آریا بانو

آخرين مطالب

آنچه در ذهن کوچکترین قهرمان ایرانی شطرنج جهان می‌گذرد ورزشي

آنچه در ذهن کوچکترین قهرمان ایرانی شطرنج جهان می‌گذرد
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایسنا / کوچکترین قهرمان ایرانی شطرنج آسیا و جهان می‌خواهد تا 10 سال دیگر قهرمانی شطرنج بزرگسالان جهان را هم در کارنامه‌اش ثبت کند.
سینا موحد شطرنج‌باز خوزستانی که مدتی پیش در مسابقات آنلاین نوجوانان جهان توانست بر واچلا فینک استاد فیده رنکینگ یک دنیا در رده سنی زیر 10 سال غلبه کند، ضمن کسب عنوان قهرمانی برای شطرنج خوزستان و ایران در این رده سنی شگفتی‌ساز شد. او که در حال حاضر کوچکترین قهرمان ایرانی شطرنج آسیا و جهان است، بازی شطرنج را از یک محفل خانوادگی با عمو و خواهرش آغاز کرد و مدتی بعد با کشف استعدادش توسط اساتید شطرنج، آن قدر در این رشته حرفه‌ای و حرفه‌ای‌تر شد که علاوه بر مدال طلای آسیا و حضور در مسابقات بین‌المللی، حالا مدال طلای جهان را هم در کارنامه دارد. گفت‌وگوی ایسنا با این قهرمان کوچک و پدرش را در ادامه می‌خوانید.
هدف 10 سال آینده "سینا"
سینا موحد با بیان این‌که من متولد ششم خردادماه 1389 در شهر اهواز هستم، اظهارکرد: در حال حاضر دانش آموز کلاس پنجم ابتدایی در مدرسه شهید نواب‌صفوی ناحیه یک اهواز هستم. یک خواهر دارم و پدرم دبیر فیزیک و مادرم نیز کارمند دادگستری است. شطرنج را در خانه با بازی مقابل عمو و خواهرم شروع کردم. در این رشته پله پله پیش رفتم و حالا می‌خواهم تا 10 سال دیگر قهرمان شطرنج بزرگسالان جهان شوم. الگوی من در شطرنج، ماگنوس کارلسن نروژی، مرد شماره یک رنکینگ جهانی شطرنج و قهرمان جهان است.
چگونگی رسیدن به مدال طلای جهان
وی با اشاره به قهرمانی‌اش در رقابت‌های جهانی، گفت: مقدمه حضور در مسابقات جهانی، موفقیت در مسابقات آسیایی بود. من بعد از قهرمانی آسیا توانستم به مسابقات جهانی راه پیدا کنم. در مسابقات جهانی بازی‌ها به صورت رفت و برگشت انجام می‌شد و در این مسابقات ابتدا با حریف روسی، سپس با حریف چینی و در بازی سوم هم با حریفی از آمریکا و در فینال نیز با شطرنج بازی از چک رقابت کردم. در مقابل سه حریف اول در رفت و برگشت پیروز شدم. در دیدار فینال هم با حریفی از جمهوری چک مسابقه دادم. او با 10 سال سن استاد فیده شطرنج بود و ریتینگ 2361 را هم در رنکینگ شطرنج داشت که این ریتینگ 500 واحد از ریتینگ من بالاتر است. من در فینال و در مقابل این حریف در بازی اول برنده شدم، در بازی دوم باختم و در بازی سوم (آرماگدون یا بازی مرگ)، توانستم مجددا برنده شوم و قهرمانی جهان را به دست آورم.
کسی باور نمی‌کرد اما توانستم
این شطرنج‌باز ادامه داد: هیچ‌ کس باور نمی‌کرد که من بتوانم این حریف قدرتمند را شکست دهم زیرا او سابقه قهرمانی در مسابقات اروپا را در کارنامه داشت اما من او را شکست دادم و با کسب این مقام توانستم جواز حضور مستقیم در مسابقات آسیایی و جهانی سال آینده را به دست آورم. این مجوز نیز از سوی فدراسیون جهانی شطرنج است. جا دارد از مربیان و همه کسانی که در این مسیر برای من تلاش کردند، تشکر کنم.
قهرمانی سینا موحد در شطرنج کشور
رشد و پرورش سینا از صفر تا رسیدن به قهرمانی جهان
همچنین اکبر موحد پدر سینا درباره چگونگی کشف، رشد و پرورش استعداد فرزندش از صفر تا رسیدن به قهرمانی آسیا و جهان، به ایسنا گفت: شروع کار سینا در خانه با عمو و خواهرش بود و بعد از آن سینا را به کلاس شطرنج فرستادیم و در این کلاس‌ها اساتید شطرنج متوجه استعداد او شدند. من نیز به عنوان پدر سینا پیگیر این موضوع شدم تا بتوانیم سینا را در این مسیر حمایت کنیم. پسرم را به مسابقات شهرستانی، استانی و خارج از استان می‌بردم و کسب مقام در این مسابقات به ما انگیزه می‌داد تا با قدرت بیشتری پیش برویم و او را حمایت کنیم.
شروع فعالیت حرفه‌ای از کلاس اول ابتدایی
وی بیان کرد: اولین مسابقه رسمی سینا در رده زیر 8 سال در سال 96 بود و اولین مقام سینا نیز با قهرمانی در مسابقات کشوری شطرنج سریع زیر 8 سال در اردیبهشت 97 رقم خورد. بعد از آن با تیم‌ملی به بلاروس سفر کردیم و در آنجا سینا توانست مقام چهارم مسابقات بلاروس را از آن خود کند. پس از آن هم توانست مقام سوم زیر 10 سال آسیا در کشور سریلانکا در سال 2019 را به دست آورد. سپس در مسابقات جهانی چین شرکت کرد اما به دلیل تاخیر در رسیدن شطرنج‌بازان ایرانی و نداشتن روحیه مناسب و همچنین ترس از شکست، بازی‌ها را باختند و نتوانستند مقامی بیاورند.
ادامه حمایت تا کسب موفقیت‌های بیشتر
موحد در پاسخ به این سوال که حمایت‌ها از طرف خانواده تا کجا قرار است ادامه پیدا کند؟ عنوان کرد: من به عنوان پدر سینا همیشه با دید موفقیت‌های جهانی به فعالیت‌های سینا نگاه می‌کنم. تلاش کردم که زمان را از دست ندهم. طبق برنامه‌ریزی که برای سینا انجام شده او روزانه 6 تا 7 ساعت را به تمرین شطرنج می‌پردازد و ما همیشه هدف‌مان کسب موفقیت در مسابقات برون مرزی و جهانی بوده است.
سینا و خواهرش در حاشیه مسابقات بین‌المللی
رقابت در دو رده سنی بالاتر
وی گفت: بزرگان شطرنج دنیا وقتی وارد مسابقه می‌شوند، روحیه جنگندگی دارند و بازی شطرنج نیز برای تماشاگران این رشته، بسیار حائز اهمیت است. در جهان، از ایران به عنوان کشوری که شطرنج را اختراع کرده صحبت می‌شود. شطرنج برای کشورهایی است که صاحب تمدن و تفکر هستند. در حال حاضر سینا در رده سنی زیر 16 سال کشور بازی می‌کند که دو رده از سن خودش بالاتر است. او در این رده سنی هم توانست در مرحله مقدماتی مقام قهرمانی را از آن خود کند. ما به عنوان خانواده سینا همه تلاش‌مان را برای موفقیت فرزندمان می‌کنیم و هر هزینه‌ای هم که نیاز باشد متقبل خواهیم شد.
محقق نشدن وعده پاداش
موحد خاطر نشان کرد: بعد از قهرمانی سینا در مسابقات آسیایی و جهانی، آقای حیدری، مدیرکل و آقای نصیری، معاون اداره‌کل ورزش و جوانان خوزستان به همراه آقای خطیب‌زاده رییس هیات شطرنج استان برای تقدیر و تشکر به منزل ما آمدند و قرار شد جوایزی به عنوان پاداش قهرمانی به سینا از طرف اداره‌کل ورزش و جوانان استان اهدا شود زیرا سینا ورزشکاری بوده که در این شرایط کرونایی توانسته برای خوزستان و ایران مقام آسیایی و جهانی بیاورد. البته تا این لحظه سینا به عنوان قهرمان جهان و آسیا هیچ پاداشی دریافت نکرده است.
وی افزود: من به شخصه برای سینا هزینه زیادی کردم و در سفرهای خارج از کشور که باید همراه او می‌رفتم، هزینه‌های بسیار سنگینی را متحمل شدم. البته در سفرهای تیم‌ملی هزینه‌های سینا با فدراسیون است اما باید بدانید که حتی سفرهای داخلی جهت شرکت در مسابقات داخلی نیز هزینه بالایی دارد. حقیقتا اگر کسی فرزند مستعدی دارد باید خودش از آن فرزند حمایت کند و اگر نکند آن استعداد از بین خواهد رفت.
انتظار پنج ساله برای دریافت پاداش از فدراسیون
موحد در پایان درباره اینکه آیا امکانات تمرینی فرزندش در حد یک قهرمان جهان است یا خیر؟ گفت: شطرنج ورزش پرهزینه‌ای است و هزینه‌هایی از قبیل سفرهای داخلی، خارجی و مربی که به ازای هر ساعت آموزشی حق‌الزحمه بالایی دریافت می‌کنند را شامل می‌شود. این هزینه‌ها را خودم شخصا پرداخت می‌کنم. فدراسیون شطرنج نیز تا کنون هیچ کمکی به ما نکرده است، البته قرار است فدراسیون مبلغی را بعد از پنج سال به عنوان پاداش به سینا بدهد. در سال‌های گذشته هزینه‌های سینا با خودم بوده است اما امیدواریم در آینده حمایت بهتری از سینا صورت گیرد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/532013/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

این صیفی همه کمبودهای بدن و ویتامین ها را جبران می کند

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

وقتی زنبور محو شهد گل ها می شود

دره خزینه یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز استان لرستان

صحنه هایی دیدنی از خانواده خرس های قطبی

اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

مقایسه گل‌ها و مهارت‌های وینیسیوس و یامال

تاریخ بازگشت بارسلونا به نوکمپ مشخص شد

رقابت جدید و جذاب پرسپولیس و استقلال

پرسپولیس امروز به مصاف پیکان می‌رود

4 ستاره در لیست فروش آرسنال

مروری بر گل‌ها و مهارت‌های برتر رونالدو نازاریو در اینتر

گرم کردن جالب مارادونا پیش از بازی مقابل بایرن مونیخ

حرکت منشوری دانیال اسماعیلی‌فر پس از گلزنی به نفت آبادان

رئیسی‌کیا: وضعیت واگذاری با دهه پیش متفاوت است

کنایه مدافع ذوب‌آهن به پنالتی سپاهان!

بازیگر سفارشی که کارگردان رو تحقیر میکنه!

شبکه های اجتماعی و تاثیر آن بر صنعت موسیقی

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

شور و شادی مردم اصفهان با اجرای سرود ای ایران در کنار زاینده رود

4 گوشه دنیا/ بزرگترین مارِ تاریخ طبیعت کشف شد

مهارت شگفت‌انگیز جانی دپ در کشیدن نقاشی

کاپ‌کیک شکلاتی بدون فر و همزن

اگر این نشانه های ساده را دارید سلامتی تان به خطر افتاده است!

چطور با خودشیفته‌ها رفتار کنیم؟

چاپ مجله اختصاصی برای یک بازی لیگ برتر!

کدام تیم بیشترین شانس فتح لیگ قهرمانان اروپا را دارد؟

ترین‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر ایران

تمرین منچستریونایتد برای نیمه نهایی جام حذفی مقابل کاونتری

تمامی گل‌های هفته 29 لیگ برتر پرتغال

شبیه‌سازی بازی منچسترسیتی و رئال مادرید با عروسک لگو

تاریخ و روز بازی رئال تغییر کرد

ستاره بایرن جرات شوخی با رئال را نداشت

چرا مارتینس با وجود 2 اخطاره بودن، اخراج نشد؟

سردار در جذاب‌ترین بازی انتقامی فصل اروپا

واکنش جالب شبنم مقدمی به آهنگ گل پامچال

تلویزیون آخر هفته چه فیلم هایی پخش می کند؟

شایع‌ترین نشانه‌های وسواس چیست؟

نماهنگ «زندگی» با صدای محمد علیزاده

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

ماجرای برادر کشی با شلیک گلوله

سازمان هواپیمایی کشوری: پروازهای فرودگاه‌های کشور در حالت عادی هستند

بارش باران در مناطق جنوبی کشور رکورد زد

توقیف خودرو با بیش از 50 میلیون تومان خلافی

مرگ غم‌انگیز تازه عروس در شب عروسی

گربه علاقه‌مند به موسیقی!

صحنه ای خنده دار از دزدیدن موز توسط یک میمون!

تماشای خلیج فارس از ایستگاه فضایی

با این رسپی ماهی مخصوص بپزید