آریا بانو

آخرين مطالب

هشدار درباره عواقب وخیم اخلاقی فضای مجازی بر کودکان خانواده

هشدار درباره عواقب وخیم اخلاقی فضای مجازی بر کودکان
  بزرگنمايي:

آریا بانو - جام جم / «من می گویم زنگ خطر شما بخوانید سرطان پیشرفته» این جمله را راحله امینیان می گوید و تصریح می کند در صفحه اینستاگرامش، آن را استوری هم کرده است. با استیصال و ناراحتی می گوید چاره ای نمانده جز مدیریت، فیلترینگ راه چاره نیست به خصوص حالا که معاش برخی خانواده ها با اینستاگرام پیوند خورده اما این وضع را هم خطرناک می داند. گفت وگوی ما با این مجری سرشناس را می خوانید.
با توجه به تجربه های قبلی واکنش مدیران و تولیدکنندگان محتوا و خانواده ها طوری بود که در این تجربه جدید، جامعه را ایمن کرده باشد؟
قطعا اگر واکنش درستی در تجربه قبل نشان داده بودیم الان دوباره همان وضع تکرار نمی شد درحالی که این بار وضع وخامت اخلاقی کلیپ بالاتر هم هست. بیش از همه تصمیم سازان کشور واکنش درستی نشان ندادند و پشت گوش انداختند. رشته من روان شناسی است و در همین خصوص داشتم استوری های این صفحه را نگاه می کردم تا ببینم کدام دسته از مخاطبان ویدئو فرستاده اند،. برایم بسیار عجیب بود که بعضی مادران به همراه فرزندان نوجوان و کودک خود، روی آهنگ فیلم گرفته و فرستاده بودند. به نظرم بیشتر آنها هیچ توجهی به محتوای این ویدئو نکرده اند و صرف رقصیدن روی آهنگ ریتمیک آن برایشان مهم بوده است یا این که می دانستند پیج شان در استوری این خواننده پرفالوئر دیده می شود از این فرصت برای دیده شدن استفاده کرده اند. در غیر این صورت به نظرم محال است پدر و مادری، این سطح از انحطاط اخلاقی در یک کلیپ و شعر را ببیند و حاضر شود فقط یک بار فرزندانش آن را ببینند. این واکنش ها واقعا نگران کننده اند چون نشان می دهند سطح آگاهی خانواده ها از عواقب این کار چقدر پایین است و حتی مخاطبانی که به سن تکامل عقلی برای فهم این مسائل رسیده اند تا چه اندازه نسبت به این دست محتواها، بی دفاع و ناآگاه هستند.
شما صاحب فرزندی در آستانه نوجوانی هستید، آیا او در معرض چنین محتوایی قرار دارد و اگر بله شما چه کار می کنید؟
تا قبل از کرونا که من اساسا معتقد به حضور افراد زیر 18سال در این بخش های پرخطر فضای مجازی و مثلا باز کردن صفحه ای به اسم خودشان در اینستاگرام نبودم اما متاسفانه شیوع کرونا، تمام محاسبات ما را برای روش های تربیتی در مورد فرزندان مان به هم زد و انگار همه ما به اجبار پرت شدیم در فضای مجازی درحالی که بیشتر خانواده ها برای این مقدار ورود آماده نبودند و بچه ها هم دانش و آشنایی لازم را برای آن نداشتند و اگر هم قبلا وارد این فضا شده بودند، چون اغلب به دوراز نظارت خانواده شان بود، آگاهی لازم کسب نشده بود. در مورد فرزندم، بسیاری از این شبکه ها و فضاها را مسدود کرده ام و مثلا امکان گوگل کردن کلمات را از پیش روی او برداشته ام. سایر بخش ها را هم با مدیریت نامحسوس خودم وارد می شود. البته مدیریت علنی هم حساسیت برانگیز است و کنجکاوی مخرب را تحریک می کند. در مورد اینستاگرام که خطراتش آن قدر جهانی و واضح است که خود این شبکه برای مراقبت از سلامت اخلاقی و فکری کودکان، قوانینی ر ا وضع کرده اما این که در بسیاری از کشورها این قوانین یکی یکی دارد نقض می شود، نشان می دهد دست هایی پشت پرده است.
فکر می کنید راهکار چیست؟
این اتفاق گرچه برای بار چندم است که می افتد اما به هرحال این وجه مثبت را هم دارد که عمق فاجعه را به ما نشان می دهد. شخصا در استوری های همین دفعه این خواننده پی بردم که ما در مورد دانش حضور در فضای مجازی تا چه اندازه در حقوق خودمان و حقوق کودکان مان پرت هستیم. البته قطعا این اتفاق قابل تعمیم به همه جامعه نیست اما باید بدانیم در مورد این مسائل ابتدایی، دانش ما نسبت به حقوق مان در رسانه های صوتی و تصویری نباید منحصر به طیف های خاص مثلا مذهبی ها هم بشود. اصل نیاز به تربیت کودکان یک مساله جهانی و فراگفتمانی است. شاید لازم است پویشی همه گیر راه بیفتد و همه باهم همدل شویم تا آگاهی خانواده ها و مردم مان در این حوزه بالا برود. حداقلش این است که یک پویش همگانی راه بیندازیم تا این صفحه مخرب حذف شود، چراکه دارد قوانین بین المللی را نقش و واقعا مرزهای وقاحت را جابه جا می کند. واقعا این دو روز فکرم مدام درگیر بوده است. ما داریم با آتش بازی می کنیم. عواقب آزادسازی اطلاعات در این حوزه ها برای کودکان از بلوغ جنسی زودرس گرفته تا پاسخ نگرفتن این بلوغ در سال های آینده، برای جامعه بسیار وخیم خواهد بود و انواع انحطاط اخلاقی را به دنبال خواهد داشت. نباید دو سه روز شلوغش کنیم و باز یک ماه بعد یادمان برود. رسانه ملی و نهادهای مسوول هم خیلی کم کاری کرده اند. باید زنگ های خطر این سرطان پیشرفته را جدی بگیریم.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/535751/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن