آریا بانو

آخرين مطالب

نگاهی به زندگی پرافتخارترین بانوی دونده کردستانی ورزشي

نگاهی به زندگی پرافتخارترین بانوی دونده کردستانی
  بزرگنمايي:

آریا بانو - سنندج‌ - "کژان رستمی" یکی از پرافتخارترین بانوان دونده کردستان است که تاکنون بیش از 40 مدال رنگارنگ کشور را در این رشته ورزشی کسب کرده است و هنوز هم در رویای اعزام به مسابقات آسیایی و جهانی، زندگی خود را با تمرین دو و میدانی سپری می‌کند.

به گزارش ایرنا، "کژان رستمی" یکی از پرافتخارترین بانوان دونده کردستان است که از سال 1394 ورزش دو و میدانی را شروع کرده و در مدت این پنج سال گذشته توانسته بیش از 40 مدال رنگارنگ کشوری را در مسابقات مختلف کسب کند، اما اسم این بانوی کردستانی هم تا حدودی به این رشته ورزشی پیوند دارد. 
"کژان" اسم دخترانه در زبان کُردی است، که از 2 بخش "کژ" به معنی کوه و بلندی و "ان" هم علامت جمع بوده و در واقع معنای چندین کوه یا کوهستان و کوهپیمایی را می‌دهد که مانند اغلب اسامی کُردی از طبیعت گرفته شده است.
"کژان رستمی" متولد سال 1379 و دارای مدرک تحصیلی کاردانی تربیت بدنی است. او برای نخستین بار دویدن را در حاشیه دریاچه زریبار مریوان شروع کرد و پس از کسب موفقیت در مسابقات مدارس دخترانه مریوان، به مسابقات استانی و کشوری راه یافت و اکنون یکی از ورزشکاران آینده‌دار این رشته در کشور است.
این ورزشکار که فرزند نخست خانواده است به دلیل خاکی بودن مجموعه دو ومیدانی مریوان اکنون به همراه خانواده‌اش به سنندج مهاجرت کرده و تمرین‌های ورزشی خوود را در مجموعه ورزشی 22 گولان این شهر دنبال می‌کند.
این ورزشکار در سال 1399 با کسب 9 مدال طلا و یک مدال نقره پرامتیازترین دونده لیگ برتر بانوان کشور بود و هم اکنون به دلیل نداشتن حامی و اسپانسر مالی در استان کردستان، با تیم باشگاه سپاهان اصفهان قرارداد دارد.
کژان رستمی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: برای تشکیل تیم کردستان قول‌هایی برای حمایت مالی داده شده بود و من مجبور شدم به تیمی خارج از استان بروم حال که قول تشکیل تیم کردستان نیز تا حدودی عملی شده است دیگر من به خاطر قرار دادم با سپاهان نمی‌توانم به این تیم بیایم.
وی با بیان اینکه اداره کل ورزش و جوانان کردستان از او حمایت کرده است افزود: این حمایت‌ها کفایت نمی‌کند و تهیه مکمل، کفش، لباس ورزشی و دیگر نیازها یک ورزشکار هزینه‌های بالایی دارد و به عنوان مثال یک جفت کفش میخ‌دار برای شرکت در مسابقات 400 متر با مانع که رشته تخصصی من است بیش از 30 میلیون ریال هزینه لازم است.
وی افزود: سال 1398در یکی از مسابقات 400 متر با مانع شرکت کردم هر چند قبل از مسابقه با کفش تخصصی ماده 400 میخ‌دار تمرین نکرده بودم در طول مسابقه تعادل خوبی برای ادامه مسیر نداشتم و حتی از ناحیه مچ پا هم دچار آسیب شدم اما باز هم مقام اول این مسابقات را کسب کردم.
وی اظهار داشت: از سال 1398 با توجه به آسیب مچ پا، رشته تخصصی خودم را از ماده 400 متر با مانع به 400 متر بدون مانع تغییر دادم باز توانستم در این رشته هم موفق شوم و چندین مقام قهرمانی را کسب کردم.
وی افزود: در سال 1399 دوباره بدون تمرین در مسابقات دو ماده 400 متر بامانع شرکت کردم و در این مسابقات هم موفق شدم که مقام طلای کشور را کسب کنم.
خانواده‌ام به خاطر من مهاجرت کردند
کژان رستمی را همه به عنوان دونده مریوانی می‌شناسند اما او اکنون مدتی است که همراه خانواده‌اش از مریوان به سنندج مهاجرت کردده تا بتواند از پیست دو میدانی 22 گلان سنندج استفاده کند.
این ورزشکار می‌گوید: هر چند دو ومیدانی را از مریوان شروع کردم و در این شهر یکی از مربیان برجسته این رشته بدون دریافت هزینه‌ای تمرین‌ها را برایم می نوشت اما به دلیل خاکی بودن پیست مریوان ناچار شدم به سنندج مهاجرت کنم.
من یک دونده سرعتی هستم و زمین مخصوص این ماده باید از جنس "تارتان" باشد تا دونده بتواند به راحتی گام های خود را بردارد وی افزود: من یک دونده سرعتی هستم و زمین مخصوص این ماده باید از جنس "تارتان" باشد تا دونده بتواند به راحتی گام های خود را بردارد و حتی کفش مخصوص این نوع پیست هم باید متفاوت از پیست خالی و به شکل میخ دار باشد.
وی اضافه کرد: در سنندج نیز زیرنظر یکی از مربیان برجسته به نام شورش مصطفایی تمرین می‌کنم و علاوه بر شرکت در مسابقات در طول هفته چندین جلسه تمرین فشرده دارم و اگر شرایط فراهم شود امیدوارم به مسابقات آسیایی و المپیک هم اعزام و مدال برای کشورم کسب کنم.
رکورد ماده 400 متر با مانع کشور را جابجا کردم
این ورزشکار کردستانی تنها دونده و مدال آور نیست بلکه با توجه به سن کمی هم که دارد تاکنون 2 بار رکورد دو بانوان کشور را جابجا کرده و حتی مدت 6 ماه رکورد کشوری دو 400 متر با مانع در اختیار وی قرار داشته است.
کژان رستمی در این خصوص گفت: در سال 1397 در رده سنی جوانان و در ماده 400 متر بامانع توانستم رکورد این ماده را بشکنم و حتی 6 ماه هم رکوردار این رشته در کشور من بودم که این امر افتخاری برای استان کردستان بود.
توانستم مسافت 400 متر را در یک دقیقه و پنج ثانیه و 45 صد ثانیه طی کنم که این رکورد 40 صدم ثانیه از رکورد کشوری این ماده کمتر بود
وی افزود: در این مسابقات که به میزبانی تهران برگزار شد توانستم مسافت را در یک دقیقه و پنج ثانیه و 45 صد ثانیه طی کنم که این رکورد 40 صدم ثانیه از رکورد کشوری این ماده کمتر بود.
این ورزشکار در خصوص دیگر رکورد خود نیز اظهار داشت: امسال نیز در مسابقات دو جایزه بزرگ باشگاه‌های کشور در ماده 4 در 400 متر بزرگسالان به همراه سه نفر از هم تیمی‌هایم در سه مرحله علاوه بر عنوان قهرمانی تیمی، رکورد کشور را هم تغییر دادیم.
وی افزود:شیوه کار در این ماده اینگونه است که هر کدام از دونده‌ها باید بخشی از مسیر مسابقه را طی کنند و تیم ما توانست با سه دقیقه و 52 ثانیه رکورد ملی کشور را ارتقا دهد.

آریا بانو


کردستان تیم باشگاهی ندارد
یکی از مشکلات کژان رستمی و دیگر بانوان ورزشکار رشته دو و میدانی در کردستان این است که باشگاهی در این رشته ورزشی در این استان راه‌اندازی نشده است تا در قالب آن ورزشکاران در مسابقات باشگاهی کشور شرکت کنند.
کژان رستمی گفت: یکی از مشکلات ما دوندگان استان این است که باشگاه و اسپانسر (حامی) برای حضور در مسابقات نداریم و همین امر باعث شده در قالب تیم‌های خارج استانی به مسابقات اعزام شویم.
وی با بیان اینکخ حضور در باشگاه‌های خارج استانی مشکلات زیادی برای ورزشکار دارد افزود: با تیم سپاهان اصفهان تا سال 1400 قرارداد دارم و این باشگاه هنوز برای حضور در مسابقات 10 و 11 اسفند باشگاهی داخل سالن کشور تصمیم نگرفته است که در صورت عدم حضور سپاهان با تیمی دیگر در این رقابت‌ها حضور پیدا می‌کنم.
این ورزشکار کردستانی اظهار داشت: من و سایر بانوان دونده کردستان، سال‌ها از عمر و جوانی خود را در راه ارتقای ورزش استان سپری کردیم و در این راه سختی‌های زیادی تحمل کردیم و تا به این نقطه از موفقیت رسیدم.
وی گفت: دیگر برای ادامه راه به حمایت بیشتر مسوولان و سرمایه‌گذاران نیاز داریم تا با حمایت از ورزشکاران این راه و این تلاش‌ها همچنان تداوم داشته باشد و نسل‌های جوان‌تر نیز با شور و اشتیاق بیشتری وارد ورزش شوند.
این بانوی ورزشکار کردستانی افزود: در دنیای ماشینی کنونی، ورزش باید به بخشی از فرهنگ مردم تبدیل شود و تا زمانی که حمایت از ورزشکار صورت نگیرد این فرهنگ در جامعه نهادینه نمی‌شود.
وی اظهار داشت: استان کردستان در رشته‌های ورزشی مختلف دارای استعدادهای بسیار خوبی است و تنها نیاز به حمایت دارند تا این استعدادها شکوفا شود و نام ورزشکاران کردستان در مسابقات کشور و حتی جهانی بدرخشد.
درخشش بانوان کردستانی در مسابقات کشوری
کژان رستمی تنها بانوی دونده کردستان نیست و علاوه بر وی دوندگان دیگری هم هستند که در صورت حممایت از آنان می‌توانند در مسابقات کشوری و حتی جهانی عنوان کسب کنند و مایه افتخار این مرز و بوم شوند.

آریا بانو


مدیرکل ورزش و جوانان کردستان در رابطه با شرایط دوندگان بانو در استان گفت: بانوان کردستانی در رشته‌های دوی استقامت، نیمه استقامت و سرعت خوش درخشیده‌اند.
حامد جولایی افزود: کژان رستمی، فرحناز رایزن، بشرا راموز، دنیا بیگم‌جانی و هستی ثمری در رده‌های سنی نونهالان، نوجوانان و جوانان چهره‌های شاخصی در کشور هستند.
وی با بیان اینکه بانوان دونده اکثرا در شهرستان‌های مریوان و سنندج فعالیت می‌کنند اضافه کرد: ارتفاع بالای شهر بیجار شرایط مناسبی برای رشد ورزشکاران در رشته نیمه‌ استقامت و استقامت فراهم کرده است که اگر مربیانی در این شهر فعالیت کنند شاهد شکوفایی استعدادها در بیجار هم خواهیم بود.
جولایی تاکید کرد: بانوان در رده‌های سنی نونهالان، نوجوانان و جوانان فعالیت خوبی دارند که در سال‌های آینده همین ورزشکاران می‌توانند در رده بزرگسالان فعال شوند.
بانوان در بسیاری از رشته‌ها به دلیل اینکه به صورت مشترک از مکان تمرین استفاده می‌کنند با دشواری‌هایی مواجه می‌شوند وی با اشاره به مشکلاتی که بانوان با آن مواجه هستند گفت: بانوان در بسیاری از رشته‌ها به دلیل اینکه به صورت مشترک از مکان تمرین استفاده می‌کنند با دشواری‌هایی مواجه می‌شوند.
مدیرکل ورزش و جوانان کردستان اظهار داشت: سالن ویژه بانوان در مجموعه ورزشی 22 گولان که 10 درصد پیشرفت فیزیکی دارد اگر به بهره‌برداری برسد بسیاری از بانوان در رشته‌های مختلف می‌توانند از آن استفاده کنند.
دختران با اراده کردستانی کمبودهای زیادی که از مشکلات مالی خودشان شروع شده و به کمبود امکانات برای ورزشکاران بانو می‌رسد، پشت سر گذاشته‌اند و توانسته‌اند استعداد خود را شکوفا کرده و نام استان خود را مطرح کنند.
حال از مسوولان و فعالان اقتصادی استان انتظار می‌رود سهم بیشتری در تقویت ورزش استان بویژه در بخش بانوان داشته باشند و دین خود را به جامعه ادا کنند که در این شرایط شاهد افزایش تعداد ورزشکاران در استان، کاهش معضلات اجتماعی و افزایش سلامت خواهیم بود. 
برچسب‌ها
مریوان اداره کل ورزش و جوانان استان کردستان کردستان فدراسیون دو و میدانی

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/529770/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گرفتگی زبان به چه دلیل است و درمان آن چیست؟

شناخت درمانی چیست و اصول و تکنیک های آن کدام است؟

درمان افسردگی با گیاهان دارویی

با فشار دادن نقاطی از بدن استرس خود را کاهش دهید

احساس تنفر از خود چیست و چگونه می توان از آن رها شد؟

دوست خوب چه خصوصیاتی دارد ؟

ارتباط بین افسردگی و رانندگی

5 راه برای غلبه بر ترس و رسیدن به موفقیت

با آدم های فضول‌ چگونه برخورد کنیم؟

آیا نصیحت کردن افراد کار درستی است یا خیر؟

هیجانات چه هستند و انواع هیجانات کدامند؟

روانشناسی رنگها

آسیب‌های آلودگی هوا بر سلامت روان چیست و چگونه برطرف می شود؟

خوب صحبت کنید تا همه عاشقتان شوند

تعبیر رنگ ها در خواب از دیدگاه روانشناسی

علت تیک عصبی و راههای درمان تیک عصبی

تک فرزندی چه مشکلاتی برای فرزندمان به همراه دارد؟

زنان شاغل سالم تر و شادترند یا زنان خانه دار

آلودگی هوا باعث افزایش افسردگی و خودکشی می شود

وابستگی کودکان به پدربزرگ و مادربزرگ خوب است یا نه ؟

از لحاظ روانی کودک هستید یا بالغ؟

با کسانی که دروغ می‌گویند چگونه برخورد کنیم؟

روانشناسی اجتماعی چیست؟ تعریف، اصطلاحات کلیدی و مثال ها

چرا برخی وقت ها نمی توانیم از صحبت کردن دست برداریم؟

عادات بدی که پیرتان می کند!

آسیب‌های وابستگی شدید به یک دوست و درمان

چگونه می توان 8 بیماری روانی عجیب را شناسایی کرد؟

9 نشانه عجیب استرس را به خاطر بسپارید

اختلال مو کنی چیست ؟علل و درمان آن

10 علامت که میتواند شما را آگاه کند افسردگی دارید

دمنوش هایی برای کاهش استرس و تقویت ایمنی بدن در برابر کرونا

چگونه بدون کلافگی و خستگی در خانه بمانیم؟

آیا نگرانی و استرس ،خطر ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می دهد؟

آیا ویروس کرونا باعث افسردگی می‌شود

چگونه خود را قرنطینه کنیم؟

نحوه مدیریت کارمندان از راه دور

راه حل آشتی با دوست بعد از دعوا

چگونه روانشناس خوب را از بد تشخیص دهیم

خستگی تصمیم چیست و چگونه با این خستگی مقابله کنیم؟

خوابیدن با ناراحتی چه عوارضی دارد؟

هنگام استرس چه کارهایی انجام ندهیم؟

زبان بدن چیست و فواید آن کدام است؟

اُبژه و روابط ابژه ای چیست؟

7 روش ساده برای کاهش استرس

راه و روش یادگیری

علائم افسردگی در زنان را بشناسیم

چرا ما انسان‌ها می‌خندیم؟

نظریه مزلو: سلسله مراتب نیازها

نکات ضروری برای مواجهه با ترس

آلکسی تایمیا چیست؟ علل، علائم و راه درمان