آریا بانو

آخرين مطالب

مدیریت؛ حلقه گمشده در فوتبال ورزشي

مدیریت؛ حلقه گمشده در فوتبال
  بزرگنمايي:

آریا بانو - آخرین خبر / از قدیمی‌های ابومسلم و پیام مشهد است و سال‌های متمادی برای این 2 تیم قدیمی و ریشه‌دار فوتبال خراسان هم پا به توپ شده و هم مربیگری کرده است. حتی در مقطعی موفق شده تیم فوتبال پیام را از لیگ دسته‌یک به لیگ برتر بیاورد. البته در کارنامه‌اش در مقطعی مدیریت باشگاه پدیده هم به چشم می‌خورد. هادی برگی‌زر از پیشکسوتان فوتبال خراسان رضوی است که از زمین‌های خاکی پرورش یافته و به بالاترین سطح رسیده و حالا در مقام یک کارشناس می‌توان از تجربیات گرانبهایش در راستای توسعه فوتبال استان بهره‌های بیشتری برد. وی معتقد است فوتبال استان و کشور از نبود مدیریت رنج می‌برد و تا وقتی این مسئله حل نشود، نمی‌توان شاهد موفقیت تیم‌های ورزشی و پیشرفت فوتبال در هر استانی باشیم. اگر بخواهیم در تیمداری و قهرمان‌پروری ثبات داشته باشیم باید به موضوع مهم مدیریت توجه اساسی شود که فوتبال کشور در این زمینه ضعف اساسی دارد. به این بهانه گفت‌وگویی با این پیشکسوت فوتبال استان داشتیم که ماحصل آن در ادامه تقدیم می‌شود.
ضعف مدیریت شهرخودرو
یکی از مشکلاتی که باشگاه‌های فوتبال هر ساله با آن مواجه هستند و به نوعی از صحنه تیمداری محو می‌شوند، بحث مدیریتی است که متاسفانه در گذشته برای تیم‌های ابومسلم و پیام رخ داده و الان هم تیم شهرخودرو با آن مواجه شده و معلوم نیست آینده این تیم چگونه می‌شود. پیشکسوت فوتبال خراسان رضوی درباره این موضوع مهم که گریبانگیر باشگاه‌های زیادی به خصوص در شهر مشهد شده، می‌گوید: «به نظرم مسائل فنی و نتیجه‌گیری تیم‌های فوتبال نه تنها در خراسان رضوی که در کشور به مسائل مدیریتی گره خورده است. به عنوان مثال تیم شهرخودرو فصل قبل با یحیی گل‌محمدی تاریخ‌ساز شد و برای اولین بار در تاریخ فوتبال خراسان، تیمی از مشهد به لیگ آسیا رفت. امسال هم رحمتی به عنوان سرمربی شهرخودرو انتخاب شد و خیلی‌ها به نداشتن مدرک مربیگری‌اش انتقاد دارند و حتی نتیجه‌گیری را هم منوط به همین مسئله می‌دانند. اما به نظرم نداشتن مدرک و تجربه دلیلی بر نتیجه نگرفتن تیم شهرخودرو نیست بلکه بخش اصلی آن مدیریت باشگاه است.» هادی برگی‌زر با اشاره به عوامل دیگر که در نتیجه نگرفتن شهرخودرو دخیل بوده، می‌افزاید: «مدیریت باشگاه به خاطر مشکلات مالی در ابتدای فصل بهترین بازیکنان خود را فروخت و در پی آن باعث شد تا سطح فنی تیم پایین بیاید. یکی از ابزار‌های مهم هر مربی، بازیکنان هستند که دست رحمتی در این زمینه خالی بود و نتیجه خوبی هم کسب نکرد که اگر این روند در نیم‌فصل دوم هم ادامه‌دار باشد، ممکن است شهرخودرو کاندیدای سقوط باشد. به نظرم شهرخودرو نماینده شرق کشور در لیگ برتر است که اگر نتواند خوب نتیجه بگیرد و سقوط کند، برای فوتبال خراسان رضوی فاجعه محسوب می‌شود.»
کمبود نماینده در لیگ‌های مختلف
یکی دیگر از چالش‌های فوتبال استان نداشتن تیم در رده‌های مختلف مسابقات کشوری است. خراسانی‌ها به غیر از لیگ برتر در لیگ‌های دسته‌یک و دو هیچ نماینده‌ای ندارند و این خلا باعث می‌شود تا بازیکنان مستعد کمتر دیده شوند. برگی‌زر در این باره می‌افزاید: «پویایی فوتبال در هر استانی به وجود تیم‌هایی است که در رقابت‌های کشوری حضور دارند. خراسانی‌ها در لیگ برتر نماینده دارند که کمتر از بازیکنان بومی استفاده می‌شود و به نوعی تیم شهر مشهد هم محسوب نمی‌شود. اما در لیگ‌یک و دو هیچ نماینده‌ای ندارد که باعث می‌شود بازیکنان مستعد خراسانی دیده نشوند. هرچند در لیگ دسته‌سه چند نماینده داریم اما فایده ندارد. این روند به شکل هرمی است که قله آن لیگ برتر است و بازیکنان بومی باید بتوانند از پایین‌ترین سطح خودشان را به بالاترین سطح برسانند. با ظرفیتی که استان در فوتبال دارد، الان حداقل باید 2 تیم در لیگ دسته‌دو داشته باشیم. اگر این سلسله‌مراتب تیمداری رعایت شود، قطعا می‌توان شاهد پیشرفت بیشتر بازیکنان شد.» وی در ادامه سخنان خود اضافه می‌کند: «به عنوان مثال مازندران الان بازیکن‌ساز است و در همه تیم‌های لیگ برتری چند بازیکن مازندرانی حضور دارد. این نشانه وجود تعداد تیم‌های زیاد در لیگ‌های مختلف کشوری است و همین باعث می‌شود تا بازیکنان از پایین‌ترین سطح شروع کنند و با تجربه‌ای که به دست می‌آورند به بالاترین سطح برسند.» وی تصریح می‌کند: «الان چند بازیکن از خراسان رضوی در لیگ برتر بازی می‌کنند و یا چند بازیکن در تیم ملی داریم؟ هنوز پس از این همه سال از بازیکنان نسل قدیمی صحبت می‌شود. به نظرم بهترین مربی‌های کشور را داریم و در صورت وجود یک مدیریت با ثبات می‌توان کارهای بزرگی کرد.» 
ضعف فوتبالی‌ها
این پیشکسوت فوتبال در ادامه سخنان خود با اشاره به ضعف اساسی در فوتبال استان تصریح می‌کند: «یکی از ایرادهای اصلی فوتبال خراسان رضوی، خود فوتبالی‌ها هستند که با هم همدل نیستند. الان نباید انتقادها را به سمت روسای هیئت‌ها ببریم بلکه نباید اجازه می‌دادیم غیرفوتبالی‌ها بیایند و بر فوتبالی‌ها مدیریت کنند. باید فردی تخصصی بر مسند کار باشد تا بهتر بتواند شرایط را درک کند. الان باید مطالبه‌گری کنیم که وعده‌های آقایان در فوتبال به کجا رسیده و چرا محقق نمی‌شود. اتفاقاتی که قرار بود برای فوتبال استان رقم بخورد، چرا رقم نمی‌خورد؟» وی تصریح می‌کند: «از طرفی منابع مالی و اسپانسر نداریم و به خوبی نمی‌توانیم برای فوتبال استان اسپانسر جذب کنیم. در صورتی که خراسان منبع بنگاه‌های اقتصادی است. چرا نماینده‌های مجلس پیگیری نمی‌کنند که درآمدهای این همه شرکت‌های معدنی و اقتصادی به بیرون از استان می‌رود و برای شهرمان هزینه نمی‌شود؟ چرا نفت مسجدسلیمان و صنعت‌نفت آبادان می‌توانند برای تیمداری بودجه بگیرند ولی ما با وجود گاز خراسان نمی‌توانیم اعتبار بگیریم؟» هادی برگی‌زر همچنین در ادامه سخنان خود به کمک شورای شهر مشهد به تیم‌های حرفه‌ای اشاره می‌کند و می‌افزاید: «چرا شورای شهر به تیم‌های حرفه‌ای در لیگ برتر کمک می‌کند. اگر قرار باشد به آقای حمیداوی در شهرخودرو چند میلیارد کمک شود و او در مقابل بگوید که مشهدی‌ها باید بیایند دست مرا ببوسند، همان بهتر که کمکی نشود. به نظرم به جای کمک به تیم‌های حرفه‌ای، باید در مسیر دیگری هزینه شود. به عنوان مثال با همین چند میلیارد می‌توان تیمی در دسته‌یک و یا دو تشکیل داد که جوانان استان بتوانند بازی کنند و دیده شوند. باید بتوانیم مسیرمان را تغییر دهیم و برای فوتبال استان برنامه داشته باشیم. این هم به خود فوتبالی‌ها برمی‌گردد که باید در کنار هم و دلسوز فوتبال شهرشان باشند.»

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/529782/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دروازه‌بان ذوب‌آهن: پنالتی‌های مشابه سپاهان برای ما گرفته نشد

تورنمنت بین المللی بیشکک؛ بوکسورهای ایرانی فردا به مصاف حریفان خود می روند

آغاز جدال شهرداری گرگان و مهرام در نیمه نهایی لیگ برتر بسکتبال از فردا

حرکت دیدنی نریمان‌جهان؛گل اول پیکان به هوادار توسط محمدجواد آزاده

حضور مربیان تیم ملی در ورزشگاه پاس قوامین برای تماشای دیدار پیکان و هوادار

تجلیل مسئولان باشگاه هوادار از رضا عنایتی سرمربی تیم پیکان

پیام سپاهان برای تیم و هواداران پس از برد دربی

پاکدل مستقیم به رختکن رفت

سورپرایز رضا رشیدپور با اجرای یک برنامه متفاوت

«استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن

واکنش «علیخانی» به عکس جنجالی: حداقل بگین ادیت کردین!

مراقب مسمومیت با این نوع هندوانه‌ها باشید/ چطور هندوانه غیرسالم را تشخیص بدهیم؟

4گوشه دنیا/ مرد جوانی که 57 ساله‌ است!

معبدی که 1200 سال قبل در دل کوه با ابزار و تکنولوژی تراشیده شده است!

ساختمانی عجیب و خاص که برخلاف اصول مهندسی ساخته شد!

چقدر این روحیه در ما جاری است؟

رنگ چشم در مورد سلامت ما چه می‌گوید؟

خطرات افت قند خون در بیماران دیابتی

صداهای وحشتناک ثبت شده از اجرام واقعی کیهان

وعده امباپه؛ بهترین کیلیان در نیمه‌نهایی

تجلیل باشگاه هوادار از رضا عنایتی

تنش بالا گرفت؛ جواب قاطعانه آرائوخو به گوندوگان

تبریک تولد پرسپولیس به شماره هشت بدشانس

لطفی دربی دوم تهران را از دست داد

پاس تماشایی NO LOOK و رونالدینیویی شجاعیان؛ گل اول هوادار توسط سفیدچغایی

گل دوم هوادار به پیکان توسط یونس شاکری در دقیقه 28

واکنش سریع عنایتی؛ تعویض عجیب پاکدل در دقیقه 25

وقتی رضا عطاران و پژمان جمشیدی ویلا کرایه می‌دهند

وصف راب استارک از زبان آریا استارک در سریال بازی تاج و تخت

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

نماهنگ "به حکم عشق" کاری از گروه همخوانی محمد رسول الله

اجرای بی‌نظیری که همه را به وجد آورد

رئیس سازمان هواشناسی: بارش‌های مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی سابقه بود

حق پرخاش نداری!

قرمز شدن آب دریا با بارش باران در جزیره هرمز

تصادف با یک خودروی اسپرت

با این نوشیدنی 8 کیلو کاهش وزن را تجربه کنید

منظور از تاب‌آوری زنانه چیست؟

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

ترکیب تیم مسعود شجاعی برای دربی کوچک

پیش بینی عجیب و غریب مایکا ریچاردز از یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان

رودیگر خطاب به دوربین بعد از برد در بازی دیشب؛ الله اکبر

رقابت ستاره‌های لیگ برای کسب 3 عنوان

ترکیب رضا عنایتی برای تقابل خاص

ترجیح می‌دهم وینیسیوس در تیمم باشد تا هالند

اتفاقات شائبه برانگیز در لیگ دو

آشنایی با اولین گلزن ایران در جام ملت‌های 2024 تایلند

درخشش پسر دهه هشتادی شمسایی

حضور مربی تیم ملی در ورزشگاه دستگردی