آریا بانو

آخرين مطالب

بهترین راهکار برای رفتار با نوجوان پرخاشگر چیست؟ اجتماعي

بهترین راهکار برای رفتار با نوجوان پرخاشگر چیست؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - حامی هنر زندگی / دوره نوجوانی بسیار پراهمیت و در عین حال پر فراز و نشیب است. چگونگی رفتار با نوجوان پرخاشگر شخصیت او را می‌سازد و در شکل گیری هویت او تأثیرگذار است. در این شرایط نقش والدین بسیار حیاتی و تعیین کننده است. معمولا نوجوانان تغییرات خلقی بسیار شدیدی را تجربه می‌کنند که یکی از این‌ها خشم و پرخاشگری است. پرخاشگری در نوجوانان به میزان زیادی به بحران‌‌های دوران نوجوانی مربوط می‌شود. والدین می‌توانند با درک نیازها و احساسات فرزند خود و برخورد مناسب و متعادل با اشتباهات و پرخاشگری‌های آن‌ها خانه را به محیطی آرام برای فرزندان مبدل کنند و زمینه را برای رشد آن‌ها فراهم نمایند. برای حل مشکلات خود با نوجوانان پیشنهاد می‌کنیم از مشاوره روانشناسی کمک بگیرید. 
رفتار با نوجوان پرخاشگر | نوجوانی و پرخاشگری
نوجوانی، یک دوره بسیار پر اهمیت در زندگی هر فرد می‌باشد که فرد به دنبال پیدا کردن شخصیت و هویت مختص به خود است و مسلم است که رسیدن به هویت واقعی، به راحتی صورت نمی‌گیرد. رفتارها و تغییرات خلقی نوجوانان در اثر تغییرات هورمونی است و پرخاشگری آن‌ها می‌تواند امری طبیعی باشد. نوجوانان در این دوره تحریک پذیر می‌شوند و حالات عاطفی مختلفی را تجربه می‌کنند.
بسیاری از والدین، از پرخاشگری‌های نوجوان خود گله می‌کنند چرا که پرخاشگری در خانواده، یک امر استرس زا است. به همین دلیل خانواده‌ها به دنبال راهی برای حل این مشکل و کاهش پرخاشگری نوجوان خود می‌باشند. 
رفتار با نوجوان پرخاشگر | دلایل عصبانیت و پرخاشگری نوجوانان
پرخاشگری نوجوانان دلایلی دارد که آگاهی از این دلایل به برخورد بهتر والدین کمک می‌کند. این دلایل موارد زیر را دربر می‌گیرد.
دلایل زیست شناختی
تحقیقات نشان داده است که افزایش هورمون تستسترون (هورمون پرخاشگری) باعث خشم و عصبانیت در نوجوانان می‌شود. همچنین کاهش قند خون نیز یکی دیگر از دلایل زیست شناختی پرخاشگری است.
دلایل روانشناختی
دلایلی همچون افسردگی و احساس گناه از متداول ترین نوسانات خلقی نوجوانان است. نوجوانان تحت تاثیر این مشکلات، پرخاشگر می‌شوند. همچنین الگوهای شخصیتی نیز در بروز خشم و پرخاشگری موثر هستند. برای اطلاع بیشتر درباره اختلال افسردگی کلیک کنید.
دلایل اجتماعی
بسیاری از دلایل پرخاشگری در نوجوانان را می‌توان به چالش‌های محیطی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن‌ها در این دوران نسبت داد. از این موارد می‌توان به تاثیر خانواده، فقر و یادگیری و تربیت در محیط خانواده اشاره کرد. بسیاری از این مشکلات را در مقاله‌ چالش‌های دوران نوجوانی شرح داده‌ایم که مطالعه آن‌ها می‌تواند بسیار تأثیر گذار باشد.
رفتار با نوجوان پرخاشگر
زمانی که نوجوان عصبی است و پرخاشگری می‌کند، والدین چه برخوردی می‌کنند؟ به طور معمول، اکثر والدین در این شرایط برای حفظ قدرت خود، پا به پای نوجوان داد می‌زنند. میل به انجام این کار در والدین بسیار طبیعی است چرا که معمولا والدین تحمل ندارند که قدرت شان توسط فرزندان از بین برود اما انجام این کار به معنی دعوت نوجوان به یک مبارزه و دعوای بزرگ تر است و به همین ترتیب یک دعوای طولانی میان شما و فرزندتان به وجود می‌آید.
برای برخورد بهتر توصیه می‌شود که قبل از شروع دعوا، یک جلسه خانوادگی ترتیب دهید و با آرامش گفتگو کنید. زمانی که شما نوجوان خود را به گفتگو دعوت می‌کنید، در واقع به او احترام می‌گذارید و احساس مهم بودن را به او نشان می‌دهید. همچنین اینگونه برخورد باعث می‌شود که نوجوان مهارت های اجتماعی، مهارت صحیح حل مساله، مسئولیت پذیری و همکاری را بیاموزد. 
رفتار با نوجوان پرخاشگر | توصیه‌های مهم
راهکارهایی برای برخورد صحیح در مقابل نوجوانان پرخاشگر وجود دارد. این راهکارها شامل موارد زیر می‌باشد.
1. وقت گذراندن با نوجوان
توصیه می‌شود که زمان بیشتری را با نوجوان خود بگذارنید. تحقیقات نشان داده است که وقت گذراندن با نوجوانان، از خشم و سرکشی آن‌ها کم می‌کند و بسیاری از والدین این تغییرات رفتاری را در فرزند خود مشاهده کرده‌اند.
2. تشویق کردن
تشویق کردن باعث ایجاد حس وابستگی در نوجوان می‌شود و به این ترتیب انگیزه اش برای پرخاشگری از بین می‌رود. به همین دلیل توصیه می‌شود که به جای سرزنش کردن نوجوان برای اشتباهاتش، رفتارهای مثبت او را تشویق کنید. تشویق کردن یکی از راه‌های مؤثر در ایجاد انگیزه به فرزندان است.
3. تهدید نکردن
دقت کنید که در هنگام دعوا و مشاجره، نوجوان خود را تهدید نکنید. مثلا در حین دعوا نگویید که "اگر دعوا را تموم نکنی، حق بیرون رفتن نداری" این رفتار نه تنها مشاجره را تمام نمی‌کند بلکه باعث عصبی تر شدن نوجوان می‌شود و دعوا جدی تر می‌‌گردد. برای پایان دادن به دعوا به نوجوان خود بگویید "اگر این رفتار را تمام نکنی باید منتظر عواقب آن هم باشی" و پس از گفتن این حرف اتاق را ترک کنید. توجه کنید که رفتار با نوجوان پرخاشگر باید با دقت خاصی انجام گیرد و لحن صحبت کردن بسیار مهم است.
4. کنترل نکردن
تمایل والدین به کنترل، یکی از بزرگ ترین عوامل درگیری است. نوجوانان از کنترل شدن بیزار هستند و نسبت به آن واکنش جدی نشان می‌دهند. فراموش نکنید که شما همیشه نمی‌توانید فرزند خود را کنترل کنید. وظیفه والدین این است که قوانین را به فرزند خود آموزش دهند و با تشویق و تنبیه مناسب، قوانین را در آن‌ها درونی سازی کنند.
5. عدم درگیری جسمی
فراموش نکنید که فرزند شما دیگر کودک نیست و از غرور و قدرت برخوردار است. درگیری و تنبیه فیزیکی باعث می‌شود که عصبانی تر شود و حتی او نیز از زور و قدرت خود استفاده کند. این روش به او یاد می‌دهد که مشکلات خود را با دعوا و درگیری جسمی حل کند. درگیری‌های جسمانی و کتک زدن نوجوان می‌تواند به بحران هویت در او بیانجامد.
6. علت خشم را پیدا کنید
توصیه می‌شود که به جای کاهش پرخاشگری، به دنبال علت آن باشید. ممکن است که پرخاشگری نوجوان به دلایل متعددی همچون، افسردگی، اضطراب، مشکل در مدرسه و غیره باشد. با پیدا کردن و حل این گونه مشکلات، پرخاشگری نوجوان نیز کاهش می‌یابد. 
7. از یک مشاور کمک بگیرید
در صورتی که نمی‌توانید رفتارهای پرخاشگرایانه کودک خود را کنترل کرده و یا آن را حذف کنید لازم است که از یک مشاور و روانشناس کمک بگیرید. مشاور با در نظر گرفتن تمامی جوانب و آموزش تکنیک‌هایی شیوه‌های رفتار با نوجوان پرخاشگر را به شما می‌آموزد و اینگونه می‌توانید مشکلات خود را مدیریت کنید. در نظر داشته باشید که مشاوره می‌تواند هم برای شما و هم برای فرزندتان باشد

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/549227/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

با چند روش ساده استعداد کودکتان را شناسایی کنید !

چرا کودکتان مو می کشد؟

کودکتان را با این روش ها نخبه کنید !

رفع عذاب وجدان مادران شاغل با این روش ها !

بچه‌های باهوش چه اسباب‌ بازی‌ هایی دوست دارند؟ (قسمت اول)

بچه‌های باهوش چه اسباب‌ بازی‌ هایی دوست دارند؟ (قسمت دوم)

تاثیر قصه بر زندگی و آینده ی کودک

کودک شما هم اعتیاد به تبلت دارد؟

هنگام طلاق با کودکتان علیه همسرتان یارکشی نکنید

با جای خالی پدر یا مادر بعد از طلاق چه کنیم؟

نقش بازی در رشد کودک

راهکارهای آموزش مسئولیت پذیری به کودکان

چگونه کودکمان را کتاب خوان کنیم؟

نکاتی راجع به جدا کردن اتاق کودک

مقایسه کودکان با یگدیگر چه عواقبی دارد؟

بزرگ شدن کودکان در ازدواج‌های بی‌عشق

فرق بیش‌فعالی با افسردگی و تیزهوشی

علت وسواس در کودکان چیست و چگونه درمان می شود؟

راه‌های افزایش عزت نفس در کودکان

انواع هوش کودک

به کودک دچار اختلال استرس پس از سانحه چگونه کمک کنیم؟

دلبند افسرده من

برای انتخاب مدرسه چه معیارهایی باید در نظر گرفت ؟ (1)

چگونه از فرزند خود یک نابغه بسازیم

برای انتخاب مدرسه چه معیارهایی باید در نظر گرفت ؟ (2)

آیا می توان شخصیت کودک را تغییر دهید؟

موسیقی درمانی یکی از روش های درمانی برای کودکان مبتلا به اوتیسم

مهد کودک قبل از مدرسه خوب است یا بد؟

پدران دختر دار بخوانید !

چرا کودکان استرسی می شوند؟

توصیه مهم به مادر و پدر ها برای باز شدن مدارس

به روان کودک تجاوز نکنید!

چطور کودکمان را برای مدرسه رفتن آماده کنیم؟

چه چیزهایی سبب نگرانی بچه‌ها از رفتن به مدرسه می‌شود؟

چرا بچه های امروز کمتر شاد هستند؟

یک شروع شاد برای ماه مهر

خیلی قاطع به فرزندتان بگویید: «نه»

آیا کودکان امروز باهوش‌تر از کودکان دیروزند؟

راهکار هایی برای پیشگری از اضطراب کودکان در مهد کودک

4 عادت رایج در کودکان که باید مراقب آن بود

بلوغ زودرس را جدی بگیرید

افزایش قدرت حافظه و یادگیری کودکان با ورزش های هوازی

کشف آلت تناسلی توسط کودک

کوچولو! سرت را بالا بگیر و بگو نه!

فرزندم، انتقادت را بگو

آیا کودک شما به راحتی به مهد کودک میرود؟

علل ترس های شبانه کودک و راهکارهای آن

سکوت بچه ها را جدی بگیرید

بازی در پارک نیاز کودک است

بازیهای جالب برای کودکان باهوش