آریا بانو

آخرين مطالب

گفت و گوی متفاوت با سرمربی تیم ملی بوکس/ سال 99 بدترین سال عمرم بود ورزشي

گفت و گوی متفاوت با سرمربی تیم ملی بوکس/ سال 99 بدترین سال عمرم بود
  بزرگنمايي:

آریا بانو - فارس / سرمربی تیم ملی بوکس گفت: سال 99 خیلی برای من تلخ و ناگوار بود و پدر و مادرم را از دست دادم.
علیرضا استکی سرمربی کنونی تیم ملی بوکس کشورمان که متولد سال 1354 در اصفهان است، از سال 1371 با تشویق مرحوم پدر بزرگوارش وارد بوکس شد. با استعداد، پیگیری و پشتکار زیاد بعد از یک سال نیز به طور رسمی در مسابقات قهرمانی جوانان کشور شرکت کرد اما در سال 1373 مدال برنز و اولین مدال خود را در مسابقات قهرمانی کشور به میزبانی دامغان را کسب کرد. در سال 1374 هم در رده بزرگسالان، نایب قهرمان ایران شد. او طی سالهای 1377 تا 1382 همیشه قهرمان کشور در سنگین وزن بود. در مجموع استکی دو مدال طلا، چهار نشان نقره و یک گردن آویز برنز را مسابقات داخلی به دست آورد.
 با اینکه تیم ملی بوکس ایران در سنگین وزن، اعزام زیادی به مسابقات بین‌المللی نداشت، او فقط یک بار در سال 1381 به رقابتهای قهرمانی آسیا در مالزی اعزام شد و مدال ارزشمند نقره گرفت. این اعزام هم به خاطر اعتراض هیأت بوکس استان اصفهان به کمیته المپیک بود که بوکسور سنگین وزن اصفهانی در وزن خودش، قهرمان ایران می‌شود ولی به مسابقات بین‌المللی نمی‌رود. بر همین اساس به اجبار مسئولان شهرش به پیکارهای قهرمانی آسیا اعزام شد. علیرضا استکی معتقد است باید حداقل چهار بار به مسابقات بین‌المللی اعزام می‌شد ولی حقش در آن سالها توسط مربیان وقت تیم ملی بوکس بزرگسالان کشورمان خورده شد. 
سرمربی کنونی تیم ملی بوکس کشورمان که دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس مدیریت راهبردی تربیت بدنی است، اولین دوره مربی‌گری و ستاره اول بین‌المللی خود را از فدراسیون جهانی بوکس(AIBA) در کشور قزاقستان گرفت. سپس ستاره دوم را در اوکراین و ستاره سوم و بالاترین سطح مربیگری بوکس جهان را در کره‌جنوبی کسب کرد. همچنین مدرک آنلاین و اینترنتی در انگلیس را اخذ کرد. او دارای مدرک بدنسازی از کمیته ملی المپیک در سال 1384 است. وی از سال 1385 تا 1396 به عنوان مربی و سرمربی در تیم‌های ملی بوکس جوانان، امید و بزرگسالان فعالیت داشته و در نهایت از سال 1398 تا کنون نیز سکان هدایت تیم ملی بوکس بزرگسالان کشورمان را بر عهده دارد. 
به بهانه آغاز سال نو، مصاحبه‌ای را با علیرضا استکی داشتیم که در سطر پایین می‌توانید صحبت‌های او را در مورد مباحث و موضوعات مختلف پیرامون بوکس ایران، اتفاقاتی که در سال 1399 و عید نوروز برای او رخ داده است را بخوانید.
* سال 99 برای من خوب نبود، برود دیگر برنگردد
 * باز هم به عقب برگردم، همین راه را ادامه می‌دهم
* بهترین عیدی که گرفتم یک جلد قرآن بود
* دوست داشتم مادرم از کما بیرون بیاید ولی این اتفاق نیفتاد
* لحظه تحویل سال و هفته اول عید نوروز در کنار پدر و مادرم بودم
* لحظه تحویل سال 1400 سر خاک پدر و مادرم بودم
* ناداوری در بازی امید احمدی صفا خیلی روی من فشار آورد
* فدراسیون بوکس ایران سال خوبی را پشت سر گذاشت
* برگزاری لیگ بوکس عالی بود
* فوتبالی نیستم ولی سپاهانی‌ام
* نمی‌خواهیم در بازی‌های المپیک توکیو فقط شرکت کننده باشیم
* سال 99 چطور سالی بود؟
سال 99 اصلا خوب نبود، امیدوارم برود و دیگر برنگردد. از هر لحاظ، سالی بسیار نحس و شومی بود. ولی به خاطر اینکه هنوز نفس می‌کشیم و زندگی می‌کنیم، باید خدا را شکر گذار باشیم.
** چه اتفاقی ناگواری برای شما رخ داد؟
سال 99 از ابتدایش برای من خراب شد. در اسفند ماه 98 به همراه تیم ملی بوکس کشورمان، از مسابقات قهرمانی آسیا در اردن به ایران بازگشتیم. به خاطر شیوع و همه‌گیری بیماری کرونا نتوانستم به دیدن پدر و مادرم بروم و در تهران ماندم. هنوز هم عید سال 99 در ذهنم به تلخی باقی مانده است.
*نظرت درباره سال 1400 چیست؟
امیدوارم سال 1400 سال خوبی باشد و قرن خوبی داشته باشیم و بتوانیم در آن اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.
* لحظه تحویل و عید نوروز سال‌های قبل چه کارهای انجام می‌دادی؟
از وقتی که ازدواج کردم و در تهران ساکن شدم، تمام عیدهای نوروز را تقریباً هفته اول به دیدن پدر و مادر به اصفهان می‌رفتم و به آنها رسیدگی می‌کردم.
* چه خاطراتی را از عید نوروز داری؟
خاطرات با پدر، مادر و خانواده‌ام داشتم. بالطبع هر ایرانی خاطرات خوبی را در عید نوروز دارد و سال جدید با خاطرات شروع می‌شود.
* بهترین عیدی که تا الان گرفتی؟
 یک جلد کلام الله مجید.
* بیشترین عیدی که در سال 1400 گرفتی؟
سیامک صالحی و امیر صداقت دوستانی بودند که امسال بیشترین عیدی را به من دادند.
* عیدی هم می‌دهی؟
بله. حتما باید عیدی بدهم.
* مهمترین اتفاق سال 99 برای شما چه بود؟
شیوع ویروس خطرناک کرونا بود که همه دنیا را غافلگیر و زمین‌گیر کرد.
* خاطره شیرینی از سال 99 داری؟
اصلا خاطره‌ای ندارم.
*بدترین خاطره از سال 99 چه بود؟
ناگوارترین حادثه در زندگی‌ام از دست دادن پدر و مادرم بود. تا ابد و تا زمانی که زنده ام، رفتن آنها را از یاد نمی‌برم و برایم بسیار سنگین بود.
* بهترین خاطره ورزشی‌ات چیست؟
‌فقط یک بار در سال 1381 به رقابتهای قهرمانی آسیا به میزبانی مالزی اعزام شدم و مدال نقره به دست آوردم. در دیدار فینال هم با رستم سعیداف ازبکستانی قهرمان سنگین وزن آن موقع دنیا و نایب قهرمان بازی‌های المپیک بازی کردم. دیدار خیلی نزدیک و قشنگی را انجام دادم.
وی افزود: یک خاطره خوب ورزشی هم که در انتهای سال 1398 برای من رخ داد. به عنوان سرمربی تیم ملی بوکس ایران، در اردن توانستیم دو سهمیه را توسط دانیال شه‌بخش و سید شاهین موسوی به دست بیاوریم.
* بدترین خاطرات ورزشی‌ات چیست؟
اولی، ناداوری در دیدار امید احمدی‌صفا در مسابقات اردن بود که سهمیه بازی‌های المپیک توکیو را از او گرفتند. این ناداوری روی من بسیار فشار آورد. دومین خاطره بد ورزشی‌ام به قبل از بازی‌های المپیک 2016 ریو برمی‌گردد که به خاطر برخی مسائل، نتوانستیم کسب سهمیه کنیم.
* بزرگترین اتفاقی که دوست داشتی در سال 99 برات به وقوع بپیوند، ولی آن اتفاق نیفتاد، چه بود؟
می‌خواستم مادرم از کما بیرون بیاید و دوباره به حالت عادی برگردد. این بزرگترین اتفاق سال 99 بود که دوست داشتم، اتفاق بیفتد ولی هیچ گاه رخ نداد.
* بزرگترین آرزوی که در سال 1400 داری؟
در مسابقات بوکس قهرمانی آسیا و بازی‌های المپیک توکیو بهترین نتیجه را بگیریم. ولی آرزوی اصلی‌ام سلامتی همه مردم، خانواده‌ام، دوستانم و آنهایی را دوستشان دارم، است.
* لحظه تحویل سال 1400 کجا بودی؟
لحظه تحویل سال سر خاک‌ پدر و مادرم بودم.
* باز می‌توانیم سهمیه کسب کنیم؟
قطعا اگر به رقابتهای گزینشی بازی‌های المپیک توکیو در فرانسه می‌رفتیم دو یا سه سهمیه می‌توانستیم کسب کنیم. ولی باید در رقابتهای قهرمانی آسیا رنکینگ به دست بیاوریم و سهمیه های دیگری بگیریم. به تمامی بوکسورهای مان در این مسابقات امید داریم تا بتوانند سهمیه بازی های المپیک توکیو را کسب کنند و دست به تاریخ سازی بزنند.
* عملکرد بوکس در سال 99 چطور بود؟
در دوران همه گیری بیماری کرونا، هشت مرحله اردو را برگزار کردیم.‌ از لحاظ رعایت پروتکل‌های بهداشتی حتی یک کرونایی نداشتیم و بر همین اساس اردوها را جلو بردیم و بهترین فدراسیون‌ در این زمینه بودیم. همچنین ملی‌پوشان در مسابقات لیگ بوکس به میزبانی اراک شرکت کردند.
با اینکه بدن‌های‌شان آماده نبود و در دوره استقامت و بدنسازی بودند، هر هشت نفر تیم ملی بدون اینکه یک راند از بازی‌های‌شان واگذار کنند، مسابقات لیگ را به اتمام رساندند. نشان دادیم که بوکس رو به جلو حرکت می‌کند و اتفاقات خوبی توسط فدراسیون‌، مربیان و بوکسورها به جریان افتاد.
* نظرتان درباره برگزاری لیگ بعد 11 سال، چه بود؟
یکی دیگر از کارهای مثبت فدراسیون‌ بوکس، برگزار کردن بدون نقص مسابقات لیگ بوکس بود که رقابتهای لیگ به صورت متمرکز انجام شد. مبالغی که در لیگ به بوکسورها پرداخت شد، تا حدودی مشکلات مالی بازیکنان را برطرف کرد تا شب عید نوروز دغدغه مالی نداشته باشند. ولی باز هم این پول‌ها یک دهم پولی است که باید بازیکنان در لیگ بوکس بگیرند.
فارس: بوکس ایران در سال 99 پیشرفت داشت؟
پیشرفت‌مان در حد و توان رشته بوکس با سختی که نسبت به سایر رشته‌های داریم، خوب بود. بوکس ایران رو به جلو حرکت می‌کند و امیدوارم اتفاقات خوبی در سال1400 بیفتد.
فارس: چقدر تاثیر مثبت در بوکس ایران داشتید؟
بنده و کادر فنی تیم ملی بوکس تمام تلاش‌مان را کردیم که تاثیرات خوبی را در بدنه این رشته ورزشی بگذاریم.
فارس: چه پیش بینی از رقابتهای بوکس بازی‌های المپیک توکیو داری؟
 تلاش می‌کنیم در المپیک به جای برسیم که فقط یک شرکت کننده نباشیم.
* چرا بوکس در بین رشته‌های ورزشی کمتر دیده می‌شود؟
برای بهتر دیده شدن بوکس، فدراسیون باید خیلی کارهای مهمی انجام دهد تا بوکس را به تلویزیون بکشاند. فدراسیون باید یک مقدار هزینه کند. همیشه تلویزیون وقتی ما هزینه کردیم با ما راه آمده است.
* کتاب زندگی‌ات را می‌نویسی؟
شاید در آینده کتابم را بنویسم چون زندگی پر فراز و نشیب و بسیار سختی داشتم. اما با توکل به خدا، توسل به امام زمان(عج)، اهل بیت و امام حسین(ع) به چیزی‌های که دلم خواسته رسیده‌ام و بابت این قضایا خدا را شکر می‌کنم. 
* اسم کتاب چه خواهد بود؟
هنوز به اسم کتاب فکر نکرده‌ام.
* اگر به عقب برگردی باز هم دوست داری، همین راهی که آمدی را طی کنی؟
بله. به طور حتم اگر باز هم به عقب برگردم همین راه را ادامه می‌دهم. اگر نمی‌خواستم پسرم را هم وارد بوکس نمی‌کردم.
*پس پسرتان هم بوکسور است؟
بله. با پسرم بوکس کار می‌کنم. استعداد خوبی دارد و من هم کمک می‌کنم تا به بهترین‌ها برسد. البته باید یک جایی هم خودش تلاش کند تا به چیزی که می‌خواهد و حقش است را به دست بیاورد. 
* طرفدار کدام تیم فوتبال هستی؟ 
زیاد فوتبالی نیستم، ولی طرفدار سپاهان هستم.
* تمرینات دو ملی پوش المپیکی کشورمان چگونه انجام می‌شود؟
دانیال شه‌بخش و سید شاهین موسوی تمرینات در فضای مجازی با بدنساز تیم ملی انجام می‌دهند.
* تمرینات تیم ملی چه روزی شروع می‌شود؟
برنامه‌های آماده‌سازی تیم ملی بوکس بزرگسالان جهت شرکت در مسابقات قهرمانی آسیا و بازی‌های المپیک توکیو را به فدراسیون بوکس داده‌ایم و اولین مرحله اردوی تیم‌ ملی از چهاردهم فروردین ماه شروع می‌شود. 
* اردوی مشترک برون مرزی یا داخلی دارید؟
اردوی مشترک خارج از کشور نداریم. یک اردوی مشترک به احتمال دارد اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت ماه در تهران برگزار شود. بین تیم‌های خوبی مثل ارمنستان یا جمهوری آذربایجان، یکی به تهران می‌آید و اردوی مشترک خواهیم داشت.
* یک تیم خوب در کنار شما کار کردند.
از دانیال تیماچی، غلامرضا کریمی، همایون امیری، اصغر اشرفی، شهرام فاتح و محمود نهتانی اعضای کادر فنی تیم ملی بوکس تشکر ویژه‌ای می‌کنم که با حمایت و کمک این عزیزان تیم ملی بزرگسالان نتیجه گرفت. 
* حرف آخر...
ابتدا، امیدوارم سلامتی به کشورمان بیاید. دوم، مسئولین به فکر معیشت مردم و جوانان باشند. مدیران ورزشی هم بیشتر به فکر ورزش ایران باشند. ورزش فقط در یک یا دو رشته خاص خلاصه نشده است. امیدوارم اسپانسرها هم در سال 1400 بیشتر ترغیب شوند تا در رشته‌های ضعیف از لحاظ مالی سرمایه‌گذاری کنند. آرزو دارم در سال جدید همه مردم کشورمان سلامت، خوشحال و خرم باشند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/553716/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

چه کسی می داند...

آقای گل تاریخ فرانسه قدم در راه مسی گذاشت!

آیین رسمی واگذاری سرخابی‌ها فردا برگزار می‌شود

تمجید ستاره سیتی از بلینگام؛ جود استثنایی است

بیگی: در قائمشهر از استقلال و پرسپولیس امتیاز می گیریم

تصمیم جالب آرسنال؛ خداحافظی با لوگوی همیشگی

اینزاگی با تماس‌ها از لیگ برتر بمباران شده است!

حیدری: داور دربی به دنبال اخراج ساپینتو بود

گل اول آرسنال به چلسی توسط تروسار

حمایت ونگر از ژاوی؛ دوست دارم در بارسا بمانی

گل اول لاتزیو توسط کاستیانوس در دقیقه 12

مسعود ده‌نمکی: پدرم می گفت بین من و خمینی یکی رو انتخاب کن

من آدم مجرد سوار ماشینم نمیکنم!

خاطرات فراموش‌نشدنی پایان جنگ از زبان «مسعود ده‌نمکی»

آهنگ قدیمی «فال حافظ» با صدای کوروس سرهنگ زاده

4گوشه دنیا/ خاص‌ترین خانه در ژاپن

تلاقی هیجان و ترس روی پلی در آسمان

وضعیت عجیب زیرگذرها در پورتلند آمریکا

زاتریکی یا دیپ ماست یونانی رو درست کن

طرز تهیه تیرامیسو توت فرنگی

دمنوش‌های شفابخشی که بی‌حالی و رخوت بهار را از بدن دور می‌کند

تابستون نزدیکه و هندوانه رو اینجوری برش بزن

گام‌های اصلی در تربیت جنسی کودکان

هند به دنبال ماموریت‌های فضایی بدون زباله تا سال 2030

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

بنر زیبای هواداران الهلال برای بازی امشب

ماجرای تمرد بازیکنان خوشه طلایی از خسرو حیدری

حیدری: دوست داشتم در استقلال خداحافظی کنم

ستاره بایرن: برای بازی برابر رئال لحظه‌شماری می‌کنم

شاگردان نکونام میزبان یک استقلالی متفاوت

گل اول العین به الهلال توسط اریک

ترکیب آرسنال-چلسی؛ پوچتینو علیه صدرنشین

خیال کورتوا راحت است؛ لونین به خوبی جایم را پر کرده

عقب‌نشینی یوفا؛ لیست‌‌های اروپایی 26 نفره شد

پایان پیولی؛ زلاتان سرمربی میلان را انتخاب کرد

سفر پریناز ایزدیار با رضا عطاران به کاخ صدام حسین!

کلیه ناخدا رو به اسم نورالدین خریدند!

مجری سابق برنامه «هفت»: با زور و تهمت و تهدید فیلمساز نمی‌شوید!

جشن تولد ساده و بی ریای بازیگر پیشکسوت

اجرای فوق حرفه ای و 4 نفره با یک «گیتار»

چرا به سوالات اپراتورهای اورژانس باید پاسخ داد

هوای تهران گرم می شود!

عملیات ویژه نیروهای امدادی برای نجات سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

گلایه‌ی رئیس پلیس راهور از ابلاغ نشدن قانون افزایش جرایم رانندگی

طوفان شن در لیبی

خیاط زبردست طبیعت

دریاچه‌ زیبای بَرم اَلوان در شهرستان بهمئی