آریا بانو

آخرين مطالب

معرفی سه کتاب جذاب برای مطالعه در نوروز مقالات

معرفی سه کتاب جذاب برای مطالعه در نوروز
  بزرگنمايي:

آریا بانو - خبرگزاری کتاب ایران /«آنالنا» اثر گراتزیا دلددا، «عشق اول من» ایوان کلیما و «خالکوب آشویتس» نوشته هدر موریس سه اثری بود که مهشید میرمعزی برای مطالعه به علاقمندان کتاب و ادبیات پیشنهاد داد.
با رسیدن به روزهای پایانی سال به سراغ مترجمان خوب کشورمان رفتیم و از آن‌ها پرسیدیم چه کتاب‌هایی در سال 99 خوانده‌اند که مطالعه آن را به مخاطبان خبرگزاری کتاب پیشنهاد می‌دهند. آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگوی ما با مهشید میرمعزی مترجم خوب کشورمان و پیشنهادهای نوروزی اوست.
میرمعزی با بیان اینکه امسال بسیاری از کارها را به زبان اصلی خوانده، از بهمن فرزانه، مترجم فقید کشورمان، یاد کرد و گفت: کتاب «آنالنا» اثر گراتزیا دلددا با ترجمه بهمن فرزانه یکی از آثاری است که خواندن آن را به علاقه‌مندان به ادبیات توصیه می‌کنم. این کتاب یک داستان خانوادگی درباره افرادی است که مزرعه کوچک خود را می‌فروشند و یک مزرعه بزرگ اربابی را اجاره می‌کنند، به امید اینکه بتوانند آن را آباد کنند.
آنالنا

آریا بانو


این مترجم افزود: «آنالنا» از لحاظ ترجمه در سطح بسیار عالی قرار دارد و نام بهمن فرزانه روی کتاب، برای تایید ترجمه متن کافی است. گراتزیا دلددا در روایت این داستان، در روح و احساسات انسان‌ها بسیار عمیق می‌شود و داستان زندگی‌هایی را می‌گوید که شاید در نگاه اول بسیار بی‌اهمیت و معمولی به نظر بیایند اما وقتی داستان را می‌خوانید همین عشق‌ها، شکست‌ها، ناکامی‌ها و ماجراهای خانوادگی به مخاطب درس زندگی می‌دهد، ضمن اینکه داستان‌ بسیار شیرین و جذاب است.
میرمعزی کیفیت جلد، صحافی، قطع و ظاهر زیبای کتاب را به دعوتنامه‌ای تشبیه کرد که باید جذاب باشد و در نگاه اول مخاطب را جذب کند و افزود: علاوه بر داستان گیرا و ترجمه بی‌نقص، «آنالنا» در یک مجموعه چاپ شده که همگی ظاهر زیبایی دارند و برای هدیه دادن هم بسیار مناسبند.
گراتزیا دلددا، نویسنده ایتالیایی در 27 سپتامبر 1871 به دنیا آمد. در آن زمان زنان به لحاظ اجتماعی وضعیت خوبی در جوامع نداشتند و او با وجود محدودیت‌هایی که در زندگی داشت، راه خود را پیدا کرد و نویسنده‌ای مطرح در اروپا و جهان شد.
کتاب «آنالنا» نخستین بار بعد از مرگ فرزانه، مترجم فقید اثر، منتشر شد و بعد از آن نیز با طرح جلد جدید در 212 صفحه با قیمت 20 هزار تومان از سوی نشر ثالث به بازار کتاب راه یافت.
روایت زندگی و عشق به زندگی
«عشق اول من» اثر ایوان کلیما کتاب دیگری بود که میرمعزی آن را جذاب دانست و گفت: کلیما برای مخاطبان ایرانی نامی آشناست و من در سال‌های قبل هم از این نویسنده کتاب‌هایی خوانده بودم که همه آن‌ها را دوست داشتم. «عشق اول من» با ترجمه فروغ پوریاوری، چند داستان کوتاه پشت سر هم است و «منِ راوی» دارد. راوی از تجربه خودش از عشق‌ می‌گوید.

آریا بانو


میرمعزی موضوع اصلی «عشق اول من» را زندگی و عشق به زندگی دانست و گفت: اولین قسمت داستان در گتوی یهودیان می‌گذرد، گرچه نویسنده تاکیدی بر آن ندارد و بحث زیادی درباره گتو نمی‌کند. شخصیت اصلی داستان عاشق دختری می‌شود که در گتو شیر را پخش می‌کند و در لیوان او شیر بیش‌تری می‌ریزد؛ اما هیچ وقت جرات نمی‌کند به او بگوید دوستش دارد. راوی در برخی بخش‌های کتاب، مونولوگ‌هایی با خود دارد و به نظر می‌رسد در حال گفتن آن چیزی است که در دل دارد اما بعد مشخص می‌شود در حال حرف زدن با خودش بوده.
وی افزود: داستان بعد در خارج از گتو اتفاق می‌افتد و مخاطب به تدریج متوجه می‌شود که شخصیت‌های کتاب، در داستان قبلی در سنین نوجوانی بودند اما حالا جنگ تمام شده، گتویی وجود ندارد، و همینطور داستان ادامه می‌یابد. فضاهایی که در کتاب مجسم می‌شود چند دوره تاریخی مختلف را شامل می‌شود که عشق در زمینه آن جریان دارد. خانم پوریاوری هم مترجم پرکاری هستند و هم قلم روانی دارند و توانسته این کتاب را به خوبی به فارسی برگرداند.
عشق اول من با ترجمه فروغ پوریاوری در 224 صفحه با قیمت 28 هزار و 500 تومان از سوی نشر ثالث منتشر شده است.
عشق در زمانه تلخی و غم
مترجم کتاب «در حیاط خلوت نویسندگان» از علاقه‌مندی‌اش به رمان‌هایی سخن گفت که به موضوع تاریخ جنگ جهانی دوم می‌پردازند و گفت: نخستین بار وقتی عنوان کتاب «خالکوب آشویتس» را دیدم به دلیل علاقمندی بسیار زیادم به تاریخ جنگ جهانی دوم، برای خواندنش کنجکاو شدم و عنوان کتاب برایم جذاب بود. زمانی که به کتابفروشی رفتم، چند ترجمه از این اثر وجود داشت که من ترجمه خانم فرشته شایان را تهیه کردم که نشر چترنگ آن را به چاپ رسانده است.
خالکوب آشویتس
وی افزود: «خالکوب آشویتس» اثر هدر موریس داستان زندگی مردی است که به آشویتس (بزرگترین اردوگاه کار اجباری آلمان نازی) برده می‌شود اما چون انسان باهوش و حواس جمعی بوده، با خوش‌شانسی به عنوان خالکوب و مسئول ثبت شماره افراد در آنجا مشغول به کار می‎شود. نکته جالب داستان این است که بر اساس واقعیت نوشته شده و این امر، جذابیت داستان را بیشتر می‌کند. شخصیت اصلی داستان که خالکوب بوده، عاشق دختری به نام گیتا می‌شود که در بخشی از این اردوگاه به نام «کانادا» کار می‌کند.

آریا بانو


میرمعزی درباره این قسمت از اردوگاه آشویتس که در رمان «خالکوب آشویتس» به آن اشاره شده چنین توضیح داد: بخشی از اردوگاه آشویتس «کانادا» نام داشت زیرا برای زندانی‌های آشویتس، کانادا مظهر زندگی لوکس و راحت بود و در آنجا بسیاری از لباس‌ها و اشیای باارزش یهودیانی که در اتاق‌های گاز کشته شده بودند از جمله الماس، پول و ساعت آن‌ها نگه‌داری می‌شد. ضمن اینکه به افرادی که این بخش کار می‌کردند رسیدگی بیشتری هم می شده در نتیجه همه دوست داشتند در برهوت آشویتس که سرشار از بدبختی و گرسنگی بود، در بخش «کانادا» کار کنند.
وی ادامه داد: این مرد که عاشق گیتا شده، مدام به دختر می‌گوید ما زنده خواهیم ماند. در برخی دوره‌ها، دختر امید خود را از دست می‌دهد، بیماری‌ سختی می‌گیرد و ماجراهای متعددی برایشان پیش می‌آید. در آخر کتاب، که بر اساس داستانی واقعی نوشته شده، عکسی از دوران پیری این دو شخصیت اصلی داستان هم گذاشته شده. من چون به شخصه آشویتس را از نزدیک دیده‌ام، تصویرسازی‌های نویسنده کتاب برایم بسیار آشناست و این جذابیت رمان را برایم دوچندان کرد.
«خالکوب آشویتس» رمانی با داستان جذاب، ترجمه روان و جلدی زیباست. با اینکه داستان در آشویتس می‌گذرد و از آشویتس، سراسر انتظار تلخی و غم دارد اما چون داستان عشقی است احساس غم به مخاطب نمی‌دهد. این رمان از آن دست آثاری است که مخاطب به راحتی نمی‌تواند آن را زمین بگذارد.
«خالکوب آشویتس» اثر هدر موریس با ترجمه فرشته شایان در 280 صفحه به قیمت 57 هزار تومان از سوی نشر چترنگ منتشر شده است.
مهشید میرمعزی نخستین روز شهریور 1341 در قزوین به دنیا آمد و در همین شهر تحصیل کرد. سال 1364 برای تحصیل در رشته مهندسی فضای سبز در دانشگاه شهر اسن به آلمان رفت و سال 1372 به ایران بازگشت. میرمعزی یکی از معتبرترین مترجمان زبان آلمانی به فارسی است و «کامو، آرمان سادگی» نوشته ایریس رادیش، «خاندان جاودان زالس» نوشته کریستوفر کلوبله، «قطار شبانه لیسبون» اثر پاسکال مرسیه، «زن ظهر» نوشته یولیا فرانک، «در حیاط خلوت نویسندگان» اثر راینر اشمیتس، «شهرت» نوشته دانیل کلمان، «و نیچه گریه کرد» اثر ایروین د. یالوم و «او بازگشته است» نوشته تیمور ورمش برخی از آثاری هستند که با ترجمه وی منتشر شده‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/548709/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«خاطره ها» را با صدای مرتضی پاشایی گوش دهید

فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند

برخورد دو تریلی با هم!

جوانمردی امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه در جنگ ها

کوکو تن ماهی؛ سریع، راحت و خوشمزه

قبل از ورزش غذا بخوریم یا بعد از ورزش؟

توصیه به خانم‌ها؛ با خنده به استقبال مرد‌ها بروید

نسل جدیدی از نانوذرات نقره به تولید صنعتی رسید

عرضه رمان ایرانی «باغ کَج» در بازار نشر

بلژیک مغلوب دانش‌آموزان ایران شد؛ هلند حریف یک‌هشتم نهایی

مطلق‌زاده: فوتبال برای مسئولان خوزستان مهم نیست

پاکسازی کمپ مهاجران در پاریس در فاصله کوتاه باقیمانده تا المپیک

بن بست فوتبالی عربستان و گران ترین تیم تاریخ آسیا؟

جریمه 238 میلیونی برای 3 باشگاه

ترین‌های هفته؛ تیر دروازه های هفته بیست‌و‌چهارم لیگ برتر

بازی اسم و فامیل مدیران تراکتور به قیمت پراندن یک جام دیگر

اسنایدر:‌ امیدوارم یونایتد با پنج گل در فینال شکست بخورد

کارهایی که باعث برگشت روح به جسم تجربه گر مرگ شد

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

«تتلو» در دومین جلسه دادگاه: بابت همه اشتباهاتم عذرخواهی می‌کنم

نماهنگ خاطره انگیزی با صدای زنده یاد ناصر عبداللهی

نخستین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شد

سبک جدید از فوتبال دستی

نمایی از کوه رینیر آمریکا

یکی از عمیق ترین تالاب های تایلند

حکمت/ روزى تقسیم شده و اجل حتمى است...

داستانک/ مترسکی برای فرار پرندگان

طرز تهیه پیاز داغ مجلسی به روشی ساده و سریع

علت بی حسی پا پس از جراحی دیسک کمر

این ویتامین‌ها را بخورید؛ لاغر بمانید

دوش طولانی یا کوتاه؛ کدام یک بهتر است؟

ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد

ببینید دنیای کوانتوم چه قدر غیر قابل باوره!

داستانک/ دوستت دارم

شاعرانه/ چه خوش است با خیال تو نهفته رازکردن

استون ویلا جواب بایرن مونیخ را داد

جشن صعود در افغانستان با سرود ایرانی!

یحیی، گزینه اول و آخر نیمکت تراکتور

توضیح عبدالله ویسی در مورد بازیکن خبرساز فولاد

آخرین تمرین تیم ملی برای سهمیه جام جهانی

ادعای سان: تن‌هاخ آخر فصل اخراج می‌شود

پوست اندازی در اسکی با ورود نسل جدید مربیان و مدرسان

نمایندگان ووشو ایران حریفان خود را در جام‌جهانی شناختند

پاسخ جالب چالهان‌اوغلو به میلانی‌ها پس از قهرمانی اینتر

اعلام شرایط ملی‌پوش شدن 2 وزن المپیکی و یک وزن غیر المپیکی

مسعود ده‌نمکی: با آدم‌های مذهبی‌نما مشکل دارم!

چرا همه مسعود ده نمکی را نقد میکنند؟

لیلا حاتمی شاید در ونیز

تا یه گندی میزنه خودش رو میزنه به خرس مردگی

نقش بازی کردن زنده یاد "رضا داوود نژاد"