آریا بانو

آخرين مطالب

دعاى پدر و مادر همان دعای پیغمبر است گوناگون

دعاى پدر و مادر همان دعای پیغمبر است
  بزرگنمايي:

آریا بانو - جوان آنلاین / یکی از نکات مهمی که باید در مورد معاشرت با پدر و مادر مورد توجه قرار گیرد، وقت‌گذاری و رسیدگی به آنان در هر شرایطی است. متأسفانه بعضاً مشغله‌های امروزی باعث شده بعضی‌ها از رسیدگی به پدر و مادر حتی در یک سرکشی ساده نیز غافل شده و حاضر نیستند زمانی را برای این کار اختصاص دهند. این در حالی است که رسول گرامی اسلام، پیامبر مهر و مودت، حضرت محمد (ص) می‌فرمایند: «من حاضرین از امت خود را به غائبین آن‌ها و کسانى که در پشت پدر‌ها و رحم مادر‌ها مى‌باشند تا روز قیامت وصیت مى‌کنم که به مادر و پدر خود نیکى کنند، اگر چه دو سال راه بروند تا خود را به والدین برسانند» زیرا نیکى به پدر و مادر از امور دینى است. انسان وقتی بخواهد نسبت به عملی اشتیاق پیدا کند، باید آثار آن را در زندگی مورد بررسی قرار دهد تا از آن امر مهم غافل نشود. از جمله این کار‌ها توجه و احترام به پدر و مادر است که آثار بسیار زیادی نیز در زندگی دارد. در ادامه این مطلب به چند نمونه از این آثار ارزشمند اشاره می‌کنیم.
1- سپری در برابر آتش جهنم
اگر بخواهیم خدای متعال نظر رحمت و لطف خود را در زندگی به همه ما داشته باشند و اعمال دیگر ما نیز قبول شود، باید به پدر و مادر خود بیش از پیش احترام بگذاریم. اگر خدای ناکرده غیر از این شد، عبادات ما مورد پذیرش درگاه حق نخواهد بود. این امر مهم را گفته پیغمبر عظیم‌الشأن اسلام نیز تأیید می‌کند: «هرکس با نظر خشم به والدین خود بنگرد و آن‌ها از وى راضى نباشند، نمازش پذیرفته نیست.» خدمت و احترام به پدر و مادر سپری برای حفظ آدمی از آتش سوزان جهنم است. در حدیثی آمده که ابراهیم‌بن‌شعیب به امام ششم گفته: راستش پدرم بسیار پیر و ناتوان شده و ما او را براى قضاى حاجت به دوش می‌بریم، حضرت در پاسخ به این سخن فرموده‌اند: «اگر توانى خود این کار را بکن و به دستت لقمه‌اش بده که سپرت باشد فردا از دوزخ. او سپر توست از آتش جهنم.»
2- ثوابی برتر از جهاد
وقت گذاشتن و توجه به نیاز‌های پدر و مادر، این دو گل هدیه شده به ما انسان‌ها از سوی خالق هستی از هر جهادی بالاتر است و ثوابش برای انسان به اندازه ثواب جهاد در راه خداست. شخصی نزد پیامبر آمد و گفت: من مشتاق جهاد در راه خداوند هستم، اما پدر و مادر پیری دارم که به من محتاجند. چه کنم؟ حضرت فرمودند: «با پدر و مادرت بمان و بدان که ارزشت دست آنهاست. یک شبانه‌روز همدمى و آرامش آنان با تو بهتر است از جهاد یک‌سال.»
3- نجات از سختی‌های مرگ
از آثار دیگر محبت و احترام به والدین، نجات از سختی‌های مرگ است؛ مرگی که در انتظار هر کسی است. در همین‌باره امام صادق (ع) می‌فرمایند: «هر کس مى‌خواهد هنگام جان دادن راحت بمیرد، باید از خویشاوندان خود دلجویى کند و به پدر و مادرش نیکى نماید، هر گاه چنین باشد مرگ بر او آسان مى‏‌گردد و در زندگى فقیر نخواهد شد.»
4- لطف و رحمت خداوند
بر کسی پوشیده نیست که لطف ویژه الهی و رحمت خاص خداوند در زندگی شامل حال انسان‌هایی می‌شود که نسبت به پدر و مادر به وظایف خود عمل می‌کنند. از امام صادق (ع) روایتی هست که می‌فرمایند: «در این میان که موسى بن عمران با پروردگار عزوجل راز می‌گفت، مردى را در سایه عرش پروردگار عزوجل دید و پرسید: پروردگارا! این کیست که عرشت بر سر او سایه دارد؟» خداوند جهانیان فرمودند: «این احسان‌‏کننده به والدینش بود و سخن‌چین نبوده.» نتیجه خوبی به پدر و مادر احسان و خوبی فرزندان به انسان است. از هر دست بدهید از همان دست پس می‌گیرید. امام ششم ما مسلمانان فرموده‌اند: «احسان کنید به پدرانتان تا احسان کنند به شما پسرانتان و با زنان مردم عفت ورزید تا زنانتان عفت ورزند.»
5- نگاه لطف‌آمیزی که عبادت است
یکی از مصادیق عبادت در زندگی، نگاه به صورت پدر و مادر از روی رحمت و لطف است. خوشبخت کسی است که هر روز از این نعمت بهره‌مند است. پیامبر فرموده‌اند: «نگاه به صورت پدر و مادر از روی مهربانی و دلسوزی عبادت است. مواظب باشیم نگاه خشم‌آلود یا برخورد تند با آنان نداشته باشیم تا مورد غضب خداوند قرار نگیریم.» از ابراهیم بن مهزم نقل شده که شبانگاه از نزد امام صادق (ع) بیرون آمدم و به خانه‏‌ام در مدینه رسیدم و مادرم همراهم بود، سخنى میان ما درگرفت و به او درشت گفتم و صبح پس از نماز نزد آن حضرت رفتم و، چون به حضورش رسیدم بى‌سابقه به من فرمودند: اى ابا مهزم! تو را چه با مادرت که دیشب با او درشت گفتى؟ نمی‌دانى شکمش منزلى بوده که در آن جا گرفتى و دامنش گهواره‏‌اى که تو را درفشرده و پستانش ظرفى که تو از آن خوشیدى؟ گفتم: چرا، حضرت فرمودند: «دیگر با او درشتى نکن.»
6 - حلال مشکلات زندگی
خدمت به پدر و مادر باعث حل شدن مشکلات انسان در زندگی می‌شود. وقتی به آنان خدمت کردید باب دعا کردن آنان به روی انسان باز می‌شود و وقتی دعا کردند دعای آن‌ها قطعاً مستجاب است. از این جهت حتی برای کسانی که مشکلی دارند و حتی پدر و مادرشان در قید حیات نیستند، بروند سر قبر آنان و ضمن خدمت به آنان به پرداخت دیون این دو گل و با خدمت به مردم به نیت‌شان، از آنان تقاضای دعا در عالم برزخ و حل مشکل کنند. پیامبر فرمودند: «دعاى مادر و پدر براى فرزند مانند دعاى پیغمبر براى امت است. این دعا به استجابت بسیار نزدیک است. خداوند سه دعا را مستجاب مى‌کنند: دعاى مظلوم، دعاى مسافر و دعاى مادر.»
در مقابل این، اگر کسی از پدر و مادر غافل باشد حتی اگر مستجاب الدعوه هم باشد، باز مورد غضب خداوند متعال است. یعنی خداوند حتی به او نگاه هم نمی‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/530447/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

ترکیب تیم مسعود شجاعی برای دربی کوچک

پیش بینی عجیب و غریب مایکا ریچاردز از یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان

رودیگر خطاب به دوربین بعد از برد در بازی دیشب؛ الله اکبر

رقابت ستاره‌های لیگ برای کسب 3 عنوان

ترکیب رضا عنایتی برای تقابل خاص

ترجیح می‌دهم وینیسیوس در تیمم باشد تا هالند

اتفاقات شائبه برانگیز در لیگ دو

آشنایی با اولین گلزن ایران در جام ملت‌های 2024 تایلند

درخشش پسر دهه هشتادی شمسایی

حضور مربی تیم ملی در ورزشگاه دستگردی

تغییر شیوه برگزاری بازی‌های جام حذفی انگلیس از فصل آینده

من افسار زدم به خواستگارت!

اسلحه مادری ماجرای یک عشق مادرانه است

بیننده نماهنگ "به حکم عشق" کاری از گروه همخوانی محمد رسول الله باشید

کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا از ثبت‌نام تا آزمون

داستانک/ ماجرای مرد ساعت ساز

منارجنبان یکی از آثار تاریخی اصفهان

سقوط یک تریلی از روی پل در چین

عملیات نجات دلفین از کانال آبیاری

دستور چند خوراکی خوش‌رنگ‌و‌بو باشاه‌میوه فصل‌بهار

درمان سنتی عفونت لثه از نگاه طب سنتی

نقش سلبریتی‌ها و فضای مجازی در موج گرایش به جراحی‌ها و خدمات زیبایی

برگزاری قرعه کشی رقابت‌های کسب سهمیه المپیک کشتی

افتخار ابدی برای چهار ستاره رئال مادرید

خلاصه فوتسال ایران 3 - افغانستان 1

پیش‌بینی هری کین از تقابل با ستاره رئال؛ جنگ جذاب

در ستایش سیتی؛ تیم فوتبالی که هندبال بازی می‌کند

زنوزی: سرمربی جدید تراکتور خارجی خواهد بود

نساجی چشم انتظار پیروزی پرسپولیس

دومین پیروزی تیم هاکی روی یخ آیس باکس در کاپ آزاد ترکمنستان

چهار ستاره ملی‌ پوش در قلاب تراکتور

دختره و نشونیاشو تو زندگیم میبینم

شده از اعتمادت به آدما ضربه بخوری؟

بازی دیدنی امیر آقایی در "بدون تاریخ بدون امضا"

توضیحات امیرعلی نبویان در اتباط با ادامه دادن ارتش سری

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

چرا صدام پیشرفته‌ترین جنگنده‌های عراق را در خاک دفن کرده بود؟

خلاقیت منحصر بفرد بانوی سالمند ترک در بافت لباس های فوق العاده زیبا با تزیین گل برای عروسک / آفرین به این خلاقیت

آتش سوزی در شرق تهران با 6 کشته

اتمام زمان ثبت‌نام برای بیمه بازنشستگی مادران غیرشاغل

قتل مرد جوان با 37 ضربه چاقو به‌خاطر یک میلیارد در قلهک

راه آهن زیبای سیستان بلوچستان

گوناگون/ عجیب‌ترین اسکناس‌های دنیا را بشناسید

ورود هولناک سیلاب به داخل فروشگاه ها در دبی

بهار زیبای هورامان در استان کردستان

بگو ببینم رو نمازت غیرت داری؟

کیسه هوا موتورسوارها چگونه عمل می کند؟

آبشار اسکوگافوس؛ جاذبه اصلی روستای اسکوگار در ایسلند

حکمت/ حق را به باطل نفروشید