آریا بانو

آخرين مطالب

معرفی مفاخر؛ علاء‌الدین طباطبایی و تلاش برای حفظ و اعتلای زبان فارسی مقالات

معرفی مفاخر؛ علاء‌الدین طباطبایی و تلاش برای حفظ و اعتلای زبان فارسی
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایرنا /علاءالدین طباطبایی زبان‌شناس، مترجم، نویسنده معاصر و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی است؛ ادیبی گرانمایه که عمر خود را بی‌وقفه در مسیر شناخت، حفظ و اعتلای زبان فارسی سپری کرد.
«علاءالدین طباطبایی» ادیب، زبان‌شناس و مترجم ایرانی، اسفند 1336 خورشیدی در کرمان دیده به جهان گشود.
او با پایان مقطع متوسطه به تحصیل رشته زبان و ادب فارسی در دانشگاه تهران پرداخت و تحصیلات خود را در مقطع دکتری زبان‌شناسی به پایان رساند. طباطبایی عضو وابسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی است و در حوزه صرف و واژگان تخصص دارد.
طباطبایی و معادل‌سازی واژگان
معادل‌سازی برای واژگانی که از دیگر زبان‌ها وارد زبان فارسی شده‌اند یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های طباطبایی در فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. طباطبایی بر این باور بود که وظیفه فرهنگستان زبان و ادب فارسی، برنامه‌ریزی برای زبان فارسی است و بر همین پایه بایستی برای واژگان بیگانه و خارجی معادل‌گزینی کند. به اعتقاد طباطبایی زبان فارسی، مانند هر زبان دیرینه سال و صاحب ادبیات گسترده، واژگان خود را از منابع گوناگون اخذ کرده است و با شناسایی این واژگان بیگانه باید برای آنها واژه‌گان معادل بیابیم. وی در مقاله‌ای در این‌باره می‌نویسد: به گفته لغت شناسان، واژگان زبان فارسی- زبانی که اکنون زبان رسمی ایران به شمار می آید- عمدتا از زبان های زیر حاصل آمده است: دری قدیم، پهلوی، پارتی، هندی، عربی، ترکی، مغولی، اروپایی (عمدتا شامل فرانسوی، انگلیسی، روسی) (1)
لزوم روزآمدی زبان فارسی
طباطبایی روزآمدی زبان فارسی را بسیار مهم می‌داند. به اعتقاد او یکی از خصوصیات زبان این است که باید خود را در هر سده‌ای با نیازهای زبانی جامعه در آن سده تطبیق دهد.
وی در دی‌ 1394 در گفت‌وگویی رادیویی که به بررسی مشکلات زبان فارسی و راه‌های پیشگیری از آنها اختصاص داشت، درباره چگونگی تطبیق زبان با عصر حاضر می‌گوید: در اینکه هر زبانی متناسب با نیازهای جامعه او است شکی نیست. بخشی از زبان تاریخی است؛ یعنی از گذشتگان به ما به ارث رسیده و باید آن را حفظ کنیم و در عین حال بایستی نوآوری‌هایی در آن وجود داشته باشد تا نیازهای جدید را رفع کند.
طباطبایی در همین زمینه در مقاله‌ای نیز می‌نویسد: یکی از خصوصیات زبان توانایی شگفت‌انگیز آن در انطباق با نیازهای گویشوران است. انسان برای نامیدن اشیای نوپدید و بیان مفاهیم تازه به واژه‌های جدید احتیاج دارد و همه زبان‌ها این توانایی را دارند که در صورت نیاز واژه‌های تازه بسازند. ساختن واژه‌های جدید به 2 روش صورت می‌گیرد: ناخودآگاه و آگاهانه. واژه‌سازی ناخودآگاه را عامه مردم برپایه شم زبانی خود به صرافت طبع و بی‌آنکه فرایندهای واژه‌سازی را آگاهانه آموخته باشند، انجام می‌دهند. واژه‌هایی مانند سگ دست، گلگیر، چپقی از این جمله‌اند. واژه‌سازی آگاهانه را شخص یا نهاد معینی با وقوف به قواعد واژه‌سازی انجام می‌دهد و حاصل آن معمولا واژه‌های عالمانه است.(2)
ترجمه‌ها و تالیف‌ها
علاالدین طباطبایی خدمات ارزنده‌ای در حوزه زبان و ادب فارسی ارایه کرده است و انبوه آثار تالیفی، ترجمه‌ها و مقالات او از یک عمر تلاش بی‌وقفه برای حفظ و اعتلای زبان فارسی حکایت دارد.
«فعل بسیط فارسی و واژه‌سازی»، «اسم و صفت مرکب در زبان فارسی»، «دستور زبان فارسی»، «بررسی ساختاری واژه‌های مرکب»، «واژه شناسی و دستور» و «فرهنگ توصیفی دستور زبان فارسی» از جمله تالیفات این زبان‌شناس گرانمایه به شمار می رود. در میان تالیفات طباطبایی آخرین اثر او یعنی «فرهنگ توصیفی دستور زبان فارسی» که در سال 1395 منتشر شده و به تعریف و شرح اصطلاحات به کار رفته به توصیف دستور زبان فارسی می‌پردازد، در مراسم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران (1396) به‌عنوان کتاب شایسته تقدیر مورد قدردانی قرار گرفت.
طباطبایی خود درباره تالیف این کتاب گفته است: «این کتاب حدود 600 مدخل مثلا در مورد فاعل، فعل، تمیز، جمله ساده، جمله مرکب و ... است که به تفصیل درباره آن صحبت شده است. در خصوص هر مدخل‌ بین نصف صفحه تا پانزده، بیست صفحه و در هر مورد آنقدری که نیاز بوده، توضیح داده شده و در حقیقت سعی شده دانش ما درباره زبان و دستور زبان فارسی در این فرهنگ گردآوری شود. نگارش این کتاب هشت سال طول کشید، در این مدت تقریبا تمام کتاب‌های دستور موجود را مرور کردم، مقاله‌هایی که در حوزه زبان‌شناسی و درباره دستور زبان فارسی نوشته شده را خواندم، مدخل‌هایی که مناسب دیدم را انتخاب کردم و با زبان خودم و شرحی که آوردم، به طوری که برای عموم قابل فهم باشد، آن‌ها را شرح دادم.»
طباطبایی کتاب‌هایی مشهوری نیز با نام‌های «انقیاد زنان» نوشته جان استوارت میل، «سوداگران فاجعه» اثر نورمن فینکلستاین، «ساخت‌گرایی، نشانه‌شناسی، سینما» نوشته بیل نیکلز، «روایت در فیلم داستانی» نوشته دیوید بردول و
«پدیدارشناسی و سینما» اثر آلن کازه‌بیه را ترجمه کرده است.
کوتاه سخن آنکه، علاءالدین طباطبایی ادیب، زبان‌شناس و نویسنده‌ای است که عمر خود را در مسیر حفظ و اعتلای زبان فارسی و تالیف و ترجمه آثار ادبی صرف کرده و گام‌های ارزنده‌ای در مسیر ریشه‌یابی واژگان متداول در زبان فارسی و تمایز واژگان فارسی از غیرفارسی برداشته است. طباطبایی در زمینه شناخت زبان فارسی آثار ارزنده‌ای از خود به جا گذاشت؛ آثاری که می‌توانند چراغ راه آیندگان برای حفظ زبان فارسی از گزند تغییرات و تحولات تاریخی شوند.
منابع:
1_ مقاله چه واژه ای فارسی است؟، نویسنده: علاءالدین طباطبایی، مجله نامه فرهنگستان 1385 شماره 32
2_ مقاله بررسی فرایندهای واژه سازی عامیانه براساس فرهنگ اصطلاحات عامیانه خودرو، نویسنده: علاالدین طباطبایی، مجله نامه فرهنگستان، پاییز 1384 شماره 27 11، صفحه 192 تا 201

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/536295/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد

ببینید دنیای کوانتوم چه قدر غیر قابل باوره!

داستانک/ دوستت دارم

شاعرانه/ چه خوش است با خیال تو نهفته رازکردن

استون ویلا جواب بایرن مونیخ را داد

جشن صعود در افغانستان با سرود ایرانی!

یحیی، گزینه اول و آخر نیمکت تراکتور

توضیح عبدالله ویسی در مورد بازیکن خبرساز فولاد

آخرین تمرین تیم ملی برای سهمیه جام جهانی

ادعای سان: تن‌هاخ آخر فصل اخراج می‌شود

پوست اندازی در اسکی با ورود نسل جدید مربیان و مدرسان

نمایندگان ووشو ایران حریفان خود را در جام‌جهانی شناختند

پاسخ جالب چالهان‌اوغلو به میلانی‌ها پس از قهرمانی اینتر

اعلام شرایط ملی‌پوش شدن 2 وزن المپیکی و یک وزن غیر المپیکی

مسعود ده‌نمکی: با آدم‌های مذهبی‌نما مشکل دارم!

چرا همه مسعود ده نمکی را نقد میکنند؟

لیلا حاتمی شاید در ونیز

تا یه گندی میزنه خودش رو میزنه به خرس مردگی

نقش بازی کردن زنده یاد "رضا داوود نژاد"

اظهارات «تتلو» در دومین جلسه دادگاه: بابت همه اشتباهاتم عذرخواهی می‌کنم

واکنش وزارت بهداشت به ماجرای توزیع قلیان اکسیژن در کافه‌ها

ماجرای دختری که فوتش سوژه رسانه‌های معاند شده بود

لحظه ترسناک کنده شدن چرخ هواپیمای مسافربری هنگام برخاستن از روی باند

تصاویری پر بازدید از صحرای فوق‌العاده عربستان با رنگی خاص

حمله یک فیل به خودرو بازدید کننده ها در طبیعت

ترس کودکان هندی از دیدن پهپاد برای اولین بار

حکمت/ تنها به علی بن ابی‌طالب تمسّک بجوئید

وقتی هنوز مرگت نرسیده!

شبه جزیره ای زیبا در مکزیک

هزینه های نه به وانت!

10 نوشیدنی خانگی برای کبد که معجزه می‌کنند

ترفند تهیه دلمه فلفل دلمه!

تشخیص اوتیسم قبل از تولد امکانپذیر است؟

فرزام پس از تاریخ‌سازی رویینگ: انتظاری نداریم، انتظاری هم نداشته باشند!

سونامیِ بستری کودکان و نوجوانان انگلیسی به خاطر عوارض سیگار الکترونیکی

پرش فضانورد و ماجراجوی اتریشی Felix Baumgartner از فاصله ی حدود 39 کیلومتری زمین

«متاورس» بازگشته است

به ظاهر دوست اما دشمنانند

شعری فوق العاده زیبا از مولانا

واکنش جنجالی مدافع شمس‌آذر بعد از بازی با استقلال

مدیرعامل آلومینیوم اراک: نمی‌دانیم بازی با پرسپولیس تماشاگر دارد یا نه!

آغاز برخورد با متخلفان در فوتبال

مغانلو و باقری در انزلی گلاویز شدند!

تکلیف اوسمار با پرسپولیس را یک شرط مشخص می‌کند

نتایج روز نخست ملی پوشان ایران در مسابقات اسکواش قطر جونیور

بارتومئو: حق زوبی زارتا اخراج نبود

راز موفقیت میکل آرتتا از زبان خودش

10 حرکت برتر بسکتبال حرفه‌ای NBA در شب گذشته

دلخوری آرائوخو، با این پیشنهاد دیگر نمی‌مانم

زمان آخرین دیدارهای تیم ملی در مقدماتی جام جهانی مشخص شد