آریا بانو

آخرين مطالب

مهارت زندگی/ روش هایی ساده برای مدیریت استرس در محیط کار روانشناسي

مهارت زندگی/ روش هایی ساده برای مدیریت استرس در محیط کار
  بزرگنمايي:

آریا بانو - بازده / تحقیقات نشان داده درصد بالایی از مردم جهان در محیط کار خود درگیر استرس هستند و روز به روز بر آمارشان اضافه می‌شود. طبق نتایج به دست آمده، 29 تا 40 درصد از مردم آمریکا گزارش داده‌اند که در محیط کار شدیداً با استرس دست و پنجه نرم می‌کنند. استرس کاری تاثیرات قابل‌توجهی بر سلامت فرد دارد. تاثیراتی که هم می‌تواند بی‌خطر باشد( مثل افزایش احتمالِ ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا) و هم می‌تواند جدی و خطرناک باشد( مثل بیماری قلبی و سندروم متابولیک). در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا 9 روش ساده برای مدیریت استرس در محیط کار را بدانید.
استرس در محیط کار اگرچه پدیده‌ای رایج است، اما پیدا کردن کاری کم‌استرس اگر غیرممکن نباشد، راحت نیست. یک رویکرد واقعی‌تر هم این است که روش‌های موثرتری برای مدیریت استرس به کار ببرید تا استرس موجود در کار فعلی‌تان را کاهش بدهید. در اینجا چند روش مدیریت استرس را به شما یاد می‌دهیم. اگر مدیریت استرس در محیط کارتان برایتان سخت شده، آن‌ها را به کار بگیرید.
1. روزتان را درست شروع کنید
بعد از اینکه با هزار بدبختی به بچه‌ها غذا داده‌اید و روانه‌ی مدرسه‌شان کرده‌اید، از تنگنای ترافیک جان سالم به در برده‌اید و دعواهای کوچه خیابانی را پشت سر گذاشته‌اید؛ یا بعد از اینکه هول‌هولکی، به جای یک صبحانه سالم، قهوه‌‌ای را سر کشیده‌اید، حالا سراسیمه و با کلی استرس به محل کار می‌رسید. همین موارد موجب بروز واکنش بیشتری در برابر استرس در محیط کارتان می‌شود.
وقتی صبح‌تان پر از تنش و استرس باشد، تمام روزتان در محیط کار را هم تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. وقتی روزتان را با برنامه‌ریزی، تغذیه‌ی خوب و نگرش مثبت شروع می‌کنید، می‌بینید که استرس شغلی‌تان هم راحت‌تر از دوش‌تان برداشته می‌شود.
2‌. ضرورت‌های کار‌تان را شفاف کنید
یکی از عوامل مرتبط با فرسودگی شغلی عدم شفافیت ضرورت‌های شغلی کارکنان است. اگر دقیقاً نمی‌دانید که چه انتظاری از شما می‌رود یا اگر ضرورت‌های شغلی‌تان دائم و بی هیچ ملاحظه­ای در حال تغییر است، احتمالاً استرس شدیدی بر شما وارد می‌شود.
اگر هیچ وقت مطمئن نیستید از اینکه کاری که می‌کنید کافی هست یا نیست، بهتر است با مدیر خود صحبت کنید. در خصوص انتظارات شغلی و روش‌های تحقق آن‌ها با هم مذاکره کنید. این کار استرس هر دوی شما را کم می‌کند.
3. از تنش دوری کنید
تنش‌ها و درگیری‌های بین‌فردی سلامت جسمی و عاطفی شما را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. فرار از درگیری‌های میان همکاران شاید کار سختی باشد. بهتر است تا جاییکه می‌توانید از درگیری در محل کار پرهیز کنید.
غیبت نکنید، عقاید شخصی‌تان در خصوص مذهب و سیاست را زیاد با دیگران در میان نگذارید و از شوخی‌های رنگ ‌و وارنگِ کاری اجتناب کنید.
در صورت امکان، از افرادی که قادر نیستند استرس را خوب مدیریت کنند، دوری کنید. اگر تنش و درگیری به هر ترتیبی خفت‌تان کرد، مطمئن باشید که راه صحیح مدیریت آن را می‌دانید.
4. نظم را رعایت کنید
حتی اگر ذاتاً فردی نامنظم هستید، برنامه‌ریزی کردن برای منظم ماندن می‌تواند استری محیط کار را به شدت کم کند. نظم دادن به زمان یعنی صبح‌ها تقلا نکنید از ترس اینکه دیر برسید یا آخر روز، برای بیرون زدن از محیط کار عجله نداشته باشید.
منظم بودن یعنی نگذارید به هم ریختگی‌ها و شلختگی‌ها تاثیری منفی بگذارند. زرنگ‌تر و کارآمدتر باشید.
5. راحت باشید
ناراحتی‌های جسمی یکی دیگر از عوامل استرس‌زا در محیط کار هستند. این ناراحتی‌ها معمولاً با محیطی که در آن اکثر کارهای روزانه‌تان را انجام می‌دهید( مثلا پشت میزتان) مرتبط هستند.
اگر فقط چند دقیقه پشت یک صندلی نه چندان راحت بنشینید، استرسی که به بدن‌تان وارد می‌شود را درک نمی‌کنید اما اگر عملاً تمام روز کاری‌تان را داخل آن صندلی به سر می‌کنید، احتمالاً گرفتار کمردرد هستید و به همین خاطر، در برابر استرس واکنش نشان می‌دهید.
حتی چیزهای کوچک از قبیل سروصدای محیط کار هم می‌تواند تمرکزتان را بر هم بزند و احساسات سطح پایینی مثل یاس و ناامیدی را در شما موجب شود. هر کاری که می‌توانید بکنید تا محیط کاری آرام، راحت و آرامش‌بخشی برای خودتان فراهم کنید.
6. چندکارگی را کنار بگذارید
زمانی این باور وجود داشت که چندکارگی راهی عالی است برای به حداکثر رساندن زمان و انجام کارهای بیشتر در طول یک روز. با این وجود، درنهایت مردم دریافتند که اگر گوشی تلفن را کنار گوش‌شان بچسبانند و همزمان حساب‌وکتاب‌هایشان را انجام بدهند، سرعت و دقت( و چه بسا سلامت عقل‌شان) دستخوش مسائلی می‌شود.
چند تکه کردن تمرکزتان شما را دچار نوعی احساس فرسایش می‌کند و روی اکثر افراد نتیجه منفی می‌گذارد.
7. موقع نهار راه بروید
خیلی‌ها از داشتن یک سبک زندگی نشسته و بی‌تحرک ناراضی‌اند. می‌توانید وقت نهار راه بروید و با این کار، با تاثیرات فیزیکی و روانی استرس کاری مبارزه کنید‌.
اگر برنامه‌کاری‌تان اجازه می‌دهد، شاید بشود وقفه‌های کوتاهی طی روز فراهم کرد و لابلای کار قدری هم حرکات کششی و نرمشی انجام داد. این کار کمک می‌کند قدری خودتان را خالی کنید، حال و احوال‌تان را بهتر می‌کند و در تناسب اندام‌تان هم موثر است.
8. مراقب کمال‌گرایی باشید
وقتی صاحبِ دستاوردهای زیاد می­شوید، ممکن است حس خوبی نسبت به خودتان پیدا کنید؛ ممکن است باعث شود در کارتان عالی باشید اما کمال‌گرا بودن ممکن است مشکلاتی را برای شما( و اطرافیان‌تان) ایجاد کند‌.
ممکن است هر بار نتوانید هر کاری را در حد کمال انجام بدهید- بخصوص در کارهای شلوغ و پرسرعت. یک راه‌حل خوب برای پرهیز از تله‌ی کمال‌گرایی این است که همواره تمام تلاش‌تان را بکنید تا بهترین خودتان را انجام بدهید. وقت بگذارید و بخاطر تلاش‌هایتان به خودتان تبریک بگویید. خواهید دید که به نتایج بهتری دست می‌یابید و استرس کمتری را در محیط کار تجربه می‌کنید.
9. در راه برگشت به خانه موزیک گوش کنید
موسیقی گوش دادن فواید بسیاری دارد و روشی موثر برای کاهش استرس قبل از کار، حین کار و بعد از کار است. وقتی مشغول آماده کردن صبحانه هستید یک آهنگ انرژی‌بخش بگذارید. این کار کمک می‌کند تا با احساس بهتری روزتان را شروع کنید و شما را برای تعامل با افراد زندگی‌تان آماده‌تر می‌کند. به همین ترتیب، وقتی در راه برگشت از محل کار به خانه به آهنگ مورد علاقه‌تان گوش بدهید، با استرس‌های یک روز کاری طولانی مبارزه می‌کنید و وقتی به خانه می‌رسید استرس‌تان کمتر شده است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/529569/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

دبیر: اختلاف با پیمان یوسفی؟ من کینه ای نیستم

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

مدیر اینتر: قرارداد اینزاگی تمدید می‌شود

محافظت شیر مادر از توله‌ها در برابر گله گاومیش‌های عصبانی

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

گفت و گوی خبرنگاران با امیررضا معصومی در حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران

اهدای جایزه برترین فدراسیون سال به فدراسیون کشتی و علیرضا دبیر

صحبت های علی نادری سرمربی تیم ملی فوتبال ساحلی پس از انتخاب به عنوان برترین سرمربی سال 1402

تجلیل از حسین عبدی، سرمربی تیم ملی جوانان و شوخی های پیمان یوسفی

گل اول اورتون به لیورپول توسط جارد برنثویت در دقیقه 27

خطر از بغل گوش ستاره آرژانتینی گذشت

ستاره رئال در انتظار بایرن مونیخ پرستاره!

تاج و کافا قدرت‌ اول فوتسال آسیا

آخرین خبر در مورد حضور یحیی در تراکتور

رفتار عجیب از رییس فدراسیون کشتی؛ دبیر با پیمان یوسفی دست نداد!

ژاوی در بارسلونا می‌ماند

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم