آریا بانو

آخرين مطالب

سوغاتی‌های رنگارنگ شهر همیشه بیدار ایران گوناگون

سوغاتی‌های رنگارنگ شهر همیشه بیدار ایران
  بزرگنمايي:

آریا بانو - لست سکند / سوغاتی آوردن، یکی از سنت‌های کهن ایرانیان است. سنتی که اگر زمان شروعش مشخص نیست، اما در اشعاری که به حمله مغولان و حکومت ایلخانان باز می‌گردد اشاراتی به آن شده است. سوغات با هدیه و تحفه فرق دارد، هر چند گاهی از واژه تحفه هم برای آن استفاده کرده‌اند. سوغات در واقع ره‌‌آورد سفر است و به همه عزیزانی که همراهمان نبودند، نشان می‌دهد که ما به یاد آنها بوده‌ایم و می‌خواهیم لذت‌های سفر را با آنها شریک شویم. در نتیجه، آنچه به عنوان سوغات انتخاب می‌کنیم،باید نشانی از فرهنگ و سنت‌های مقصد سفر ما باشد. در این مطلب می‌خواهیم تعدادی از معروف‌ترین سوغات مشهد را با هم مرور کنیم.
مشهد با بیش از سه میلیون ساکن، یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای ایران و قطب گردشگری مذهبی کشور است. شهری که زائران زیادی را از داخل و خارج کشور، به این منطقه می‌کشاند. خب، این مسافران پرتعداد، در سفر به مشهد باید چه سوغاتی بخرند؟ معروف‌ترین سوغات مشهد زعفران و زرشک است. اگر کرمان را به زیره، اصفهان را به گز، ساوه را به انار و کاشان را به گلاب می‌شناسند، مشهد هم به زرشک و زعفرانش مشهور است. اما به شما اطمینان می‌دهیم که این شهر تاریخی-مذهبی، چیزهای دیگری هم دارد.
برای تفکیک و راحت‌تر شدن انتخاب، سوغات مشهد را به دو دسته خوردنی‌ها و اقلام تقسیم می‌کنیم. به علاوه، از آنجایی که بارها به زرشک و زعفران به عنوان سوغات مشهد پرداخته شده، به این دو خوردنی محبوب نمی‌پردازیم.
وقتی حرف از سوغات می‌شود، معمولا افراد سراغ خوردنی‌ها می‌روند. در این بخش تعدادی از خوردنی‌ها را که در مشهد پیدا می‌کنید و می‌توانید به سوغات ببرید، معرفی می‌کنیم.
خشکبار

آریا بانو

هر چند خشکبار را در اکثر شهرهای ایران پیدا می‌کنیم، اما یکی از مراکز اصلی تولید و توزیع آن، شهر مشهد است. درواقع، بسیاری از مغازه‌هایی که در شهرهای خودمان از آنها خرید می‌کنیم، محصولات خود را از این مراکز تهیه کرده‌اند. تنوع خشکبار در مشهد واقعا زیاد است و انواع مختلفی از آجیل و میوه‌های خشک را می‌توانید تهیه کنید. اما خشکبار معروف مشهد، نخودچی و کشمش، عناب و چلغوز است.
اگر به دنبال خشکباری هستید که مختص به مشهد باشد و به راحتی در شهرهای دیگر پیدا نشود، حتما سراغ چلغوز بروید. چلغوز، نوعی کاج است که در افغانستان می‌روید و به همین دلیل در مناطق شمال‌شرقی کشور به خصوص مشهد، راحت‌تر پیدا می‌شود. این گیاه یک دانه است و به شکل روغن، خمیر، خام یا بوداده استفاده می‌شود.
نقل و نبات

آریا بانو

سوغاتی دیگری که می‌توانید از مشهد تهیه کنید نقل و نبات است. این خوردنی‌های جذاب سالها است که بخشی از فرهنگ خوراکی ایرانیان هستند و در مراسم‌ و به دلایل مختلف استفاده می‌شوند. در مشهد انواع مختلفی از نقل و نبات عرضه می‌شود که در اندازه و طعم با هم تفاوت دارند و می‌‌توانید آنها را تهیه کنید.
ادویه هفت قلم

آریا بانو

یکی از صحنه‌های جذاب در بازارهای مشهد، همین سینی‌های ادویه هفت‌قلم هستند. سینی‌های رنگارنگ این ادویه که کنار هم و در میان سایر خشکبار مشهد قرار داده شده، به راحتی توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند. ادویه هفت قلم را معمولا در خورش‌ها و آبگوشت‌ها استفاده می‌کنند. این ادویه ترکیبی است از دارچین، سماق، گلپر، زنجبیل، فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه. البته از مشهد می‌توانید ادویه پلویی و ادویه هجده رنگ هم تهیه کنید.
جیلی‌بیلی

آریا بانو

جیلی‌بیلی یک نوع آبنبات ژله‌ای روکش‌دار است که برای اولین بار در آمریکا ساخته شده است. اما از آنجایی که این آبنبات در مشهد بسیار پرطرفدار است و در تعداد بالا تولید شده و به فروش می‌رسد، از آن به عنوان سوغات مشهد هم یاد می‌کنند.
کشک خشک

آریا بانو

کشک خشک یکی از تولیدات مشهد است که کمتر به عنوان سوغات این شهر مطرح می‌شود. اما اگر به کشک علاقه دارید، حتما باید کشک مشهد را امتحان کنید. این کشک را در مدل‌های مختلف به شکل رشته‌ای، مشتی، قیفی، دوسرپیچ یا گرد می‌فروشند. این کشک‌ها ممکن است با زیره، قره‌قروت یا موسیر ترکیب شده‌ باشند.
اقلامی که از مشهد باید به سوغات برد
علاوه بر خوردنی‌ها، چیزهای زیادی هستند که می‌توانید از مشهد به سوغات ببرید. از فرش و گلیم و چرم گرفته تا مهر و تسبیح و جانماز. اما اقلامی هم هستند که شاید از موارد گفته شده کمتر شناخته شده باشند. اقلامی که می‌توانید اکنون با آنها آشنا شوید.
جام چهل کلید

آریا بانو

جام چهل کلید یا چهل بسم‌الله، یکی از سوغاتی‌های جالب مشهد است. یک جام برنجی که آیه‌هایی از قرآن بر آن نقش بسته و چهل کلید کوچک به آن زنجیر شده است. در قدیم برای تفأل زدن و بخت‌گشایی از آن استفاده می‌کردند. بعدها یک دست کوچک به نشانه نیایش برای رسیدن به حاجت به جام اضافه شد. این جام با طراحی منحصربه‌فرد و تاریخچه‌ای که دارد، می‌تواند یک سوغاتی ایده‌آل باشد.
دیگ سنگی هرکاره

آریا بانو

هرکاره، نوعی دیگ سنگی از جنس سرپانتین است. سرپانتین سنگی است که از معادن منطقه شمال شرق ایران استخراج می‌شود. ویژگی اصلی سرپانتین، مقاومت در برابر آتش است. در نتیجه، دیگ‌های سنگی که از سرپانتین ساخته می‌شوند، در واقع آرام‌پزهای سنتی هستند. حتی امروز هم می‌توانید از دیگ‌های سنگی برای آشپزی استفاده کنید. البته فقط غذاهایی را می‌توانید در هرکاره سنگی آماده کنید که آب ماده اصلی آنهاست. مانند خورش‌ها، آبگوشت، آش، حلیم و سوپ. این ظروف برای سرخ‌کردن یا دم کردن برنج مناسب نیست.
شرف الشمس

آریا بانو

شرف الشمس نوعی سنگ عقیق زرد رنگ است که همراه با سایر سنگ‌های عقیق و فیروزه، جزو سوغات مشهد به حساب می‌آید. عده‌ای با آدابی خاص روی سنگ شرف‌الشمس نوشته‌هایی حک می‌کنند و معتقدند در زندگی روزمره تأثیرگذار خواهد بود. البته این اعتقاد درمورد سایر سنگ‌ها هم وجود دارد. برخی معتقدند که سنگ‌ها انرژی و خواص منحصربه‌فردی دارند و خریدار باید با شناخت از این خواص، سنگی را که بیشتر به درد او می‌خورد تهیه کند. در بازارهای مشهد، می‌توانید سنگ‌های مختلفی تهیه کرده یا زیورآلاتی که با این سنگ‌ها ساخته شده‌اند، خریداری کنید.
در این مطلب با تعدادی از معروف‌ترین و در عین حال منحصربه‌فردترین سوغات مشهد آشنا شدید. مشهد سوغاتی‌های دیگری هم دارد مانند عطر مشهدی، پرچم مذهبی، خلعت آخرت (کفن) و صنایع‌دستی مثل پوستین دوزی و ارغوان بافی. اگر سوغات دیگری از مشهد می‌شناسید حتما با ما به اشتراک بگذارید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/528538/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود