریا بانو

آخرين مطالب

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور خبر داد

خطر بروز کرونا برزیلی با پهلوگیری کشتی‌ها در بندر امام/ افزایش نمودار بستری در خوزستان پزشکي

خطر بروز کرونا برزیلی با پهلوگیری کشتی‌ها در بندر امام/ افزایش نمودار بستری در خوزستان
  بزرگنمايي:

آریا بانو - دکتر فرهاد ابول‌نژادیان در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا که امروز (14 فروردین‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با تشکر از اعضای ستاد استانی مدیرت کرونا و سایر اقشار در بهبود نسبی وضعیت خوزستان، اظهار کرد: در حال حاضر خرمشهر، امیدیه، بهبهان، لالی و اندیمشک در وضعیت قرمز قرار دارند.
وی افزود: شهرهای اهواز، کارون، آبادان، شوشتر، مسجدسلیمان، دزفول، ایذه، شوش، رامهرمز، شادگان، باغملک، دشت آزادگان و ماهشهر در وضعیت نارنجی قرار دارند و مابقی شهرها در وضعیت زرد هستند.
روند بروز و موارد شناسایی بیماری در خوزستان هنوز بالا است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کووید – 19 در خوزستان، گفت: پیک سوم بیماری در خوزستان در حال عبور است و آمار بیماران بستری و محتمل در حال کاهش است اما روند بروز و مجموع موارد شناسایی‌شده، هنوز بالا است.
ابول‌نژادیان با بیان اینکه بازگشایی‌های عید، بروز بیماری را افزایش داده است، بیان کرد: در حالی که پیک سوم در حال کاهش بود اما در پی دید و بازدیدها و بازگشایی‌های عید، در اوایل فروردین‌ماه مجددا بروز بیماری افزایش پیدا کرده است که این وضعیت، نتیجه رهگیری زیاد و همچنین تاثیر بازگشایی‌ها است.
وی افزود: معمولا یک هفته پس از افزایش بروز بیماری، بستری‌ها افزایش پیدا می‌کنند که این مساله، زنگ خطری برای ما است.
نمودار بستری در خوزستان به سرعت در حال افزایش است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: تا اوایل فروردین‌ماه روند موارد بستری کاهشی بوده اما این نمودار، به سرعت در حال افزایش است که امیدواریم منجر به بالا رفتن موراد بستری نشود.
وی افزود: اعلام تغییر رنگ شهرها از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا نباید موجب عادی‌انگاری شود و نباید فکر کنیم که خوزستان از پیک کرونا عبور کرده است.
افزایش 50 درصدی موارد بیماری در هفته دوم فروردین‌ماه
ابول‌نژادیان گفت: در هفته منتهی به 6 فروردین‌ماه مجموع موارد بروز بیماری در خوزستان نسبت به هفته آخر اسفندماه، 13 درصد، موارد بستری 4.8 درصد و موارد فوت 14 درصد کاهش یافته بود اما در هفته دوم فروردین‌ماه، تعداد موارد بیماری 50 درصد افزایش یافته است.
وی با اشاره به تاثیر اجرای طرح بیماریابی شهید سلیمانی در شناسایی موارد بیماری، تصریح کرد: در این طرح، بیماریابی گسترده‌ای انجام و روزانه تا 24 هزار تست نیز انجام شده است. اگر این بیماران شناسایی نمی‌شدند، موارد بستری افزایش می‌یافت.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: اکنون موارد بروز بیماری افزایش یافته اما موارد بستری بالا نرفته است. در این طرح، هدف ما شناسایی بیماران بیشتر بوده تا درمان سرپایی برای این افراد انجام شود و در نتیجه، موارد بستری کاهش یابد که شاهد نتیجه اجرای این طرح هستیم.
وی بیان کرد: در دو هفته آخر اسفندماه بیشترین بروز بیماری به ازای هر 100 هزار نفر در هفتکل، آغاجاری، باغملک و اهواز بوده است اما در دو هفته اخیر بیشترین بروز بیماری در هفتکل، آغاجاری، بهبهان و مسجدسلیمان بوده است.
کاهش فعلی موارد فوت
ابول‌نژادیان افزود: با اقدامات انجام‌شده، روند فوت در حال کاهش است و اگر موارد بستری افزایش نیابد، کاهش موارد فوت ادامه خواهد داشت.
وی گفت: در استان خوزستان، 25 درصد فوت‌شدگان دارای بیماری قلبی و عروقی، 31 درصد مبتلا به فشار خون و 29 درصد مبتلا به دیابت هستند. میانگین فوت نیز در خوزستان تغییر نکرده و همان 66.8 سال است.
انجام یک‌دوم تست‌های کشور در خوزستان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: روزانه 24 تا 25 هزار تست رپید و PCR در خوزستان انجام می‌شود و با این رقم، یک‌دوم تست‌های کشور در خوزستان انجام می‌شود. روزانه تا 18 هزار تست در استان خوزستان، درب منازل انجام می‌شود.
وی بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی اهواز به عنوان یکی از دانشگاه‌های اصلی استان خوزستان، رتبه نخست در انجام تعداد تست‌ها را دارد.
انجام یک‌سوم موارد رهگیری بیماری در کشور در خوزستان
ابول‌نژادیان بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی اهواز از ابتدای آغاز طرح تاکنون، 371 هزار رهگیری انجام داده است. تنها در هفته نخست فروردین‌ماه در حوزه این دانشگاه، 89 هزار نفر رهگیری شدند در حالی که در سطح کشور 327 هزار نفر رهگیری شدند. با احتساب رهگیری دیگر دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی خوزستان، یک‌سوم موارد رهگیری بیماری در کشور در خوزستان در حال انجام است.
وی افزود: تاکنون در سطح کشور یک میلیون و 607 هزار تست درب منازل مردم انجام شده که 358 هزار تست از این تعداد در خوزستان انجام شده است. در هفته گذشته در سطح کشور 199 هزار تست سریع نیز انجام شده که 94 هزار و 951 تست از این تعداد، در خوزستان انجام شده است.
بررسی ادامه انجام تست برای مسافران در خوزستان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: خوزستان تنها استانی است که خروجی‌های آن کنترل و برای مسافران تست انجام می‌شود.
وی افزود: در فرودگاه اهواز تاکنون از پرواز 336 نفر جلوگیری شده است و امروز مجددا از وزیر بهداشت استعلام می‌کنیم که با توجه به قرمز شدن وضعیت کشور، نیازی به ادامه انجام این کار در استان خوزستان هست یا خیر.
نگرانی از ورود سوش برزیلی با پهلوگیری کشتی‌هایی از برزیل در بندر امام
ابول‌نژادیان تصریح کرد: در حال حاضر از بابت بروز سوش برزیلی نگرانی داریم؛ با توجه به پهلوگیری کشتی‌هایی از برزیل در بندر امام خمینی (ره)، باید تصمیمی در این زمینه گرفته شود.
وی گفت: سوش برزیلی بسیار خطرناک‌تر از سوش انگلیسی است و میزان مرگ و میر این سوش بسیار بیشتر از سوش انگلیسی است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تاکید کرد: باید تدبیری اندیشیده شود و در خصوص این کشتی‌ها و کسانی که بار این کشتی‌ها را تخلیه می‌کنند، تصمیم‌گیری شود.
تزریق واکسن کرونا برای 22 هزار و 971 نفر در خوزستان
وی با بیان اینکه تاکنون 22 هزار و 971 نفر در خوزستان واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، گفت: در استان خوزستان 15 هزار و 165 نفر از پرسنل درمان، 4 هزار و 230 نفر از پرسنل بهداشت، یک هزار و 787 نفر از بیماران خاص، 365 نفر از اعضای نظام پزشکی (افراد بالای 60 سال)، 483 نفر از جانبازان، 560 نفر از پاکبان‌ها و 383 سالمند واکسن را دریافت کرده‌اند.
وی عنوان کرد: میزان مراجعه به مراکز منتخب نمونه‌گیری بالا است که بخشی از این مراجعات به دلیل گواهی انجام سفرها است و همه این افراد، بیمار جدید نیستند.
ابول‌نژادیان با اشاره به خطر گسترش بیماری با برگزاری مراسم‌های بزرگ افزود: دو سه مراسم بزرگ در خوزستان برگزار شد که باید اقدامات موثرتری در جلوگیری از این موارد انجام می‌شد اما از برگزاری مراسم زیادی نیز جلوگیری شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اهم چالش‌های دو هفته اخیر، تصریح کرد: تعطیلی اکثر ادارات در ایام نوروز و عدم همکاری سازمان‌های همکار در بازرسی‌های مشترک و پایین بودن اجرای اپلیکیشن ماسک در ادارات برخی از چالش‌ها هستند.
وی گفت: در دو هفته نخست فروردین‌ماه 9 هزار و 831 بازدید مشترک از واحدهای مختلف انجام شده که منجر به صدور 8 هزار و 200 اخطاریه و پلمب 939 واحد شده است.
چرا طرح درمان زودرس کرونا در خوزستان اجرا شد؟
ابول‌نژادیان با اشاره به اجرای طرح تزریق سرپایی رمدسیور در خوزستان، بیان کرد: در پی رسیدن به اشغال یک هزار و 770 تخت بستری در استان خوزستان، دیگر تختی برای بیماران وجود نداشت و تنها 50 تا 100 تخت دیگر داشتیم. به وزیر بهداشت پیشنهاد دادیم که در خوزستان به صورت پایلوت تزریق رمدسیور را به منظور درمان زودرس برای مبتلایان انجام دهیم که وزیر، مجوز این کار را در قالب کار پژوهشی صادر کرد.
وی افزود: این طرح، ابتدا در پنج بیمارستان اجرا شد. با توجه به دریافت نتایج اولیه، با هماهنگی وزیر بهداشت این کار را به کل استان خوزستان تعمیم دادیم و قرار شد نتایج آن در کلان مناطق اعلام شود و اگر وزیر بهداشت آن را تایید کند ابلاغ کشوری خواهد شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: اجرای این طرح، بیمارستان‌های ما را نجات داد.
وی گفت: از 28 اسفندماه تاکنون برای 284 بیمار PCR مراجعه‌کننده به بیمارستان رازی به محض بروز علائم خفیف تا متوسط، به جای بستری؛ داروی رمدسیور تزریق کرده‌ایم که تاکنون 120 نفر از این تعداد به صورت کامل بهبود یافتند و مابقی نیز تحت درمان هستند و از مجموع این افراد تنها 16 نفر به بستری نیاز پیدا کردند.
ابول‌نژادیان بیان کرد: تزریق زودهنگام رمدسیور برای یک سری افراد و همچنین ترخیص سریع بیمارانی که حال عمومی خوبی داشتند و انجام ادامه درمان آن‌ها به صورت سرپایی، به منظور ذخیره تخت برای بیماران دیگر انجام شد.
دلیل اعلام خروج برخی شهرهای خوزستان از وضعیت قرمز
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: تا زمان ارائه گزارش، این طرح 3 هزار و 320 تخت روز – بستری به ما کمک کرده است یعنی به جای بستری 664 نفر، این بیماران به صورت سرپایی درمان شدند.
وی افزود: این طرح موجب شد با وجود اینکه به اشغال یک هزار و 770 تخت بستری رسیده بودیم تا یک هزار و 450 تخت پایین بیاییم یعنی اکنون با وجود بروز بالای موارد بیماری، در بیمارستان‌های خوزستان حدود یک هزار و 450 بیمار بستری هستند.
ابول‌نژادیان گفت: با توجه به اینکه ملاک رنگ‌بندی شهرها تعداد موارد بستری بر اساس جمعیت است، یکی از دلایل خروج برخی از شهرهای خوزستان از وضعیت قرمز همین بوده است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/556692/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واردات سازهای لاکچری آزاد می‌شود؟

تیزر آهنگ جدید «جاذبه» با اجرای ماکان بند

هشدار نارنجی برای نیمه شرقی کشور

نیروی دریایی ارتش در کنار مردم سیل‌زدۀ سیستان‌وبلوچستان

اعزام 1500 عمره‌گزار به حج در 3 روز

بچه‌های آفریقایی را از چه می‌ترسانید؟

نمونه‌ ای از کلمات روسی که وارد فارسی شده و ما استفاده می‌کنیم

4 گوشه دنیا/ بازگشت آخرین پادشاه مصر پس از 72سال غیبت

روز «سنه» برابر با 6 اردیبهشت

نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان

چند تصویر جالب از دخترانی که امروز کنکور داشتند

زنان مو بِلوند و چشم آبی‌ای که در خدمت نسل طلایی آلمان بودند!

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

نونیز در حد لیورپول نیست، زودتر بفروشیدش!

پیمان یوسفی و علی دبیر باز هم خبرساز شدند

گل های جذاب لحظه ثانیه های آخری تیم ملی انگلیس در طول تاریخ

گلهای برتر سری آ در هفته 33

خوشحالی کاپیتان بارسا

حزباوی: من و اکرم عفیف شما همه!

برونو فرناندز نابغه خلاق منچستریونایتد

هینن سرمربی تیم ملی والیبال چین شد

انریکه: من را با کسی مقایسه نکنید

محمدی: بعید می‌دانم بین یزدانی و قاسم‌پور مسابقه برگزار شود

مسعود فروتن فیلم «همسر» فخیم‌زاده را برای نابینایان روایت کرد

تقلب‌های ناشیانه این سریال از «فسیل» هیچ‌کس را نخنداند

چه سریالی جایگزین «مادرانه» می‌شود؟

حامد بهداد و سحر دولتشاهی از «می‌خواهم زنده بمانم» به «مفت‌بر» رسیدند

لایف استایل یک روز غیر کاری هانیه غلامی از صبح تا شب / خنده های پدر و مادر تایید یا تکدیب ؟

دکوراسیون میز تلویزیون دیواری خانه سارا صوفیانی در روز تولد همسرش / چیدمان زیبا و منحصر به فرد

متن احساسی و عاشقانه میترا ابراهیمی همسر پیمان قاسم خانی برای تولد 27 سالگی خواهرش

رونمایی از نوه زیبا و بانمک مهدی هاشمی بازیگر افسانه سلطان و شبان/ ماشالا عین پدر بزرگش هنرمنده

کنکور 1403 آغاز شد | جزئیات مهم آزمون سراسری امسال از زبان وزیر علوم

آهنگ جدید و دلی سهیل مهرزادگان به نام «باهام بد تا کرد»

تاخیر در پرداخت الکترونیکی بیمه‌های تکمیلی

لحظه نجات راننده گرفتار در خودرو ‌در حال سوختن

بازار سیاه مهاجرت با ویزای جعلی

رازهای جالبی از تایتانیک که شاید هرگز درباره‌اش نشنیده باشید

فرآیند تولید دیگ و ماهیتابه با قوطی فلزی نوشابه توسط کارگران پاکستانی

زیبایی پارک هینویاما در ژاپن

یک غذای فوری با نان تست

پیش بینی آلزایمر 12 سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم

افزایش ماندگاری رنگ مو با 12 ترفند کاربردی

شرط ژاوی مشخص شد

سرمربی ازبکستان: ایران یکی از بهترینهای جهان

بحران در کاتالان

واکنش طنز نشریه بارسایی به ماندن ژاوی

مهدوی به عنوان مربی در تیم شهداب ماند

رقابت ساره جوانمردی با ستارگان مطرح پاراتیراندازی جهان

نبی: پرسپولیس در دهه 70 خصوصی بود