آریا بانو

آخرين مطالب

نظام پزشکی: تنها 161هزار دوز واکسن تزریق شده اجتماعي

نظام پزشکی: تنها 161هزار دوز واکسن تزریق شده
  بزرگنمايي:

آریا بانو - مدیر کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی گفت: واکسیناسیون کرونا با واکسن اسپوتنیک شروع شد اما با گذشت بیش از یک ماه از شروع این واکسیناسیون هنوز تعداد افراد واکسینه شده در کشور اندک (حدود 161 هزار واکسن تزریق شده) است و با توجه به اینکه هر نفر باید دوباره واکسن بزند تا ایمنی ایجاد شود، این تعداد واکسن تزریق شده تعداد زیادی نیست.
هشدار نظام‌ پزشکی درباره تعلل دولت
 مدیر کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی گفت: روند واکسیناسیون کرونا در کشور کند است و باید سرعت بگیرد. تزریق واکسن برای جمعیتی محدود در مقایسه با جمعیت عمومی منتطر واکسن بسیار ناچیز است.
حسین کرمانپور افزود: نقدی که به روند واکسیناسیون کرونا در کشور هست این است که کند است، باید از هر طریقی که می توانیم واکسن کرونا وارد کنیم و به واکسیناسیون سرعت بخشیم، این تعداد چند صدهزار واکسن وارد شده در مقابل جمعیت میلیونی ایران میزان قابل توجهی نیست.
وی ادامه داد: وزارت بهداشت و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید دست به دست هم بدهند تا هر چه سریعتر واکسن وارد کشور و تزریق شود، مردم پس از یکسال تحمل محدودیت خسته شده اند و می خواهند کنار هم باشند، به هر حال دولتمردان تلاش می کنند اما هنوز میزان واکسیناسیون کرونا زیاد نیست.
کرمانپور گفت: واکسیناسیون کرونا با واکسن اسپوتنیک شروع شد اما با گذشت بیش از یک ماه از شروع این واکسیناسیون هنوز تعداد افراد واکسینه شده در کشور اندک (حدود 161 هزار واکسن تزریق شده) است و با توجه به اینکه هر نفر باید دوباره واکسن بزند تا ایمنی ایجاد شود، این تعداد واکسن تزریق شده تعداد زیادی نیست.
وی گفت: واکسن اسپوتنیک وی که از روسیه وارد شده باید در دمای منفی 20 درجه نگهداری شود و حمل و نقل آن به اقصی نقاط کشور هم موضوع مهمی است و ممکن است تعدادی از آن در حمل و نقل آسیب ببیند. واکسن های دیگری هم از چین و هند و کوبا وارد شده است.
کرمانپور ادامه داد: تعداد زیادی از مردم بر اساس اولویت وزارت بهداشت ( اول کادر درمان و بعد سالمندان و معلولان) منتظر واکسن هستند، هر چند ایمنی واکسن 100درصد و زدن واکسن به معنای کنار گذاشتن پروتکل ها نیست اما به حال برای مردم آرامش می آورد.
مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی با اشاره به خیز جدید کرونا گفت: موج افزایشی کرونا تقریبا از اواسط بهمن 99 شروع شد و فعلا در برخی مناطق مثل خوزستان بیشتر خودنمایی کرده و این نشان می دهد که بر خلاف موج های گذشته مردم بیشتر حواسشان هست. نکته مهم درباره خیز جدید کرونا این است که با ویروس جهش یافته مواجه هستیم، جهش ویروس یک امر طبیعی و سیر قابل پیش بینی ویروس است که ممکن است در هر کشوری از جمله ایران نیز رخ دهد.
وی ادامه داد: مهم این است که مردم از سفر و دورهمی پرهیز کنند و در هر شرایطی اصول بهداشت کرونا را رعایت کنند، مهمترین اقدام شست و شوی مداوم دست ها با آب و صابون، زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی به خصوص در جاهایی که تراکم جمعیت بالاست مثل آسانسورها، متروها، اتوبوس ها و پرهیز از حضور جمعی در مراکز سربسته است.
کرمانپور گفت: نگرانی اصلی اکنون شیوع ویروس جهش یافته در کشور است. اگر مناطق آلوده به این ویروس قرنطینه و کنترل شوند و می توان این وضعیت را مدیریت کرد و البته این کار باید به صورت استانی انجام شود. مردم و مسئولان در استانها بهتر می توانند کنترل کنند.
وی ادامه داد: واقعا امیدوارم با رعایت مردم و پرهیز از سفر و دورهمی آمار کرونا بالا نرود، به خودم امید می دهم که با رعایت مردم آمار بالا نمی رود چون با شنیدن هر خبر فوت کرونا افسرده و ناراحت می شوم چون می دانم چه اتفاقاتی برای خانواده های آنها می افتد. اگر موارد ابتلا بالا برود به تبع آن موارد بستری و مرگ ها هم بالا می رود و اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است سطح خدمات بهداشتی و درمانی به شکل مطلوب نباشد.
به گزارش ایرنا، مسئولان وزارت بهداشت اعلام کرده بودند که تا پایان سال 99 برای حدود یک میلیون و 300 هزار نفر از گروه های پر خطر شامل کادر درمان، سالمندان و معلولان واکسن کرونا تزریق می شود. با توجه به دو دوزه بودن واکسن هر نفر، این میزان واکسیناسیون مستلزم در اختیار داشتن دو میلیون و 600 هزار دوز واکسن کروناست.
علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی کرونا در آخرین هفته اسفند اعلام کرد: طبق قولی که داده بودیم تا پایان سال 1399 بیش از یک میلیون نفر از کادر درمان و گروه های آسیب پذیر مانند سالمندان واکسن کرونا را دریافت می کنند.
وی گفته بود: تاکنون یک میلیون و 260 هزار واکسن کرونا از انواع مختلف وارد کشور شده است 410 هزار دوز واکسن اسپوتنیک روسی وارد کشور شده است. همچنین 250 هزار واکسن اهدایی سینوفارم چین و 125 هزار دوز واکسن کواکسین شرکت بهارات هند و 100 هزار واکسن کوبایی Soberana (برای انجام فاز سه مطالعه بالینی) وارد کشور شده است.
رئیسی گفته بود قرار است 375 هزار دوز دیگر از واکسن هندی کوواکسین نیز وارد کشور شود و در مجموع یک میلیون و 260 هزار دوز واکسن کرونا خواهیم داشت. کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو نیز از بارگیری دومین محموله واکسن کرونای هندی در 26 اسفند خبر داد اما علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بعد از اولین جلسه این ستاد اعلام کرد که هندی ها هنوز محموله دوم واکسن کوواکسین را به ایران نداده اند، بنابراین تا پایان سال 99 حدود 885 هزار دوز واکسن کرونا وارد ایران شد که 100 هزار دوز آن برای مطالعه بالینی است.
پنجم فروردین امسال (1400) چهارمین محموله واکسن اسپوتنیک روسی نیز به تعداد 100 هزار دوز واکسن وارد کشور شده و به این ترتیب مجموع واکسن های کرونای وارد شده به کشور به 985 هزار دوز رسید که البته با توجه به آزمایشی بودن 100 هزار دوز واکسن کوبایی، تعداد واکسن های قابل تزریق برای جمعیت هدف 885هزار دوز است.
جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو (7 فروردین) اعلام کرد: تاکنون 695 هزار واکسن وارداتی کرونا در شبکه بهداشتی کشور برای تزریق توزیع شده و 161 هزار و 601 دوز واکسن تلقیح شده که مطابق برنامه واکسیناسیون، عمده دریافت کنندگان این واکسن ها کارکنان خط مقدم درمان بوده اند.
سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز پیش از این خرید حدود 16 میلیون و 800 هزار واکسن آسترازنکا از سبد کوواکس خبر داده بود که به گفته او قرار بود حدود چهار میلیون و 200 هزار دوز آن تا پایان سال 99 وارد کشور شود اما علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا شنبه (7 فروردین) پس از برگزاری اولین جلسه ستاد ملی کرونا در سال 1400 اعلام کرد: از سبد کوواکس 16 میلیون و 800 هزار دوز واکسن خریداری کردیم. قرار شد چهار میلیون و 200 هزار دوز واکسن آسترازنکا تا پایان سال 99 از این سبد به ایران تحویل داده شود اما مقدار آن را به یک میلیون و 200 هزار دوز رساندند. قرار بود این مقدار تا قبل از سال تحویل ایران شود که محقق نشد و طبق آخرین خبرها 14 فروردین تحویل داده خواهد شد.
آخرین خبر از واردات واکسن را نیز دیروز حسن روحانی، رئیس جمهوری اعلام کرد. به گفته او با تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا بخش خصوصی می تواند با ارز نیمایی البته زیر نظر وزارت بهداشت واکسن کرونا وارد کنند تا گروه هایی از مردم که تمایل دارند بتوانند از این واکسن ها استفاده کنند.
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: irna.ir

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/553830/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خدایا زندگی رو زیر و رو کن

پنج عامل سقوط الهلال در لیگ قهرمانان آسیا

برخورد صمیمانه شمسایی با خبرنگار ژاپنی

تیم ملی یک مربی جدید می‌خواهد

درویش مدیرعامل پرسپولیس پس از خصوصی‌سازی

ممنون به خاطر همه چیز؛ خداحافظ برای همیشه!

درخشان: پرسپولیس شرایط خوبی برای پیروزی برابر آلومینیوم دارد

آشوبی: پرسپولیس در این بازی فرصت اشتباه ندارد

طلسم 2765 روزه پرسپولیس علیه صعود آلومینیوم!

همنام مدیر جدید پرسپولیس روی نیمکت و سکو!

دومین طلا برای ملی پوش ووشو ایران

تازه کردن سبزی پژمرده با چند ترفند ساده خانگی!!

شغل های استرس زا را بشناسید/اینفوگرافی

برگزاری کشتی فرنگی جام تختی بدون مدعیان

پیروزی سخت یونایتد مقابل قعرنشین در شب خروج لیورپول از کورس قهرمانی!

کار سخت عقاب‌ها در فینال سوپرلیگ بسکتبال غرب آسیا

انریکه: تا امباپه حرف نزند چیزی نمی‌گویم!

علیرضا فغانی یکی مثل کولینا برای آسیایی‌ها

پرسپولیس به جد‌ی‌ترین طلبکارش رسید!

دانشگر بدون کتف‌بند در تمرینات

داوید رایا آرسنال را نجات می‌دهد

با آدم های منفی اطرافم چگونه رفتار کنم که انرژی شان را جذب نکنم؟

چگونه کودک حرف گوش نکن را تربیت کنیم؟

کدام ویتامین باعث کاهش خطر ابتلا به نقرس میشود؟

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم