آریا بانو

آخرين مطالب

کتاب صوتی شنیدنی، با صدای علی مصفا مقالات

کتاب صوتی شنیدنی، با صدای علی مصفا
  بزرگنمايي:

آریا بانو - خبرآنلاین / کتاب مرگ و مرگ کینکاس از جمله آثاری‌ست که نسخه‌ی صوتی آن در نشر خوب منتشر شده است. این کتاب که اثری خواندنی از ژورژه آمادو است با ترجمه‌ی قاسم مومنی و صدای علی مصفا روانه‌ی بازار کتاب شده است. کتاب صوتی مرگ و مرگ کینکاس نمونه‌ای عالی از ترکیب خاص عناصر فولکلوریک و داستان‌سرایی ادبیات فاخر است که با آثار گابریل گارسیا مارکز برابری می‌کند.
کتاب مرگ و مرگ کینکاس اثر ژورژه آمادو در سایت گودریدز از 7004 رای، 3.77 امتیاز به دست آورده است؛ و کاربران سایت آمازون 4.8 امتیاز به این کتاب داده‌اند. ژورژه آمادو در کتاب مرگ و مرگ کینکاس گستره‌ای از دیدگاه‌های مختلف را نشان می‌دهد که در طبقه‌، نژاد و جنسیت‌های متفاوتی قرار دارند؛ و این مورد، پیچیدگی‌های انسانی و کمدی‌های زندگی برزیل را دراماتیک می‌کند. در این یادداشت به بررسی جامع این اثر خواندنی از انتشارات خوب می‌پردازیم…
کتاب صوتی با ترجمه قاسم مؤمنی و صدای علی مصفا
 قاسم مؤمنی دانش‌آموخته مترجمی زبان فرانسه در دانشگاه علامه طباطبایی است. او که از سال 1394 کار ترجمه را به‌صورت حرفه‌ای آغاز نموده، پیش‌تر در حوزه ادبیات معاصر کتاب‌هایی درباره آلن پو، فاکنر، فوکو، بکت و... به فارسی برگردانده و نیز کتاب‌هایی در حوزه سینما ترجمه کرده که فیلم و فلسفه و زنان در آستانۀ فروپاشی عصبی از آن جمله‌اند. در حال حاضر او در حوزه ترجمه و ویرایش با نشر خوب همکاری می‌کند و مترجم رمان مرگ و مرگ کینکاس است.
راوی این داستان علی مصفاست، که حدودا حدود دو ساعت و سی دقیقه ما را با خود همراه می‌کند. علی مصفا بازیگر، کارگردان و تهیه کننده سینما در سال 1345 به دنیا آمد. مصفا که در خانواده ای فرهیخته و هنرمند پرورش یافته، فارغ التحصیل رشته عمران از دانشکده فنی دانشگاه تهران است. او از سال 1371 فعالیت حرفه ای خود را با نقش آفرینی در فیلم سینمایی "امید" به کارگردانی حبیب کاووش آغاز کرد و پس از آن با حضور در آثار سینمایی شاخص و ماندگار تبدیل به یکی از مطرح ترین هنرپیشه های ایرانی شد. مصفا تاکنون کاندید و برنده جوایز سینمایی متعددی شده و علاوه بر آن در جشنواره های مختلفی به عنوان داور حضور داشته است. صدای گرم و به یادماندنی مصفا همواره از ویژگی های بارز کار او در آثار مختلف بوده است.

آریا بانو


کینکاس کیست؟
در ابتدای داستان، کینکاس مرده است و خواننده فقط شایعاتی درباره‌ی او می‌شنود. این شایعات آنقدر ضد و نقیض‌اند که برخی جاها حتی شک می‌کنیم نام «واقعی‌اش» کینکاس باشد. در داستان آمده که در ابتدا با نام ژواکیم سوارس داکنیا «در خانواده‌ای نیک» به دنیا آمده است. «کارمند نمونه‌ی اداره‌ی دارایی، با گام‌هایی حساب‌شده، صورتی تمیز تراشیده، کت پشمی سیاه و نازک و کیف چرمی به زیر بغل. هربار درباره‌ی سیاست و آب‌وهوا افاضه‌ی نظر می‌کند، در و همسایه محترمانه گوش می‌سپرند، هرگز پا در میخانه ننهاده…» ولی زود می‌فهمیم این تصویری است که خانواده‌ی کینکاس سعی می‌کنند از او در ذهن مردم جا بی‌اندازند. «زمانی که شخص می‌میرد، ارجمندترین و آبرومندترین حال و وضع دوران حیاتش را بازمی‌یابد، اگرچه مرتکب جنون‌آمیزترین اعمال شده باشد… این فرضی بود که خانواده‌اش در دهان مردم انداختند و دوستان و همسایگان مکرر کردند.» اما فرض‌های دیگر نیز در میان بود. شاید یکی از مهم‌ترین عناصر داستانِ آمادو همین شایعات، هوچی‌گری‌ها، یک‌کلاغ چل‌کلاغ‌ها، داستان‌سرایی‌ها و دروغ‌پراکنی‌ها باشد؛ اینکه چطور این داستان‌ها را از هیچ می‌سازند، آمیخته به شک و تردید در روزنامه‌ها منتشر می‌کنند، تکذیب می‌کنند، دور می‌ریزند و دوباره از نو داستانی بی‌پایه و اساس می‌سازند.
کتاب مرگ و مرگ کینکاس اثر ژورژه آمادو درباره‌ی اتفاقات پس از مرگ «کینکاس»، ولگرد معروف زاغه‌های سالوادورِ باهیاست. دو گروه از مردم بالای جسد وی حاضر می‌شوند: دوستان و خانواده‌اش. در طول داستان از طریق خانواده‌ی کینکاس (دختر، داماد، برادر و خواهرش) می‌فهمیم که او بیست‌وپنج سال کارمند دولت بوده؛ و بعد از بازنشستگی و در سن پنجاه‌سالگی به‌یک‌باره خانه و زندگی را رها و خیابان‌گردی پیشه کرده است. اعضای خانواده که به‌نظر دل چندان خوشی از او ندارند، تابوت را رها می‌کنند تا خود را برای مراسم تدفین آماده کنند. برخلاف رفتار سرد آن‌ها، چهار تن از دوستان نزدیک کینکاس بر سر تابوت حاضر می‌شوند و تا صبح با مرور خاطراتش، به افتخار او می‌نوشند و از او به نیکی یاد می‌کنند، با جنازه هم‌صحبت می‌شوند؛ و او را با خود به پاتوق‌های همیشگی و اسکله می‌برند تا غذای محبوبش را بخورد. کینکاس همیشه عاشق دریا بوده و اعتقاد داشته ملوانی است که سرنوشتش به دریا گره خورده و به دریا ختم خواهد شد. به همین خاطر دوستانش او را سوار قایق می‌کنند تا به این عهد وفا کنند. اما در میان راه، دریا ناگهان طوفانی می‌شود و قایق را واژگون می‌سازد. دوستان کینکاس خود را به‌سختی به ساحل می‌رسانند و سرنوشت کینکاس با مرگ دوم او محقق می‌شود.

آریا بانو


ژورژه آمادو از نویسندگان برجسته‌ی برزیلی
آثار ژورژه آمادو (2001-1912) نویسنده برزیلی قرن بیستم در خود برزیل بسیار پرفروش‌اند و به زبان‌های بسیار ترجمه شده‌اند؛ ‌حتی زبان‌هایی که به گوش ما هم نخورده‌ است. ولی حتی کتاب‌خوان‌ترین مردم هم هنوز برزیل را یا به دو نابغه‌ی غرب‌پسندش یعنی ماچادو ده آسیس و کلاریسی لیسپکتور می‌شناسند (‌که البته این دو نیز متأسفانه در حد شأن خود قدر ندیده‌اند)؛ یا به پائولو کوئلیوی مرشد ترانه‌سرای رمان‌نویس که در سرتاسر دنیا معروف است. بنابراین، رمان‌خوان‌های غیربرزیلی که جز این دو دسته نویسندهی برزیلی دیگر را نمی‌شناسند، حتی نمی‌توانند تصوری کلیشه‌ای از سبک آثار ژرژه آمادو حاصل کنند. داستان‌های آمادو نه برای نخبگان است و نه برای عموم. او چهل سال صاحب کرسی ارزشمند فرهنگستان ادبیات برزیل و به‌ویژه محبوب روشنفکران فرانسوی آن دوره بود. در عین حال، آثارش چنان پرشمار ــ‌بیش از سی عنوان‌ــ و پرفروش‌اند که چه بسا خواننده‌ی امروزی گمان کند او داستان‌های زنجیره‌ای درباره‌ی زامبی‌ها و خون‌آشام‌ها می‌نوشته است.
درون‌مایه‌ی آثار ژورژه آمادو
«آمادو به‎خاطر بینش عمیقی که نسبت به طبقات مختلف جامعه دارد تحسین می‎شود. کتاب مرگ و مرگ کینکاس، نمونه‌ی خوبی از این نگاه است. توصیفی که از زندگی مردمان باهیا در این کتاب ارائه می‌دهد، شگفت‌انگیز است.»
به طور کلی ژورژه آمادو (Jorge Amado) بیشتر به خاطر نوشتن آثاری در شرح زندگی مردم زادگاهش، باهیای برزیل مشهور شد. باهیا شهری با فرهنگ، موسیقی و اعتقادات مذهبی خاص خود است؛ و آمادو در کتاب‌هایش این میراث آفریقایی برزیلی را ثبت کرده است. آثار او به پنجاه زبان در پنجاه و پنج کشور جهان ترجمه شده و به این ترتیب وی توانسته فرهنگ برزیل را به نقاط مختلفی از جهان معرفی کند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/529390/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اجرای زیبای علیرضا افتخاری با شعری از سعدی

پرش خیره کننده کروکودیل برای گرفتن طعمه

گوناگون/ رمزگشایی از حیات وحش؛ چطور گرگ، روباه و شغال را از یکدیگر تشخیص دهیم؟

حضور نجم الدین شریعتی در چایخانه حضرت در حرم مطهر رضوی

محافظت شیر مادر از توله‌ها در برار گله گاومیش‌های عصبانی

ویدئو چندش‌آور از ساخت کوکاکولا در پاکستان

گوناگون/ غواص تنهایی که به آب نامه می‌نوشت و در آب شهید شد

روش تهیه مربای توت فرنگی

بهترین روش تشخیص کبد چرب

پونه کوهی، 30 برابر قوی تر از لیمو و سیر

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

روابط صمیمی بلند مدت چه فوایدی دارد و چگونه ایجاد می شود؟

مسیریابی بهتر نابینایان با عینک هوشمند ایرانی ممکن شد

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

واکنش میلاد تقوی به عدم حضور سه بازیکن در اردوی تیم ملی والیبال

مهدی میرجلیلی: ما بدون حواله خودرو هم قهرمان میشیم

نساجی: ساکت باشید، ساکت حرف می‌زند

چلسی دیگر تحمل پوچتینو را ندارد؛ تحقیرمان کردی!‏

در لیگ برتر داوران صدرنشین جدول امتیازات هستند!

حریف ایران در نیمه نهایی مشخص شد

آرائوخو دلگیر است؛ به خاطر یک اشتباه نفروشیدم!‏

ازبکستان امید سه کشور را ناامید نکرد!

نصرتی با تراکتور ادامه می‌دهد

ازبکستان 2 - 1 ویتنام؛ چهارمین سهمیه جام جهانی

سانسور ابراز عشق شوهر به همسرش در تلویزیون!

دوست آن است که گیرد دست دوست!

ساناز سماواتی و حضور در نقشی کوتاه اما متفاوت در «نون خ»

دست خودم نیست برف میبینم دیوانه میشم!

"حمید لولایی" به دنبال گنج

دوست داری فنی باشی اما هیچی سردرنمیاری

آهنگ جدید/ تک آهنگ «جاذبه» از ماکان بند منتشر شد

گردنه «تته» کردستان پس از 5 ماه بازگشایی شد

دادستان کل کشور: طرح نور با همین جدیت و قاطعیت استمرار خواهد داشت

تصاویری از تخریب و ریزش چند خانه بر اثر آبگرفتگی در کاشان

مزارع گل‌های نموفیلای آبی در ژاپن

قصه‌ی نگفته را خوب میدانی امام رضا (ع) با نوای احد سبزی

فضائل امیرالمؤمنین صلوات الله علیه چطور بدست ما رسیده است؟

مرغ سرخ شده با قارچ و هویج

با این یخ ها از مهمانان پذیرایی کنید

ایده ای برای تزئین ژله با طالبی

مدت زمان عمل لازک چشم

خوردن میوه‌ به در بارداری و خواص آن

مراحل فر کردن موهای ظریف در خانه مانند یک حرفه ای

ستاره هایی که درآسمان میبینیم چه اندازه ای هستند؟

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

ابهام در میزبانی استقلال در لیگ دسته اول

نقش‌ اول جنجال ال‌کلاسیکو؛ توپ از خط رد نشد!‏

حزباوی جلوی چشم ابراهیمی جشن می‌گیرد

الهلال از سبیل متنفر است؛ تا اطلاع ثانوی